Mikä katse tämä on?
Katse on nauliintunut toiseen (tuntemattomaan esim. kaupungilla/kaupassa), suoraan kasvoihin/silmiin, ei esim. vaatteisiin.
Naama on ilmeetön, siis ei ystävällinen/hymyilevä muttei varsinaisesti epäystävällinenkään.
Katse seuraa toista tämän liikkuessa.
Ihanko sattumalta vain katse osuu jonkun ihmisen naamaan ja ajatuksissaan sitä sitten sitä itse tajuamattaan tuijottelee, vai mikä syy tällaisen käyttäytymisen taustalta todennäköisesti löytyy?
Itse ainakaan en ajatuksissani tuijota tuntemattomia ihmisiä pitkään varsinkaan kasvoihin, vaan muiden ihmisten katsominen on tosi nopeaa "vilkuilua", kassahenkilöä voin katsoa korkeintaan sekunnin silmiin, sen enempi olisi outoa, ellei kyseessä olisi tuttu henkilö tai juttelisimme jotain.
Kommentit (34)
Joskus sitä jää katsomaan toista ihmistä, vaikka vahingossa. Syitä voi olla noin miljoona.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä jää katsomaan toista ihmistä, vaikka vahingossa. Syitä voi olla noin miljoona.
Mitkä niistä miljoonasta syystä ovat todennäköisimpiä?
Millainen ihminen ei tajua, että tiivis suoraan naamaan tiiviisti tuijottaminen on epäkohteliasta? Tai jos tajuaa, niin tekee sitä silti? Tykkää nähdä vaivautuuko toinen? Joku kiva pikku ihmiskoe, jota omaksi huviksi harrastelee?
No vaikka muistuttaa jotain ja jää miettimään tunsiko tyypin jostain.
Prey kirjoitti:
Se saalistaa. Kuka lieneekin.
Olen kokenut tätä samaa monen ihmisen osalta.
Entä te muut, oletteko kokeneet tätä? Tai teettekö tätä (tietoisesti)? Jos teette, niin miten valitsette tuijotuksen kohteen?
Vierailija kirjoitti:
No vaikka muistuttaa jotain ja jää miettimään tunsiko tyypin jostain.
Aina kun mulle käy noin, niin vaikutan varmaankin hämmentyneeltä/uteliaalta/tarkkailevalta, enkä ilmeettömältä patsaalta.
Jos mietin onko siinä joku tuttu, itse kyllä pidän katsomisesta taukoja enkä tapita yhtä menoa niin kuin en pystyisi liikuttamaan silmiäni. Lähestyn myös henkilöä todennäköisesti nähdäkseni paremmin onko tuttu.
Aloituksessa tarkoittamani katse on sellaista "laiskaa patsastelua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ei tajua, että tiivis suoraan naamaan tiiviisti tuijottaminen on epäkohteliasta? Tai jos tajuaa, niin tekee sitä silti? Tykkää nähdä vaivautuuko toinen? Joku kiva pikku ihmiskoe, jota omaksi huviksi harrastelee?
Hassua loukkaantua tuollaisesta. Ainakin minulle ihmisten katsominen voi tuoda mielihyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kovin agressiivinen kysymyksinesi ap.
Voisin jäädä katsomaan jotain ihmistä koska hän näyttää tutulta tai joku muu asia jää kiinnostamaan. Sen sijaan en jää tuijottamaan esim hyvännäköistä miestä suoraan useinkaan koska olen vähän ujo siinä suhteessa. Ennemminkin muilla perusteilla.
Vierailija kirjoitti:
Prey kirjoitti:
Entä te muut, oletteko kokeneet tätä? Tai teettekö tätä (tietoisesti)? Jos teette, niin miten valitsette tuijotuksen kohteen?
Tämähän kertoo että ne vain vastaavat sinun tuijotukseesi. Itse näytät varmaan samalta. Harrastat siis ihmisten tuijottelua ilmeettömästi suoraan kasvoihin eikä esim vaatteisiin.
Tarkoittamani tuijotus voi näyttää esim. tältä:
http://www.khou.com/img/resize/content.khou.com/photo/2016/06/28/stone%…
http://www.newtimes.co.rw/files/photos/1336685754boy.jpg
http://waterfordwhispersnews.com/wp-content/uploads/2014/10/roy-keane1…
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prey kirjoitti:
Tämähän kertoo että ne vain vastaavat sinun tuijotukseesi. Itse näytät varmaan samalta. Harrastat siis ihmisten tuijottelua ilmeettömästi suoraan kasvoihin eikä esim vaatteisiin.
Kuten aiemmin kirjoitin, katson tuntemattomia ihmisiä vilkuilevasti enkä tapittaen. Jos joku tuijottaa mua, katson pois ja saatan tarkistaa taas, katsooko se mua uudestaan. Aika epätodennäköistä, että se toinen näyttää tapittavan mua vain siksi, että aina juuri samalla hetkellä sattuisi katsomaan takaisin tuon "tarkistusvilkaisun".
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua loukkaantua tuollaisesta. Ainakin minulle ihmisten katsominen voi tuoda mielihyvää.
? En nyt puhu ihmisten katsomisesta yleisesti vaan tiiviistä naamaan tuijottamisesta. Tuoko se sinulle mielihyvää tai sellaisen katseen kohteena oleminen? Jos, niin miksi? ap.
Eikö teitä haittaa, jos toinen huomaa tuijotuksenne?
Itse kyylään ihmisiä vain autosta/bussista ym. kun ne katsoo pois eikä voi mitenkään nähdä mua. Jos ne huomaa katseeni, katson pois eikä ne saa koskaan tietää tuijotuksestani.
Sitten on näitä, jotka haluavat tuijotuksen kohteen tietävän asiasta. Miksi?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? En nyt puhu ihmisten katsomisesta yleisesti vaan tiiviistä naamaan tuijottamisesta. Tuoko se sinulle mielihyvää tai sellaisen katseen kohteena oleminen? Jos, niin miksi? ap.
Tuo mielihyvää. "Jos, niin miksi?" Jaa-a. Miksi joillekin tietynlainen musiikki tuo mielihyvää ja tietynlainen ei tuo? Miksi joillekin taas toistepäin? Miksi joku saa mielihyvää tietyistä ruoista kun taas toinen saa sitä liikunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä haittaa, jos toinen huomaa tuijotuksenne?
Itse kyylään ihmisiä vain autosta/bussista ym. kun ne katsoo pois eikä voi mitenkään nähdä mua. Jos ne huomaa katseeni, katson pois eikä ne saa koskaan tietää tuijotuksestani.
Sitten on näitä, jotka haluavat tuijotuksen kohteen tietävän asiasta. Miksi?
ap.
Ei haittaa, koska en koe tuijotusta negatiivisena asiana. Siten en myöskään ajattele, että minun katseeni olisi negatiivinen asia.
Minusta silmiin katsominen on tavallaan kuin kosketus. Tuntuu hyvältä ja rauhoittaa, tuo lähemmäs, antaa huomiota toiselle.