Kannanottoja kaivataan! REHELLISYYDESTÄ parisuhteessa..
HEi,
Kaipaan apua jäsentämään tapahtunutta, toivottavasti moni ottaa kantaa.
Tapaus: Mieheni on jäänyt kiinni monen vuoden takaisesta epärehellisyydestä. Hänellä oli pitkähkö läheinen työsuhde joka osin olin epäsovelias ja minulta salassa pitkään (seurustelimme silloin).
Nyt hän paljasti, että on ollut myös tähän naiseen yhteydessä vaikka sovimme yhdessä, että hän on vain minimin. (on esim. tehnyt yhteisen matkan joka ei olisi ollut pakollinen (enempi huvimatka), ja minulta siis salassa, tässä vaiheessa olimme jo naimisissa.
En tiedä mitä ajatella. Olen loukkaantunut, olisin halunnut rehellisyyttä. Itse olen aina kaikessa avoin ja suora. En ymmärrä tätä muuten kuin, että tämä nainen oli tärkeempi tai ainakin suuren riskin arvoinen.
Miten itse ajattelisit?
Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia (ja ihan rehellisiä).
Ja tiedoksi epäilijöille en ole mustasukkaista tai omistushalusita sorttia, päinvastoin.
Kiitos avusta!
Kommentit (44)
Jätän usein kertomatta miehelle jotain asioita, koska hän on niin mustasukkainen. En jaksaisi tapella joka työmatkasta, seminaarista ja lounaasta. Minun alalla nyt työkavereina, kavereina ja opiskelukavereina on miehiäkin. Miehen mustasukkaisuus rajoittaa minun harrastuksia ja omia menoja, ja usein minulle tulee kiusaus olla kertomatta ketä kaikkia siellä on ettei hän nostaisi meteliä.
En jaksaisi tapella joka kerta niistä mustasukkaisuusasioista, mutta en halua alkaa neljän seinän sisälläkään olemaan.
Olepas nyt ihan rehellinen, mitä olisi tapahtunut, jos mies olisi kertonut että se vanha ihastus on samalla matkalla? Olisitko uskonut jos hän olisi sanonut että siinä ei ole mitään? Vai olisitko kieltänyt menemästä? Olisitko luottanut häneen koska hän ei salaile ja on rehellinen? Tuskinpa vaan. Minä ainakaan en ole huomannut mitään palkkiota rehellisyydestä mustasukkaisen puolison kanssa.
Ja tiedän, että joku saattaa ajatella, että miksi olisi kertonut riitahan siitä olisi tullut tms. mutta olisi antanut minun päättää miten aisaan suhtaudun. Meillähän oli sopimus, että ollaan minimi tekemisissä niin kyllä olisin todellakin tuoreeseen aviomieheeni silloin luottanut : (
Ja lisäksi muistan, kun hän oli todella vakava reissusta palattuaan ja otin asian puheeksi, että miksi oliko rankka reissu tms. ei puhunut koko reissusta MITÄÄN. Sen muistan elävästi koska sekin oli mielestäni erikoista, koska tämä makta oli noin 60%vapaata ja 40%työtä.
Nyt tiedän miksi oli vaiti : (
-ap
(jopa kiusaksi asti). Odotin mieheltäni enemmän.
En voi arvioida sinun tilannettasi kun en tiedä mustadsukkaisuudesta mitään.
Ja kyllä avioliitossa yritetään kuitenkin tehdä yhteisiä kompromisseja eikä ajatella vain omalla navalla. Jos joku asia toista loukkaa niin silloin yrittää olla toimimatta niin. Näin minä ajattelen.
-ap
kukaan muu ratkaisua löytää, kuin te yhdessä. Keskustelkaa ja hakekaa ulkopuolista keskusteluapua, ellei muu auta.
en kaipaakaan ratkaisua täältä, Halusin vaan itselleni ja ajatuksilleni tukea. IHANAA tietää, että en ole ainut nainen maailmassa joka on näin " jyrkkä" . Ja aion näyttää tämän ketjun miehelleni jotta hänkin ymmärtää, että ajatukseni asian tiimoilta ei ole uniikki.
-ap
joku meinas, mutta en kyllä minä ainakaan ole ihastunut kehenkään enkä tippaakaan sinä aikana kun olen mieheni kanssa ollut! tuohan nyt on ihan naurettavaa noin väittää että ihastuminen olisi normaalia. jos se on normaalia, on joku pahasti vialla..
Tuli vain mieleen, että jos miehesi salailee, niin voisihan se olla, että tältä naiselta saisit kuulla asioiden oikean laidan. TOSIN siis tästähän ei ole varmuutta, jos nainen on edelleen ihastunut mieheesi, hän saattaa peitellä asiaa (koska haluaa mahdollisuuksien suhteeseen säilyvän).
Minulla on itselläni ollut vastaavankaltainen tilanne, siksi osaan jotenkin eläytyä sun tunteisiin. Ja minua loukkasi nimenomaan se, että asioita tehtiin mun selän takana, eikä sitten katsottu, että mulle pitäisi kertoa. Mutta silloin muinoin tein kyllä miehelle selväksi, että täytyyhän minulla olla oikeus tietää meidän suhteemme tilasta, ja sen pohjalta tehdä ratkaisuni. Esimerkiksi jos pettäjä salaa pettämisensä, petetty elää elämäänsä valheessa " onnellisena" (tietämättömänä), eikä hänellä ole edes mahdollisuutta yrittää tehdä muutosta muka-onnellisessa elämässään (vaikka ehkäpä tietäessään ei haluaisikaan olla enää suhteessa). Tässä ollaan ap samoilla linjoilla, minä kannatan myös rehellisyyttä eritoten näissä asioissa.
t.21
... jos jatkuvasti koittaa olla loukkaamatta ja kehittämättä riitaa, ajaa itsensä aika ahtaaseen rakoon. Jos siis mieheni olisi mustasukkainen tanssiparilleni, minun pitäisi lopettaa tanssiharrastus. Jos hän olisi mustasukkainen työkaverilleni/ opiskelukavereilleni minun pitäisi lakata käymästä pikkujouluissa/kurssijuhlissa/kavereiden kanssa ulkona.
Kuten sanoin, elämä ei ole niin mustavalkoista että pystyy aina oleen noin ehdoton ja jyrkkä, ja ehkä sen toisenkin pitäisi välillä pystyä kompromisseihin eikä odottaa muilta niin paljon. Ymmärrän sinua koska olen itse välillä aika ehdoton - kunnes huomaan itsekin olevani erehtyvä ja vain ihminen.
Avioliitossa pitää pystyä itsenäistymään jossain vaiheessa, ja jättää taakseen se symbioosivaihe jossa toinen on tilivelvollinen jokaisesta ajatuksestaankin. Kyllä teillä on perheneuvottelun paikka.
Vierailija:
(jopa kiusaksi asti). Odotin mieheltäni enemmän.
En voi arvioida sinun tilannettasi kun en tiedä mustadsukkaisuudesta mitään.Ja kyllä avioliitossa yritetään kuitenkin tehdä yhteisiä kompromisseja eikä ajatella vain omalla navalla. Jos joku asia toista loukkaa niin silloin yrittää olla toimimatta niin. Näin minä ajattelen.
-ap
22
En tunne, en ole tavannut, tiedän koko nimen ja sen kautta olen löytänyt hänen sähköpostiosoitteen. Joten voin periaatteessa ottaa häneen yhteyttä. Itsekin sitä miettinyt, kyllä. Valitettavasti.
Niin ja olisin halunnuttavata, ja kun mieheni yhdessä vaiheess antoi hänelle työhön kyyitä ja minun olisi pitänyt myös saada kyyti niin hän perui juuri sen aamun! tämä nainen siis..
-ap
ollut suhteessa vaikeitakin hetkiä, jolloin joko ihastuu johonkuhun tai miettii jotain vanhaa ihastusta että olisiko sen kanssa ollut helpompaa.
Viisaat ymmärtää tässä kohtaa että " ei se vaihtamalla parane" ja pitää yrittää vielä yhdessä. Ja olla kiitollinen siitä että myös se puoliso ajattelee niin.
22
Ei mieheni olisi tarviinut kun kertoa, ihan tavallisesti, " hei vaimo, teen nykyään tiivistä yhteistyötä sen ja sen kanssa, hän olisi voinut kutsua tämän vaikka perheineen meille jne. En ole jyrkkä ja ehdoton muuta kun siinä, että pitää kertoa sellaiset jokapäiväiset tuttavuudet ja mielellään tutustuttaa ne toisiinsa myös.
Ehkä olet niin loukattu miehesi mustasukkaisuudesta, että peilaat ny minua häneen. En varmasti ole oleenkaan samanlainen ihmine kuin hän.
-ap
koitin vain valottaa sitä toistakin puolta jos se sinua jotenkin auttaisi ja helpottaisi. Ettei kaikki haikaile muiden perään tai muuta elämää vaikka olisi joskus erehtynytkin ihastuun. Eikä sen tarvitse koko loppuelämään ja luottamukseen vaikuttaa, ei minulla silti ole tapana ihastuilla koko ajan miten sattuu ja viettää kaikki kotoa poissaoloaikani muiden sängyissä:)
Toivottavasti ei miehesikään, ja toivottavasti hän on luottamuksesi arvoinen. Menkää johonkin perheneuvontaan puhumaan pois kotoa, ikään kuin puolueettomaan neuvottelupöytään. Kyllä se siitä selviää. Kysy alkajaisiksi haluaako hän olla sinun kassasi.
22
Meillä mies sanoi jo seurusteluaikana että hänellä on tapana päästellä pieniä valkoisia valheita, koska on oppinut sen nuoruudestaan/lapsudestaan. Joten en koskaa odottanut mieheltä sitä 100% totuutta koska tiesin että niitä pieniä juttuja voi tulla, mutta sitten se pieni juttu kasvoi isoksi emävalheeksi, jota mieheni ylläpiti melkein vuoden!
Itse ole sitä mieltä että koko totuus pitää kertoa, sillä kerran se vain kirpaisee. Ja sitten voi alkaa rakentaa uudelleen jotain jos molemmilla on halua siihen.
sillä ei sekään ole hyvä että, tipoittain saa tietää asioita ja aina uudelleen se sama haava revitään auki kun se on ehtinyt hiukankaan parantua.
ja tällä hektellä kysyn ITSELTÄNI: Haluanko minä olla HÄNEN kanssaan?
-ap
Vierailija:
Ei mieheni olisi tarviinut kun kertoa, ihan tavallisesti, " hei vaimo, teen nykyään tiivistä yhteistyötä sen ja sen kanssa, hän olisi voinut kutsua tämän vaikka perheineen meille jne. En ole jyrkkä ja ehdoton muuta kun siinä, että pitää kertoa sellaiset jokapäiväiset tuttavuudet ja mielellään tutustuttaa ne toisiinsa myös.Ehkä olet niin loukattu miehesi mustasukkaisuudesta, että peilaat ny minua häneen. En varmasti ole oleenkaan samanlainen ihmine kuin hän.
-ap
ja sovittu, että hän on vain pakolliset kuviot yhteistyössä (kun koin tämän suhteen meidän suhteen uhaksi) niin hän lähtee hupireissulle tämän naisen kanssa johon hänen ei olisi tarviinut lähteä.
Eli ihastus vain jatkui näinkä tämä pitää ajatella..
Uskoistteko, ettei siinä ole sen kummempaa? Vai luuletteko että olisi ollut?
Itse olen ihan rikki kun tämä on jo niin monta vuotta ollut pääkopassani.
Eikä mieheltä saa kun murun sieltä murun täältä (ja nekin vedetään useimmiten takaisin) : (
-ap
Tarkoitatko että uskot että hänellä on ollut monta vuotta seksisuhde toisen kanssa? Vai että teillä on monta vuotta ollut ihan kamala suhde? Sori sisälukutaitoni näyttää välillä pettävän oikeesi...
22
On totta, että otan tämän usein riidan aikana esiin tämän " maijan" mutta uskon, että siitä syystä, että se on alunperinkin selitetty minulle hyvin huonosti. Ja niinkuin sanoin, mistä voin tietää onko hän ollut koko suhteemme aja (7v) epärehellinen monessa muussakin. Mitä kaikkea hän salaa jne. Tälläistä mielessä tällä hetkellä ja tuntuu ihan hirveä pahalta.
-ap
Vierailija:
ja sovittu, että hän on vain pakolliset kuviot yhteistyössä (kun koin tämän suhteen meidän suhteen uhaksi) niin hän lähtee hupireissulle tämän naisen kanssa johon hänen ei olisi tarviinut lähteä.Eli ihastus vain jatkui näinkä tämä pitää ajatella..
Uskoistteko, ettei siinä ole sen kummempaa? Vai luuletteko että olisi ollut?
Itse olen ihan rikki kun tämä on jo niin monta vuotta ollut pääkopassani.
Eikä mieheltä saa kun murun sieltä murun täältä (ja nekin vedetään useimmiten takaisin) : (-ap
En kyllä usko. mies todellakin kertoo vain puolet totuudesta.
Parisuhdetta voi silti jatkaa, mutta paljon työtä se vaatii