Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?

Vierailija
08.10.2017 |

Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.

Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??

Kommentit (747)

Vierailija
401/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mökki nuuksiossa ja muutaman kerran kun ei itse olla omalle mökille päästy kun oman mökin parkkis oli täynnä vieraiden autoja (2kpl)  niin asennettiin aidat ja lukolliset portit. Tuli kyllä aika kalliiksi aidata koko tontti, mutta eipä tarvitse katsella vieraita omassa pihassa.

Haukkukaa sitten itsekkäiksi paskiaisiksi mutta onhan se nyt ihan järjetöntä toisten tontille mennään parkkeeraamaan "jokamiehen oikeudella".  

Kerran mökille mentäessä meidän rannan notskipaikalla oli porukkaa grillaamassa kun mökille mentiin. Olivat vielä närkästyneitä kun pyydettiin lähtemään.  Olivat kuulemma just kunnon hiillokset saaneet.

Minusta tuo pihan aitaaminen on hyvä kannatettavaa, varsinkin juuri tuollaisissa paikoissa, joissa lähistöllä on yleiseenkin käyttöön tarkoitettuja tulipaikkoja. Eipä sitä välttämättä tule ajatelleeksi että osa on yksityisiä.

No siis meillä kyllä on ihan nurmikenttäpiha ja rantasauna, hiekkalaatikko ja laituri siinä vieressä ja mökki näkyy rannasta, joten tyhmemmällekin pitäisi olla selvää että jonkun tontista on kyse. Ihmisten röyhkeydellä eivain ole rajaa. 

Rerkeilyalueilla on yleensä myös metsähallituksen kämppiä, joita vuokrataan tai voi vapaasti käyttää taukopaikkoina.

En tiedä oletko tyhmä, vai esitätkö vain sellaista?

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että joku metsähallituksen kämppiä vapaasti käyttää. Silloin olisi syytä ottaa se kartta kauniiseen käteen ja suunnata sinne metsähallituksen kämpille. Ei jonkun toisen pihoille. Osa muuten niistäkin on vuokrattavia eikä sinnekään saa maksamatta mennä.  

Typerys. Ei kartoissa lue kuka mitäkin omistaa. Ei ne retkeilijät välttämättä ole ilkeyttään teidän nuotiopaikalla, vaan ne voi ihan oikeasti kuvitella että se on vapaasti käytettävissä. Aitaus on ollut hyvä asia. Ehkä kaikki pitäisi velvoittaa aitaamaan pihansa.

Me olimme kerran omalla mökillä rannassa nuotiolla kun autojen pitopaikalle tuli pari autollista porukkaa ja naiset juoksi meidän huussiin tarpeilleen. Kuultiin miten mies selitti muille että täällä Lapissa on tällaisia autiotupia joissa kuka vaan voi majoittua. Asiansa hoidettuaan pakkaantuivat autoihin ja lähtivät pois. Tämäkin mökki oli valtion maiden ymäröimä.

Itse olen ainakin huomannut myös sellaisen ilmiön että kaikki eivät edes ymmärrä että kaiken maan omistaa joku, jos ei yksityinen ihminen, niin sitten valtio, kunta tai joku muu.

Ne metsähallituksen mökit ja yleiset nuotiopaikat löytyvät kyllä ulkoilukartoista.  Ehkä olen sitten typerys kun oletan että kaikki maat ja mannut eivät ole yhteisomistuksessa/käytössä ja kunnioitan muiden yksityisyyttä.

Vierailija
402/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En marjasta enkä kulje metsässä. En mene vahingossakaan kenenkään ilkeilevän maanomistajan omistamalle alueelle.

Saadaan marjat ihan kaupasta, mitä tarvitaan.

Ja mitä tulee luokan retkiin niin ei tiedetä kuka ei ole retkeä maksanut.

Järkkyä kyynistä ja ilkeilevää porukkaa tällä palstalla.

Sulla tuskin on lukkoa kotiovessa, vai oletko ilkeänä laittanut lukon oveen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:tilustie

Siinä linkki tilustieasiaan.

Aika ironista että moni on sallinut tilustiensä käytön laittamalla sinne "yksityistie" kyltin.

Vierailija
404/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino vähentää liikennettä on laittaa iso kyltti, jossa lukee "Ajo omalla vastuulla". Jostain kumman syystä ihmisillä on oletus, että jos siellä yksityistiellä jotain sattuu, niin tienomistaja on vastuussa. Ei ole. Sikäli tuo lisäkyltti kertoo vain asian, joka on aina voimassa, mutta harva sitä tietää.

Vierailija
405/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootit eivät näköjään ymmärrä että on eroa sillä että onko kyseessä yksityinen metsä, yksityinen tie, yksityinen piha tai yksityinen rakennus.

Yksityisellä tiellä saa ajaa, jos sitä ei ole kieltomerkillä kielletty. Yksityisessä metässä kävellen liikkumista ei edes saa kieltää. Pihoille ja rakennuksiin sen sijaan ei ole asiaa.

Mutta piha-alueeksi saa määritellä sen kokoisen alueen kuin tahtoo. Kunhan se on omaa maata. Saahan sinne pystytellä vaikka varastokoppeja ja tuulikelloja sinne tänne pitkin kymmenen hehtaarin metsäaluetta, jotta vaikuttaa enempi pihamaiselta.

Voit kokeilla ja sitten katsotaan oikeudessa että onko tuomari kanssasi samaa mieltä.

Onko sulla jotain vaikeuksia pysytellä poissa yksityisiltä pihoilta ja teiltä? Mikä niissä sua viehättää? Katsotko jotenkin järkeväksi julkisten varojen käytöksi lähteä oikeuteen tappelemaan siitä missä kohtaa jonkun maita saat seisoskella? Mene puistoon, sellaisia löytyy joka kunnasta.

Minulla ei ole minkäänlaista vaikeutta pysyä pois toisten pihoilta, niille tunkeminenhan on laitonta. Teitä sen sijaan käytän liikennemerkkien mukaan, myös yksityisteitä jos sitä ei ole kielletty ja käyttö siis on laillista. Kyllä sitä pitää lakia noudattaa vaikka omistaisikin läntin maata, jonka kultalusikka perseessä syntymisen vuoksi on saanut perinnöksi. Jokamiehen oikeudet on määritlety laissa ja niide rajoittaminen on laitonta.

Ai tuosta kenkä puristaa. Oletat kaikkien perineen maat edellisiltä sukupolvilta kultalusikka perseessä. Kyllä on katkeraa elämää.

Vierailija
406/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ironista että moni on sallinut tilustiensä käytön laittamalla sinne "yksityistie" kyltin.

Mutkun täällä on koko ajan hoettu ettei niistä kylteistä tartte välittää.....

Vierailija
407/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ajamassa tielle, jonka alussa on kyltti "yksityistie", niin en sinne aja. Kyllä marja/sienipaikkoja löytyy muualtakin. Miksi mennä sinne, minne joku ei halua muiden menevän?? Ihan vaan kiusallaan??

Mutta eihän toi kyltti kerro mitään siitä haluaako omistaja sinne ajettavan vai ei. Yksityisteillä saa lähtökohtaisesti ajaa ellei omistaja sitä erikseen kiellä.

En aja sinne, koska ymmärrän, että kaikista tien kuluista vastaavat yksityiset ihmiset. Ei kasvoton yhteiskunta, vaan ihan tietty porukka, jotka sen tien osakkaita ovat.

Ja muuten - kyllä se kyltin laittaminen sinne ihan varmasti jotakin merkitsee - Sinua fiksummat kyllä tajuavat asian.

No ei se kyltti kyllä merkitse marjastajalle yhtään mitään. Sen sijaan yritystoiminnan harjoittajalle se jo merkkaa sen että hän tietää selvittää kenen tie on ja voi kysyä että paljonko maksaa jos hän käyttää tietä yritystoimintansa harjoittamiseen (esim. tukkirekkaliikennettä)

Kyltti ei ehkä Sinulle (marjastaja) merkitse mitään, mutta minulle (marjastaja) se merkitsee. Se on yksityinen tie, joku henkilö maksaa tien ylläpidon. Tiellä ei välttämättä ole tilaa pysäköinnille. Miksi menisin yksityistielle, kun maassa on tuhansia kilometrejä yleisiä teitä, joita voin hyvillä mielin ajaa. Ja myös niiden varsilta löytyy ihan tarpeeksi sieniä/marjoja.

Miksi en menisi? Yksityistietä saa ihan laillisesti käyttää kuka tahansa! Lällälläää, vituttaako? 😝😄

Ei minua vituta - omat yksityistiet (noin 7 kilometriä) ovat vankoilla puomeilla ja nauhoittavilla kameroilla + asiaankuuluvilla kylteillä varustetut. Ei ole yhtään ylimääräistä liikennettä, vaikka aika eteläisessä Suomessa, mökkialueella ollaan. Ihmetellen luen näitä maata omistamattomien kirjoituksia, joissa ihan uhallaankin käydään muiden teillä ajelemassa "koska mä voin".

Kuvitteletko voivasi rajoittaa jokamiehenoikeutta säälittävien kylttiesi ja kameroidesi kanssa?

Vierailija
408/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mökki nuuksiossa ja muutaman kerran kun ei itse olla omalle mökille päästy kun oman mökin parkkis oli täynnä vieraiden autoja (2kpl)  niin asennettiin aidat ja lukolliset portit. Tuli kyllä aika kalliiksi aidata koko tontti, mutta eipä tarvitse katsella vieraita omassa pihassa.

Haukkukaa sitten itsekkäiksi paskiaisiksi mutta onhan se nyt ihan järjetöntä toisten tontille mennään parkkeeraamaan "jokamiehen oikeudella".  

Kerran mökille mentäessä meidän rannan notskipaikalla oli porukkaa grillaamassa kun mökille mentiin. Olivat vielä närkästyneitä kun pyydettiin lähtemään.  Olivat kuulemma just kunnon hiillokset saaneet.

Minusta tuo pihan aitaaminen on hyvä kannatettavaa, varsinkin juuri tuollaisissa paikoissa, joissa lähistöllä on yleiseenkin käyttöön tarkoitettuja tulipaikkoja. Eipä sitä välttämättä tule ajatelleeksi että osa on yksityisiä.

No siis meillä kyllä on ihan nurmikenttäpiha ja rantasauna, hiekkalaatikko ja laituri siinä vieressä ja mökki näkyy rannasta, joten tyhmemmällekin pitäisi olla selvää että jonkun tontista on kyse. Ihmisten röyhkeydellä eivain ole rajaa. 

Rerkeilyalueilla on yleensä myös metsähallituksen kämppiä, joita vuokrataan tai voi vapaasti käyttää taukopaikkoina.

En tiedä oletko tyhmä, vai esitätkö vain sellaista?

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että joku metsähallituksen kämppiä vapaasti käyttää. Silloin olisi syytä ottaa se kartta kauniiseen käteen ja suunnata sinne metsähallituksen kämpille. Ei jonkun toisen pihoille. Osa muuten niistäkin on vuokrattavia eikä sinnekään saa maksamatta mennä.  

Typerys. Ei kartoissa lue kuka mitäkin omistaa. Ei ne retkeilijät välttämättä ole ilkeyttään teidän nuotiopaikalla, vaan ne voi ihan oikeasti kuvitella että se on vapaasti käytettävissä. Aitaus on ollut hyvä asia. Ehkä kaikki pitäisi velvoittaa aitaamaan pihansa.

Me olimme kerran omalla mökillä rannassa nuotiolla kun autojen pitopaikalle tuli pari autollista porukkaa ja naiset juoksi meidän huussiin tarpeilleen. Kuultiin miten mies selitti muille että täällä Lapissa on tällaisia autiotupia joissa kuka vaan voi majoittua. Asiansa hoidettuaan pakkaantuivat autoihin ja lähtivät pois. Tämäkin mökki oli valtion maiden ymäröimä.

Itse olen ainakin huomannut myös sellaisen ilmiön että kaikki eivät edes ymmärrä että kaiken maan omistaa joku, jos ei yksityinen ihminen, niin sitten valtio, kunta tai joku muu.

Ne metsähallituksen mökit ja yleiset nuotiopaikat löytyvät kyllä ulkoilukartoista.  Ehkä olen sitten typerys kun oletan että kaikki maat ja mannut eivät ole yhteisomistuksessa/käytössä ja kunnioitan muiden yksityisyyttä.

Kyllä minä olisin antanut paistaa ne makkaransa meidän mökkirannassa, jos kerran tulet alkoi jo olla hillosvaiheessa. Jos ette olleet itse paikalla, kun seurue tuli rantaan, niin saattoivathan he kuvitella että se on retkeilyalueen taukotupia tai vuokratupa, jossa ei nyt ole ketään vuokralla. Retkeillä saa ilman retkeilykarttaakin, eikä nekään ole aina ihan ajantasalla. Asiahan on kunnossa kun lähtivät pois.

Vierailija
409/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ajamassa tielle, jonka alussa on kyltti "yksityistie", niin en sinne aja. Kyllä marja/sienipaikkoja löytyy muualtakin. Miksi mennä sinne, minne joku ei halua muiden menevän?? Ihan vaan kiusallaan??

Mutta eihän toi kyltti kerro mitään siitä haluaako omistaja sinne ajettavan vai ei. Yksityisteillä saa lähtökohtaisesti ajaa ellei omistaja sitä erikseen kiellä.

En aja sinne, koska ymmärrän, että kaikista tien kuluista vastaavat yksityiset ihmiset. Ei kasvoton yhteiskunta, vaan ihan tietty porukka, jotka sen tien osakkaita ovat.

Ja muuten - kyllä se kyltin laittaminen sinne ihan varmasti jotakin merkitsee - Sinua fiksummat kyllä tajuavat asian.

No ei se kyltti kyllä merkitse marjastajalle yhtään mitään. Sen sijaan yritystoiminnan harjoittajalle se jo merkkaa sen että hän tietää selvittää kenen tie on ja voi kysyä että paljonko maksaa jos hän käyttää tietä yritystoimintansa harjoittamiseen (esim. tukkirekkaliikennettä)

Kyltti ei ehkä Sinulle (marjastaja) merkitse mitään, mutta minulle (marjastaja) se merkitsee. Se on yksityinen tie, joku henkilö maksaa tien ylläpidon. Tiellä ei välttämättä ole tilaa pysäköinnille. Miksi menisin yksityistielle, kun maassa on tuhansia kilometrejä yleisiä teitä, joita voin hyvillä mielin ajaa. Ja myös niiden varsilta löytyy ihan tarpeeksi sieniä/marjoja.

Miksi en menisi? Yksityistietä saa ihan laillisesti käyttää kuka tahansa! Lällälläää, vituttaako? 😝😄

Ei minua vituta - omat yksityistiet (noin 7 kilometriä) ovat vankoilla puomeilla ja nauhoittavilla kameroilla + asiaankuuluvilla kylteillä varustetut. Ei ole yhtään ylimääräistä liikennettä, vaikka aika eteläisessä Suomessa, mökkialueella ollaan. Ihmetellen luen näitä maata omistamattomien kirjoituksia, joissa ihan uhallaankin käydään muiden teillä ajelemassa "koska mä voin".

Kuvitteletko voivasi rajoittaa jokamiehenoikeutta säälittävien kylttiesi ja kameroidesi kanssa?

Aika hiljaista on meidän metsissä ollut. En osaa yhtään arvata, johtuuko puomeista/kameroista vai siitä, että talo tunnetaan vittumaisesta isäntäväestään.

Vierailija
410/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkun täällä on koko ajan hoettu ettei niistä kylteistä tartte välittää.....

Eli et ole vieläkän ymmärtänyt että "yksityistie" kyltti ei kiellä ajamasta autolla yksityistiellä?

Jos siinä olisi kyltti että "tilustie", niin sehän oikeastaan kieltäisi autolla ajamisen. Tai siis kyltti ei kiellä, mutta se kieltää että kyseessä on tilustie.

Jos ihminen laittaa tilustielleen yksitystiekyltin, niin silloin hän saa syyttää liikenteesä omaa aktiivista tietämättömyyttään.

Vierailija
411/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä miten ymmärrät termin jokamiehenoikeus?

Vierailija
412/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni yksityistie saa yhteiskunnan tukea ylläpitoa varten. Jos se kyltti merkkaa jotain erityistä niin varmaan osaat kanssa selittää mitä? Ja mistä lähtien toisten keskustelukumppanien älykkyydellä spekulointi on ollut asiallinen keskustelutapa?

Vierailija
413/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootit eivät näköjään ymmärrä että on eroa sillä että onko kyseessä yksityinen metsä, yksityinen tie, yksityinen piha tai yksityinen rakennus.

Yksityisellä tiellä saa ajaa, jos sitä ei ole kieltomerkillä kielletty. Yksityisessä metässä kävellen liikkumista ei edes saa kieltää. Pihoille ja rakennuksiin sen sijaan ei ole asiaa.

Mutta piha-alueeksi saa määritellä sen kokoisen alueen kuin tahtoo. Kunhan se on omaa maata. Saahan sinne pystytellä vaikka varastokoppeja ja tuulikelloja sinne tänne pitkin kymmenen hehtaarin metsäaluetta, jotta vaikuttaa enempi pihamaiselta.

Voit kokeilla ja sitten katsotaan oikeudessa että onko tuomari kanssasi samaa mieltä.

Onko sulla jotain vaikeuksia pysytellä poissa yksityisiltä pihoilta ja teiltä? Mikä niissä sua viehättää? Katsotko jotenkin järkeväksi julkisten varojen käytöksi lähteä oikeuteen tappelemaan siitä missä kohtaa jonkun maita saat seisoskella? Mene puistoon, sellaisia löytyy joka kunnasta.

Minulla ei ole minkäänlaista vaikeutta pysyä pois toisten pihoilta, niille tunkeminenhan on laitonta. Teitä sen sijaan käytän liikennemerkkien mukaan, myös yksityisteitä jos sitä ei ole kielletty ja käyttö siis on laillista. Kyllä sitä pitää lakia noudattaa vaikka omistaisikin läntin maata, jonka kultalusikka perseessä syntymisen vuoksi on saanut perinnöksi. Jokamiehen oikeudet on määritlety laissa ja niide rajoittaminen on laitonta.

Ai tuosta kenkä puristaa. Oletat kaikkien perineen maat edellisiltä sukupolvilta kultalusikka perseessä. Kyllä on katkeraa elämää.

Kaikki maat on peritty edellisiltä sukupolvilta, sillä maata ei ole tehty ihan viimeaikona lisää. Taisi kultalusikka upota?

Vierailija
414/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon miinottanu MUN MAAT stana!

Vierailija
415/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut paloautossa(VPK) kun oltiin menossa mökkitietä pitkin palopaikalle. Tie oli suljettu puomilla ja pysähdyttiin ihmettelemään puomin taakse. Siinä portin kanssa sähellettiin ja kuski pudotti auton kulman ojaan. Mökki paloi kivijalkaan eikä vakuutuskaan ollut kuulema kunnossa.

Vierailija
416/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan totta. Enpä ole tullut ajatelleeksikaan. Olen luullut että jos on kyltti yksityistie niin se ilman muuta tarkoittaa että sitä ei ajeta mutta voihan se tosiaan olla että omistaja suorastaan haluaakin että tuntemattomat sitä käyttävät, muuten vain haluaa kyltillä ilmoittaa omistuksensa, ilman mitään rajoitteita.

Omistaja varmaan tiedostaa että hänellä ei ole oikeutta kieltää ketään ajamasta tieltä koska on saanut sen ylläpitoon yhteiskunnan tukea. Kiusallaan yrittää kuitenkin pelotalla ulkopuolisia pysymään poissa noilla kylteillä. Mikä muu olisi motivaatiota tuollaisten epäselvien kylttien pystyttelyyn?

Vierailija
417/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hiljaista on meidän metsissä ollut. En osaa yhtään arvata, johtuuko puomeista/kameroista vai siitä, että talo tunnetaan vittumaisesta isäntäväestään.

MEIDÄN metsissä. MEIDÄN tie. Voi helkkari miten säälittävää jos ihmisen pitää elostella metsän- ja tienomistamisillaan tuohon malliin ja uhota ja pystytellä kaikenmaailman kylttejä ja kameroita ja pullistella jollain vittumaisuudellaan. Noloa.

Vierailija
418/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni yksityistie saa yhteiskunnan tukea ylläpitoa varten. Jos se kyltti merkkaa jotain erityistä niin varmaan osaat kanssa selittää mitä? Ja mistä lähtien toisten keskustelukumppanien älykkyydellä spekulointi on ollut asiallinen keskustelutapa?

Yhteiskunnalta tukea saava yksityistie ei voi kieltää liikennettä tiellä, mutta jos jonkun ulkopuolisen liikenne tiellä on säännönmukaista ja toistuvaa, tälle käyttäjälle voidaan lähettää lasku tien käytöstä. Kun tien alussa on kyltti "yksityistie", tien käyttäjä hyväksyy sen, että lasku voipi tulla. Ei voi siis sanoa "ettenmäämittääntienny". Samalla pyydän anteeksi, jos joku kokee tapani keskustella asiattomaksi.

Vierailija
419/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaisitte pyörällä niin ei olis tätäkään ongelmaa.

Siis ihan sama ongelma.

Ei nämä oikeasti niistä autoista välitä, vaan ihmisistä jotka tunkeutuu alueelle.

Vierailija
420/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toimiva keino estää jatkuva tien käyttö on puomin lisäksi tehdä pientä jäynää kutsumattomille autoilijoille. Voi laskea vaikka ilmat pois renkaista tai tukkia pakoputken jollain tavalla. Yleensä suurin osa oppii yhdestä kerrasta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän