Työnantaja sai kuulla raskaudestani muuta kautta kuin minulta, nyt syyttää minua
Olen siis raskaana, enkä ole vielä kertonut töissä tästä kenellekään. Jään äitiyslomalle vasta joulukuun puolivälissä, joten minulla olisi ollut vielä aikaa ilmoittaa tästä itse. Raskaus ei vielä näkyvästi näy, koska pienehkö vatsa ja sen saa vaatteilla peitettyä hyvin. Jotain kautta tämä tieto oli nyt kuitenkin tullut työkaverin tietoon ja hän oli kertonut asiasta.
Eilen(kyllä, lauantaina) työnantaja soitti, kuulosti äkäiseltä ja alkoi tivaamaan, pitääkö tämä paikkansa. Kun vastasin kyllä, hän jatkoi tiukkaamistaan, että miksen ole kertonut. Kerroin, ettei ole ollut vielä ajankohtaista ja asia on oma asiani. Hän kuitenkin jatkoi ja sanoi, että kyllä tällaisesta pitäisi aina kertoa heti. Ei tarvitse, tiedän sen, mutta sitä hän hoki. On kuulemma minun syytäni, että hän on nyt paskassa tilanteessa ja tämä kuulemma vaikuttaa koko työyhteisöön.
Tiedän, ettei minua voida irtisanoa, mutta silti jäi inhottava olo. Ihan siksikin, että onnistui kyllä pilaamaan hyvän fiiliksen ja tuntuu todella inhottavalta ajatukselta mennä huomenna töihin.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitiysloma alkaa joulukuussa niin sinun olisi pitänyt jo ilmoittaa. Muistaakseni 2kk ennen pitää ilmoittaa työnantajalle.
Saanko kysyä syytä miksi et ole kertonut? Esim neuvolat yms ovat työaikaa
Neuvolat yms eivät ole työaikaa. Vain jos se on ok työnantajalle.
Jos äitiysloma alkaa joulukuun puolivälissä niin raskaudesta pitää kertoa lokakuun puolivälissä eli ensi viikon perjantaina viimeistään. Eli ap toimii ihan oikein.
Olet kyllä väärässä, monessa TESsissä määritellään olevan palkallista.
Esim. kaupan alalla raskausajan tarkastukset eivät vähennä palkkaa.
Mikä syy sinulla oli pantata sitä tietoa, että olet raskaana?? Ennemmin tai myöhemmin se paljastuu, joten en ymmärrä tällaista käytöstä! Itse olen ollut kolme kertaa työurani aikana raskaana ja kertonut lähiesimiehelleni heti kun 12vkoa on mennyt ja viimeisimmästä saman tien kun plussasin. En ymmärrä tätä joidenkin naisten hössötystä siitä kuinka raskaus on oma asia jne jne. Kyllä se oma asia loppuu siihen, kun vatsa näkyy ja vauva syntyy. Mä en käsitä, mutta ehkä mä oonki sit hölmö😊
Monissa työpaikoissa kestää iäisyyden hakea lupa sijaisen palkkaamiseen. Eikä oikean sijaisen löytäminen ja perehdytys käy sormia napsauttamalla. Sitä parempi mitä aikaisemmin kerrot, voit sanoa ettet halua että asiaa kerrotaan vielä työkavereille.
Itse kerroin joskus 20 viikon tietämissä.
Missä vaiheessa sitten teidän mielestä pitäisi viimeistään kertoa??
Vierailija kirjoitti:
Monissa työpaikoissa kestää iäisyyden hakea lupa sijaisen palkkaamiseen. Eikä oikean sijaisen löytäminen ja perehdytys käy sormia napsauttamalla. Sitä parempi mitä aikaisemmin kerrot, voit sanoa ettet halua että asiaa kerrotaan vielä työkavereille.
Itse kerroin joskus 20 viikon tietämissä.
Vaikka olen sitä mieltä että on typerää pimittää tietoa noin pitkälle, niin ei mielestäni kuitenkaan mitkään sijaisongelmat ole AP:n ongelma! Työnantajalla pitää olla toimivat käytännöt näiden tilanteiden varalle, koska naispuolisten työntekijöiden raskaaksitulo ja äitiyslomat nyt ei ole mikään yllättävä ja ihan puskista tullut tapaus.
Miksi ihminen panttaa noin tärkeää tietoa työnantajalta, joka joutuu tekemään todella suuria päätöksiä asian vuoksi? Sijaista ei ihan hetkessä löydy, asiakkaat eivät pidä henkilövaihdoksista, rahaa menee huomattavasti enemmän. Entäs tuuraajan perehdytys, mitäs jos joudut olemaan raskauden lopulla saikulla?
Hienoa toimintaa, ei voi muuta sanoa 😣
Vierailija kirjoitti:
Raskaudesta työnantaja tiesi ennen kuin olin itsekään varmasti päättänyt milloin jää äitiyslomalle. Taisi olla hiukan ennen puoltaväliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin joskus 20 viikon tietämissä.Vaikka olen sitä mieltä että on typerää pimittää tietoa noin pitkälle, niin ei mielestäni kuitenkaan mitkään sijaisongelmat ole AP:n ongelma! Työnantajalla pitää olla toimivat käytännöt näiden tilanteiden varalle, koska naispuolisten työntekijöiden raskaaksitulo ja äitiyslomat nyt ei ole mikään yllättävä ja ihan puskista tullut tapaus.
Ikävää, että tällainen vastakkainasettelu elää edelleen näin vahvana. Yhteispeli työnantajan ja työntekijän välillä (molempiin suuntiin tietysti) on vielä nykyäänkin osalle aivan uskomaton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä... En yhtään ihmettele että työnantaja on vihainen. Työnantajasi pitää suunnitella poissaolosi; sijainen tai työtehtävät jakoon.
Kaikenlaisia työntekijöitä sitä onkaan. Älä ollenkaan ihmettele jos seuraavaa työsopparia ei jatketa/yt-neuvotteluissa olet lähijöiden listalla/jäät saamatta ylennystä.
Kukaan ei kukaan tarvitse niin paljon vakituista työpaikkaa kuin nainen joka on äiti.
Mitens muuten sitå lapsen isää rangaistaan kun hän ei ole kertonut raskaudesta? Otetaanhan häneltäkin työpaikka pois koska on niin visto ja naisen työnantajaa riistävä kun on nainut ja pannut naisen paksuksi? Että jonkun random miehen lapsen vuoksi työnantajalle aiheutuu haittaa.
Sitten molemmat työttömät vanhemmat voi riidellä kotona rahattomina. Se on hyvä alku uudelle elämälle. Mitäs on vistot epärehelliset vanhemmat varsinkin se *aatanan nainen!
Ai niin mistä ne muut työntekjät on tulleet? No niitten äiti ja isä on aikanaan naineet ja nainen alkanut odottaa heidän yhteistä lastaan...
Ymmärrän ap:tä, koska erinäisistä syistä johtuen kerron itsekin asioita ta:lle vasta sitten kun on pakko. Niin metsä vastaa...
Eikö kommentoijia yhtään ihmetytä se, että joku on ottanut asiakseen kertoa asiasta ta:lle? Hämmentävän paljon on näitä ihmisiä, jotka eivät muiden asioita omista asioista.
Minusta sinun pitää nyt hyväksyä se, että koska sinä toimit juuri niin kuin laki minimissään edellyttää eli aioit ilmoittaa 2 kk ennen laskennallisen äitiysloman alkua, niin myös työnantaja ryhtyy toimimimaan kanssasi siten, että lain minimi täyttyy. Kanssasi ei tarvitse keskustella työtehtävistäsi, sinulta voidaan kieltää kaikki seuraavan vuoden töihin liittyvät palaverit ja töitäsi voidaan jo nyt varmuudeksi siirtää muille. Saat todennäköisesti myös huomata, että työantaja edellyttää kaikkien muiden perhevapaiden osalta tarkkaa lain kirjaimen noudattamista, joten toivottavasti olet jo lapsen isän kanssa pohtinut perhevapaiden jakamisen, koska jos et muista kertoa työhönpaluusta tai perhevapaan jatkamisesta ajoissa, niin joudut ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerroin joskus 20 viikon tietämissä.Vaikka olen sitä mieltä että on typerää pimittää tietoa noin pitkälle, niin ei mielestäni kuitenkaan mitkään sijaisongelmat ole AP:n ongelma! Työnantajalla pitää olla toimivat käytännöt näiden tilanteiden varalle, koska naispuolisten työntekijöiden raskaaksitulo ja äitiyslomat nyt ei ole mikään yllättävä ja ihan puskista tullut tapaus.
Työpaikoilla tulee uusien henkilöiden tarvetta myös miesten sairaslomien takia. Tilanne ei ole yllättävä uusia ihmisiä tarvitaan, mutta ei ole mitään pikakäsittelyreittiä raskauksille.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan työpaikasta ja työtehtävästä. Jos sijaisia on helposti ja nopeasti saatavissa eikä sijainen vaadi juurikaan perehdyttämistä, tuo 2 kk ennen äitiysloman alkua on ihan ok. Jos taas on kyse työtehtävästä, johon sijaisia on vaikea saada ja sijaisten perehdyttäminen vie aikaa tai äitiyslomalle jäävän pitäisi olla tämä perehdyttäjä, niin jo aikaisemmin.
Kannattaa myös muistaa sellainenkin asia, että mikäli perhevapaiden vuoksi työstä poisjäävälle ei enää palatessaan löydy töitä, voi työpaikalla ensimmäisenä työpäivänä odottaa irtisanomisilmoitus. Olen yhdessä työpaikassa törmännyt tilanteeseen, jossa raskaana oleva ilmoitti vasta juuri tuon lakisääteisen 2 kk aikaisemmin. Sijaista ei löytynyt, joten työpaikalla organisoitiin kaikkien muiden toimenkuva uudelleen. Aiemmin oli jo pohdittu yksinkertaisempien rutiinitöiden automatisointia, mutta vasta tämän äitiyslomalle jäävän vuoksi automatisointi toteutettiin. Muut työt - myös ne äitiyslomalle jääneen työt - jaettiin uudelleen eli kaikkien muiden työntekijöiden toimenkuva muuttui. Kun henkilö palasi takaisin töihin, ei ollut enää olemassakaan työtehtävää, jota hän oli aikaisemmin hoitanut. Automatisoinnin ansiosta pärjättiinkin pienemmällä porukalla ja perhevapailta palaavalla oli enää irtisanomisaika töitä ja senkin työnantaja sanoi, että ei ole tarpeellista tulla työpaikallekaan, kun ei siellä ole tälle työntekijälle enää mitään tekemistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä... En yhtään ihmettele että työnantaja on vihainen. Työnantajasi pitää suunnitella poissaolosi; sijainen tai työtehtävät jakoon.
Kaikenlaisia työntekijöitä sitä onkaan. Älä ollenkaan ihmettele jos seuraavaa työsopparia ei jatketa/yt-neuvotteluissa olet lähijöiden listalla/jäät saamatta ylennystä.Kukaan ei kukaan tarvitse niin paljon vakituista työpaikkaa kuin nainen joka on äiti.
Mitens muuten sitå lapsen isää rangaistaan kun hän ei ole kertonut raskaudesta? Otetaanhan häneltäkin työpaikka pois koska on niin visto ja naisen työnantajaa riistävä kun on nainut ja pannut naisen paksuksi? Että jonkun random miehen lapsen vuoksi työnantajalle aiheutuu haittaa.
Sitten molemmat työttömät vanhemmat voi riidellä kotona rahattomina. Se on hyvä alku uudelle elämälle. Mitäs on vistot epärehelliset vanhemmat varsinkin se *aatanan nainen!
Ai niin mistä ne muut työntekjät on tulleet? No niitten äiti ja isä on aikanaan naineet ja nainen alkanut odottaa heidän yhteistä lastaan...
Mihin ihmeeseen se nainen tarvitsee vakituista työpaikkaa? Aivan oikein, maksamaan palkat ja kerryttämään lomat, vaikka nainen on poissa töistä. Miksi ei se lapsen isän työnantajan tarvitse maksaa euroakaan perheenlisästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida oikein olla mahdollista pitää jotain henkilöä koko ajan varalla jos joku tulee raskaaksi.
Meillä pomo lopetti koko työtehtävän kun minä ilmoitin siirtyväni pois ja työkaveri ilmoitti viimetipassa raskaudestaan. Siinä olikin sitten sille mukava äitiyslomalahja kun sai potkut:)
Laki velvoittaa kertomaan asiasta 2kk ennen kuin jää äitiyslomalle. Jos ap:n kohdalla tämän vapaan alkuun on vielä enemmän kuin 2 kk aikaa, ei ole mitään juridista velvollisuutta kertoa asiasta. Jokainen voi olla mitä mieltä vaan siitä, koska itse vastaavassa tilanteessa asiasta kertoisi, mutta mitään juridista velvollisuutta ap:lla ei ole ollut asiasta vielä kertoa.
Ymmärrän, että esimiehen käytös pahoittaa mielen. Kyseessä on täysin vailla asianmukaisia johtamistaitoja oleva henkilö.
Jos työkaverisi sai jostain tietää raskaudestasi tai arvasi itse asian, puhuiko hän pomolle keskustelematta lainkaan kanssasi ensin? Jos näin, outoa käytöstä häneltäkin.
Jos tästä kehkeytyy työpaikalla joku riita, ota yhteys liittosi lakimieheen. Jos kyseessä on isompi firma, jossa pomollakin on pomo ja teillä on hr osasto, ota yhteyttä heihin. Sinun ei tarvitse hyväksyä tuollaista käytöstä esimieheltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia työntekijöitä sitä onkaan. Älä ollenkaan ihmettele jos seuraavaa työsopparia ei jatketa/yt-neuvotteluissa olet lähijöiden listalla/jäät saamatta ylennystä.Kukaan ei kukaan tarvitse niin paljon vakituista työpaikkaa kuin nainen joka on äiti.
Olisin kyllä ihmetellyt suuresti jos puoliso olisi halunnut pimittää työnantajalta tiedon perheenlisäyksestä ja siitä että aikoo pitää myös osan vanhempainvapaasta ja ilmoittanut siitä työnantajalle vasta pari kuukautta ennen vapaan alkamista eli siinä vaiheessa kun lapsi oli jo syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelisin, että jokainen normaali työntekijä olisi sen verran kiinnostunut työpaikastaan ja työtehtäviensä hoitumisesta äitiysloman aikana, että haluaisi antaa työnantajalle mahdollisimman paljon aikaa hyvän sijaisen löytämiseen, vaikkei se varsinaisesti olisikaan hänen ongelmansa. Sen sijaan että panttaa tietoa viimeiseen asti ja ilmoittaa vasta kun on ihan pakko. Varsinkin kun ehkäpä sillä työnantajallakin on muitakin töitä hoidettavana kuin sijaisen etsiminen ap:lle.
Varsinkin, jos olisi tarkoitus, että ap ehtii perehdyttää sijaisensa ennen äitiyslomalle jäämistä. Tähän kun vielä lisätään se, että aika moni jää sairauslomalle ennen äitiysloman alkua, niin kiire uhkaa tulla.