Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja sai kuulla raskaudestani muuta kautta kuin minulta, nyt syyttää minua

Vierailija
08.10.2017 |

Olen siis raskaana, enkä ole vielä kertonut töissä tästä kenellekään. Jään äitiyslomalle vasta joulukuun puolivälissä, joten minulla olisi ollut vielä aikaa ilmoittaa tästä itse. Raskaus ei vielä näkyvästi näy, koska pienehkö vatsa ja sen saa vaatteilla peitettyä hyvin. Jotain kautta tämä tieto oli nyt kuitenkin tullut työkaverin tietoon ja hän oli kertonut asiasta.

Eilen(kyllä, lauantaina) työnantaja soitti, kuulosti äkäiseltä ja alkoi tivaamaan, pitääkö tämä paikkansa. Kun vastasin kyllä, hän jatkoi tiukkaamistaan, että miksen ole kertonut. Kerroin, ettei ole ollut vielä ajankohtaista ja asia on oma asiani. Hän kuitenkin jatkoi ja sanoi, että kyllä tällaisesta pitäisi aina kertoa heti. Ei tarvitse, tiedän sen, mutta sitä hän hoki. On kuulemma minun syytäni, että hän on nyt paskassa tilanteessa ja tämä kuulemma vaikuttaa koko työyhteisöön.

Tiedän, ettei minua voida irtisanoa, mutta silti jäi inhottava olo. Ihan siksikin, että onnistui kyllä pilaamaan hyvän fiiliksen ja tuntuu todella inhottavalta ajatukselta mennä huomenna töihin.

Kommentit (194)

Vierailija
41/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi erikoista jemmata tietoa noin viimetippaan

Ei todellakaan ole! Kaikki odottajat eivät suinkaan huutele kaikille, että menkat ovat 2 päivää myöhässä eivätkä julkaise missään edes ensimmäisiä uä-kuvia, vaikka siinä vaiheessa on jo elävä vauvaa hyvällä rajalla. 

On laissa tai asetuksessa, mihin mennessä pitää viimeistään ilmoittaa raskaudesta, ja yleensä raskaudesta johtuvat neuvola- ja lääkärikäynnit ovat työaikaa.

Vierailija
42/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa työpaikoissa kestää iäisyyden hakea lupa sijaisen palkkaamiseen. Eikä oikean sijaisen löytäminen ja perehdytys käy sormia napsauttamalla. Sitä parempi mitä aikaisemmin kerrot, voit sanoa ettet halua että asiaa kerrotaan vielä työkavereille.

Itse kerroin joskus 20 viikon tietämissä.

Vaikka olen sitä mieltä että on typerää pimittää tietoa noin pitkälle, niin ei mielestäni kuitenkaan mitkään sijaisongelmat ole AP:n ongelma! Työnantajalla pitää olla toimivat käytännöt näiden tilanteiden varalle, koska naispuolisten työntekijöiden raskaaksitulo ja äitiyslomat nyt ei ole mikään yllättävä ja ihan puskista tullut tapaus.

Itse kuvittelisin, että jokainen normaali työntekijä olisi sen verran kiinnostunut työpaikastaan ja työtehtäviensä hoitumisesta äitiysloman aikana, että haluaisi antaa työnantajalle mahdollisimman paljon aikaa hyvän sijaisen löytämiseen, vaikkei se varsinaisesti olisikaan hänen ongelmansa. Sen sijaan että panttaa tietoa viimeiseen asti ja ilmoittaa vasta kun on ihan pakko. Varsinkin kun ehkäpä sillä työnantajallakin on muitakin töitä hoidettavana kuin sijaisen etsiminen ap:lle.

Sitä varten on se 2 kuukautta!

Yrityksen pitää pystyä rekryämään 2kk aikana, muutoin on kyllä jotain vialla yrityksen toiminnassakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se "työkaveri" juoksi kantelemaan pomolle? Yrittää saada työsi?

Vierailija
44/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin raskaudesta työhaastattelussa, enkä tietenkään saanut töitä ja vastaisuudessa tuskin tulen saamaankaan töitä tästä firmasta, joka sattuu olemaan alani suurin työnantaja paikkakunnallani. Työttömyys odottaa, enkä edes halua lisää lapsia.

Eipä minua olisi varmaan palkattu, vaikka olisin jättänyt kertomatta raskaudesta. Ei kukaan palkkaa hedelmällisessä iässä olevaa, jos tarjolla on miehiä tai mummoja.

Vierailija
45/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämän keskustelun kommentit on ihan järkyttävää luettavaa.

Ap kyllä kusi nyt omiin housuihinsa. Jos sitä ei saa ääneen sanoa niin (jotkut vielä omasta kokemuksesta,miten työpaikka meni alta) niin kovin on naiivia. Ap olisi voinut kertaa työnantajalle ja pyytää olemaan muutoin hiljaa työyhteisössä.

Vierailija
46/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinun pitää nyt hyväksyä se, että koska sinä toimit juuri niin kuin laki minimissään edellyttää eli aioit ilmoittaa 2 kk ennen laskennallisen äitiysloman alkua, niin myös työnantaja ryhtyy toimimimaan kanssasi siten, että lain minimi täyttyy. Kanssasi ei tarvitse keskustella työtehtävistäsi, sinulta voidaan kieltää kaikki seuraavan vuoden töihin liittyvät palaverit ja töitäsi voidaan jo nyt varmuudeksi siirtää muille. Saat todennäköisesti myös huomata, että työantaja edellyttää kaikkien muiden perhevapaiden osalta tarkkaa lain kirjaimen noudattamista, joten toivottavasti olet jo lapsen isän kanssa pohtinut perhevapaiden jakamisen, koska jos et muista kertoa työhönpaluusta tai perhevapaan jatkamisesta ajoissa, niin joudut ongelmiin.

Näin. Joulukuun puoliväli voi muuten olla vaikea aika saada uutta sijaista, moni ei halua aloittaa uudessa työssä juuri ennen pyhiä. Olen huomannut karvaasti näiden sijaisten hankkimisen ongelmat itse rekrytoidessa - alasta ja alueesta riippuen ei todellakaan ole läpihuutojuttu. 

Olet kuitenkin toiminut lain mukaan - tosin olematta mitenkään erityisen reilu työnantajaa kohtaan. Itse olen aina kertonut työnantajalle tulevista uutisista jo mahdollisimman hyvissä ajoin, ja meillä on muutenkin luottamukselliset välit firman johtoportaan kanssa. Se näkyy toisaalta myös siinä, miten työnantaja kohtelee minua. Työnantaja ei voi sinua irtisanoa, mutta tulee takuulla muistamaan tämän pitkään miettiessään esim. sitä, kenet kannattaa ylentää tai kenen kohdalla kannattaa joustaa enemmän kuin laki ja TES vaatii. Mutta sehän on sinulle varmasti ihan OK, tärkeintähän ei ole molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus vaan sokea lain minimin noudattaminen. 

Vierailija
47/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa sitten teidän mielestä pitäisi viimeistään kertoa??

Näiden kommenttien perusteella heti, kun puoliso lopettaa jyystämisen.

Vierailija
48/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työnantajakin voisi yleisesti infota työntekijöitään siitä, milloin toivoo viimeistään saavansa äitiyslomat tietoonsa esim. viikkopalaverissa voisi kertoa ystävällisesti näin:

"Hei kaikki, koska vanhempainvapaat ovat työpaikallamme yleisiä toivoisin sijaisten hankkimisen vaikeuden takia ilmoittamaan äitiyslomalle jäämisestä x kuukautta aiemmin. Kiitos yhteisymmärryksestä."

Mutta ei, kun oletetaan asioita ja sitten haukutaan pystyyn, kun kaikki eivät älyä toimia omien ajatustensa mukaisesti ilman, että tarvitsee mitään ääneen sanoa.

Vierailija
49/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa työpaikoissa kestää iäisyyden hakea lupa sijaisen palkkaamiseen. Eikä oikean sijaisen löytäminen ja perehdytys käy sormia napsauttamalla. Sitä parempi mitä aikaisemmin kerrot, voit sanoa ettet halua että asiaa kerrotaan vielä työkavereille.

Vaikka olen sitä mieltä että on typerää pimittää tietoa noin pitkälle, niin ei mielestäni kuitenkaan mitkään sijaisongelmat ole AP:n ongelma! Työnantajalla pitää olla toimivat käytännöt näiden tilanteiden varalle, koska naispuolisten työntekijöiden raskaaksitulo ja äitiyslomat nyt ei ole mikään yllättävä ja ihan puskista tullut tapaus.

Itse kuvittelisin, että jokainen normaali työntekijä olisi sen verran kiinnostunut työpaikastaan ja työtehtäviensä hoitumisesta äitiysloman aikana, että haluaisi antaa työnantajalle mahdollisimman paljon aikaa hyvän sijaisen löytämiseen, vaikkei se varsinaisesti olisikaan hänen ongelmansa. Sen sijaan että panttaa tietoa viimeiseen asti ja ilmoittaa vasta kun on ihan pakko. Varsinkin kun ehkäpä sillä työnantajallakin on muitakin töitä hoidettavana kuin sijaisen etsiminen ap:lle.

Yrityksen pitää pystyä rekryämään 2kk aikana, muutoin on kyllä jotain vialla yrityksen toiminnassakin.

Näin yt aikoina meillä menee rekrypyynnöt toimitusjohtajalle asti, myös sijaispyynnöt. Se ei mene toimitusjohtajalle suorran vaan noin 5-10 portaisen päällikkötason kautta, jos joku kieltää se ei enää etene eteenpäin. Joskus tulee lupa vain sisäiseen rekryyn, joka taas vie aikaa, koska toiseen paikkaan pitää löytää uusi henkilö.

Osa päälliköistä on niin kyllästynyt tähän leipomiseen, että vaihtaa työtehtäviä tai työpaikkaa.

Oman tiedossa olevan pitkän vapaan pimittäminen on noilla asetuksilla vastenmielistä.

Vierailija
50/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskutelunavaus. Kannattaa tosiaan työnantajan laittaa nuorten naisten työhakemukset suoraan paperisilppuriin, nykyään on onneksi mistä valita.

Vierailija
51/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mies ja aina kertonut perheenlisäyksestä 4-5kk aikaisemmin (isävapaat yms.). Sama naisilla meillä, kaikki kertoneet hyvissä ajjoin. Kyllä meillä ainakin firma olisi ongelmissa, jos vasta 2kk ennen ilmoittaisi. Pätevän sijjaisen löytymiseen yleensä menee 1-2kk. Toinen 1-2kk menee sijaisen kouluttamiseen. Vähintään yksi projekti pitää tehdä yhdessä, miluiten kaksi.

Ei vvaan pysty ymmärtämääbn miksi jotkut tekevät tahallista kiusaa työnantajalle. Itse ainakin näen niin, että firman etu on myös minun etu. Jos firmalla menee hyvin niin itselläkin menee hyvin.

Vierailija
52/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni työnantajakin voisi yleisesti infota työntekijöitään siitä, milloin toivoo viimeistään saavansa äitiyslomat tietoonsa esim. viikkopalaverissa voisi kertoa ystävällisesti näin:

"Hei kaikki, koska vanhempainvapaat ovat työpaikallamme yleisiä toivoisin sijaisten hankkimisen vaikeuden takia ilmoittamaan äitiyslomalle jäämisestä x kuukautta aiemmin. Kiitos yhteisymmärryksestä."

Mutta ei, kun oletetaan asioita ja sitten haukutaan pystyyn, kun kaikki eivät älyä toimia omien ajatustensa mukaisesti ilman, että tarvitsee mitään ääneen sanoa.

Nyt ei ollut kyse vuosilomatoiveista vaan äitiyslomasta.

Vierailija
53/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymisiässä olevat naiset voivat tulla raskaaksi, ja se olisi hyvä ta:nkin muistaa. Ei ole raskaanaolijan vika jos ta on tyhmä. Tiedän monta tapausta jossa raskaanaolija ei ole ilmoittanut raskaudestaan esim. koeajalla, jottei häntä irtisanottaisi. Jännä homma että koko ajan peräänkuulutetaan että miesten pitää olla enemmän pois töistä lasten takia ettei naiset jää paitsioon, mutta sitten raskaudesta pitäisi heti ilmoittaa irtisanomisenkin nojalla. Hyi. Aloittaja saa ilmoittaa sitten kun "laki"sanoo, ei aiemmin tarvitse, ja pulinat pois!

Vierailija
54/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoitin työnantajalle tulossa olevasta tekonivelleikkauksesta samana päivänä, kun ortopedi laittoi mut leikkausjonoon. Vaikka sairasloma tuleekin olemaan vain muutamia kuukausia eikä leikkausajankohdastakaan ole vielä mitään tietoa. Lakisääteisesti mun ei tarvitsisi ilmoittaa mitään etukäteen vaan ainoastaan leikkauspäivän aamuna ilmoittaa työnantajalle, että jäänkin nyt sairaslomalle ja toimitan sairaslomatodistuksen myöhemmin. Eikä lain mukaan mun tarvitsisi edes kertoa, onko kyseessä 1-2 päivän sairasloman aiheuttava vatsatauti vai ainakin kahden kuukauden sairasloman aiheuttava teonivelleikkaus. Niin...miksiköhän ilmoitin, vaikka ei olisi ollut pakko?

Vierailija
55/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaus oli tuulimuna. Olin ehtinyt kertoa kaikille raskaudesta ja sitten kuukauden päästä jouduin perumaan. Tokassa raskaudessa maltoin mieleni viikolle 14, jolloin sydänäänet löytyivät. Kerroin raskaudesta vain muutamalle. En muista milloin kerroin työnantajalle, kuitenkin ennen 2kk rajaa. Vannotin työnantajaa pitämään asian salassa ja hän pitikin. Vain sijaisekseni nimetty tiesi asiasta ja hänkin vaikeni. Itse paljastin asian muille noin kk ennen äitiyslomaa. Raskaus päättyi huonosti: sikiö kuoli kohtuun lasketun ajan kynnyksellä.

Seuraavilla kerroilla minulla oli entistä korkeampi kynnys kertoa raskaudesta kellekään. En halunnut "onko kaikki hyvin"-kyselyitä. Viimeisellä kerralla oli vaihtunut esimies ja se lärppä ämmä kertoi raskaudestani kaikille. Juuri tuollaisten lärppien takia ei kannata kertoa ennen kuin on pakko.

Vierailija
56/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 kk on lain edellyttämä takaraja. Aikaisemmin raskaudesta kertominen osoittaa hyvää alaistaitoa ja ymmärrystä asioiden edellyttämien toimenpiteiden edellyttämään aikaan sekä on erityisesti työyhteisön ja työnantajan kunnioittamista ja huomioimista. Kaikki eivät vaan kykene tähän. Itse työnantajana en tiedon panttaajaa moittisi, koska lain kirjain täyttyy mutta valitettavasti lasikatto hänen kohdalleen muodostuisi.

Vierailija
57/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin monella pienyrittäjällä onkin, Sitä kutsutaan työntekijävalinnaksi ja riskien minimoimiseksi. Voisin kertoa miten se toimii mutten viitsi. Varsinkin kun yhden kerran tulee tälläinen "pimittäjä" ja "ei mun ongelma" tapaus palkattua niin kyllä yrittäjä oppii kuinka jatkossa toimitaan.

Vierailija
58/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, ettei kirjoittaja ole koskaan yrittänyt rekrytä osaavaa työvoimaa. Itsellä äitiysloma alkamassa parin viikon päästä ja sijaista etsitty viime keväästä. Vasta syksyllä löytyi sopiva, jota pääsen perehdyttämään edellisestä työsopimuksesta johtuen vasta ensi viikolla. Tähän kun otetaan mukaan vielä hyvin todennäköisesti alkava sairasloma, ei tuota aikaa yhtään liikaa jäänyt.

Tervetuloa tutustumaan mikro- ja pk-yritysten arkeen!

Vierailija
59/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ton nyt voi ajoissa kertoa että työnantajalla on hyvin aikaa etsiå sijainen ja kouluttaa sijainen sun hommiis.

60/194 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis raskaana, enkä ole vielä kertonut töissä tästä kenellekään. Jään äitiyslomalle vasta joulukuun puolivälissä, joten minulla olisi ollut vielä aikaa ilmoittaa tästä itse. Raskaus ei vielä näkyvästi näy, koska pienehkö vatsa ja sen saa vaatteilla peitettyä hyvin. Jotain kautta tämä tieto oli nyt kuitenkin tullut työkaverin tietoon ja hän oli kertonut asiasta.

Eilen(kyllä, lauantaina) työnantaja soitti, kuulosti äkäiseltä ja alkoi tivaamaan, pitääkö tämä paikkansa. Kun vastasin kyllä, hän jatkoi tiukkaamistaan, että miksen ole kertonut. Kerroin, ettei ole ollut vielä ajankohtaista ja asia on oma asiani. Hän kuitenkin jatkoi ja sanoi, että kyllä tällaisesta pitäisi aina kertoa heti. Ei tarvitse, tiedän sen, mutta sitä hän hoki. On kuulemma minun syytäni, että hän on nyt paskassa tilanteessa ja tämä kuulemma vaikuttaa koko työyhteisöön.

Tiedän, ettei minua voida irtisanoa, mutta silti jäi inhottava olo. Ihan siksikin, että onnistui kyllä pilaamaan hyvän fiiliksen ja tuntuu todella inhottavalta ajatukselta mennä huomenna töihin.

Olet itsekin sitä mieltä ettet halua yksityisasioita työpaikalla levitellä (mitä nyt jollekin työkaverille). Sinun fiiliksesi ovat yksityisasioitasi, joten menet huomenna töhin, hoidat hommasi kuten pitää etkä lähde valittamaan.  Kun et halua yksityisasioitasi kertoa niin pidä suusi kiinni myös "fiiliksistäsi".

Laki sanoo mitä sano, mutta silti mitä lyhyemmän ajan työnantaja raskaudesta tietää, sen hankalampaa asioiden järjestäminen ja niihin varautuminen on. 

Meille syntyi viime keväänä vauva. Vaimoni kertoi aikanaan raskaudesta esimiehelleen heti kun alkuvaiheen keskenmenoriski oli ohitse ja paljon ennen kun kenellekään työkaverilleen. Ei siksi että haluaisi jakaa yksityisasioitaan (ei todellakaan halua) vaan siksi että ymmärtää mitä ongelmia työyhteisössä saattaa äitiyslomasta aiheutua ja että mitä pikemmin niistä tiedetään, sen paremmin niihin osataan varautua.

Monissa asioissa omien aivojen käyttö ei ole pakollista mutta sallittua se on, ja suotavaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan