Kuvaus tk-lääkärin arjesta
Idea tähän on matkittu suoraan luokanopen aloituksesta. Monilla ihmisillä ei varmastikaan ole kunnollista tietoa siitä, millainen voi terveyskeskuslääkärin normaali arkipäivä olla. Näkökulmia lienee yhtä paljon kuin tk:ssa lääkäreitäkin, joten en edusta koko ammattikuntaani. Työpäivän kulkuun vaikuttaa todella paljon myös työpaikka ja tk:n omat käytännöt.
- Työpäiväni alkaa klo 8. Joskus aamuisin on palaveri, jossa kokoonnumme muiden lääkärien tai henkilökunnan kanssa ja keskustelemme terveyskeskuksen hallinnollisista tai muista ajankohtaisista asioista.
Mikäli yhteispalaveria ei ole, ensimmäinen vastaanottoaika on saatettu antaa jo tasan klo 8:00 ensimmäiselle potilaalle. Tulen töihin siis aina jonkin verran aikaisemmin, jotta ehdin perehtyä hieman tulevan potilaan asiaan. Lukaisen aiemmat käyntitekstit, saan yleiskuvan siitä, onko hänellä muita sairauksia, mitä kokeita ja tutkimuksia on tehty ja milloin viimeksi ja minkälainen hänen lääkelistansa on. Mikäli aamu on vain "normaaleja" vastaanottoaikoja, yhdelle potilaalle aikaa on merkitty yleensä 30 minuuttia.
- Pyydän ensimmäisen potilaan sisään vastaanottohuoneeseen. Esittelen itseni ja pyydän potilasta kertomaan vaivastaan. Kysyn tarkentavia kysymyksiä. Milloin vaiva on alkanut, miten hän huomasi sen ensimmäisen kerran, mihin suuntaan oireet ovat kehittyneet, onko hän kokeillut hoitaa vaivaa jotenkin itse, mikä helpottaa, mikä pahentaa jne. Sen jälkeen tehdään tutkimukset vaivasta riippuen, usein esimerkiksi sydämen ja keuhkojen kuuntelu, vatsan tunnustelu tai vaikkapa vaivaavan nivelen liikkeiden ja voimien tarkistaminen.
- Muodostan parhaani mukaan kokonaiskuvan potilaan tilanteesta. Kuinka paljon vaiva rajoittaa hänen toimintakykyään ja pärjäämistä niin arjessa kuin töissä? Mitkä ovat tarvittavia lisätutkimuksia, kuvataanko ja jos kuvataan, niin millä. Sitten mahdollisesti lähete verikokeisiin ja tarvittaessa röntgeniin. Tarvitseeko hän kipulääkkeitä, fysioterapiaa tai muita keinoja oireidensa ja vaivansa avuksi? Onko sairaus jo edennyt niin vaikeaksi, että terveyskeskuksen keinot on käytetty ja potilas täytyy lähettää erikoislääkärin arvioon?
- Teen jatkosuunnitelman ja käymme sen potilaan kanssa läpi. Kirjoitan tarvittavan reseptin ja tulostan potilasohjeet. Verikokeet tuolloin, röntgentutkimus tuolloin ja sitten soittoaika tai uusi vastaanottoaika. Tein lähetteet, ohjaan potilaan varaamaan ajat lähtiessään. Toivotan hyvää päivänjatkoa ja alan kirjaamaan käyntiä potilasjärjestelmään. Tulosyy, esitiedot, nykytila, suunnitelma, diagnoosi.
Silloin tällöin tietokoneen potilasohjelma tökkii ja tilttaa kertaalleen (tämä käy yllättävän usein). Aloitan kirjaamisen alusta.
... jatkuu
Kommentit (51)
Lääkärit hamuavat ylipitkiä päivystyksiä kun niistä maksetaan hyvin eivätkä ole suostuneet siirtymään kolmivuorotyöhön. Turha siis valittaa työn kiireisyydestä. Palkka on suurempi kuin muilla julkisen sektorin työntekijöillä ja ylsityisvastaanotot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit hamuavat ylipitkiä päivystyksiä kun niistä maksetaan hyvin eivätkä ole suostuneet siirtymään kolmivuorotyöhön. Turha siis valittaa työn kiireisyydestä. Palkka on suurempi kuin muilla julkisen sektorin työntekijöillä ja ylsityisvastaanotot päälle.
Nimenomaan näin. Terv. Kellottava ja kustannustehokkuutta vaativa julkisen sektorin asiakas ja nettomaksaja, joka käyttää julkista sektoria koska maksaa siitä myös ja paljon.
Kuulostaa siltä että pidät työstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin terveyskeskuksessa on tehty yöpäivystyksiä?
Ne kuuluvat erikoissairaanhoitoon...
Sairaanhoitajat ovat enimmäkseen aika yksinkertaista väkeä.
Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en aivan ymmärrä. Tk-lääkärit päivystävät joka ikinen ja ihan siellä omalla työpaikallaan ja omalla vuorollaan. Myös terveyskeskuksiin saa kiireaikoja akuuteilla syillä.
Osassa paikkaa tk-lääkärit tekevät jonkin verran myös yöpäivystyksiä, jotka ovat yleensä sairaaloiden yhteydessä, mutta tyypillisesti yöaikaan erikoislääkärit päivystävät. Kaikki lääkärit siis tekevät päivystävää vastaanottoa ja se kuuluu tähän työhön, halusi tai ei. Ja suurin osa tutuista kollegoista ei erityisesti hamua näitä päivystyksiä niiden kiireellisyyden ja kovan työtahdin vuoksi. Lisäksi päivystys voi nostaa viikkotuntimäärää yli 50-60 työtuntiin. Päivystyspalkkiot normaalin työajan ulkopuolella ovat toki arkityötä korkeammat, miksi eivät olisi? Kuormitus on suuri, potilaita paljon ja vastuu iso, lisäksi uhraat vapaa-aikaasi. Palkka on myös sen vuoksi isompi, ettei päivystys työhön niin helposti löydy halukkaita edellä mainituista syistä. TKssa
työajalla päivystämisestä ei lisäansioita saa.
Tästähän sulle maksetaan niin saatanan kovaa liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustakaa nyt ihan rehellisesti että notkutte potilaattomat ajat av:lla ettekä tee töitä. Kävin just röntgenissä ja lausunto, kaksi lausetta, tuli parin tunnin päästä. Taisi RTG-lekuri oikein odottaa töitä av:n pläräämisen lomassa.
Sinun kuvasi olikin varmasti ainoa, jonka hän lausui tuossa parissa tunnissa..... ;)
No eihän siihen saa kulumaan kuin max minuutin per potilas parilla lauseella. Aika paljon jää luppoaikaa.
Itse lausunnon kirjoittamiseen tuskin se aika meneekään, mutta haluat varmaan röntgenlääkärin myös katsovan huolellisesti läpikotaisin sinusta otetun röntgenkuvan. Tässä asiassa sinun ei tarvitse olla ammattilainen ja tietää kuinka kauan kuvan katsomiseen menee aikaa, mutta sen verran voin kertoa, että ikinä se ei minuutin homma ole. joka varmasti sinustakin on ihan hyvä asia?
Miksihän uusi omalääkärini haluaa tavata minut joka vuosi kun uusisin lapsesta saakka käyttämiäni astmalääkeitä? Nyt parina vuonna olen käynyt ja ihan yhtä tyhjän kanssa, tekee minulle kyselyn ja puhallan PEF-mittariin, reseptien uusinta ja pois. Koen nämä käynnit turhiksi kun aikaisemman omalääkärin kanssa ei täytynyt joka vuosi vastaanotolla käydä, noin 5-7 vuoden välein riitti ihan hyvin meille kummallekin. Lapsesta saakka olen tosiaan sairastanut joten miten minulle tulee mieleen että haluavat kyseenalaistaa koko diagnoosin? Luin jotain aiempaa tekstiä kannasta ja siellä oli jotain "diagnoosin ehdot täydentyvät" - no kai astmadiagnoosi nyt usein säilyy koko eliniän, lääkkeitäkin olen käyttänyt säännöllisesti. Jos niitä en enää tarvitsisi, voisi epäilläkin vaivan helpottaneen? Itselleni on tosi hankala työn puolesta edes järjestää näitä käyntejä saati sitten ettei sieltä mitään "apuja" varsinaisesti saa, pelkkien reseptien uusimisten takia täytyy käydä. Älytöntä tuhlata vajaita resursseja tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän uusi omalääkärini haluaa tavata minut joka vuosi kun uusisin lapsesta saakka käyttämiäni astmalääkeitä? Nyt parina vuonna olen käynyt ja ihan yhtä tyhjän kanssa, tekee minulle kyselyn ja puhallan PEF-mittariin, reseptien uusinta ja pois. Koen nämä käynnit turhiksi kun aikaisemman omalääkärin kanssa ei täytynyt joka vuosi vastaanotolla käydä, noin 5-7 vuoden välein riitti ihan hyvin meille kummallekin. Lapsesta saakka olen tosiaan sairastanut joten miten minulle tulee mieleen että haluavat kyseenalaistaa koko diagnoosin? Luin jotain aiempaa tekstiä kannasta ja siellä oli jotain "diagnoosin ehdot täydentyvät" - no kai astmadiagnoosi nyt usein säilyy koko eliniän, lääkkeitäkin olen käyttänyt säännöllisesti. Jos niitä en enää tarvitsisi, voisi epäilläkin vaivan helpottaneen? Itselleni on tosi hankala työn puolesta edes järjestää näitä käyntejä saati sitten ettei sieltä mitään "apuja" varsinaisesti saa, pelkkien reseptien uusimisten takia täytyy käydä. Älytöntä tuhlata vajaita resursseja tällaiseen.
"Diagnoosin ehdot täyttyvät" piti kirjoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Tästähän sulle maksetaan niin saatanan kovaa liksaa.
Totta ja epätotta. Itseänikin monesti ihmetyttää, miten samasta työstä maksettu korvaus vaihtelee niin paljon. Riippuu siis todella paljon siitä, oletko töissä isossa kaupungissa, jossa tk-lääkärin peruspalkka voi olla n. 3500 € ennen veroja, vai pohjoisessa, jossa palkka voi olla sitten isompi. Tiesitkö myös, että erikoistuvan lääkärin peruspalkka on myös tuota 3500-3700€ luokkaa ja erikoistuminen kestää perusopintojen (6v) päälle vielä 5-6 vuotta. Erikoistuminen tapahtuu työssä oppimalla.
Lääkäreitä on todellisuudessa Suomessa tänä päivänä enemmän kuin koskaan ennen väestömäärää kohden, mutta ongelma onkin terveyskeskusten houkuttelevuus työpaikkana. Monet ovat työolosuhteiltaan vielä vaativampia ja raskaampia kuin esimerkkini ja työn hallittavuus on haastavaa. Lisäksi voi miettiä, lähtisikö itse työn vuoksi pienelle paikkakunnalle, jossa ei tunne ketään, jossa puolisolle ei ole töitä ja joka on kaukana perheestä ja sukulaisista. Vaikka tienaisinkin 5000€ siellä, mitä tekisin isoilla rahoilla, jos arkeni ei ole mukavaa? Nämä ovat osittain myös jokaisen henk kohtaisia valintoja. Muuten kai kaikki huonommin kaupungeissa tienaavat lääkärit rientäisivät maalle, jos eivät ajattelisi asiaa muiltakin kanteilta kuin pelkän ison palkan suhteen.
Tämä on vain oma mielipiteeni ja näkemykseni asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustakaa nyt ihan rehellisesti että notkutte potilaattomat ajat av:lla ettekä tee töitä. Kävin just röntgenissä ja lausunto, kaksi lausetta, tuli parin tunnin päästä. Taisi RTG-lekuri oikein odottaa töitä av:n pläräämisen lomassa.
Sinun kuvasi olikin varmasti ainoa, jonka hän lausui tuossa parissa tunnissa..... ;)
No eihän siihen saa kulumaan kuin max minuutin per potilas parilla lauseella. Aika paljon jää luppoaikaa.
Itse lausunnon kirjoittamiseen tuskin se aika meneekään, mutta haluat varmaan röntgenlääkärin myös katsovan huolellisesti läpikotaisin sinusta otetun röntgenkuvan. Tässä asiassa sinun ei tarvitse olla ammattilainen ja tietää kuinka kauan kuvan katsomiseen menee aikaa, mutta sen verran voin kertoa, että ikinä se ei minuutin homma ole. joka varmasti sinustakin on ihan hyvä asia?
Harjaantunut silmä vilkaisee kuvan muutamassa sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta varmasti tämäkin tiettyjen kuvien suhteen. Mutta mitä jos kuva ei olekaan normaali, vaan löytyy jotain epämääräistä. Röntgenkuvat harvoin ovat yksinkertaisia mikäli joku poikkeavuus havaitaan. Lisäksi sama röntgenlääkäri katsoo usein myös monimutkaisia magneetti-, tietokonetomografia- ja muita hyvin paljon tavallista röntgenkuvaa laajempia tutkimuksia. Ja röntgenkuviakin voi olla tulkittavana useita kymmeniä.
En ole itse radiologi, mutta opiskeluaikoina olin harjoittelussa seuraamassa ja sain jonkin verran käsitystä heidän työstään. Minusta tuntuu hullulta, että joku viitsii tietämättä täysin koko alasta kertoa "totuuksina" asioita heidän työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta varmasti tämäkin tiettyjen kuvien suhteen. Mutta mitä jos kuva ei olekaan normaali, vaan löytyy jotain epämääräistä. Röntgenkuvat harvoin ovat yksinkertaisia mikäli joku poikkeavuus havaitaan. Lisäksi sama röntgenlääkäri katsoo usein myös monimutkaisia magneetti-, tietokonetomografia- ja muita hyvin paljon tavallista röntgenkuvaa laajempia tutkimuksia. Ja röntgenkuviakin voi olla tulkittavana useita kymmeniä.
En ole itse radiologi, mutta opiskeluaikoina olin harjoittelussa seuraamassa ja sain jonkin verran käsitystä heidän työstään. Minusta tuntuu hullulta, että joku viitsii tietämättä täysin koko alasta kertoa "totuuksina" asioita heidän työstään.
Kaikkiin töihin tulee rutiini kokemuksen ja iän myötä. Ihan kaikkiin, myös lääkärin työhön. Olen tehnyt oman alani töitä yli 20 vuotta ja tiedän mikä on rutiinihomma ja milloin pitää panostaa enemmän. Mulla jää siten työssä paljon luppoaikaa, kuten jää lääkäreillekin. On kummallista ettei tätä voida myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia huonoja uutisia terveyskeskuslääkäri kertoo?
Olen aina miettinyt tätä, että miten lääkäri pystyy kertomaan esimerkiksi pahalaatuisista syövistä tai muista taudeista, joihin todennäköisesti tulee kuolemaan? Ei varmaan tkssa ole arkea tämä, koska aina lähetetään tarkempiin tutkimuksiin(?), mutta ajattelin vain. Ajattelevatko lääkärit, että tämä on "vain potilas" vai tekisikö mieli mennä itkemään itsekin jonnekin, vai...?
Moni lääkäreistä on konemaisia eikä he tunne niin paljon empatiaa että kertominen olisi rankkaa. Esim itse olen tosi herkkä, en tiedä miten kertoisin kun näkisin ihmisen murtuvan edessäni.. Itku tulisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse radiologi, mutta opiskeluaikoina olin harjoittelussa seuraamassa ja sain jonkin verran käsitystä heidän työstään. Minusta tuntuu hullulta, että joku viitsii tietämättä täysin koko alasta kertoa "totuuksina" asioita heidän työstään.Kaikkiin töihin tulee rutiini kokemuksen ja iän myötä. Ihan kaikkiin, myös lääkärin työhön. Olen tehnyt oman alani töitä yli 20 vuotta ja tiedän mikä on rutiinihomma ja milloin pitää panostaa enemmän. Mulla jää siten työssä paljon luppoaikaa, kuten jää lääkäreillekin. On kummallista ettei tätä voida myöntää.
Koko keskustelussa on siis puhe terveyskeskuslääkäreistä, ei erikoislääkäreistä, joita röntgenlääkärit ovat (ja joka minä en ole). Varmasti heillä on luppoaikaa aina silloin tällöin, niin kuin meillä kaikilla, kuten mainitsikin. Mutta meidän keskustelumme idea taisi olla röntgenlääkärin työnkuva ja se, että hänellä tosiaan on useampi kuin yhden ihmisen kuvaus kahdessa tunnissa lausuttavana lähes aina. Toki joskus kun luppoaikaakin sattuu olemaan ja kuvia ei jonossa ole, voi lausunnon saada muutamassa minuutissa, mikäli röntgenlääkäri ei halua pitää kahvitaukoaan :)
Vierailija kirjoitti:
Kontrolleissa ei varmasti ole kyse diagnoosisi kyseenalaistamiseta, vaan uusista käytännöistä. Lisäksi asiaan varmasti vaikuttaa se, että uusi lääkärisi ei vielä tunne sinua ja sairaushistoriaasi kuten vanha lääkärisi. Astma on kuitenkin keuhkosairaus ja voi vaikuttaa monella tapaa myös ihan yleiskuntoon, varsinkin mikäli hoitotasapaino ei ole kunnossa. Uusi lääkärisi haluaa ehkä varmistaa hoidon jatkuvuuden ja sen, että lääkkeet ja hoito ovat asianmukaiset kohdallasi. Harvemmin potilaat harmistuvat vuosittaisista kontrolleista :)
Voit varmasti ottaa toki tämän puheeksi omalääkärisi kanssa ja toivoa harvempaa kontrolliväliä, sillä sinä itse tunnet parhaiten astmahistoriasi ja tunnistat, millon astmasi vaikkapa pahenee. Tällöin varmasti onnistuu harvempikin astmakontrolli!
Suomessa on viisi miljoonaa lääketieteen asiantuntijaa, joista 4,97 miljoonaa on pätevöitynyt googlaamalla ja 0,03 miljoonaa lääketiedettä yliopistossa lukemalla.
Teet hyvää työtä ap. Teillä työtaakka vaikuttaa olevan vielä normaaleissa rajoissa, ja kuulostat mukavalta lääkäriltä.
Itse olin muutaman viikon sijaistamassa tk:ssa hoitajana ja kävi sääliksi lääkäreitä, jotka olivat silmiinnähden stressaantuneita potilasmassoista. Kiire oli todella kova. Päivystyspotilaat olivat todella tyytymättömiä odotusaikaan (ja antoivat sen kuulua niin hoitajille kuin lääkäreille), kun kiireellisemmät tapaukset piti hoitaa ensin, vaikka ystävällisesti asiaa yritimme selvittää. Työlistat täyttyivät silmän räpäyksessä, lääkärin normaalit vastaanottoajat menivät kuukausien päähän. En yhtään ihmettele miksi täältä pikkupaikkakunnilta lääkärit lähtevät erikoistumaan tai privaattiin työskentelemään. Tsemppiä ja jaksamista, pidä puolesi!
Vierailija kirjoitti:
Teet hyvää työtä ap. Teillä työtaakka vaikuttaa olevan vielä normaaleissa rajoissa, ja kuulostat mukavalta lääkäriltä.
Itse olin muutaman viikon sijaistamassa tk:ssa hoitajana ja kävi sääliksi lääkäreitä, jotka olivat silmiinnähden stressaantuneita potilasmassoista. Kiire oli todella kova. Päivystyspotilaat olivat todella tyytymättömiä odotusaikaan (ja antoivat sen kuulua niin hoitajille kuin lääkäreille), kun kiireellisemmät tapaukset piti hoitaa ensin, vaikka ystävällisesti asiaa yritimme selvittää. Työlistat täyttyivät silmän räpäyksessä, lääkärin normaalit vastaanottoajat menivät kuukausien päähän. En yhtään ihmettele miksi täältä pikkupaikkakunnilta lääkärit lähtevät erikoistumaan tai privaattiin työskentelemään. Tsemppiä ja jaksamista, pidä puolesi!
Sinähän voisit ystävällisesti yrittää selvittää lääkäreille, että heidän tyytymättömyyteensä ja poislähtöönsä ei ole aihetta.
En ole ap, mutta jokainen tk:ssa käynyt tietää, että aamulla hoitajat jakavat ajat. Meidän tk:ssa 3 potilasta tunnissa.
Ei ne lääkärit katso netflixiä kun odottavat vastauksia. Siinä on 3 potilasta tunnissa edelleen. Joilta tulee myös vastauksia.
Röntgenlääkäri vastaa sitä mukaa kun 1-4 röntgenhoitajaa ottaa kuvia.
Tk:ssa on aikamoinen paine koska jonot ovat pitkät ja päivystykset on otettava heti.