Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi ei voi ilmoittaa että osallistuuko juhliin vai ei?
Olen järjestämässä ensi viikon viikonloppuna pienimuotoisia juhlia. Ihan sellaiset perus kotibileet/illanistujaiset Facebookissa olen tehnyt tapahtumakutsun jo n. 3kk sitten. Moneen kertaan olen tuonne tapahtuman sivuille kirjoitellut ja kysynyt että voisiko ihmiset ilmoittaa ovatko tulossa vai ei. He lukevat kyllä kysymykseni, mutta eivät vastaa mitään? Miksi ei voi vastata vaikka että "en pääse, kiitos kutsusta", tai "olen tulossa". Siis ihan mitä vaan, kunhan vaan tietäisi että ketkä kaikki ovat tulossa ja ketkä eivät. En ymmärrä? :D
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa alkaa itsekkin vastata joka kerta kun jonnekkin kutsustaan että "ehkä tulen ehkä en", mikäpäs sen rennompaa, voin sitten vaikka edellisenä päivänä miettiä, että huvittaako mennä.
Se on kiva sitten järjestellä juhlia, kun kaikki vastaa että "ehkä" tai eivät vastaa ollenkaan.
Miksi munkaan sitten pitäisi heti kutsuttaessa tietää? Whatsappissa tai facessa voi jopa odotella ja katsella että ketkä muut olisi tulossa ja sen perusteella tehdä päätöksensä.
Kun se olisikin vain itsestä kiinni, pääseekö johonkin vai ei. Mä vaihtaisin ilomielin tämänhetkisen elämänvaiheeni siihen, että voisin edes viikonlopun illoista sanoa varmasti, mihin pääsen, mihin en - tai edes säännöllisiin ja kunnollisiin yöuniin.
Ystäväni ymmärtävät tämän kyllä, ja monella heistä on itselläänkin samantyyppisiä tilanteita. Jos joku vähän vieraampi kutsuja ei ymmärrä, olen pahoillani, mutta en voi auttaa. Katsotaan viiden tai kymmenen vuoden päästä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ehkä-vastaus olisi kutsujan kannalta parempi, kuin ei vastausta ollenkaan? Yhtä lailla siinä tapauksessa jää täydellinen epävarmuus eikä esim osaa hankkia tarjoiluja sun muita.
Minä niin haluaisin tietää tämän ketjun vastaamattomien henkilöllisyyden, voisi sitten ryhtä olemaan vastaamatta heillekkin, kun ei se kerran haittaa, eikä kysymykseen oikeastaan edes odoteta vastausta.
Minä ainakin odotan vastausta kysymykseen, enkä viestiin. Mitä ihmettä teen "en tiedä, vastaan kun tiedän" -vastauksella?
Tiedän ainakin sen, että viesti on tullut perille.
Vastaatko puhelimeenkin sanomatta mitään ja sitten ihmettelet, että miksi toinen suuttui, kun kyllähän sinä kuitenkin vastasit puhelimeen?
Nykyään kommunikaatio ainakin meidän piireissä tapahtuu hyvin paljolti esim. whatsappin ja facebookin kautta, kyllä se siinä vaiheessa on hyvin tärkeää, että siellä saa myös vastakaikua kutsuilleen ja kirjoitteluilleen, kun puheluita tulee ehkä kaksi kertaa vuodessa jos sitäkään.
Ja jos se tapahtumaan osallistuminen on epävarmaa esim. viikon kahden päästäkin tapahtumasta, niin annetaan kutsujalle mahdollisuus perua koko homma sen epävarmuuden vuoksi, eikä pidetä itsekkäästi odottamassa.
Ratkaisu: Varsinkin pienempää porukkaa kutsuttaessa SOITTAKAA, jos ei vastaa SOITA UUDELLEEN, jos ei sittenkään vastaa, eikä viitsi soittaa takaisin, niin ANNA OLLA ja jätä kutsumatta.
Isommalla porukalla voi hieman seurata kuka vastaa ja kuka ei, kusipäät voi seuraavalla kerralla jättää pois vieraslistalta.
Vierailija kirjoitti:
Hitto miten sekavaa jengiä. Asioista saa kyllä väännettyä todella vaikeita kun tarpeeksi kauan vänkää ja tekee asioista ongelmia. Mä luulin että kutsuihin vastaaminen kuuluu ihan perus käytöstapoihin. Miksi te vääntelette tästä asiasta vaikeamman kuin mitä se on? On kohteliasta vastata kutsuihin. Ei tarvitse vastata heti kun joku teidät kutsuu, eikä tarvitse tietää kuukausi etukäteen pääseekö. Voisi kuitenkin vastata sitten heti kun tietää, tai edes antaa kutsujalle hieman infoa omasta tilanteesta, jos todella on erittäin epävarmaa eikä yhtään tiedä pääseekö. Maalaisjärkeä voi käyttää.
Kun kutsuja laittaa kutsuunsa päivämäärän, mihin mennessä on vastattava, ei tarvitse kysellä perään, tuleeko joku vai ei tule. Jos mulla on kutsu, jossa vastausta pyydetään viimeistään 9.10.2017, niin viimeistään ensi maanantaina vastaan tulenko vai en. Jos en vielä tiedä, pääsenkö tulemaan, vastaan silloin varmuuden vuoksi, että en tule. Kutsujan ei kuitenkaan pidä loukkaantua, jos jostain myöhemmin selviää (vaikkapa Facebookin päivityksistä), että olenkin silloin tehnyt jotain ihan muuta vähemmän tärkeää kuin järjestetyt juhlat. Vastaan siis kutsuihin sen hetkisen tiedon perusteella, mikä mulla viimeisenä vastaamispäivänä on.
Olemmeko nyt kuitenkin samaa mieltä näistä käytöstavoista:
Jos saa kutsun, ja arvelee pääsevänsä ja haluaa mennä, niin kiittää kutsusta ja ilmoittaa pääsevänsä. Jos jokin yllättävä este tulee (lapsenvahti sairastuu tms.), peruu osallistumisensa, mutta osallistumista ei peruta sen takia että saa kutsun paremman kaverin luo.
Jos saa kutsun, joka vaikuttaa kiinnostavalta, mutta on esitetty niin aikaisin, ettei voi tietää työvuorojaan, mahdollisia mummon juhlia tms., niin kiittää kutsusta ja ilmoittaa tulevansa, jos suinkin pääsee. Ja voi ilmoittaa vaikka että riippuu työvuoroista, jotka saan tietää xx päivään mennessä. Ja ilmoittaa sitten heti kun tietää. Ja tekee parhaansa, että pääsee paikalle.
Jos saa kutsun tilaisuuteen, joka olisi "ihan kiva", mutta haluaisi jotain mukavampaa, kiittää kutsusta ja ilmoittaa ettei pääse/tule/sovi. Tai sitten ilmoittaa tulevansa, mutta pitää siitä myös kiinni ilman pätevää syytä. Valinta on kuitenkin tehtävä.
Jos saa kutsun tilaisuuteen, jonne todennäköisesti ei pääse, mutta haluaa jatkossa saada kutsuja, kiittää ja kertoo kiinnostuksesta ja pahoittelee sitä, ettei pääse.
Jos saa kutsun tilaisuuteen, niin kiittää kuitenkin ja sanoo, ettei pääse. Jos ei jatkossa tahdo vastaavia kutsuja, voi kiittämisen lisäksi kertoa, että tuollaiset tilaisuudet "eivät oikein ole minun heiniäni" tms.
Näin vastaisin ainakin minulle henkilökohtaisesti lähetettyyn kutsuun. Ryhmäkutsuista tulee vähän sellainen olo, että niihin voi vastata kun ehtii/jaksaa/tietää, eikä jokaisen henkilökohtaista vastausta odoteta ihan heti.
Joku jo sanoikin aiemmin sen. Kyse on narsistisesta vallankäytöstä. Ajatellaan vain itseä eikä osata asettua kutsujen järjestäjän asemaan. Vastaamattomuus on torjunta. Se on hylkääminen. Tahallista toisen mielen pahoittamista. Ihan siitä kyse kuin että toinen tekee aloitteen kasvokkain: haluan olla kanssasi, koska pidän sinusta ja toinen kääntää selkänsä mitään vastaamatta.
Noinhan narsisti juuri toimii. Tällaisilla ihmisillä on taustalla usein paljon päättyneitä ihmissuhteita, se on hälytysmerkki.
"Näin vastaisin ainakin minulle henkilökohtaisesti lähetettyyn kutsuun. Ryhmäkutsuista tulee vähän sellainen olo, että niihin voi vastata kun ehtii/jaksaa/tietää, eikä jokaisen henkilökohtaista vastausta odoteta ihan heti."
Eli jos haluan kutsua sisarukset puolisoineen luokseni illanviettoon, minun täytyisi laittaa jokaiselle henkilökohtainen whatsapp-viesti/tekstari, sen sijaan että laitan sen whatsapp-ryhmään jossa kaikki sisarukset ja ne puolisotkin ovat jo valmiiksi? Jos jälkimmäinen, niin saattavat sinun tavallasi ajatella, ettei ole kiirettä vastata ja että sopii vaikka unohtaakkin koko homman, kun ei kerran henkilökohtaisesti kysytty?
Taitaa olla nyt menossa vähän joku murrosvaihe näiden sähkoisten järjestelmien kanssa, ihmiset vasta hakee niitä soveliaita käytöstapoja näiden kanssa ja vääriä tulkintoja sattuu aika helpostikkin.
Vierailija kirjoitti:
Joku jo sanoikin aiemmin sen. Kyse on narsistisesta vallankäytöstä. Ajatellaan vain itseä eikä osata asettua kutsujen järjestäjän asemaan. Vastaamattomuus on torjunta. Se on hylkääminen. Tahallista toisen mielen pahoittamista. Ihan siitä kyse kuin että toinen tekee aloitteen kasvokkain: haluan olla kanssasi, koska pidän sinusta ja toinen kääntää selkänsä mitään vastaamatta.
Noinhan narsisti juuri toimii. Tällaisilla ihmisillä on taustalla usein paljon päättyneitä ihmissuhteita, se on hälytysmerkki.
Entä jos kutsujen järjestäjä on narsisti? Silloin toimii juuri vastaamattomuus. Ainakin näin neuvotaan useissa keskusteluissa ja tukiryhmissä, jotka ovat perehtyneet narsisteihin ja narsistin uhreihin. Jos narsistin kanssa on mahdotonta laittaa välit poikki, paras tapa on pitää radiohiljaisuus.
Ja sellainen ihminen, joka vetää itkupotkuraivarit siitä että hänen viesteihinsä ei vastata, vaikuttaa minun silmissäni enemmän narsistilta kuin se, joka ei vastaa kutsuihin. Fyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kutsujen järjestäjä on narsisti? Silloin toimii juuri vastaamattomuus. Ainakin näin neuvotaan useissa keskusteluissa ja tukiryhmissä, jotka ovat perehtyneet narsisteihin ja narsistin uhreihin. Jos narsistin kanssa on mahdotonta laittaa välit poikki, paras tapa on pitää radiohiljaisuus.
Ja sellainen ihminen, joka vetää itkupotkuraivarit siitä että hänen viesteihinsä ei vastata, vaikuttaa minun silmissäni enemmän narsistilta kuin se, joka ei vastaa kutsuihin. Fyi.
Ei varmasti neuvota missään, että jonkun kutsuihin ei saisi vastata haloo nyt, valot päälle.
Ja kukaan muu kuin sinä, ei ole nyt saanut itkupotkuraivareita mistään. Kyllä se on ihan luonnollista, että ihmiset odottaa sosiaalisuutta ja vastakaikua myös muilta, ei siinä ole mitään narsistisista että kokee tulevansa torjutuksi jos toistuvasti jätetään vain viestit huomiotta, nykyään suuri osa kommunikoinnista tapahtuu viestittelemällä, kuten jo aiemmin kirjoitin, toistuva torjuminen tuntuu aivan samalta kuin se, että jätetään livenä vastaamatta/huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mitä paskaa. Oletko joku psykiatri joka diagnosoi. Diagnoosin tekeminen on ammattilaisellekkin vaikeaa. Jos et halua juhliin sanot kiitos ei, en pääse. Täydellinen vastaamattomuus eli ihmisen ohittaminen on narsistinen toimintatapa. Vain yksinkertainen ja tunneköyhä käyttäytyy ignoraten toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti neuvota missään, että jonkun kutsuihin ei saisi vastata haloo nyt, valot päälle.
Ja kukaan muu kuin sinä, ei ole nyt saanut itkupotkuraivareita mistään. Kyllä se on ihan luonnollista, että ihmiset odottaa sosiaalisuutta ja vastakaikua myös muilta, ei siinä ole mitään narsistisista että kokee tulevansa torjutuksi jos toistuvasti jätetään vain viestit huomiotta, nykyään suuri osa kommunikoinnista tapahtuu viestittelemällä, kuten jo aiemmin kirjoitin, toistuva torjuminen tuntuu aivan samalta kuin se, että jätetään livenä vastaamatta/huomiotta.
Kyllä vaan näin neuvotaan, olla vastaamatta viesteihin, jos haluaa päästä eroon narsistin pompottelusta. Mutta tätähän sinä et usko, koska et ymmärrä koko asiaa. Jo se että vertaat viestiin vastaamattomuutta livenä vastaamatta/huomioimatta jättämistä menee jo täysin yli. Ei todellakaan ole sama asia. Järki käteen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ehkä-vastaus olisi kutsujan kannalta parempi, kuin ei vastausta ollenkaan? Yhtä lailla siinä tapauksessa jää täydellinen epävarmuus eikä esim osaa hankkia tarjoiluja sun muita.
Minä niin haluaisin tietää tämän ketjun vastaamattomien henkilöllisyyden, voisi sitten ryhtä olemaan vastaamatta heillekkin, kun ei se kerran haittaa, eikä kysymykseen oikeastaan edes odoteta vastausta.
Minä ainakin odotan vastausta kysymykseen, enkä viestiin. Mitä ihmettä teen "en tiedä, vastaan kun tiedän" -vastauksella?
Tiedän ainakin sen, että viesti on tullut perille.
Vastaatko puhelimeenkin sanomatta mitään ja sitten ihmettelet, että miksi toinen suuttui, kun kyllähän sinä kuitenkin vastasit puhelimeen?
Nykyään kommunikaatio ainakin meidän piireissä tapahtuu hyvin paljolti esim. whatsappin ja facebookin kautta, kyllä se siinä vaiheessa on hyvin tärkeää, että siellä saa myös vastakaikua kutsuilleen ja kirjoitteluilleen, kun puheluita tulee ehkä kaksi kertaa vuodessa jos sitäkään.
Ja jos se tapahtumaan osallistuminen on epävarmaa esim. viikon kahden päästäkin tapahtumasta, niin annetaan kutsujalle mahdollisuus perua koko homma sen epävarmuuden vuoksi, eikä pidetä itsekkäästi odottamassa.
Puhelimeen vastaaminen on ihan eri tilanne. Tässä on kyse kutsusta, johon odotetaan ilmoitusta tuleeko vai ei. Ei ole kyse mistään keskustelun tai kirjeenvaihdon aloituksesta, vaan pelkästään tapahtumaan osallistumisen tiedottamisesta. Jos on pakko verrata puhelimeen vastaamiseen niin pikemminkin tässä voisi verrata tilannetta siihen, että toinen on sellaisessa paikassa, ettei voi puhua, mutta vastaa silti vain ilmoittaakseen, ettei voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*ttu mitä paskaa. Oletko joku psykiatri joka diagnosoi. Diagnoosin tekeminen on ammattilaisellekkin vaikeaa. Jos et halua juhliin sanot kiitos ei, en pääse. Täydellinen vastaamattomuus eli ihmisen ohittaminen on narsistinen toimintatapa. Vain yksinkertainen ja tunneköyhä käyttäytyy ignoraten toisen.
Joku nyt veti tähän keskusteluun narsismin, ja minä vaan vastasin että miten narsistin kanssa tulee toimia. Näin tosiaan neuvotaan tukiryhmissä ja muualla. Narsistin viesteihin ei vastata. Se on ainoa keino, joka toimii narsistin kanssa. Usko tai älä, vaikka minulle on ihan sama mitä mieltä sinä olet. Laitoin tähän lähinnä vinkiksi muille, jotka painivat asian kanssa. Kukaan ei pakota ketään ihmistä vastaamaan viestiin, jos ei halua. Piste. Ja jos joku väitti että vastaamattomuus on narsistista, niin se on täyttä paskapuhetta. Vastaamattomuus on sitä, että haluaa päästä kyseisestä ihmisestä eroon. P.s. Miksi raivoat?
Vierailija kirjoitti:
"Näin vastaisin ainakin minulle henkilökohtaisesti lähetettyyn kutsuun. Ryhmäkutsuista tulee vähän sellainen olo, että niihin voi vastata kun ehtii/jaksaa/tietää, eikä jokaisen henkilökohtaista vastausta odoteta ihan heti."
Eli jos haluan kutsua sisarukset puolisoineen luokseni illanviettoon, minun täytyisi laittaa jokaiselle henkilökohtainen whatsapp-viesti/tekstari, sen sijaan että laitan sen whatsapp-ryhmään jossa kaikki sisarukset ja ne puolisotkin ovat jo valmiiksi? Jos jälkimmäinen, niin saattavat sinun tavallasi ajatella, ettei ole kiirettä vastata ja että sopii vaikka unohtaakkin koko homman, kun ei kerran henkilökohtaisesti kysytty?Taitaa olla nyt menossa vähän joku murrosvaihe näiden sähkoisten järjestelmien kanssa, ihmiset vasta hakee niitä soveliaita käytöstapoja näiden kanssa ja vääriä tulkintoja sattuu aika helpostikkin.
Whatsapp-ryhmäkin on minusta ihan eri asia kuin fb-ryhmä. Siellä viestit tulee jokaisen puhelimeen, mutta fb-ryhmän viestit voi mennä joiltakin täysin ohi, ellei henkilö itse käy niitä lukemassa. Ja wa on muutenkin paljon henkilökohtaisempi, ainakin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää Facebookissa ilmoitella? Tekstari kaikille, ja siihen rsvp tiettyyn päivään mennessä. Jos eivät vastaa, et ole heille tärkeä, eikä kutsusi kiinnosta. Deal with it. Ihmisillä on kiire ja omia menojaan, varsinkin jos on paljon lapsia.
Mikä ero siinä facebookissa ja tekstarissa on? Kaikilla (ainakin minun ystävilläni) on facebook myös puhelimessa ja ihan samalla tavalla ne facebookviestit/kutsut/tapahtumat tulee puhelimeen näkyviin kun tekstarikin.
Facebookissa voi kutsuun vastata "ehkä" tai "ei", jos ei tiedä pääseekö tai ei halua osallistua. Niin yksinkertaista se on. Vastaamatta jättäminen on epäkohteliasta. (Tarkoitan tässä henkilökohtaisesti kutsuttuja juhlia, en massatapahtumia.)
Minusta sen parempi, mitä aikaisemmin kutsu juhliin tulee. Itsekin lähetän kutsut aikaisin, esim. illanviettoon vähintään kuukausi ennen ajankohtaa. Ihmiset ehtivät sitten sumplia esim. lastenhoitajat yms. Vastausta en odota heti, mutta muistutan vastaamisesta viikon pari ennen juhlia. Yleensä aina jokunen ei pääsekään ja ilmoittaa juuri ennen juhlia, se on normaalia.
Kiire on niin huono ja nähty tekosyy, kyllä aina ehtii yhden viestin kirjoittaa.
Jätätkö myös moikkaamatta työtovereita, kassaa ym. "Koska on niin kiire"?
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen ihminen jaksaa illanistujaisia? Oletko itse perheellinen? Minulla on kotona pieniä lapsia, eikä tulisi mieleenkään vaivautua lähtemään jonkun illanistujaisiin. Leffaan tai lenkille, tai kahville voin lähteä, mutta jotkut illanistujaiset, joissa juoruillaan / haukutaan muita ja juodaan itsensä humalaan, ei voisi vähempää kiinnostaa. Kasvakaa aikuiseksi. Jos joku ei vastaa juhlakutsuun, antakaa heidän olla.
Hahah, ei ole todellista. :-D Vinkkinä sulle, että ei kannata ikinä harkita ulkomaille muuttoa. Ainakaan siis tolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää Facebookissa ilmoitella? Tekstari kaikille, ja siihen rsvp tiettyyn päivään mennessä. Jos eivät vastaa, et ole heille tärkeä, eikä kutsusi kiinnosta. Deal with it. Ihmisillä on kiire ja omia menojaan, varsinkin jos on paljon lapsia.
Mikä ero siinä facebookissa ja tekstarissa on? Kaikilla (ainakin minun ystävilläni) on facebook myös puhelimessa ja ihan samalla tavalla ne facebookviestit/kutsut/tapahtumat tulee puhelimeen näkyviin kun tekstarikin.
Minulla on fb:n asetukset sellaiset, että ainoastaan messenger-viesteistä tulee ilmoitukset puhelimeen näkyviin. Muuten puhelin piippailisi jatkuvasti kaiken maailman tykkäyksistä, pelikutsuista ja kaveriehdotuksista. Fb toimii minulla ihan eri tarkoituksessa kuin whatsapp, messenger tai tekstiviesti. Näen tapahtumakutsut vasta kun avaan sovelluksen.
Hitto miten sekavaa jengiä. Asioista saa kyllä väännettyä todella vaikeita kun tarpeeksi kauan vänkää ja tekee asioista ongelmia. Mä luulin että kutsuihin vastaaminen kuuluu ihan perus käytöstapoihin. Miksi te vääntelette tästä asiasta vaikeamman kuin mitä se on? On kohteliasta vastata kutsuihin. Ei tarvitse vastata heti kun joku teidät kutsuu, eikä tarvitse tietää kuukausi etukäteen pääseekö. Voisi kuitenkin vastata sitten heti kun tietää, tai edes antaa kutsujalle hieman infoa omasta tilanteesta, jos todella on erittäin epävarmaa eikä yhtään tiedä pääseekö. Maalaisjärkeä voi käyttää.