Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi ei voi ilmoittaa että osallistuuko juhliin vai ei?
Olen järjestämässä ensi viikon viikonloppuna pienimuotoisia juhlia. Ihan sellaiset perus kotibileet/illanistujaiset Facebookissa olen tehnyt tapahtumakutsun jo n. 3kk sitten. Moneen kertaan olen tuonne tapahtuman sivuille kirjoitellut ja kysynyt että voisiko ihmiset ilmoittaa ovatko tulossa vai ei. He lukevat kyllä kysymykseni, mutta eivät vastaa mitään? Miksi ei voi vastata vaikka että "en pääse, kiitos kutsusta", tai "olen tulossa". Siis ihan mitä vaan, kunhan vaan tietäisi että ketkä kaikki ovat tulossa ja ketkä eivät. En ymmärrä? :D
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen ihminen jaksaa illanistujaisia? Oletko itse perheellinen? Minulla on kotona pieniä lapsia, eikä tulisi mieleenkään vaivautua lähtemään jonkun illanistujaisiin. Leffaan tai lenkille, tai kahville voin lähteä, mutta jotkut illanistujaiset, joissa juoruillaan / haukutaan muita ja juodaan itsensä humalaan, ei voisi vähempää kiinnostaa. Kasvakaa aikuiseksi. Jos joku ei vastaa juhlakutsuun, antakaa heidän olla.
Vau, no en ihmettele ettei sua kiinnosta, jos lähipiirisi koostuu tuollaisista ihmisistä.
Sitäpaitsi, ongelmanahan tässä aloituksessa ei ollut se, etteivät ihmiset osallistu. Vaan se, etteivät he edes ilmoita, etteivät osallistu. Miksi sinäkään nirppanokka et voi siinä kutsua kauhistellessasi samantien painaa että et aio osallistua?
Yleensä teenkin niin, mutta jos en halua tulla kutsutuksi uudestaan niin en vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt, se että ei vastaa tarkoittaa juuri sitä että EI VIELÄ TIEDÄ. Ymmärrätkö? Eiköhän normaalit ihmiset kuitenkin vastaa kyllä/ei heti kun tietävät (saattaa jäädä viime tippaan, mutta kuitenkin?). Eikö sinun kutsutuistasi yksikään ole vastannut? Sitten joko ystäväsi ovat outoja, tai kutsusi on outo.
Kuules nyt, kun ei tarkoita. Ymmärrätkö? Se vain tarkoittaa, että olet epäkohtelias, etkä viitsi vastata. Jos et tiedä, ja jos sinulla on normaalit käytöstavat, niin vastaat, ettet tiedä vielä. Vain täydellinen moukka jättää vastaamatta, ja olettaa, että toinen osaa arvata, mitä juuri sinun vastaamatta jättämisesi juuri sinun mielestäsi sillä kertaa tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monet elävät nykyään elämää, jota eivät itse kontrolloi, vaan käskyjä tulee työnantajlta, lasten harrastuksista ja kouluota, ja sukulaisilta. He eivät siis oikeasti tiedä voivatko osallistua,vai eivät, koska mitä tahansa saattaa tulla milloin tahansa ja jos ei tule, ei ole varma, että pystyykö itse mihinkään vai onko niin väsynyt, että kaatuu jo matkalla sänkyyn.
Mä oon elänyt tuota elämää ja se oli hirveää, koska lopulta tarvitsin unilääkkeitä, mutta en uskaltanut käyttää niitä, kun aina tosiaan tuli jotain, inkå takia iltamyöhällä yllättäen pitikin lähteä autolla johonkin, eikä tietenkään olisi saanut olla ottanut mitään pilleriä. Enkä mä ole mitenkään poikkeuksellinen. Mä aloin sanoa kaikkiin vähänkään vapaaehtoisiin itselleni osoitettuihin kutsuihin ei, mutta sitten en tosiaan ikinä päässyt mihinkään.
Toki elämä voi olla kiireistä ja hektistä. Eikö tuollaisessa tapauksessa olisi kohteliasta kuitenkin ilmoittaa vaikka että "en valitettavasti osaa sanoa, ilmoitan heti kun tiedän, mutta tuskin pääsen".
Mutta kun ilmoitta jättäminen tarkoittaa nimenomaan "en tiedä vielä pääsenkö, mutta ilmoitan heti kun tiedän".
Ei muuten tarkoita. Ilmoittamatta jättäminen tarkoittaa, ettei sinua kiinnosta pätkääkään toisen vaivannäkö ja järjestelyt, vaan ajattelet vain itseäsi. Ainoastaan ilmoitus/vastaus "en tiedä pääsenkö, mutta ilmoitan heti kun tiedän" tarkoittaa sitä, ettet vielä tiedä, mutta ilmoitat kun tiedät. Ei se järjestäjä ole mikään ajatusten lukija. Normaaleihin tapoihin kuuluu vastata, oli vastaus sitten mikä tahansa. Tuohon vastaukseen ei mene minuuttiakaan sinun ah niin arvokkaasta ajastasi.
Jos vaihoehtoina on kyllä/ei niin kumpi vastaus tarkoittaa "en tiedä vielä pääsenkö, mutta ilmoitan heti kun tiedän"?
1. Facebook-tapahtumissa on aina myös vaihtoehto "ehkä"
2. Normaali ihminen osaa kirjoittaa viestin, joko Facebookiin tai muulla tavoin (jos tuo Facebook on liian haasteellinen), jossa kertoo asiansa
Alkaa mennä viimeinenkin toivo tähän yhteiskuntaan, kun tuntuu olevan täynnä täydellisiä moukkia vailla edes alkeellisimpia käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt, se että ei vastaa tarkoittaa juuri sitä että EI VIELÄ TIEDÄ. Ymmärrätkö? Eiköhän normaalit ihmiset kuitenkin vastaa kyllä/ei heti kun tietävät (saattaa jäädä viime tippaan, mutta kuitenkin?). Eikö sinun kutsutuistasi yksikään ole vastannut? Sitten joko ystäväsi ovat outoja, tai kutsusi on outo.
Häh? Miksi ei voi vaan vastata että "en tiedä vielä"? Eihän kukaan nyt oletakaan että kaikki vastaavat samana päivänä kun kutsu saapuu, mutta jos vastausaikaa on 3 kuukautta ja asiasta vielä erikseen kysellään muutamaan kertaan, niin miksi ihmeessä ei voi vastata? Kyllä minä ihmettelen miksi joku ei vastaa, vaikka asiaa kysytään moneen kertaan.
t.ap
Meillä ei ollut iso tapaaminen kyseessä, mutta ihmiset ei kyenneet ilmoittamaan edes muutamaa päivää ennen H-hetkeä että pääsevätkö, vaikka kyselin whatsappissa ja lukivat kyllä viestit, osa vastasikin jotakin mutta eivät kysymykseen. Meni hermot ja peruin koko jutun.
Ja mulle olisi kelvannut, että ihmiset olisi edes sanoneet, että ei kiinnosta koko juttu, mutta tuollainen tiedon panttaaminen tuntuu jotenkin todella pahalta, siltä että ei arvosteta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt, kun ei tarkoita. Ymmärrätkö? Se vain tarkoittaa, että olet epäkohtelias, etkä viitsi vastata. Jos et tiedä, ja jos sinulla on normaalit käytöstavat, niin vastaat, ettet tiedä vielä. Vain täydellinen moukka jättää vastaamatta, ja olettaa, että toinen osaa arvata, mitä juuri sinun vastaamatta jättämisesi juuri sinun mielestäsi sillä kertaa tarkoittaa.
Nykyaikana kiireiset ihmiset eivät vastaa ehkä, vaan jättävät vastaamatta kunnes tietävät haluavatko ja ehtivätkö tulla. Niin se vaan nykyään menee. Yritä kestää. Turhaan vauhkoat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut iso tapaaminen kyseessä, mutta ihmiset ei kyenneet ilmoittamaan edes muutamaa päivää ennen H-hetkeä että pääsevätkö, vaikka kyselin whatsappissa ja lukivat kyllä viestit, osa vastasikin jotakin mutta eivät kysymykseen. Meni hermot ja peruin koko jutun.
Ja mulle olisi kelvannut, että ihmiset olisi edes sanoneet, että ei kiinnosta koko juttu, mutta tuollainen tiedon panttaaminen tuntuu jotenkin todella pahalta, siltä että ei arvosteta lainkaan.
Tässä tapauksessa yksi vastasi että ei tiedä pääseekö, toinen totesi sen jälkeen kun jutun peruin, että olisi päässyt milloin vain, mutta ei tätä ilmaissut silloin kun kysyin, eli minun olisi pitänyt lukea ajatukset. 2 ihmistä ei kommenoineet sanallakaan koko juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miksi ei voi vaan vastata että "en tiedä vielä"? Eihän kukaan nyt oletakaan että kaikki vastaavat samana päivänä kun kutsu saapuu, mutta jos vastausaikaa on 3 kuukautta ja asiasta vielä erikseen kysellään muutamaan kertaan, niin miksi ihmeessä ei voi vastata? Kyllä minä ihmettelen miksi joku ei vastaa, vaikka asiaa kysytään moneen kertaan.
t.ap
Ehkä heitä ärsyttää sun painostaminen? Kukaan ei tiedä pääseekö 3 kk päästä kutsuille!! Voi vaikka olla mahataudissa saatana. Relaa jo vähän, jooko.
Ihme nipo tämä ap. Normaalissa perhe-arjessa elävä ei mitenkään voi tietää mikä tilanne on päällä 3 kk kuluttua. Lapset voi sairastaa, voi olla harrastusmenoja, koulun tapahtumia, töitä viikonloppuna jne. Ihan naurettavaa kuvitella että ihmiset vastaisivat kutsuun, jossa kalastellaan vastauksia 3kk kuluttua olevista juhlista.
Tein tänne av:llekin avauksen tapauksesta, jossa olin pahoillani tuttavan puolesta. Hän täytti pyöreitä vuosia ja oli varannut ravintolasta pöydän. Piti olla tulossa 15-20 ihmistä facebook-tapahtuman mukaan. Meitä oli lopulta seitsemän. Minusta epäkohteliasta olla ilmoittamatta tai perua viime tipassa. Toki nykyään ihmiset ilmeisesti ajattelevat, että "ei se haittaa jos minä nyt en tule paikalle, kun siellä kuitenkin porukkaa on". Ja on näitä ihmisiä varmasti ennen vanhaankin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tein tänne av:llekin avauksen tapauksesta, jossa olin pahoillani tuttavan puolesta. Hän täytti pyöreitä vuosia ja oli varannut ravintolasta pöydän. Piti olla tulossa 15-20 ihmistä facebook-tapahtuman mukaan. Meitä oli lopulta seitsemän. Minusta epäkohteliasta olla ilmoittamatta tai perua viime tipassa. Toki nykyään ihmiset ilmeisesti ajattelevat, että "ei se haittaa jos minä nyt en tule paikalle, kun siellä kuitenkin porukkaa on". Ja on näitä ihmisiä varmasti ennen vanhaankin ollut.
Lisätään vielä, että tässä tapauksessa perhesyyt eivät olleet useimmille se este. Ja totta kai ihmiset ymmärtää, jos yksittäinen ihminen joutuu perumaan, koska vaikka lapsi sairastuu. Se ei kuitenkaan selitä monien muiden käytöstä.
Itse toimin jatkossa niin, että laitan kutsun/ehdotuksen ja sitten päivämäärän mihin mennessä ilmoittaa pääseekö ihmiset, sitten kun deadline on mennyt, mietin montako vastausta olen saanut, että kannattaako koko tapaamista järjestää lainkaan. Tai vaihtoehtoisesti soitan kaikki läpi henkilökohtaisesti, koska puhelimessa harvempi kehtaa jättää vastaamatta, koska silloin kyllä ymmärretään vastaamattomuuden olevan epäkohteliasta.
Sama toimii muuten toisinkin päin, joku haluaa järjestää jonkin yhteisen tapaamisen ja sovitaan, että järjestää. Mitään ei kuitenkaan kuulu aikoihin, sitten kun kyselee niin laittaa päivämääräehdotusta, sitten homma tyssää taas siihen, eli päivämäärä saadaan sovittua, mutta tapahtuman järjestäjä ei sovi esim. kellonaikaa eikä ilmoittele yhtään mitään muutakaan tapahtumaan liittyvää, kuten missä nähdään, ollaanko syömässä jotakin jne.
Aivan käsittämätöntä laiskuutta mielestäni. Ikäänkuin ei haluttaisi edes nähdä, mutta sitten kuitenki kysyttäessä naamatusten halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme nipo tämä ap. Normaalissa perhe-arjessa elävä ei mitenkään voi tietää mikä tilanne on päällä 3 kk kuluttua. Lapset voi sairastaa, voi olla harrastusmenoja, koulun tapahtumia, töitä viikonloppuna jne. Ihan naurettavaa kuvitella että ihmiset vastaisivat kutsuun, jossa kalastellaan vastauksia 3kk kuluttua olevista juhlista.
Luetko sinä näitä viestejä täällä ollenkaan? :D Ei kukaan oleta että heti vastataan kun kutsu saapuu, kun tapahtumaan on 3kk aikaa. Jos kuitenkin pyydän saada vastausta vaikka kun aikaa on kuukausi tapahtumaan, 2viikkoa tapahtumaan tai 1 viikko tapahtumaan, niin miksi ihmeessä on niin vaikea vastata. En minä nyt hyvänen aika niin tee että laitan kutsun jossa tapahtumapäivä on 3kk päässä ja seuraavana päivänä alan ahdistelemaan ihmisiä että "no tuletkos sinä, voisitko nyt jo vastata?!" :D
Ymmärrättekö tahallaan väärin vai mikä tässä on?
t.ap
Mulle tulee Facebookissa erilaisia tapahtumakutsuja joka päivä, mutta vain erittäin pieni osa niistä on niin henkilökohtaisia, että niihin pitäisi vastata. (En ole suosittu, vaan kuulun ryhmiin yms.. joista tulee kutsuja. Kätevä tapa seurata, mitä paikkakunnalla tapahtuu.)
Täppään "ehkä", jotka kiinnostavat. On nimittäin niinkin, että jos kutsuun ei heti vastaa, tapahtumassa käyty keskustelu ei välttämättä nouse enää näkyviin ja tapahtuma hautautuu FB:n muuhun tarjontaan. Kenties aloittajan tapauksessa on joillekin vastaamattomille käynyt näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana kiireiset ihmiset eivät vastaa ehkä, vaan jättävät vastaamatta kunnes tietävät haluavatko ja ehtivätkö tulla. Niin se vaan nykyään menee. Yritä kestää. Turhaan vauhkoat täällä.
En minä mitään vauhkoa. Noin se tosiaan tuntuu menevän ja ilmeisesti osa ihmisistä pitää sitä ihan normaalina käytöksenä, mitä nyt näitä viestejä täälläkin lukee. Ymmärrän päivä päivältä vähemmän ihmisiä :D
t.ap
Mä en vastaa facebookkutsuihin ikinä. Katson että jos mut halutaan paikalle niin kutsun voi lähettää henkilökohtaisemminkin kuin valkkaamalla 1500 fb-kaverista puolet joille kutsun lähettää. Ignooraan siis kaikki FB kutsut liittyi ne ihan mihin tahansa.
Meillä on whatsappissa lapsellisten kaveriäitien porukka. Välillä tulee viestiä sinne sun tänne lasten leikkikyläilyihin tai lasten kutsuille. Ne jotka pääsevät vastaavat, että "sopii, tulossa ollaan" tjsp.
Ja ne jotka eivät ole olleet menossa niihin kinkereihin mihin milloinkin kutsu käy eivät ole vastanneet mitään. Eli meillä on ainakin homma toiminut näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Ehkä heitä ärsyttää sun painostaminen? Kukaan ei tiedä pääseekö 3 kk päästä kutsuille!! Voi vaikka olla mahataudissa saatana. Relaa jo vähän, jooko.
Sairaalaan ja äkisti, jos mahatautisi kestävät normisti 3 kk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän monet elävät nykyään elämää, jota eivät itse kontrolloi, vaan käskyjä tulee työnantajlta, lasten harrastuksista ja kouluota, ja sukulaisilta. He eivät siis oikeasti tiedä voivatko osallistua,vai eivät, koska mitä tahansa saattaa tulla milloin tahansa ja jos ei tule, ei ole varma, että pystyykö itse mihinkään vai onko niin väsynyt, että kaatuu jo matkalla sänkyyn.
Mä oon elänyt tuota elämää ja se oli hirveää, koska lopulta tarvitsin unilääkkeitä, mutta en uskaltanut käyttää niitä, kun aina tosiaan tuli jotain, inkå takia iltamyöhällä yllättäen pitikin lähteä autolla johonkin, eikä tietenkään olisi saanut olla ottanut mitään pilleriä. Enkä mä ole mitenkään poikkeuksellinen. Mä aloin sanoa kaikkiin vähänkään vapaaehtoisiin itselleni osoitettuihin kutsuihin ei, mutta sitten en tosiaan ikinä päässyt mihinkään.
Toki elämä voi olla kiireistä ja hektistä. Eikö tuollaisessa tapauksessa olisi kohteliasta kuitenkin ilmoittaa vaikka että "en valitettavasti osaa sanoa, ilmoitan heti kun tiedän, mutta tuskin pääsen".
Mutta kun ilmoitta jättäminen tarkoittaa nimenomaan "en tiedä vielä pääsenkö, mutta ilmoitan heti kun tiedän".
Tai että ei vaan kiinnosta.
Juuri samaa ihmettelin itse aiemmin. Ihmiset ei viitsi sen vertaa ajatella kutsujen järjestää, että viitsisivät ilmoittaa ettei tule. Sitten jätin kutsumatta ne, jotka eivät viitsineet edes ilmoittaa. Niin yksinkertaista.