Erikoinen työhaastattelu... ”syöthän lihaa?”
Kommentit (100)
Kokeili reaktiotasi kysymykseen. Lihansyönnin kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä. Koska reagoit noin, et ole sopiva tuohon työhön.
Ehkä haastattelija oli asenteellinen
Ehkä työpaikalla ei ole ruoanlaittomahdollisuutta, ja lähiravintolat eivät ole vegaanisia. Ihan sama kuin kysyisi, "Oletko allerginen koirille?" Sehän on henkilökohtainen asia, eikä suoraan liity tehtävään. Mutta firmassa voi olla sellaiset "olosuhteet", että siellä on joskus jonkun koira.
On niitä ihmeellisempiäkin ristiriitatilanteita. Aika yleinen on se, että "huumori ei natsaa" tai "sun kanssa ei voisi puhua jalkapallosta". Mitä helvettiä sekään liittyy, aikuiset "sivistyneet" ihmiset.
Hain kerran valtion laitokseen. Tyssasi siihen, kun kerroin (erikseen kysyttaessa) olevani absolutisti. Jengi siella ilmeisesti dokaa taukoamatta.
Kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan työtä hait? Voishan se olla outoo, jos vege ois töissä Atrialla.
Miksi se olisi outoa?
Onkohan kaikilla uudenkaupungin autotehtaan työntekijöillä mersut? Tai onko kaikilla edes autoa?
Onko sairaalan työntekijöillä kaikilla sairauksia?
Minusta sinä ole outo kommenttisi kanssa.
Eikö vegaanit yleensä ole vegaaneja eettisistä syistä? Olisihan se hemmetin typerää olla töissä lihanjalostajalla ja saada liha bisneksestä siis itsekin palkka, mutta samalla julistaa omaa eettisyyttään olemalla vegaani. Vähän ristiriitaista. Voihan vegaani olla töissä vaikka teurastajana, mutta kyllä sitten on turha paheksua lihan syömistä. Eri asia tietty jos on vegaani ilman mitään aatetta, ihan vain trendin vuoksi..
Tuskinpa tuollaisiin töihin innosta kiljuen mennäänkään, mutta tiedätkös, kaikilla ei ole välttämättä mahdollisuutta valita? Jos vaihtoehtona on vaikkapa ulosotto, asunnon menetys ja luottotietojen menetys tai työskentely Atrian liukuhihnalla, kyllä minä sen jälkimmäisen valitsisin, vaikka sisäisesti kärsisin joka työpäivä.
Jos on työpaikassa tarjolla jonkinlainen työruokailumahdollisuus, niin saahan sitä kysyä, koska erityisruokavalioista pitäisi ilmoittaa etukäteen. Muuten kasvisruokailijat joutuisi tyytymään pelkkään salaattiin jne. koska ei ole tehty lämmintä kasvisvaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Veganismin vaarallisuudesta jankkaava valehtelee, dokumentti Forks over Knives itseasiassa todistetaan (ihan tieteellisesti), että veganismi on itseasiassa se terveellisin.
PS. K-vitamiineja tuottaa suolistobakteerit ja muutenkin suollat pelkkää valhetta ilman minkäänlaisia todisteita.
PPS. Itse tuon dokkarin katsottuani harkitsin veganismia, mutta toistaiseksi olen jättänyt vain punaisen lihan pois koska monia vegaanisia proteiininlähteitä en pysty allergioiden takia käyttämään
Väärin.
Älä sekoita K1- ja K2-vitamiineja keskenään. Ne ovat täysin eri asioita.
K1-vitamiinia pystyy elimistö tuottamaan.
K2-vitamiinia sen sijaan elimistö ei tuota, vaan se täytyy saada ravinnosta. Ja tarpeellisia määriä K2-vitamiinia saa vain kypsytetyistä juustoista.
Vegaanit eivät siis saa elinrtärkeää K2-vitamiinia mistään.
Eivätkä myöskään pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, joita saa vain kalan rasvasta.
Eivät myöskään B12-vitamiinia, jota saa vain eläinperäisistä ruoista.
Vegaanius on siis erittäin haitallista elimistölle, koska lukuisia elimistön tarvitsemia elintärkeitä aineita ei siitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuollasta kysytään?
Etko sa tajunnut? Se kysyi etta syothan lihaa ennen kuin se pannaan piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin asiaton? Multa on kysytty aikanaan, otanko mielummin Koffin vai Olvin oluen. Miksi te olette niin helvetin vanne kireällä kaikesta "asiattomasta"? Tuo kysymys on hauska, keventävä ja oikeastaan aika tärkeäkin. Itse en palkkaisi mitään vegaania, vegetaristikin olisi siinä ja siinä. Kertoo ihmisestä paljon. Palkkaajalla on oikeus haluta tietyn tyyppisiä työntekijöitä. Täytyypä laittaa muistiin, että kysyn ensi kerralla keventävänä kysymyksenä, valitseeko mieluiten naudan mediumina vai kypsänä. Jos alkaa änkyttämään, ettei syö lihaa -> hymyilen herttaisesti ja se on "out" mielessäni. Tähän ikään vaan olen päätynyt siihen, etten halua työpaikalleni yhtään ihmistä, joka vivahtaakaan ituhippeilyyn. En pidä sellaisista, ne ärsyttää ja niiden seurassa katoaa huumorintaju muilta.
Jep joo, töissä tärkeintä on pitää hauskaa, työnteko on sivuasia. Ilmankos firmat itkee kuinka vaikeaa on saada tehtyä tulosta.
Muutenkin yritysten ongelma on, että palkataan liikaa samanlaisia ihmisiä. Ei haluta haasta aivoja millään tavalla, ei pistää kyseenalaistamaan omia ajatuksia. Enkä nyt tarkoita lihansyönnin kyseenalaistamista, vaan vaikka omia kasvissyöjiin liittyviä mielikuvia ("kertoo ihmisestä aika paljon"). Eivät kaikki kasvissyöjät ole raivopäisiä käännyttäjiä. Mutta joo, mitäpä sitä käsityksiään tarkistamaan, tehdään vain kaikki kuten aina ennenkin on tehty. Se vain on niinkin että jos yritys aikoo saada tuotteensa kaupaksi, on vaarana että joutuu kohtaamaan monenlaisia ihmisiä, oli työyhteisö kuinka homogeeninen tahansa. Mutta voihan sitä rajoittua johonkin tosikapeaan tasansamanmielisten markkinasegmenttiin. Mennään huumori edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veganismin vaarallisuudesta jankkaava valehtelee, dokumentti Forks over Knives itseasiassa todistetaan (ihan tieteellisesti), että veganismi on itseasiassa se terveellisin.
PS. K-vitamiineja tuottaa suolistobakteerit ja muutenkin suollat pelkkää valhetta ilman minkäänlaisia todisteita.
PPS. Itse tuon dokkarin katsottuani harkitsin veganismia, mutta toistaiseksi olen jättänyt vain punaisen lihan pois koska monia vegaanisia proteiininlähteitä en pysty allergioiden takia käyttämään
Väärin.
K2-vitamiinia sen sijaan elimistö ei tuota, vaan se täytyy saada ravinnosta. Ja tarpeellisia määriä K2-vitamiinia saa vain kypsytetyistä juustoista.
Eivätkä myöskään pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, joita saa vain kalan rasvasta.
Vegaanius on siis erittäin haitallista elimistölle, koska lukuisia elimistön tarvitsemia elintärkeitä aineita ei siitä saa.
Mitenkäs kaikki maitoallergiset pärjää?
Minulta kysyttiin työhaastattelussa iakoinaan, haittaako että työnantaja polttaa sisällä. Oli pieni parin hengen toimisto ja molemmat, sekä pomo että alainen, polttivat sisällä. Onneksi en saanut paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten kysymysten kohdalla olennaista ei ole se, onko vastaus kyllä vai ei, vaan se, miten kysymykseen reagoi. Jos suhtautuu kysymykseen niin, että "tuo on asiaton" tai "tuo on minun yksityisasia" kertoo se ihmisestä paljon. Se antaa kuvan ihmisestä, joka on vähän takakireä ja jonka työtehtävien määrittelyssä tarvitaan suunnilleen juristin apua, että hommat pelaa. Antaa kuvan ihmisestä, joka aamulla vain marssii työpisteelleen, tekee välttämättömän ja kun kello on pykälässä, kävelee ulos. Mitään muuta kommunikaatiota ei tule väliin, koska "mulla on oikeus". Työssä kuitenkin ollaan lähtökohtaisesti 1/3 vuorokaudesta, joten on tärkeää, että työyhteisö toimii, eikä siinä ole yhtä takakireää jöröjukkaa.
Se, että ihminen ei vastaa asiattomiin kysymyksiin ei ole "takakireyttä". Työpaikka- ja koulukiusaathan aina syyttävät kiusattuja huumorintajun puutteesta. Toki voi asian sanoa ystävällisesti, mutta joka tapauksessa ainoa vastaus on "se on yksityisasia".
Sepä se. Ei kukaan halua ottaa työpaikalle potentiaalista uhriutujaa, jolle lihansyönnistäkin kertominen on ongelma. Sori, en palkkaisi. Ja kyllä, palkkaan ihmisiä. Viimeisen vuoden aikana olen haastatellut yli 140 ihmistä, joista olen palkannut 32. Minusta sellainen rento ja avoin ihminen on jees. Työhaastattelussa varmin tapa saada minulta hylsy on sanoa " yksityisasia" jostain asiasta. En mielestäni kysele asiattomia ja sosiaalisesti lahjakas ihminen osaa kiertää vastauksessa, jos se nyt sattuu olemaan hänestä liian uteleva ja vastata sen verran kuin haluaa antaen samalla avoimen vaikutelman.
"K2-vitamiinilla on hätkähdyttävät terveysvaikutukset
Viimeaikaisen tutkimustiedon mukaan suomalaiset kärsivät yleisesti K2-vitamiinin puutoksesta. Tämä löydös on erityisen merkittävä, koska K2-vitamiini on tärkeä sydän- ja verisuoniterveydelle.
Sydän- ja verisuonitaudit on suurin kuolemia aiheuttava tekijä tämän päivän länsimaisessa yhteiskunnassa; ne aiheuttavat joka kolmannen kuoleman. Sydän- ja verisuonitauti kehittyy vuosikymmenien aikana, kun verisuonet tukkeutuvat ja kovettuvat kalsiumkertymistä. Luonnollinen K2-vitamiini auttaa elimistöä ehkäisemään verisuonten kalkkeutumista.
Monivaikutteinen K-vitamiini
Yli puolen vuosisadan ajan K-vitamiini tunnettiin normaalista veren hyytymisestä (K1-vitamiini). Kuitenkin viime vuosina K2-vitamiini on ollut merkittävien tutkimusten aiheena. Tutkimukset osoittavat, että 100 µg K2-vitamiinia päivässä voi ehkäistä ja jopa peruuttaa verisuonten kalkkeutumista.
Suomalaiset kärsivät K2-vitamiinin puutoksesta
Elimistön kyky tuottaa K2-vitamiinia on heikko, joten sitä on saatava ravinnosta. Tarvittavan määrän saaminen ravinnosta on kuitenkin hankalaa, joten suurin osa länsimaiden väestöstä kärsii K2-vitamiinin vajeesta.
Olet niin vanha kuin verisuonesi
Verisuonien kalkkeutumisen uskotaan yleensä olevan seurausta ikääntymisestä. Kuitenkin viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että verisuonien kalkkeutuminen on elimistön itsensä säätelemä prosessi. Terveiden verisuonien on osoitettu sisältävän 100 kertaa enemmän K2-vitamiinia kuin sairaat, kalkkeutuneet verisuonet. Verisuonissa olevalla kalsiumin määrällä on suora syy-yhteys verisuonien terveyteen. Voidaankin hyvin todeta, että ”olet niin vanha kuin verisuonesi ovat”.
K2-vitamiini voi vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin
Useat tutkimukset osoittavat, että korkealla K2-vitamiinin saannilla on vahva suojaava vaikutus sydän- ja verisuonitauteihin. K2-vitamiinipitoisen ruoan nauttiminen voi vähentää merkittävästi riskiä sairastua verisuonisairauksiin. K2-vitamiinilla on merkittävä suojaava vaikutus verisuonten jäykistymistä ja kalkkeutumista vastaan."
Geleijnse et al, Dietary Intake of Menaquinone Is Associated with a Reduced Risk of Coronary Heart Disease: The Rotterdam Study, J. Nutr. 134:3100-3105, November 2004
Gast et al, A high menaquinone intake reduces the incidence of coronary heart disease, Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009 Sep;19(7):504-10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
Olet pikkuisen väärässä, ei sitä K2:sta saa pelkästään juustosta. Mutta eläinperäisestä ruuasta, jos ei syö nattoa.
"Eniten K2-vitamiinia sisältävät ruoat
Natto (fermentoidut soijapavut)
Hanhenmaksa ( ja muut maksat)
ruohoa syövistä eläimistä peräisin olevat maitotuotteet ( raaakamaito, voi ja ghee)
raakajuustot ( esim. Gouda ja Brie)
Kanamunan keltuaiset (luomu)
K-vitamiineille ei ole annettu Suomessa saantisuosituksia. Jotta veri hyytyisi normaalisti, on suotavaa saada vähintään 1 mikrogramman painokiloa kohti vuorokaudessa. Tutkimusten mukaan taas luuston normaalia toimintaa varten määrän pitäisi olla 45 mikrogrammaa painokiloa kohden.
On havaittu, että yhä useammalla aikuisella on puutetta K2-vitamiinista. Jopa selvät puutoksen määreet täyttyvät joissain tapauksissa. Silti Suomessa ei tämän ravinteen puutosta juurikaan diagnosoida. K-vitamiini tarve kasvaa antibioottikuurin aikana sekä sappirakon vajaatoiminnasta tai suolisto-ongelmista kärsivillä."
Vierailija kirjoitti:
Jos on työpaikassa tarjolla jonkinlainen työruokailumahdollisuus, niin saahan sitä kysyä, koska erityisruokavalioista pitäisi ilmoittaa etukäteen. Muuten kasvisruokailijat joutuisi tyytymään pelkkään salaattiin jne. koska ei ole tehty lämmintä kasvisvaihtoehtoa.
Höpö höpö. Onko porukka oikeasti näin kujalla vai trollaatteko vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
Mitenkäs kaikki maitoallergiset pärjää?
Kananmunia ja maksaa sitten napaan vain. Ne sisältävät myös jonkin verran K2-vitamiinia.
Vegaanit eivät näitäkään syö, joten he eivät saa K2-vitamiinia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin.
Olet pikkuisen väärässä, ei sitä K2:sta saa pelkästään juustosta. Mutta eläinperäisestä ruuasta, jos ei syö nattoa.
"Eniten K2-vitamiinia sisältävät ruoat
Natto (fermentoidut soijapavut)
Hanhenmaksa ( ja muut maksat)
ruohoa syövistä eläimistä peräisin olevat maitotuotteet ( raaakamaito, voi ja ghee)
raakajuustot ( esim. Gouda ja Brie)
Kanamunan keltuaiset (luomu)
K-vitamiineille ei ole annettu Suomessa saantisuosituksia. Jotta veri hyytyisi normaalisti, on suotavaa saada vähintään 1 mikrogramman painokiloa kohti vuorokaudessa. Tutkimusten mukaan taas luuston normaalia toimintaa varten määrän pitäisi olla 45 mikrogrammaa painokiloa kohden.
On havaittu, että yhä useammalla aikuisella on puutetta K2-vitamiinista. Jopa selvät puutoksen määreet täyttyvät joissain tapauksissa. Silti Suomessa ei tämän ravinteen puutosta juurikaan diagnosoida. K-vitamiini tarve kasvaa antibioottikuurin aikana sekä sappirakon vajaatoiminnasta tai suolisto-ongelmista kärsivillä."
Niin.
Näistä mitään ei syö länsimaalainen vegaani.
Siksi he eivät saa K2-vitamiinia mistään.
Oliko sillä haastattelijalla liha kädessään vai roikkuiko se vain puolijäykkänä ulkona sepaluksesta?
No meidän osastolla on ainakin hiljainen sääntö ettei mitään vegejä palkata. Ja yrityshän saa valita kenet palkkaa, joten turha valittaa.
Kaikki työhaastattelijat eivät ole työhaastattelijoina ammattilaisia tai edes kovin osaavia. Mä tulin kerran haastatteluun bussilla, ja kun haastattelija hoksasi sen, mun työhaastatteluni koostui lähinnä autoilua koskevista kysymyksistä. Miksen tullut autolla, onko mulla auto, onko kortti, niin miksi en sit aja, plaaplaa. Aika jännä haastattelu siihen nähden, että kyseisessä työssä ei todellakaan tarvittu ajokorttia, autoa tai ajotaitoa.
(Kerroin kyllä heti, että olen alkujaan maalaislikka ja ajan auton lisäksi monenlaisia koneita. Kaupungissa niitä nyt vaan ei tarvitse, kun esim. kyseisen firman kohdalla oli bussipysäkki ja siitä meni 5-6 bussia tunnissa suoraan mun kotiovelleni.)