Erikoinen työhaastattelu... ”syöthän lihaa?”
Kommentit (100)
Tuo olisi ollut helppo. Olisin vastannut, että "anteeksi, mutta kuinka tämä liittyy työhön?"
Sen jälkeen olisin tehnyt tasa-arvovaltuutetulle ilmoituksen epäasiallisesta työhaastattelukäytännöstä kyseisessä organisaatiossa.
Niille, jotka ovat liian kilttejä ja mukautuvaisia ja suostuvat vastaamaan epäasiallisiin kysymyksiin tiedoksi: asiattomiin kysymyksiin saa vastata valheella ilman pelkoa seurauksista.
Ja juu, ei riitä oma huumorintajuni tällaisiin kysymyksiin tai provoihin.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa kysytään aina jotain ihmistä hätkähdyttävää ja katsotaan miten ihminen reagoi. Ihan normaalia psykologiaa. Jos ap on suuttunut tms. kysymyksestä, niin häntä ei luultavasti valita.
Höpö höpö.
t. Rekrytoinnin parissa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi ollut helppo. Olisin vastannut, että "anteeksi, mutta kuinka tämä liittyy työhön?"
Sen jälkeen olisin tehnyt tasa-arvovaltuutetulle ilmoituksen epäasiallisesta työhaastattelukäytännöstä kyseisessä organisaatiossa.
Niille, jotka ovat liian kilttejä ja mukautuvaisia ja suostuvat vastaamaan epäasiallisiin kysymyksiin tiedoksi: asiattomiin kysymyksiin saa vastata valheella ilman pelkoa seurauksista.
Ihan sama minne ilmoitat, sinua ei valita kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa kysytään aina jotain ihmistä hätkähdyttävää ja katsotaan miten ihminen reagoi. Ihan normaalia psykologiaa. Jos ap on suuttunut tms. kysymyksestä, niin häntä ei luultavasti valita.
Juuri näin. Vastauksella ei ole väliä vaan tavalla, miten hakija suhtautuu yllättävään kysymykseen ja tilanteeseen.
Että sellainen vegaanivihaprovo tänään.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin asiaton? Multa on kysytty aikanaan, otanko mielummin Koffin vai Olvin oluen. Miksi te olette niin helvetin vanne kireällä kaikesta "asiattomasta"? Tuo kysymys on hauska, keventävä ja oikeastaan aika tärkeäkin. Itse en palkkaisi mitään vegaania, vegetaristikin olisi siinä ja siinä. Kertoo ihmisestä paljon. Palkkaajalla on oikeus haluta tietyn tyyppisiä työntekijöitä. Täytyypä laittaa muistiin, että kysyn ensi kerralla keventävänä kysymyksenä, valitseeko mieluiten naudan mediumina vai kypsänä. Jos alkaa änkyttämään, ettei syö lihaa -> hymyilen herttaisesti ja se on "out" mielessäni. Tähän ikään vaan olen päätynyt siihen, etten halua työpaikalleni yhtään ihmistä, joka vivahtaakaan ituhippeilyyn. En pidä sellaisista, ne ärsyttää ja niiden seurassa katoaa huumorintaju muilta.
No, poistatit sitten kommenttini? Osuin siis naulan kantaan: valehtelet. Et ole koskaan palkannut ketään mihinkään etkä tule niin tekemäänkään.
Oli mulla muutakin mutta taidat olla sellainen mimosa että tulee paha mieli heti jos joku kommentoi sulle kuten sä muille. Nynny...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä edes haluaisi kyseiseen organisaatioon. Miksi haluaisin paikkaan, jossa kysytään tuollaista asiaa haastattelussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vastauksella ei ole väliä vaan tavalla, miten hakija suhtautuu yllättävään kysymykseen ja tilanteeseen.
Läheskään kaikilla aloilla ei käytetä yllättäviä kysymyksiä. Niillä, joilla käytetään, ei käytetä yllätyskysymyksenä kysymystä, joka liittyy hakijan yksityiselämään, koska se on yksiselitteisesti kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän minä edes haluaisi kyseiseen organisaatioon. Miksi haluaisin paikkaan, jossa kysytään tuollaista asiaa haastattelussa?
Kyllä firma menetti nyt oikein unelmatyöntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytä. Olen ollut monessa haastattelussa ja pelkästään silloin kun hain kriisinhallintasotilaaksi kysyttiin epätavallisempia juttuja. Niin tehtiin työn erikoisen luonteen takia, ja kysymysten tarkoitus oli selvittää suhtautumistani poikkeuksellisiin olosuhteisiin, sekä sitä onko minulla sen verran vakaa elämä että keikalta palattuani pystyn integroitumaan takaisin yhteiskuntaan vaikka kokisimme koviakin.
Eikä nekään kysymykset olleet sen kummempia kuin että onko kuinka monta hyvää ystävää mulla on, olenko parisuhteessa (sukupuolia ei mainittu koska ne ei liity asiaan). Lisäksi kysyttiin millainen käsitys minulla on siitä mitä se työ voi raskaimmillaan olla. Vastailin rauhallisesti ja totuudenmukaisesti. Sain pestin.
Mutta ihmisiltä ei kysellä hätkähdyttäviä kysymyksiä kuin pilipalifirmoissa ja oikeasti poikkeuksellisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytä. Olen ollut monessa haastattelussa ja pelkästään silloin kun hain kriisinhallintasotilaaksi kysyttiin epätavallisempia juttuja. Niin tehtiin työn erikoisen luonteen takia, ja kysymysten tarkoitus oli selvittää suhtautumistani poikkeuksellisiin olosuhteisiin, sekä sitä onko minulla sen verran vakaa elämä että keikalta palattuani pystyn integroitumaan takaisin yhteiskuntaan vaikka kokisimme koviakin.
Eikä nekään kysymykset olleet sen kummempia kuin että onko kuinka monta hyvää ystävää mulla on, olenko parisuhteessa (sukupuolia ei mainittu koska ne ei liity asiaan). Lisäksi kysyttiin millainen käsitys minulla on siitä mitä se työ voi raskaimmillaan olla. Vastailin rauhallisesti ja totuudenmukaisesti. Sain pestin.
Mutta ihmisiltä ei kysellä hätkähdyttäviä kysymyksiä kuin pilipalifirmoissa ja oikeasti poikkeuksellisissa tilanteissa.
Juuri näin. Mm. psykiatrisille sairaanhoitajille voidaan tehdä yllättäviä kysymyksiä, mutta jos hakee normitoimistotöihin tai vastaaviin niin silloin on kyse vain ammattitaidon puutteesta rekrytoijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan työtä hait? Voishan se olla outoo, jos vege ois töissä Atrialla.
Miksi se olisi outoa?
Onkohan kaikilla uudenkaupungin autotehtaan työntekijöillä mersut? Tai onko kaikilla edes autoa?
Onko sairaalan työntekijöillä kaikilla sairauksia?
Minusta sinä ole outo kommenttisi kanssa.
Riippuu kyllä työtehtävästäkin. Jos on vaikka laskutuksessa töissä, voi oikein hyvin olla vegaani. Mutta kaikissa lihataloissa on työtehtäviä, johon tuotteiden maistaminen olennaisesti kuuluu, joten lihaa on nyt vaan suuhunsa laitettava. Ja on kyllä aikamoinen eettinen ristiriita vegaaniteurastajalla tai vegaanilihanleikkaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tuo ei tosiaan kuulu työhaastatteluun. Mutta minä olenkin ruokavalioltani vegaani. Kukaan työpaikallani ei sitä tiedä eikä luultavasti edes epäile. Työpanokseeni ollaan ihan tyytyväisiä ja eväänikin ovat päällepäin ihan samannäköisiä kuin muidenkin. Ruokavalioni ja sen syyt on minun yksityisasiani ja en halua sitä mainostaa. Ihan turhan tunkeilevaa ja tyhmää kysyä tuollaista. Mistä seuraavaksi pitää työhaastatteluissa alkaa avautumaan. Seksimieltymyksistään? Ja nikottelematta pitää vastata kaikkeen. Joo, jos minulta kysyttäisiin tuollaisia sanoisin vain, että se asia on minun oma asiani ja jos työpaikalla ei hyväksytä sitä, että en ota asiaan kantaa niin sitten se työkään ei ole minua varten.
Ei ole mahdollista, että vegaani pitäisi vegaaniuutensa vain omana asianaan.
Ymmärtäkää jo, että sillä kysymyksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko hakija vegaani vai ei! Siihen ei ole mitään ”oikeaa” vastausta. Se, mikä merkitsee, on se miten hakija siihen kysymykseen reagoi.
Onko työpaikkaruokailun kasvisvaihtoehdot jotenkin kämäsiä? En kyllä ymmärrä, miksi tuollaista kysytään. Kasvissyöjiä ja vegaaneja on nykyään niin paljon ja aikuiset ihmiset ovat kyllä tottuneet pitämään huolta omasta ruokavaliostaan, vaikka sitten eväillä jos työpaikalla ei olla panostettu kasvisruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää jo, että sillä kysymyksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko hakija vegaani vai ei! Siihen ei ole mitään ”oikeaa” vastausta. Se, mikä merkitsee, on se miten hakija siihen kysymykseen reagoi.
Aa, niin meinaat, että karsivat tuolla kysymyksellä esim. luennoitsevat vegaanit tai lihansyöjät, jotka väheksyvät toisten eettisiä valintoja tms.? "No totta kai syön, mä mikään pupujussi ole!" "En todellakaan syö, eikä syö kukaan muukaan, joka on vähänkään valistunut ja välittää siitä, mitä tälle maapallolle on tapahtumassa!"
Luultavasti tolla tiedolla kartoitetaan ihmistä. Joka on vegaani, kuuluu nykyajan ihmisiin ja lihasyöjä on perinteinen ihminen. Vegaani, joka ei terveytensä takia sitä ole, hän saattaa olla valveutunut monella saralla ja aktiivinen jopa riesaksi asti. Monet yritykset kun haluaa yhteistyöhalukkaita eikä ongelmantekijöitä riveihinsä.
No, minua ainakin työnantajana kiinnostaisi noudattaako potentiaalinen uusi työntekijäni terveellisiä elämäntapoja vai ei.
Vegaaniushan on äärimmäisen vaarallista elimistölle!
Vegaanin elimistö ei saa mistään elintärkeitä pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, jotka ovat elintärkeitä jokaiselle solulle ja joiden puute aiheuttaa kaikkia sairauksia - syövistä sydäntauteihin ja tulehduksista jopa psykooseihin.
Pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja - DHA ja EPA - kun saa vain KALAN rasvasta. Ei mistään muualta!
Kasviöljyjen lyhytketjuisista Omega-3-rasvahapoista kun vain 5% muuntautuu elimistössä elintärkeiksi pitkäketjuisiksi Omega-3-rasvahapoiksi (DHA ja EPA). Eli pelkkiä kasveja popsimalla ei pysty saamaan elimistön tarvitsemia pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, vaan siihen tarvitaan kalan rasvaa!
Samoin K2-vitamiinia ei kasvisyöjä saa mistään. Sitä kun saa vain kovaksi kypsytetyistä juustoista. Ilman verisuonten seinämille elintärkeää K2-vitamiinia ihmisen valtimot kovettuvat ja ihminen lopulta sairastuu valtimonkovettumatautiin ja muihin sydäntauteihin.
Jos työnantajalla on oikeus kysyä tupakanpoltosta, niin tottakai hänellä on oikeus kysyä vähintään yhtä vaarallisesta vegaaniudesta!
Kyllä minä ainakin työnantajana haluaisin tietää, jos potentiaalisella uudella työntekijälläni on vaaralliset elämäntavat.
Sillä vegaaniushan on äärimmäisen vaarallista elimistölle!
Vegaanin elimistö ei saa mistään elintärkeitä pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, jotka ovat elintärkeitä jokaiselle solulle ja joiden puute aiheuttaa kaikkia sairauksia - syövistä sydäntauteihin ja tulehduksista jopa psykooseihin.
Pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja - DHA ja EPA - kun saa vain KALAN rasvasta. Ei mistään muualta!
Kasviöljyjen lyhytketjuisista Omega-3-rasvahapoista kun vain 5% muuntautuu elimistössä elintärkeiksi pitkäketjuisiksi Omega-3-rasvahapoiksi (DHA ja EPA). Eli pelkkiä kasveja popsimalla ei pysty saamaan elimistön tarvitsemia pitkäketjuisia Omega-3-rasvahappoja, vaan siihen tarvitaan kalan rasvaa!
Samoin K2-vitamiinia ei kasvisyöjä saa mistään. Sitä kun saa vain kovaksi kypsytetyistä juustoista. Ilman verisuonten seinämille elintärkeää K2-vitamiinia ihmisen valtimot kovettuvat ja ihminen lopulta sairastuu valtimonkovettumatautiin ja muihin sydäntauteihin.
Jos työnantajalla on oikeus kysyä tupakanpoltosta, niin tottakai hänellä on oikeus kysyä vähintään yhtä vaarallisesta vegaaniudesta!
Melko usein ruokavalion valintaan liittyy eettiset näkemykset. Olisi siis outoa, jos lihansyönnin vastustaja haluaisi edistää/auttaa työpanoksellaan lihateollisuutta. Eri asia tietenkin, jos esim. terveydellisistä syistä ei syö lihaa.