Erikoinen työhaastattelu... ”syöthän lihaa?”
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantajalla on oikeus kysyä tupakanpoltosta, niin tottakai hänellä on oikeus kysyä vähintään yhtä vaarallisesta vegaaniudesta!
FYI: Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä tupakanpoltosta. Työyhteisössä voi vaatia savuttomuutta, mutta työnhakijan tupakointi (vapaa-ajallaan) ei kuulu hänelle.
voi jösses.. kirjoitti:
Voi että on taas pipo tiukalla ja ammattiloukkaantuminen käynnissä.
Minulta on kysytty vaikka ja mitä, myös asiattomia. Monesti testaavat miten ihminen pärjää paineessa tai ikävässä tilanteessa. Jos ruokavalio ei liity työtehtäviin, oikea vastaus on asiallisesti ja HYMYILLEN: olen erittäin hyvä tehtävissä, joita työnkuvaan kuuluu. Siihen ei varmaankaan liity se, popsinko lounaalla jänistä vai jäniksenruokaa. Tai jotain muuta yhtä kevyttä.
Myös tuo kysymys on kysytty, tosin minun kohdallani meni sanamuoto "Syötkö lihaa?" ja heti perään selitys: "Tilaan joululahjoja työntekijöille ja jos et syö lihaa, otetaan sinulle toinen vaihtoehto". Tämä siis tosiaan haastattelun loppuvaiheilla ja sainkin työpaikan. Ja sen joululahjan.
Asiattomia kysymyksiä ovat mm. "Aiotko tehdä lapsia?", "Tykkäätkö saman sukupuolen edustajista siinä mielessä?" ja "Montako alkoholiannosta käytät viikossa."
Tuon alkoon liittyvän kysymyksen voi vielä hyväksyä mutta eri muodossa. Tuo on aika tökerö muoto.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten kysymysten kohdalla olennaista ei ole se, onko vastaus kyllä vai ei, vaan se, miten kysymykseen reagoi. Jos suhtautuu kysymykseen niin, että "tuo on asiaton" tai "tuo on minun yksityisasia" kertoo se ihmisestä paljon. Se antaa kuvan ihmisestä, joka on vähän takakireä ja jonka työtehtävien määrittelyssä tarvitaan suunnilleen juristin apua, että hommat pelaa. Antaa kuvan ihmisestä, joka aamulla vain marssii työpisteelleen, tekee välttämättömän ja kun kello on pykälässä, kävelee ulos. Mitään muuta kommunikaatiota ei tule väliin, koska "mulla on oikeus". Työssä kuitenkin ollaan lähtökohtaisesti 1/3 vuorokaudesta, joten on tärkeää, että työyhteisö toimii, eikä siinä ole yhtä takakireää jöröjukkaa.
Mikä tuollaisessa tilanteessa on sitten se oikea reaktio? Vastata suoraan kaikkea yksityiselämää koskevaan vai? Ihan hyvä testi kyllä, kertoo työnantajastkin sen, että hän ei ainakaan ole vähän takakireä, vaan rikkoo ohan huolettomasti lakia.
Veganismin vaarallisuudesta jankkaava valehtelee, dokumentti Forks over Knives itseasiassa todistetaan (ihan tieteellisesti), että veganismi on itseasiassa se terveellisin.
PS. K-vitamiineja tuottaa suolistobakteerit ja muutenkin suollat pelkkää valhetta ilman minkäänlaisia todisteita.
PPS. Itse tuon dokkarin katsottuani harkitsin veganismia, mutta toistaiseksi olen jättänyt vain punaisen lihan pois koska monia vegaanisia proteiininlähteitä en pysty allergioiden takia käyttämään
Vierailija kirjoitti:
Veganismin vaarallisuudesta jankkaava valehtelee, dokumentti Forks over Knives itseasiassa todistetaan (ihan tieteellisesti), että veganismi on itseasiassa se terveellisin.
PS. K-vitamiineja tuottaa suolistobakteerit ja muutenkin suollat pelkkää valhetta ilman minkäänlaisia todisteita.
PPS. Itse tuon dokkarin katsottuani harkitsin veganismia, mutta toistaiseksi olen jättänyt vain punaisen lihan pois koska monia vegaanisia proteiininlähteitä en pysty allergioiden takia käyttämään
On varmasti terveellisin kasvissyöjäeläimelle, mutta ei suinkaan ihmiselle, joka ei ole kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti terveellisin kasvissyöjäeläimelle, mutta ei suinkaan ihmiselle, joka ei ole kasvissyöjä.
Mikä ihme sinua riivaa toisten ihmisten ruokavalioissa? Miksi sinulle on ongelma, että muut ovat vegaaneja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme sinua riivaa toisten ihmisten ruokavalioissa? Miksi sinulle on ongelma, että muut ovat vegaaneja??
Ei mua kiinnosta muiden syömiset. Vastasin vain lainaamalleni viestittäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko noussut tänään väärällä jalalla, kun olet noin vihaisella päällä?
Onhan se kuitenkin totta, että ihminen joka tekee itsestään ison numeron joka tilanteessa saattaapi olla narsisti, tuijottaa muuten vaan liikaa omaa napaa, hakee huomiota / puuttuu sisältöä elämässä. Kyseinen ihminen voi olla ns pilalle hemmoteltu yksilö
Olishan se outoa, jos esim kokki ei syö lihaa, ellei ole vegeravintolassa töissä. Kyllä tekemäänsä ruokaa pitää pystyä maistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olishan se outoa, jos esim kokki ei syö lihaa, ellei ole vegeravintolassa töissä. Kyllä tekemäänsä ruokaa pitää pystyä maistamaan.
HAH HAHAH HAAH! Tää oli paras mutta niin totta, niin totta
Onkos ap laittanut viestiä sen jälkeen kun aloitti ketjun? Näin taas saatiin keskustelu aikaiseksi ilman sen kummempia tarkennuksia esim. siitä mistä he olivat ennen kysymystä keskustelleet. Saattaapi olla vain asiayhteydestä irroitettu lause mutta kovasti alkoi yhtä jos toista harmittamaan.
Kun palkkasin meille lapsenhoitajan kotiin, ravintoedusta puhuttaessa kysyin onko allergioita, ja syöhän hän lihaa. Allergiat olen valmis ottamaan huomioon tiettyyn rajaan asti, mutta jos pitää ihan erikseen ruveta vegaanipöperöitä vääntämään lapsenhoitajalle, ei ravintoetu sitten tule meillä kyseeseen, vaan lapsenhoitaja voi tuoda omat eväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuitenkin totta, että ihminen joka tekee itsestään ison numeron joka tilanteessa saattaapi olla narsisti, tuijottaa muuten vaan liikaa omaa napaa, hakee huomiota / puuttuu sisältöä elämässä. Kyseinen ihminen voi olla ns pilalle hemmoteltu yksilö
Eli aika suuri osa sekasyöjistä? Meinaan jos joku laitaseltani, tai tarjoilijalle esitetystä kysymyksestä bongaa, että olen kasvissyöjä, alkaa monet sekasyöjistä yleensä kovaan ääneen paasaamaan siitä, miten he eivät voisi olla koskaan kasvissyöjiä ja rakastavat lihaa :D. Eli pitämään kovaa mekkalaa omasta ruokavaliostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten kysymysten kohdalla olennaista ei ole se, onko vastaus kyllä vai ei, vaan se, miten kysymykseen reagoi. Jos suhtautuu kysymykseen niin, että "tuo on asiaton" tai "tuo on minun yksityisasia" kertoo se ihmisestä paljon. Se antaa kuvan ihmisestä, joka on vähän takakireä ja jonka työtehtävien määrittelyssä tarvitaan suunnilleen juristin apua, että hommat pelaa. Antaa kuvan ihmisestä, joka aamulla vain marssii työpisteelleen, tekee välttämättömän ja kun kello on pykälässä, kävelee ulos. Mitään muuta kommunikaatiota ei tule väliin, koska "mulla on oikeus". Työssä kuitenkin ollaan lähtökohtaisesti 1/3 vuorokaudesta, joten on tärkeää, että työyhteisö toimii, eikä siinä ole yhtä takakireää jöröjukkaa.
Se, että ihminen ei vastaa asiattomiin kysymyksiin ei ole "takakireyttä". Työpaikka- ja koulukiusaathan aina syyttävät kiusattuja huumorintajun puutteesta. Toki voi asian sanoa ystävällisesti, mutta joka tapauksessa ainoa vastaus on "se on yksityisasia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihminen ei vastaa asiattomiin kysymyksiin ei ole "takakireyttä". Työpaikka- ja koulukiusaathan aina syyttävät kiusattuja huumorintajun puutteesta. Toki voi asian sanoa ystävällisesti, mutta joka tapauksessa ainoa vastaus on "se on yksityisasia".
Et siis ymmärtänyt, että ei sillä vastauksella ole väliä, vaan sillä miten siihen kysymykseen reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ymmärtänyt, että ei sillä vastauksella ole väliä, vaan sillä miten siihen kysymykseen reagoi.
Ymmärsinhän. Ymmärsin aivan oikein. Ja toistan: (ainoa) oikea reaktio on sanoa ystävällisesti: "Se on yksityisasia". Miten sinä sitten vastaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko noussut tänään väärällä jalalla, kun olet noin vihaisella päällä?
Ja tämä tyypiltä joka tulee av:lle pelkästään riitaa haastamaan ja itseään yläpeukuttamaan...
Sekasyöjät harvemmin vaahtoavat mistään kun ei ole tarvetta.
ko veg. ryhmän kuuluvat, kuulee usein paasaavan eettisyydestä, maapallon pelastamisesta, ilmaston muutoksesta yms. Asioita mille yksilötasolla ei pysty vaikuttamaan mitenkään eikä kukaan halua siitä edes kuulla.
Syökööt kukin mitä haluaa ja pitäkööt se omana asiana.
Siinä tapauksessa sinun pitäisi kysyä "Ethän vain ole kala-allergikko" eikä lihansyönnistä.