Miten KIKY muutti sinun työaikaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005395212.html
"Alle 50 prosenttia palkansaajista sanoi Tilastokeskuksen kyselyssä työaikansa pidentyneen tänä vuonna. Esimerkiksi kaupan alalla epäillään tuloksen johtuvan väärinymmärryksistä. " ja EK:n setä väittää, että kattavuus oli n. 90%.
Mä en tiedä, kuulunko 10% vähemmistöön jo valmiiksi, mutta mun viikkotuntiaika oli ennen 40h ja on edelleen 40h ja palkka on pysynyt samana. Meidän firmassa on töissä myös niitä, joiden viikkotuntiaika on 37,5h: ennen ja nyt, ja palkka sama. Työpaikallani ei puhuttu Kikystä sanaakaan, toimin rakennusalalla.
Miten sinulla kävi?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja peruskoulussa ja kikyn ilosta istumme veson lisäksi kaksi muutakin lauantaita kuuntelemassa puuduttavia luentoja jossain jumppasaleissa ja saimme myös kunnian luovuttaa osan lomarahoistamme yhteiseen hyvään. Kyllä Suomi nyt näillä keinoin nousee - not! Ainoa mikä nousee on v-käyrä.
Samoin. Tosin minä olen lauantai-vesoista aina pois, koska päiväkoti on kiinni viikonloppuisin. Pari sataa lähtee palkasta noina kuukausina poissaolon takia.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa lasten puolesta, joiden hoitopäivä piteni väkisin myös. Oma koululaisenikin joutuu olemaan nyt pidempään yksin (olen yh).
Kiky koskettaa etenkin naisvaltaisia aloja ja mutkistaa sitä kautta perhe-elämää. Kaupan kautta kotiin ja hellan ääreen... Yhteinen aika hupenee eikä ihmeitä enää pitkän päivän jälkeen edes jaksa.
TÄMÄ! Lapset maksumiehinä. Suututtaa!
Päivään tuli 6 minuuttia lisää työaikaa. Miehellä ei tehnyt mitään. Multa lähti lisäksi 30% lomarahasta pois, melkein yli 500e. Minä töissä kunnalla, mies yksityisellä.
Puoli tuntia lisää per viikko. Aika raskasta arki, kun muutenkin arkena pitkiä päiviä, koska työnantaja haluaa säästää viikonloppu työtunneista. Eli arkena paljon 7-15.40 ja 11.30-20 vuoroja. Musta on väärin myös se, että tuntipalkkalaiset, joilla sama tuntimäärä kuin vakituisilla, ei ole KIKY-tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 min viikossa lisää, t. kolmas lto. Työtä riittää kevyesti yli tuonkin.
Harmittaa lasten puolesta, joiden hoitopäivä piteni väkisin myös. Oma koululaisenikin joutuu olemaan nyt pidempään yksin (olen yh).
Kiky koskettaa etenkin naisvaltaisia aloja ja mutkistaa sitä kautta perhe-elämää. Kaupan kautta kotiin ja hellan ääreen... Yhteinen aika hupenee eikä ihmeitä enää pitkän päivän jälkeen edes jaksa.
Ai niin... pk:n väki kantaa kortensa kekoon myös lomarahojen leikkausten, ryhmäkokojen noston sekä subj. ph-oikeuden rajauksen, tuntiperustaisen laskutuksen myötä tulleiden osapäiväisten lasten määrän kasvun myötä. Aika moninkertainen panos.
Onko oikein, että yo-koulutettu, kokopäivätyötä tekevä ja jopa työvuosien perusteella kokemuslisiin oikeutettu ammattilainen saa niin pientä palkkaa, että joutuu nostamaan asumistukea? Ihan hullua, ettei työllä elä. Silti maksan omasta pussista asiakkaille vanhempainiltakahvit ja vien omien lasten vanhat lelut, kun kunnalla ei muka ole näihin varaa. Johtajien palaveriviinereihin kyllä on. T. Se kolmas lto
Miksi viet ja maksat? Minusta on erittäin tyhmää ja vastuutonta toimia noin.
Ylimääräinen lauantaiveso 6h. Lisäksi kerättävä lukuvuoden ajalta 18 tuntia ylimääräistä suunnittelu- ja yhteistyöaikaa. Käytännössä suunnittelemme opetusta yhdessä kollegoiden kanssa itse sopimanamme ajankohtana.
Yllättävän vaikeaa on sopia yhteisiä aikoja kun jotkut ovat perheellisiä, jotkut ei ja kaikilla on omat lukujärjestykset ja päivät, jotka eivät sovi. Jotenkin ne tunnit kuitenkin riivitään tässä lukuvuoden aikana kasaan. Onneksi vanhenpainillat ja koulutukset kerryttävät myös tunteja.
T. yläkoulun aineenopettaja
Meillä ei otettu kikya käyttöön. Kiinteistönhoitoala.
Mies samalla alalla ja heidän on tehtävä vuoden sisällä 24 kikytuntia. Tarkkaan vielä määritelty mitä hyväksytään kikytunneiksi.
En ole huomannutkaan mitään kikyä, kun päivät on nyt jo jatkuvasti 10-12h. Mun puolesta vaan lisää kikyä kaikille!!!
Vierailija kirjoitti:
Puoli tuntia lisää per viikko. Aika raskasta arki, kun muutenkin arkena pitkiä päiviä, koska työnantaja haluaa säästää viikonloppu työtunneista. Eli arkena paljon 7-15.40 ja 11.30-20 vuoroja. Musta on väärin myös se, että tuntipalkkalaiset, joilla sama tuntimäärä kuin vakituisilla, ei ole KIKY-tunteja.
Vakituisilla tarkoitin kuukausipalkkalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6minsaa lisää päivään ja 30 pinnaa lomarahoja.
Sama. Valtion virkamiehiä ollaan asiantuntijavirastossa ja paljon pienemmällä palkalla kuin vastaavissa hommissa yksityisellä. Että oikein sopivia maksumiehiä ja -naisia tähän hommaan.
Tosin valtion virkamiehillä on irtisanomissuoja, mitä yksityisellä sektorilla ei ole. Turvallisuus maksaa.
Ei mitenkään. Sen verran tulee ylitöitä/viikko, että kiky on yhtä tyhjän kanssa. Etenkin työmatkoilla normaali työpäivä on 10-12 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Päivään tuli 6 minuuttia lisää työaikaa. Miehellä ei tehnyt mitään. Multa lähti lisäksi 30% lomarahasta pois, melkein yli 500e. Minä töissä kunnalla, mies yksityisellä.
Eli tienaat yli 3000e/kk
Ihan kohtuullinen palkka
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannutkaan mitään kikyä, kun päivät on nyt jo jatkuvasti 10-12h. Mun puolesta vaan lisää kikyä kaikille!!!
No onhan se sullekin 24h vuodessa palkatonta työtä?
Kyllä minä mielelläni ottaisin palkan joka tunnilta.
30 min viikossa lisää ja lomarahoista liian paljon pois, muutenkin tosi pienituloinen :(