Miten KIKY muutti sinun työaikaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005395212.html
"Alle 50 prosenttia palkansaajista sanoi Tilastokeskuksen kyselyssä työaikansa pidentyneen tänä vuonna. Esimerkiksi kaupan alalla epäillään tuloksen johtuvan väärinymmärryksistä. " ja EK:n setä väittää, että kattavuus oli n. 90%.
Mä en tiedä, kuulunko 10% vähemmistöön jo valmiiksi, mutta mun viikkotuntiaika oli ennen 40h ja on edelleen 40h ja palkka on pysynyt samana. Meidän firmassa on töissä myös niitä, joiden viikkotuntiaika on 37,5h: ennen ja nyt, ja palkka sama. Työpaikallani ei puhuttu Kikystä sanaakaan, toimin rakennusalalla.
Miten sinulla kävi?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Jokaiseen työpäivään on lisätty 6 minuuttia. Käytännössä eroa ei huomaa lainkaan työpäivissä. Aivan naurettavaa.
-lastentarhanopettaja
Kyllä se puoli tuntia viikkotasolla jo näkyy positiivisesti ryhmässä. -Toinen lastentarhanopettaja
24h lisää kokouksia. Sivistystoimenjohtaja kielsi sanan KIKY käytön. Koska halventava 😩. Mut Suomi nousuun heja!
Teen sitä ihan samaa vuosityöaikaa kuin ennenkin. Siitäkin valtaosan etänä.
Viennin vetää vientiyritysten ponnistusten avulla. Eivät vissiin vaan osaa myydä ja tukia pitäisi valtiolta saada miljoonia.
Kyllä kuvottaa!
6 min päivässä lisää työaikaan, ei muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja, työaika nyt kolmessa viikossa 116,5h, nousi siis 30min/vko. Ennen oli 115h/3vkoa. Ihan käytännön työhön menee se työaika, ei esim asiakkaiden ulkoilutuksiin tai muuhun extraan. Kiky ei leikannut lomarahoja, kun yksityisen sosiaalialan tessissä ollaan.
Miten koet Suomen kilpailukyvyn nousseen, kun olet enemmän töissä samalla palkalla?
Teen konsulttihommia ulkomailla. Tuotannonohjausjärjestelmää. Yritys laskuttaa 8 tunnin päivästä. Kiky tunnit teen asiakkaalle ilmaiseksi. Pienimuotoista tuotekehitystä. Suomalaiset yritykset ovat asiakkaani kilpailijoita. Saksalaistoimari kiitteli Sipilää ja toivotti Suomen kikyläiset heille talkoisiin. Hullun hommaa mutta yleistä vientiyrityksissä.
Kerran viikossa istutaan kokouksessa ylimääräinen puolituntinen. Koskaan ei pääse oikeaan aikaan lähtemään vaan kikyn lisäksi menee vielä 5-10min ennenkuin pääsee lähtemään. Joka kiky-päivä haen lapset myöhässä, koska joudun ruuhkassa köröttelemään päiväkodille. Onneksi solidaariset hoitajat (jotka itsekin kikyilevät) ovat ymmärtäväisiä etten ehdi tuolloin hakemaan lapsia hoitosopimuksen mukaisesti. Ja tietenkin kiky lohkaisi lomarahoista kiva siivun. Kieltämättä vituttaa rankasti...
Työehtosopimukseton ala, työaika 40t/vko, sama kuin ilman kikyä. Eikä myöskään mitään työajan lyhennyksiä (pekkaset).
Mulla loppui työt kokonaan.
Olin aika paljon sairaslomilla vakavan parantumattoman sairauden takia, joten ei tarvitse ihmetellä miksi jouduin irtisanottavien listalle.
Ei tartte kikytellä.
Aluksi harmitti, mutta ei enää.
Saan nyt toteuttaa itseäni ja tehdä juuri sitä mitä itse haluan. Olen keskittynyt omaan rakkaseen harrastukseen ja nautin siitä että nyt sille on aikaa.
Olen ilmeisesti syrjäytynyt kun en enää edes halua mennä töihin.
Eikä minua edes työkkäri ahdistele.
Olen kuitenkin vaatinut henkilökohtaista tapaamista virkailijan kanssa. Olivat vähän ihmeissään että miten se onnistuu kun minulla ei ole vastuuvirkailijaa.
En tiedä onko muillakin osatyökykyisillä sama kohtelu.
Haluan lähinnä selvittää sen, että muutunko päätoimiseksi yrittäjäksi jos satunnaisesti myyn harrastukseeni liittyviä tuotteita.
30 min viikossa lisää, t. kolmas lto. Työtä riittää kevyesti yli tuonkin.
Harmittaa lasten puolesta, joiden hoitopäivä piteni väkisin myös. Oma koululaisenikin joutuu olemaan nyt pidempään yksin (olen yh).
Kiky koskettaa etenkin naisvaltaisia aloja ja mutkistaa sitä kautta perhe-elämää. Kaupan kautta kotiin ja hellan ääreen... Yhteinen aika hupenee eikä ihmeitä enää pitkän päivän jälkeen edes jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa lasten puolesta, joiden hoitopäivä piteni väkisin myös. Oma koululaisenikin joutuu olemaan nyt pidempään yksin (olen yh).
Kiky koskettaa etenkin naisvaltaisia aloja ja mutkistaa sitä kautta perhe-elämää. Kaupan kautta kotiin ja hellan ääreen... Yhteinen aika hupenee eikä ihmeitä enää pitkän päivän jälkeen edes jaksa.
Ai niin... pk:n väki kantaa kortensa kekoon myös lomarahojen leikkausten, ryhmäkokojen noston sekä subj. ph-oikeuden rajauksen, tuntiperustaisen laskutuksen myötä tulleiden osapäiväisten lasten määrän kasvun myötä. Aika moninkertainen panos.
Onko oikein, että yo-koulutettu, kokopäivätyötä tekevä ja jopa työvuosien perusteella kokemuslisiin oikeutettu ammattilainen saa niin pientä palkkaa, että joutuu nostamaan asumistukea? Ihan hullua, ettei työllä elä. Silti maksan omasta pussista asiakkaille vanhempainiltakahvit ja vien omien lasten vanhat lelut, kun kunnalla ei muka ole näihin varaa. Johtajien palaveriviinereihin kyllä on. T. Se kolmas lto
Ei muuttanut mitenkään. Yksityisellä töissä, palkka, työaika ja muut edut aivan samat kuin ennen kikyäkin.
Harvoin mutta joskus ajattelen kikyä kun mietin joko kehtaisi lähteä? Loppupäivästä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Onneksi ainakin yksi tai kaksi pomoista ovat järkeviä ja saattavat "käskeä" kotiin siltä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
6minsaa lisää päivään ja 30 pinnaa lomarahoja.
Sama. Valtion virkamiehiä ollaan asiantuntijavirastossa ja paljon pienemmällä palkalla kuin vastaavissa hommissa yksityisellä. Että oikein sopivia maksumiehiä ja -naisia tähän hommaan.
30 minuuttia lisää työaikaan tuli mullekkin, lastenhoitajana päiväkodissa olen. Myös lomarahoja leikattiin.
Vaikuttanut niin, että aika surutta tilailen tavaraa ulkomailta halvemmalla, sen sijaan että maksaisin tupla- tai triplahinnan suomalaiselle yrittäjälle. Juuri tilasin sukkia kiinasta ja eläintarvikkeita saksasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin... pk:n väki kantaa kortensa kekoon myös lomarahojen leikkausten, ryhmäkokojen noston sekä subj. ph-oikeuden rajauksen, tuntiperustaisen laskutuksen myötä tulleiden osapäiväisten lasten määrän kasvun myötä. Aika moninkertainen panos.
Onko oikein, että yo-koulutettu, kokopäivätyötä tekevä ja jopa työvuosien perusteella kokemuslisiin oikeutettu ammattilainen saa niin pientä palkkaa, että joutuu nostamaan asumistukea? Ihan hullua, ettei työllä elä. Silti maksan omasta pussista asiakkaille vanhempainiltakahvit ja vien omien lasten vanhat lelut, kun kunnalla ei muka ole näihin varaa. Johtajien palaveriviinereihin kyllä on. T. Se kolmas lto
Miksi ihmeessä maksat ja viet? Siitä on ainakin ihan turha syyttää työnantajaa jos itsepäisesti haluat noin toimia.
20 h viikko ja 13 kikytuntia vuodessa
Torstaisin olen 20 min pidempään työpaikalla. Yleensä juorutaan se aika kun töitä ei ole (työaika mitoitettu niin ettei se 20 min. vaikuta mihinkään). Sama se. Joskus saatan järjestellä paperipinoni sillä ajalla.
Lomarahoista lähti 30 pinnaa.
Huhti-lokakuussa tunti pidempään yhtenä työpäivänä ja tämä palkallista. Tuolle ajanjaksolle osuu kuukauden loma, joten kikytunteja tehdään kuutena kuukautena. Marras-maalis on hiljaisempaa, silloin ei ole kikyä.
39 lisää: tunti pidempään yhtenä työpäivänä viikossa.
Miten tämä hemmetin kiky tuottaa lisää työpaikkoja tai miksi tämä ylipäänsä tehtiin?