Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokittelisitteko tämän "pahoinpitelyksi" Lapsen kaveri kuvasi minua luvatta ja takavarikoin puhelimen

Vierailija
04.10.2017 |

Kun ei suostunut käskystä poistamaan kuvia. Olin haravoimassa pihalla hikisenä rönttävaatteissa ja en siis todellakaan mikään hehkeä näky enkä todellakaan halunnut että kuvat leviävät jonnekin nettiin.

Tytöt 11v näpelsivät pihalla puhelimiaan ja huomasin tytön kaverin ottavan kuvia minusta. Takavarikoin puhelimen siksi aikaa että poistin itse kuvani. Nyt tämän tytön äiti soitti, että lapsi kokee tulleensa henkisesti pahoinpidellyksi (mistä tuon ikäinen edes tietäisi tuollaisen määritelmän, taitaa olla tämän äidin keksimä?)

Kommentit (332)

Vierailija
41/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään kotiin tulla kuvaamaan ilman lupaa. Minä olen tarkka yksityisyydestä. Kunnioitan myös muiden yksityisyyttä. Kiusaamisen yksi muoto nykyään on räpsiä hassuja kuvia missä ei ole mitään pahaa mutta tarkoitus on saattaa kuvattava kohde naurunalaiseksi. Minä en hyväksy tuota ja puutun kyllä tilanteisiin tarvittaessa.

"Ennen vanhaan" ei ollut someongelmia ja näin ikävää ja yleistyvää häiriökäyttäytymistä.

No jos eivät ne vanhat konstit enää kelpaa ja tarkoitus on opettaa jälkikasvua vain toimettomaan joutenoloon somen parissa, niin parasta sitten vain nauttia vaan niistä nykyajan 'ihanuuksista' ja nostaa kädet ihan kokonaan pystyyyn sen "some-kulttuurin" ilmiöiden edessä. . .

Ei näin. Työssäni käytän somea ja opetan lapsilleni hyvien tapojen lisäksi vastuullisen somekäytöksen. Somekäytökseen on myös maksutonta koulutusta ja muuta valistusta niin ei tarvitse kenenkään pystymettässä lymytä.

Vierailija
42/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaaminen oli väärin mutta olis hauska nähdä näiden raivomammojen ilmeet kun puistossa joku repis puhelimen kädestä kun vahingossa kuvan reunassa näkyy omakin lapsi eikä suostuisi sitä palauttamaan ennen kun on sydämensä kyllyydestä selaillut ja poistellut mitä haluaa. 

Se puhelin oli kiistatta kyseisen lapsen omaisuutta eikä ap ole semmoinen viranomainen jolla on oikeus takavarikoida yhtään kenenkään omaisuutta. Lapsilla on oikeudet ihan niinkuin aikuisillakin ja varmaan tuossa olisi ollut joku muukin keino nuo kuvat hävittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit jos tyttö ei suostunut itse poistamaan. Pahoinpitely my ass!  Tää on taas tätä, "mulle ei voi mitään, mä olen koskematon" Sossut ja poliisit vaan apuun jos aikuiset liikaa käskyttää.

Munkin lapsen kaveri kuvaili täällä meidän kotona jotain ja tiesin että heillä on tapana pistää niitä videoita aina jakoon jonnekin snapchattiin johonkin rinkiin. Sanoin aika topakasti täällä ei sovi kuvailla mitään ja varsinkaan pistää niitä johonkin jakoon. Kuvailkoon jokainen nuori omaa kotia ja omia perheenjäseniä ja pistäköön niitä jakoon niin paljon kun huvittaa.

Vierailija
44/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään kotiin tulla kuvaamaan ilman lupaa. Minä olen tarkka yksityisyydestä. Kunnioitan myös muiden yksityisyyttä. Kiusaamisen yksi muoto nykyään on räpsiä hassuja kuvia missä ei ole mitään pahaa mutta tarkoitus on saattaa kuvattava kohde naurunalaiseksi. Minä en hyväksy tuota ja puutun kyllä tilanteisiin tarvittaessa.

"Ennen vanhaan" ei ollut someongelmia ja näin ikävää ja yleistyvää häiriökäyttäytymistä.

Naapurin lapsi todettu syylliseksi 'pihaharavoinnin intimiteetin loukkaamiseen yksityis- alueella.'

Tapauksen uhrille maksettavaksi hänele tuotetusta kärsimyksestä ja kunnianloukkauksesta 25 000 euron korvaukset ja lapsi tuomittu neljän vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen .

Tuomion toteuttamiseksi vangittava heti täysi-ikäistyttyään,jolloin tuomio astuu voimaan koko ankaruudessaan , mutta lieventävästi voidaan suorittaa osa tuomiosta jo sitä ennen koulukodissa ja sen jälkeen nuorisovankilassa...

Vierailija
45/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin lapsi todettu syylliseksi 'pihaharavoinnin intimiteetin loukkaamiseen yksityis- alueella.'

Tapauksen uhrille maksettavaksi hänele tuotetusta kärsimyksestä ja kunnianloukkauksesta 25 000 euron korvaukset ja lapsi tuomittu neljän vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen .

Tuomion toteuttamiseksi vangittava heti täysi-ikäistyttyään,jolloin tuomio astuu voimaan koko ankaruudessaan , mutta lieventävästi voidaan suorittaa osa tuomiosta jo sitä ennen koulukodissa ja sen jälkeen nuorisovankilassa...

Jos lapsesi julkaisemat kiusauskuvat leviävät niin yhteys vanhempiin, muihin vanhempiin, kouluun (opettaja ja rehtori), ja tarvittaessa nettipoliisiin. Seurauksena voi olla porttikielto nettifoorumille, nettipoliisin sovittelu tai rikosilmoitus. Toki fiksut vanhemmat huolehtivat etteivät omat kullanmurut syyllisty kiusaamiseen, keinoja on keskustelu, kotiaresti, puhelimen takavarikko tai viikkorahojen kielto.

Onnea vastuulliseen vanhemmuuteen!

Vierailija
46/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirauhan suojissa ei saa ottaa kuvia ilman asianomaisen lupaa. Lapsen puhelinta et olisi saanut ottaa mutta olisit voinut poistaa tytön teiltä ja tehdä kuvaamisesta rikosilmoituksen.  

Jos haravoit pihan ulkopuolella, niin sinua saa vapaasti kuvata mutta jos haravoit omassa pihassasi niin sinua ei saa kuvata ilman lupaa. Piha kuuluu kotirauhan piiriin.

Vierailija
47/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mä en käytä mitään rönttävaatteita. On ulkovaatteita missä voin haravoida ilman pelkoa että joku kuvaa ja näyttäisin naurettavalta.

Miks ihmiset ehdointahdoin haluaa näyttää pahalta?

Vierailija
48/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin yritti yks kuvata, heitin sen puhelimen 10m päähän ja tulen vastaisuudessakin heittämään. Mulla on oikeus olla niin, etten joudu kuvatuksi ilman omaa tahtoani. Peli on siis selvä, älä kuvaa minua ilman lupaa :)

Ja toiseksi, se että joku poistaa kuvat tai heittää puhelimen, on erittäin lievä opetus. On ihmisiä joilla voi mennä paljon pahemminkin hermot, valitettavasti :(

Vierailija
49/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulen näkemään että ne teidän kultamussukat ottavat julkisella paikalla minusta salakuvia, niin tulen ottamaan sen puhelimen itselleni, poistan kuvat ja tiputan puhelimen katukiveykseen voimalla.

Siinä sitten selvittelette asiaa poliisin kanssa jos haluatte, mua ei kiinnosta.

Opettakaa ne lapsenne käyttäytymään, saatana! Niin raivostuttaa tuo salakuvaaminen. Ensinnäkin, ne lapsenne kuvaavat kiusattaviaan juuri noin ja levittävät kuvia kiusaamistarkoituksessa ties minne ryhmiin.

Jokaisella teini-ikäisen vanhemmalla olisi velvollisuus tietää mitä ne omat lapset kuvaavat salaa ja missä levittävät niitä, mutta kun ei vanhemmuus ja vastuunotto oikein nappaa nykyaikana.

Vierailija
50/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapauksen uhrille maksettavaksi hänele tuotetusta kärsimyksestä ja kunnianloukkauksesta 25 000 euron korvaukset ja lapsi tuomittu neljän vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen

Jos lapsesi julkaisemat kiusauskuvat leviävät niin yhteys vanhempiin, muihin vanhempiin, kouluun (opettaja ja rehtori), ja tarvittaessa nettipoliisiin. Seurauksena voi olla porttikielto nettifoorumille, nettipoliisin sovittelu tai rikosilmoitus. Toki fiksut vanhemmat huolehtivat etteivät omat kullanmurut syyllisty kiusaamiseen, keinoja on keskustelu, kotiaresti, puhelimen takavarikko tai viikkorahojen kielto.

Onnea vaan kasvatukselle sillä periaatteella,ettei minkäänlainen vastuu kodin (pienistäkään) pihatöistä kuulu kotona myös lapsille, vaan että oppivat he häpeämään kaikenkaista fyysistä työntekoa, eli kuten ennen sanottiin: kaikkea ruumiillista työtä jo lapsena.

Mikäpä näet  olisikaan sen suurempi häpeä, kuin että  jos joku ihan ulkopuolinen näkisi TYÖN TEOSSA !

Eli jos luulet,että joku jonkun  pihaharavoinnin näkeminen jotakuta netissä jaksaa kahta sekuntia pidempään katseluun innostaa, niin saatat erehtyä.

Oletko ottanut tätä mahdollisuutta huomioon ?

Vierailija
51/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt 11 vuotias tietää mitä on henkinen pahoinpitely?

Vierailija
52/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuneesta salakuvaamisesta voisi hyvinkin tehdä rikosilmoituksen, sillä rikos on selvästi tapahtunut. Varsinkin jos kyseistä kuvamateriaalia päätyy levitykseen. Rikoksentekijän ollessa alaikäinen, puuttuu poliisin lisäksi asiaan lastensuojelu. Tämmöiset terveiset voit välittää rikoksentekijän vanhemmille.

Vierailija
53/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääää, no periaatteessa julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, eli periaatteessa sinä teit väärin, mutta tytön olisi tietysti pyynnöstä pitänyt poistaa kuvat, yleensä on kohteliasta pyytää lupa että saako kuvata, tilanne on sitten eri asia jos he julkaisee noita kuvia jossain julkisessa meediassa, silloin se voi olla vaikka kunnianloukkaus, mutta kyseessä on tietysti ala ikäinen joka saattaa mennä syyntakeettomana

eiolekyllä mikään henkinen pahoinpitely, nimittely ja uhkailu on henkistä pahoinpitelyä, tuo oli ihan fyysinen riisto sinun osalta, ne poistetut kuvat saa takaisin, se pitää syvä-alustaa jolloinka menettää myös käyttöjärjestelmän ja kaikki muutkin tiedostot, eli oli myös aivan turhake teko sinulta, kannattaa tietää edes tietotekniikan alkeet

on olemassa ohjelmia joilla saa vaikka vuosien jälkeisiä deletoituja tiedostoja takaisin

Vierailija
54/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa muistuttaa kyllä tosin axl smith tapausta tämä tytön vanhempaa että haluaako tosiaan lähteä oikeuteen vääntämään

Vierailija
55/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapauksen uhrille maksettavaksi hänele tuotetusta kärsimyksestä ja kunnianloukkauksesta 25 000 euron korvaukset ja lapsi tuomittu neljän vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen

Onnea vaan kasvatukselle sillä periaatteella,ettei minkäänlainen vastuu kodin (pienistäkään) pihatöistä kuulu kotona myös lapsille, vaan että oppivat he häpeämään kaikenkaista fyysistä työntekoa, eli kuten ennen sanottiin: kaikkea ruumiillista työtä jo lapsena.

Mikäpä näet  olisikaan sen suurempi häpeä, kuin että  jos joku ihan ulkopuolinen näkisi TYÖN TEOSSA !

Eli jos luulet,että joku jonkun  pihaharavoinnin näkeminen jotakuta netissä jaksaa kahta sekuntia pidempään katseluun innostaa, niin saatat erehtyä.

Oletko ottanut tätä mahdollisuutta huomioon ?

Keskusteluaihe on saako lapsen kaveri kuvata sinua kotonasi ilman lupaa ja onko tilanteessa puhelimen takavarikointi henkistä pahoinpitelyä. Annoin osani miten somen kanssa toimitaan. Anna sinä vaan ohjeita miten haravan kanssa toimitaan vaikka kukaan ei sellaisia ohjeita pyytänyt.

Nämä "pittää haravoida" tyypit on touhukkaan reippaita mutta somesta pihalla. Ja some on osa jo minun työtä, usea tunti päivässä niin ihan varmasti lapsenikin sen kanssa ovat tekemisissä. Ei se ole laiskottelua vaan vuorovaikutusta. Niin somea kuin haravaa pitää käyttää oikein.

Ei ap enkä minä ole ottanut kantaa pihatöihin eikä kotitöihin, sinä vaan vetelet haravalla johtopäätöksiä tietämättä tilannetta. Mutta en itsekään halua, että minusta leviää somessa kuvia ilman lupaa. Fyysinen työ ei ole syy vaan yksityisyyden suoja. Jos sinusta otetaan kuva kun olet suihkussa kotonasi niin luuletko että ketään kiinnostaa kahta kauempaa sinun römpsäsi. Jos se on sinulle ok niin anna lupa, kaikin mokomin.

Mihin se raja vedetään? Helpointa on noudattaa lakia eikä itse keksiä sääntöjä.

Vierailija
56/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

ääää, no periaatteessa julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua, eli periaatteessa sinä teit väärin, mutta tytön olisi tietysti pyynnöstä pitänyt poistaa kuvat, yleensä on kohteliasta pyytää lupa että saako kuvata, tilanne on sitten eri asia jos he julkaisee noita kuvia jossain julkisessa meediassa, silloin se voi olla vaikka kunnianloukkaus, mutta kyseessä on tietysti ala ikäinen joka saattaa mennä syyntakeettomana

eiolekyllä mikään henkinen pahoinpitely, nimittely ja uhkailu on henkistä pahoinpitelyä, tuo oli ihan fyysinen riisto sinun osalta, ne poistetut kuvat saa takaisin, se pitää syvä-alustaa jolloinka menettää myös käyttöjärjestelmän ja kaikki muutkin tiedostot, eli oli myös aivan turhake teko sinulta, kannattaa tietää edes tietotekniikan alkeet

on olemassa ohjelmia joilla saa vaikka vuosien jälkeisiä deletoituja tiedostoja takaisin

Tsot tsot, heti lähti väärällä tiedolla juttu liikkeelle.

Lain mukaan kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua, jollei sitä ole erikseen kielletty. Kiellettyä kuvaaminen on esimerkiksi kotirauhan suojaamissa paikoissa, kuten toisen kodissa tai rappukäytävässä.

Vierailija
57/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Hyvin luettu ketju hei! Stemppiä sinne!

Vierailija
58/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän haaste niille vanhemmille, joita lapsensa kasvatus vielä kiinnostaa:

1. Ota lapsen puhelin kun se tulee koulusta

2. Käy läpi kuvat ja videot

3. Pyydä näyttämään somet

4. Jos löydät salakuvausta tai kiusaamista kuvaamalla, anna tukkapöllyä ja takavarikoi puhelin.

Monestako teistä on edes tähän?

Vierailija
59/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt 11 vuotias tietää mitä on henkinen pahoinpitely?

No ei kyllä saata osata tulkita jonkun haravoimisen kuvaamista sellaiseksi, kun sitä ei sellaiseksi välttämättä ymmärrä näin aikuisenakaan.

En vain pysty käsittämään sitä, mitä hävettävää siinä olisi, jos joku näkisi minut pihatöissä haravan ja kottikärryjen kanssa.

Asumme omakotitalossa ja näin syksyllä saa olla haravoimassa muutaman päivän välein pihalla.

Minusta se on,päinvastoin ,rentouttavaa kivaa puuhaa,jossa voi vähän irtautua välillä niistä työpaikan asioista ja saa kunnolla happea ja raikasta syysilmaa.

Vieressämme kulkee puistoalueeksi merkatun kaupunginosamme kävelytie  ja ohikulkijoita sillä  on vähintään  viiden minuutin välein.

Naapureita ja tuttuja tervehditään mutta muuten  eivät syyspuuhamme ketään kiinnosta.

Tietenkin olisi epämiellyttävää jos ihan vaan  joku ohikulkija pysähtyisi  jäisi siihen vaikka kännykkäkamerallaan kuvaamaan minuun päin, mutta eipä ole sellaista sattunut.

Mutta : eikö se nyt sitten sinusta ole yhtään eri asia, jos se  kännykällään  (piha-alueen sisäpuolella )sinua omissa puutarhatöissäsi kuvaileva onkin oma lapsi, tai joku tämän kaveri ?

Vierailija
60/332 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkin voima kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että voi voi ja käsket häntä opettamaan tytölle käytöstapoja tai teille ei ole tulemista. Seuraavaksi kun näet tytön, ilmoitat, että muita ei salakuvata eikä heitä nöyryytetä ottamalla epäedullisia kuvia.

Monet lapset ja teinit räpsivät salakuvia toisistaan ja tuntemattomista ihmisistä todella epäedullisia kuvia. Joku aika sitten räpsäisi Espoon Omniassa LÄHIHOITAJAKSI opiskeleva kakara opettajansa takapuolesta (alushousut repsottivat vähän housun yli tms) kuvan salaa ja julkaisi sen monella somekanavalla. Opettaja sai päälleen paljon kuraa ja jäi saikulle. Oppilaan vanhemmat totesivat, että vastuu on opettajalla/koululla. 

Itsestänikin napattiin videokuvaa (minulla vamma jalassa, kävelen huomiotaherättävästi) parin 12-13v ikäisen toimesta. Nappasin puhelimet, poistin videokuvat ja ilmoitin että seuraavaksi annan selkäsaunan ja nakkaan puhelimen kuralätäkköön. Ja näin aion myös tehdä.

" Nöyryytetä ottamalla epäedullisia kuvia " ?

Lehtiä pihalla kun haravoidaan,niin kyllähän siellä jo kumisaappaat tarvitaan ja ei sinne nyt kannata missään parhaissa housuissaan ja hienoimmassa jakussaan lähteä hikoilemaan, (mistä syystä ei sinne oikein ole fiksua liikaa meikatakaan itseään )

Jos aikaihminen kokee omat syksyiset pihatyönsä jotenkin alentavina ja asianmukaisen pukeutumisen siihen 'nöyryyttävänä', niin jotain on pielessä hänellä mielessä... 

Normaalia taas olisi, jos lapsetkin ihan  luonnostaan osallistuisivat niihin ja auttaisivat niissä kaveriaankin.

Tottakai äiti sitten reippaille tytöille esim. kaakaot keittäisi, kun nyt ensin olisi pikkuisen töitä tehty. Ja mikä loistava tilaisuus tutustua lapsen kaveriinkin tuollainen pieni ystävänpalvelus. 

Tytönkin olisi hyvä oppia jo tuossa iässä ettei se oma viihtyisä ympäristö ja siisti nätti piha mikään 'itsestäänselvyys' ole.

Lapsensa kaverin edessä normaaleista pihatöistäänkin noloileva äityli on kyllä kadottanut kasvatusotteensa kokonaan ja mennyt aivan samalle tasolle kuin tuo lapsen hienohelmakaverikin joka ilmeisesti kuvittelee elämän olevan jotain  jatkuvaa cat-walkia ja näyttävissä asusteissa poseeraamista ja sen olevan päätehtävä elämässä (sen älykännykkänsä näppäilyn ja sillä kuvaamisen lisäksi siis) kaikilla maailman naisilla.

Sulta meni nyt vissiin koko asia ohi tai et ymmärtänyt.

Toista ei kuvata kysymättä.

Aikuisella on auktoriteetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä