Luokittelisitteko tämän "pahoinpitelyksi" Lapsen kaveri kuvasi minua luvatta ja takavarikoin puhelimen
Kun ei suostunut käskystä poistamaan kuvia. Olin haravoimassa pihalla hikisenä rönttävaatteissa ja en siis todellakaan mikään hehkeä näky enkä todellakaan halunnut että kuvat leviävät jonnekin nettiin.
Tytöt 11v näpelsivät pihalla puhelimiaan ja huomasin tytön kaverin ottavan kuvia minusta. Takavarikoin puhelimen siksi aikaa että poistin itse kuvani. Nyt tämän tytön äiti soitti, että lapsi kokee tulleensa henkisesti pahoinpidellyksi (mistä tuon ikäinen edes tietäisi tuollaisen määritelmän, taitaa olla tämän äidin keksimä?)
Kommentit (332)
Lain mukaan kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua, jollei sitä ole erikseen kielletty. Kiellettyä kuvaaminen on esimerkiksi kotirauhan suojaamissa paikoissa, kuten toisen kodissa tai rappukäytävässä.
Jos ei kotona opeteta mikä on oikeaa, lain mukaista ja toisia ihmisiä kunnioittavaa käytöstä ja mikä kiusaamista ja huonoa käytöstä niin hyvä kun ap näkee vaivaa.
Toki julkisella paikalla kuvaaminen ja kuvien levittäminen ovat osa perustuslaillista sananvapautta. Kuvan levittäminen voi kuitenkin täyttää usean eri rikoksen tunnusmerkit. Kohteen kannalta epäedullisen valokuvan tai videon levittäminen voi olla rikos, jos se antaa kohteen toiminnasta väärän käsityksen tai paljastaa yksityiselämästä sellaista tietoa, jonka levittäminen voi aiheuttaa vahinkoa, kärsimystä ja halveksuntaa.
Miksi tämä on joillekin niin vaikeaa? Ihmisistä ei oteta kuvia ilman heidän lupaa. Jos tämä ei mene kännykän haltijan päähän, on parempi että hän siirtyy lankapuhelimen käyttäjäksi, iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vaaratilanne!
Huonot vaatteet päällä ja harava kädessä ja joku rikollinen inhotus ottaa tilanteesta vielä - nielaus - valokuvan!Minen olisi käynyt lapseni kaveriin käsiksi, en pelkää valokuvaamista. Ei ihme että äitinsä mielestä pelottelit hänen lastaan, sillä niin sinä teit.
Olet joko sairaalloisen epävarma ulkonäöstäsi tai sitten olet näitä, jotka pelkäävät että oma hävettävä kuva päätyy julkiseen levitykseen.Niin kauan kuin vaatteet on päällä, on vainoharhaista pelätä valokuvaamista. Rauhoitu.
Pyydä miestäsi ja lapsiasi valokuvaamaan itseäsi enemmän, niin se ei enää tunnu vaaralliselta.Miksi sä et ymmärrä, että muista ihmisistä ei yksinkertaisesti oteta kuvia kysymättä heiltä ensin?
Hienotunteisuus ei tule luonnostaan, vaan sitä täytyy opettaa ja opetellaa. Samoin käytöstavat eivät istuudu lasten päähän itsestään, vaan niitä täytyy opettaa ja perustella. Olisitko itse ihan ok asian kanssa, että sinusta ja arjestasi on tietämättäsi kuvamateriaalia jonkun puolitutun puhelimessa?
Julkisilla paikoilla saa ottaa. Toki jonkun oma kotipiha ei sitä ole. Että sikäli se pentu toimi väärin. Hyvä, että ap otti puhelimen ja toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vaaratilanne!
Huonot vaatteet päällä ja harava kädessä ja joku rikollinen inhotus ottaa tilanteesta vielä - nielaus - valokuvan!Minen olisi käynyt lapseni kaveriin käsiksi, en pelkää valokuvaamista. Ei ihme että äitinsä mielestä pelottelit hänen lastaan, sillä niin sinä teit.
Olet joko sairaalloisen epävarma ulkonäöstäsi tai sitten olet näitä, jotka pelkäävät että oma hävettävä kuva päätyy julkiseen levitykseen.Niin kauan kuin vaatteet on päällä, on vainoharhaista pelätä valokuvaamista. Rauhoitu.
Pyydä miestäsi ja lapsiasi valokuvaamaan itseäsi enemmän, niin se ei enää tunnu vaaralliselta.Miksi sä et ymmärrä, että muista ihmisistä ei yksinkertaisesti oteta kuvia kysymättä heiltä ensin?
Hienotunteisuus ei tule luonnostaan, vaan sitä täytyy opettaa ja opetellaa. Samoin käytöstavat eivät istuudu lasten päähän itsestään, vaan niitä täytyy opettaa ja perustella. Olisitko itse ihan ok asian kanssa, että sinusta ja arjestasi on tietämättäsi kuvamateriaalia jonkun puolitutun puhelimessa?
Julkisilla paikoilla saa ottaa. Toki jonkun oma kotipiha ei sitä ole. Että sikäli se pentu toimi väärin. Hyvä, että ap otti puhelimen ja toimi!
Julkisilla paikoilla saa ottaa, mutta jos nyt ei ole esim. mitään isoa ihmismassaa kuvaamassa tai suosittua turistinähtävyyttä, jonka ympäristö ei ole ikinä tyhjä ihmisistä, eikö olisikin kohteliasta kysyä kuvattavalta lupa?
Että kehtaskin se äiti soittaa teille. Vittu mä oisin vetänyt niin hirveet kilarit siitäkin, että se mun kiusaaminen vaan jatkuu, että tekis mieli tappaa tuollaisten lasten vanhemmat! Mua ei kiusata, tuleekö selväksi saatanan vittuaivot!!!!
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vaaratilanne!
Julkisilla paikoilla saa ottaa, mutta jos nyt ei ole esim. mitään isoa ihmismassaa kuvaamassa tai suosittua turistinähtävyyttä, jonka ympäristö ei ole ikinä tyhjä ihmisistä, eikö olisikin kohteliasta kysyä kuvattavalta lupa?
Mitä väliä kohteliaisuudella, nyt puhutaan laista. Aloittajan tapauksessa lakikin varmaan sanoo joko tai, ei että "oliko kohteliasta".
Äitinä hhävettäsi jos lapseni kuvailisi toisia ilman lupaa. Vielä enemmän hävettäisi jos hän ei poistaisi pyydettäessä niitä kuvia. Varmaankin takavarikoisin puhelimen omalta lapsellani. Tai irrottaisin kameran siitä joksikin aikaa.
Nykylapset tietävät tarkkaan oikeutensa, välillä vähän liikaakin. Olin käymässä poikani koululla kun opettaja hätisteli oppilasryhmää pihalle viettämään välituntia, yksi poika jäi seinän viereen istumaan ja teki lähtöä hyvin vetelästi, opettaja nappasi kaverin käsivarresta kiinni ja auttoi nousemaan, kaveri päättää "sä et saa koskea mun fyysiseen koskemattomuuteen". Minua nauratti mutta opettajaparka oli tuskaisen näköinen. Varmaan näitä mussukoita pitäisi houkutella ulos karkki- ja energiajuomapalkinnoilla.
Ap:lle tsempit, ihan oikein toimit. Koko kylä kasvattaa kun selkeästi vanhemmilla eivät paukut riitä.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä hhävettäsi jos lapseni kuvailisi toisia ilman lupaa. Vielä enemmän hävettäisi jos hän ei poistaisi pyydettäessä niitä kuvia. Varmaankin takavarikoisin puhelimen omalta lapsellani. Tai irrottaisin kameran siitä joksikin aikaa.
Miten puhelimesta irroitetaan kamera? Onko se mahdollista oikeasti?
Salakuvaus on kyllä ihan jotain muuta sitten kuin pelkästään se,että naapurin 11-vuotias tenava ottaa naapurintädistä ja kaverinsa äidistä kuvia tai videoi tätä kun kun hän on omalla pihallaan esim. haravoimassa.
Eikö muka kukaan kadullaliikkuja ole nähnyt pihanomistajia ja muitakin työntekijöitä haravan varressa näin syksyisin ?
Mitä 'salaista' tai 'salattavaa' siinä muka olisi ?
Ennemmin minä ihmettelen sitä, että miksi tyttären annettiin vain laiskotella pihalla ,kun äiti tekee yksin ulkotyöt.
Ennenvanhaan sille naapurin likalle, jota ei yhtään kiinnosta ja joka ei ymmärrä tai halua auttaa kaveriaan olisi vain sanottu, että "nyt Liisa saa mennä kotiinsa,kun meidän täytyy Maijan kanssa haravoida nämä lehdet ja laittaa vähän pihaa kuntoon.
Voitte sitten myöhemmin taas tavata, mutta nämä on nyt hoidettava meidän tästä ensin. Hei, hei "
Kertokaa niille kultamussukoille ettei ole todellakaan ok ottaa kadulla/yksityistontilla/julkisussa tiloissa ivamielessä kuvaa kenestäkään. Itse tulen surutta ottamaan Jörgen-Spiruliinan iPhone 8+:n kädestä ja poistamaan kuvan (t) jotka on piloillaan otettu palauttaen sitten laitteen, jos edellä mainittua toimintaa näen.
Haluaisin vielä lämpimästi kiittää teitä vanhempia, jotka suhtaudutte yhtä tuomitsevasti jälkikasvunne hölmöilyyn kuin minä. Hyvin käyttäytyvä jälkikasvunne on ilo ja antaa minulle toivoa teini-ikäisten käytöstapojen valtaotteesta.
Ei kenenkään kotiin tulla kuvaamaan ilman lupaa. Minä olen tarkka yksityisyydestä. Kunnioitan myös muiden yksityisyyttä. Kiusaamisen yksi muoto nykyään on räpsiä hassuja kuvia missä ei ole mitään pahaa mutta tarkoitus on saattaa kuvattava kohde naurunalaiseksi. Minä en hyväksy tuota ja puutun kyllä tilanteisiin tarvittaessa.
"Ennen vanhaan" ei ollut someongelmia ja näin ikävää ja yleistyvää häiriökäyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Että kehtaskin se äiti soittaa teille. Vittu mä oisin vetänyt niin hirveet kilarit siitäkin, että se mun kiusaaminen vaan jatkuu, että tekis mieli tappaa tuollaisten lasten vanhemmat! Mua ei kiusata, tuleekö selväksi saatanan vittuaivot!!!!
Jos lukisin tämäntyylisen kirjoituksen, niin minulle jäisi epäily kuka kiusaa ja ketä. Voimakas tunnelataus usein vesittää viestin. Siis minun silmissäni. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten puhelimesta irroitetaan kamera? Onko se mahdollista oikeasti?
On ja useissa puhelimissa helppoa. On tiettyjä laitoksia joissa saa olla puhelin ilman kameraa. Helpoin on irrottaa kamera henkilön omasta puhelimesta.
Julkisella paikalla saa kuvata mutta tuo asia on nyt eri. Olisin saattanut tehdä samoin. Mutta huomaa että vaikka poistit ne kuvat galleriasta, hän saattoi ottaa snapchatiin jakeluun sinusta kuvia ja videoo. Ne on siellä sen 12 h kaikkien nähtävillä. Hyvä että näytit typerykselle närhen munat. Tuollaisille pitää sanoa tiukasti, lapset ei täällä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään kotiin tulla kuvaamaan ilman lupaa. Minä olen tarkka yksityisyydestä. Kunnioitan myös muiden yksityisyyttä. Kiusaamisen yksi muoto nykyään on räpsiä hassuja kuvia missä ei ole mitään pahaa mutta tarkoitus on saattaa kuvattava kohde naurunalaiseksi. Minä en hyväksy tuota ja puutun kyllä tilanteisiin tarvittaessa.
"Ennen vanhaan" ei ollut someongelmia ja näin ikävää ja yleistyvää häiriökäyttäytymistä.
No jos eivät ne vanhat konstit enää kelpaa ja tarkoitus on opettaa jälkikasvua vain toimettomaan joutenoloon somen parissa, niin parasta sitten vain nauttia vaan niistä nykyajan 'ihanuuksista' ja nostaa kädet ihan kokonaan pystyyyn sen "some-kulttuurin" ilmiöiden edessä. . .
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheaa ! kirjoitti:
No olipa hirveää, jokuhan olisi voinut nähdä kun sinä haravoit lehtiä pihallasi ja vielä työvaatteissa ...
Ihan kauheaa.
Koko Suomihan siitä olisi järkyttynyt ja - pahasti !
Siis onko sinun mielestä ok ottaa toisesta salaa kuvia? Ja onko sinun mielestä ok julkaista kuvia toisesta ilman tämän lupaa? Tiesitkö että tämä on laitonta, uhri voi mennä tämän perusteella jo ihan poliisin juttusille.
Uhri :Dddd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheaa ! kirjoitti:
No olipa hirveää, jokuhan olisi voinut nähdä kun sinä haravoit lehtiä pihallasi ja vielä työvaatteissa ...
Ihan kauheaa.
Koko Suomihan siitä olisi järkyttynyt ja - pahasti !
Siis onko sinun mielestä ok ottaa toisesta salaa kuvia? Ja onko sinun mielestä ok julkaista kuvia toisesta ilman tämän lupaa? Tiesitkö että tämä on laitonta, uhri voi mennä tämän perusteella jo ihan poliisin juttusille.
Uhri :Dddd
Kiusaamisen muoto tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan itsekin jollain pahaisen ,(huonotapaisen) 11-vuotiaan tasolla, kun kerran noin tunteisiin sinulla meni ?
Moni tuntuu tällä palstalla pitävän hyväksyttävänä näitä salakuvauksia. Muistan ketjun, jossa joku sai kuraa niskaansa kun ei tykännyt hyvää, jonkun kuvatessa uimahallissa lasten uima-allasta.
Samoin on myös hyväksyttävää palstan mukaan kuvata videomateriaalia ilman lupaa ja salaa tuntemattomista lapsista nettiin. Itse avauduin joskus tästä aiheesta ja yleisen mielipiteen mukaan lastani saa kuvata lupaa kysymättä alueella, jossa lapsi olisi ollut äärimmäisen helppo rajata kuvauksen ulkopuolelle tai edes pyytää poistumaan kuvauksen ajaksi.
Itse olisin vaatinut myös kuvien poistamista, kuten ap. Ihan selvästi nuo kuvat on otettu kiusantekomielessä.