Mihin ripustatte heijastimet?
Jos sen ripustaa takin helmaan, se repeytyy irti. Jos sen ripustaa hihaan, on se aina tiellä. Jos sen ripustaa taskusta tai laukunhihnasta, se jää aina johonkin piiloon eikä näy autoilijoille.
Ainoa oikeasti on hyvä ripustuspaika tuntuu olevan, jos on kiristysnauha takinhelmassa lantiolla ja siinä lenkura sivusauman kohdalla, mitta useimmissa takeissahan ei sellaista ole.
Kommentit (86)
En liiku ulkona jalan. Autoa kuitekin ajan. Ilman heijastinta liikkuvat ihmiset on äärimmäisen hankala havaita pimeällä, sateisella ja vielä lumettomassa maastossa. :(
Syksyisin ajan huomattavan varovasti. Joskus nuo "heijastetutkin" tulevat yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaah. Itse en ole tarvinnut, mutta lapsillani on ollut nyt jonkin aikaa sellaiset ranteeseen/nilkkoihin räpsäytettävät liuskat.
Hirveä määrä alapeukkuja, mutta siis Slap Wrap tms. ja jousiheijastin -nimillä näyttäisivät kulkevan.
Mietipä hetki, mistä alapeulut voisivat johtua!
Arvaan, että siitä kun aikuinen ei käytä heijastinta.
Kertokaapa nyt sitten alapeukuttajat miksi aikuinen tarvitsee heijastimen?
Itse en käytä. En kävele maantiellä, en koskaan ylitä katua jos auto lähestyy, en juokse suojatielle kenenkään eteen, vaan pyusyn siinä jalkakäytävällä ja noudatan sääntöjä.
Mitä jos mulla olisi heijastin? Mitä se muuttaisi? Voisin juosta eteen pimeässä ja luottaa siihen, että JOKU TOINEN näkee ja ottaa vastuun hengestäni. Miettikääs uudelleen.
Lapsilla tietysti, ja muilla syyntakeettomilla tulee olla heijastin JOS käyttäytyisivät hölmösti. Koira voisi olla tsät esimerkki.
Kommentteja kiitos alapeukuttajilta?
Olen pyörällä melkein ajanut jalankulkijan päälle pyörätiellä. Kumpikin kuljettiin oikeaa reunaa, enkä nähnyt edelläni kävelevää ihmistä ennen kuin noin metrin päästä. Hädintuskin ehdin väistämään.
Tilanne tuli niin yllättäen eteen.
Pyörien valot eivät ole kovin tehokkaita mutta heijastimen näkee pyöränkin valossa sen verran ajoissa että ehtii väistämään.
Ei kukaan viisas käytä jotain vitun heijastimia ja koska minä olen viisas, niin en käytä niitä.
Taskun suusta kiinni hakaneulalla. Tarvittaessa saa heijastimen taskuun ujutettua pois näkyvistä.
Aikuinen, varsinkin sellainen jolla on lapsia, tarvitsee sen heijastimen jo siksi että silloin se aikuinen näyttää lapselle hyvää esimerkkiä käytöksellään. Ihan sama kuin pyöräilykypärän käytössä. Jos aikuinen perustelee omaa heijastimen/kypärän käyttämättömyyttään sillä ettei sitä tarvitse kun esim. osaa liikkua liikenteessä eikä hölmöile niin ne taitonsa helposti yliarvioivalla lapsella on paha tapa ottaa siitä vanhemmastaan mallia. Heijastin menee taskuun ja kypärä roikkuu tangossa kun "en mä niitä tartte, osaan kyllä liikkua"
Nyt kun aamuisin alkaa olla taas hämärää niin oon muuten huomannut että aika monelta ne heijastimet puuttuu. Ja yllättävän moni niistä on pikkukoululaisia jotka tuolla ryhmässä koulutietä kulkiessaan tuppaavat keskittymään enemmän kaverin kanssa jutteluun kun liikenteeseen. Singahtelevat liikenteen seassa vähän miten sattuu. Aikuisten tehtävähän on liikenteessä ottaa lapset huomioon mutta niiden lasten pitäisi kyllä myös näkyä siellä eikä hyppiä tummissa vaatteissa ilman heijastimia! Haastankin siis joka av-mamman (ja -daddyn) tänä viikonloppuna tarkastamaan perheensä heijastimet ja lisäämään niitä vaatteisiin ym. jos tarvitsee. Ne vaatteissa valmiina olevat pikkuheijastimet jossain hihansuussa kun eivät todellakaan ole riittävät!