Mihin ripustatte heijastimet?
Jos sen ripustaa takin helmaan, se repeytyy irti. Jos sen ripustaa hihaan, on se aina tiellä. Jos sen ripustaa taskusta tai laukunhihnasta, se jää aina johonkin piiloon eikä näy autoilijoille.
Ainoa oikeasti on hyvä ripustuspaika tuntuu olevan, jos on kiristysnauha takinhelmassa lantiolla ja siinä lenkura sivusauman kohdalla, mitta useimmissa takeissahan ei sellaista ole.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on takin helmassa heijastin, ei ole pitkässä narussa. Lenkille yleensä laitan 'heijastinvaljaat', ei siis ole liivi, ja lisäksi on otsalamppu ja koirilla heijastimet hihnoissa ja vikkkuvat valopannat. Me lenkkeilään paikoissa joissa ei ole katuvaloja niin siksi aika hyvin ollaan varusteltu.
Vilkkuva valopanta on muuten aika helvetillinen keksintö näin sille, joka sitä joutuu katselemaan. Häikäisee tehokkaasti, tekee mieli vain kääntää pää ihan toiseen suuntaan, jolloin varmasti ei näe mitään. Eikö siellä pimennossa yhtään vähemmälä muka erotu?
En tiedä millaisia vilkkuvia pantoja olet nähnyt mutta nämä ei kyllä häikäise kenenkään silmiä.. Ja niissä saa sen valon palamaan koko ajankin mutta tykkään että tuo vilkkuminen näkyy paremmin.
Itse käytän huomioliiviä. Saan aika kummastelevia katseita vastaan tulevilta vanhemmilta ihmisiltä, joilla ei ole minkäänlaista heijastinta. Eivät varmaan usko silmiään, kun näkevät huomioliivin nuoren päällä. Hämärässäkin tulee vastaan ihmisiä joilla ei ole heijastinta yleisellä tiellä, missä on kuitenkin hyvin liikennettä. En ymmärrä.
Heijastin nauhaa voi ommella takin hihoihin myös silitettävää löytyy, varsinkin lapsille toimiva ratkaisu, heijastimet irtoaa ja hukkuu ja voivat olla tiellä leikkiessä.
Laukut ja reput voi koristella erilaisilla heijastimella, vevetoketjun lenkkiin on helppo pujoottaa heijastimen naru. Leikkaa ja limmaa heijastimesta ja huopakankaasta kuvioita ja tuunaa näillä vaikka lapaset ja pipot.
Ehdottomasti heijastin, halpa henkivakuutus.
Repun vetskarissa, takkiin en ole vielä saanut ostettua, mutta en kyllä kuljekaan ilman reppuani, varsinkaan pimeän aikaan.
Käytän juurinkin siinä takin kiristysnauhassa! Olen kutonut myös lenkkeilypipon heijastinlangasta! Helppo ja näppärä.
En voi itsekkään ymmärtää miksi heijastimia ei käytetä. Muistan ikuisesti sen pimeän syysillan ja märän tien, jossa ei ollut katuvaloja. Näin mustaan pukeutuneen teini pojan vasta IHAN kohdalla,käveli siis tienreunaa, mutta ajoin todella läheltä. Säikäytti ihan hemmetisti.
Heijastinsuihkeet kun vielä vähän kehittyvät. Nyt suihkutusjälki helposti epätasaista.
Pyöräilevällä perheenjäsenellä on heijastinvaatteita. Koko takki heijastaa, mutta heijastaminen ei näy päivän valossa.
(lapselle cittarista heijastavat kengännauhat.)
Taskuun, lähelle takin sivusaumaa.
Mulla on juurikin takin kiristysnarussa molemmilla sivuilla, kaikissa takeissa vaan ei sellaisia ole. Lisäksi olen ihan ommellut ulkoiluhousuihini heijastinnauhaa polven korkeudelle. Minulla on myös heijastinliivi. Kävelen ja juoksen paljon valottoman maantien reunaa koiran kanssa tai ilman ja olen kyllä oppinut että pimeällä on hyvä olla heijastimet.
Lisäksi minulla ruukaa olla käyttötakkien taskuissa aina heijastimia ihan vain sen vuoksi ettei koskaan tiedä mitä tapahtuu ja heijastin on kuitenkin kovin halpa henkivakuutus ihan kaupunkien keskustoissakin.
Heijastimet on rehellisesti sanottuna mielestäni turhia sekä rumia asusteita.
En käytä heijastimia. En usko että niistä oikeasti on hyötyä. Pidän mielummin taskulamppua mukana.
Laukussa roikkuu yksi. En oikeestaan tarvitse heijastinta kuin koirien kanssa lenkkeillessäni koska työmatkat kuljen autolla aikalailla valoisaan aikaan.
Kun ollaan lenkillä niin koirilla on heijastinvaljaat ja itsellä talviaikaan heijastava pipo.
Roskakoriin tulee ripustettua. Lenkkeillessä on heijasimet vaatteissa itsessään tai pyörässä.
Pidän tosin nuo vaatteissa olevat turvallisuusriskinä, koska minun on vaikeampi piiloutua jos minua lähdetään jahtaamaan. Toisaalta tällaisen skenaarion todennäköisyys on niin mitätön, että en ala heijastimia sen takia irrottamaan. Taitaa lakikin heijastimen määrätä, joten tulee sakot vältettyä. Mitään oikeaa käyttöähän heijastimelle ei ole jos osaa liikkua.
Heijastimet on noloja ja rumia, en käytä.
Takintaskun vetimeen. Helppo laittaa näkyviin ja pois näkyvistä
Vierailija kirjoitti:
Heijastimet on noloja ja rumia, en käytä.
Rumia ne on avohaavat ja avomurtumat, ruhjevammat ja verilammikotkin.
Kaupungissa nyt niinkään ehkä tarvitse, jos pyörätietä vaan kävelee, mutta hyvähän se on näkyä esim. parkkipaikoilla ja risteyksissä autoilijoille. Mä lyhennän sitä narua ja kyllä se mulla käsivarressa heiluu. Lisäksi se on käsilaukun hihnassa, lyhyemmällä narulla. Lisäksi käsilaukussa on led-vilkku, jonka laitan hakaneulalla oikeaan hihaani. Menen bussipysäkille ison parkkipaikan yli ja lisäksi haluan, että bussikuski näkee mut. (Suurin osa talvisista "bussi ei pysähtynyt vaikka heilutin" tapauksista johtuu juuri siitä, että olet ns. pimeä kyytiinpyrkijä.)
Koirillani on aina heijastimet.
Maalla kun menen koirien kanssa lenkille, niin siellä ei mitään katuvaloja ole kuin kylän keskustassa. Otan otsalampun ja heijastinliivit ja lenkkareissa on heijastimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaah. Itse en ole tarvinnut, mutta lapsillani on ollut nyt jonkin aikaa sellaiset ranteeseen/nilkkoihin räpsäytettävät liuskat.
Hirveä määrä alapeukkuja, mutta siis Slap Wrap tms. ja jousiheijastin -nimillä näyttäisivät kulkevan.
Mietipä hetki, mistä alapeulut voisivat johtua!
Arvaan, että siitä kun aikuinen ei käytä heijastinta.
Kertokaapa nyt sitten alapeukuttajat miksi aikuinen tarvitsee heijastimen?
Itse en käytä. En kävele maantiellä, en koskaan ylitä katua jos auto lähestyy, en juokse suojatielle kenenkään eteen, vaan pyusyn siinä jalkakäytävällä ja noudatan sääntöjä.
Mitä jos mulla olisi heijastin? Mitä se muuttaisi? Voisin juosta eteen pimeässä ja luottaa siihen, että JOKU TOINEN näkee ja ottaa vastuun hengestäni. Miettikääs uudelleen.
Lapsilla tietysti, ja muilla syyntakeettomilla tulee olla heijastin JOS käyttäytyisivät hölmösti. Koira voisi olla tsät esimerkki.
Kommentteja kiitos alapeukuttajilta?
Vaikka et siihen auton eteen kävelesikään niin autoilija säikähtää aivan jumalattomasti, kun yhtäkkiä suojatien vieressä seisookin ihminen, jota ei ole huomannut aiemmin heijastinten puuttumisen takia. Autoilijahan ei voi ikinä tietää aikooko jalankulkija astua suojatielle vai ei. Liikenteessä on todella paljon ihmisiä, jotka heijastinten puuttumisesta huolimatta astuvat suojatielle, vaikka autoilijalla ei sillon ole mitään mahollisuutta nähä jalankulkijaa ennen kun on siinä melkein puskurin kohdalla. Kyllä liikenteessä kuuluu näkyä, ihan kaikkien.
Ja joillain tuntui olevan käsitys, ettei kaupungissa tarvitse käyttää heijastimia, "koska katuvalot". Väärin! Etenkin sateella ne katuvalot ovat jopa haitaksi, silloin tummissa kulkevaa ihmistä ei vain yksinkertasesti huomaa.
Itse laitoin lenkki/pyöräilykenkiini heijastavat kengännauhat. Lisäksi toisessa kädessä on aina läpsyheijastin ja toisella puolella roikkuu takin helmassa heijastin. Oon ihastunu noihin aarikan ja vallilan heijastimiin, joissa osassa on sellanen henkselityylinen klipsikiinnitys ja toisissa se " lenkki" (mikä lie) eli ei riko vaatteita. Plus nättejä. Huppuihin oon liimannut heijastintarrat. Kavereilleni oon neulomassa heijastinlangasta lapasia :)
Polven korkeudella roikkuu narussa itselläni.