Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vastustat kasvisruokailua ja muuta ilmastotyötä, vaikka se on maapallon viimeinen toivo?

Vierailija
03.10.2017 |

Ihmettelen, miksi ihmiset vihaavat kasvissyöjiä ja muita eettisiä valintoja. Nyt on viimeiset hetket tehdä ilmaston hyväksi jotain, ennenkuin ilmastonmuutos kuivattaa koko maapallon. Tieteellinen fakta, jonka ymmärtävät ja asian puolesta taistelevat ihmiset leimataan "ituhipeiksi". Käsittämätöntä.

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät vihaa kasvissyöntiä, vaan kasvissyöjillä/vegaaneilla on vaan ärsyttävä tapa korostaa sitä omaa kuviteltua erinomaisuuttaan, vaan siksi mitä suuhunsa pistää.

Oletko varma, että kyse on oman egon buustaamisesta? Loogisempaa olisi, että maapallon säilymisen vuoksi työtä tekevät haluavat levittää tietoutta asiasta, koska se on tässä vaiheessa todella tärkeää. Mitä useamman silmät avautuvat tälle jo alkaneelle katastrofille, sen paremmat mahdollisuudet maapallolla on pelastua edes osittain.

-Ap

Ei sitä muutosta vaan saa aikaiseksi mielipuolisella raivoamisella, muiden arvostelulla ja haukkumisella. Se saa vain ihmiset puolustuskannalle ja vastustamaan entisestään muutoksia. Lihansyöjätkin ovat ihan ihmisiä, niitä voi kohdella samalla tavalla mitä muitakin. Ystävyydellä. Ja vegaaniudesta ei ole mitään järkeä tehdä kilpailua. Tyyliin sinä olet huono ja väärä vegaani, kun syöt esim. hunajaa ja et tarkista kaikkien viinien vegaaniutta, et osta kaikkia mahdollisia tuotteita vegaanisina, et osta kirppikseltä jne.

T. kasvissyöjä joka naimisissa lihansyöjän kanssa

Ainakin tällä palstalla se raivo on aiemmin 90-prosenttisesti tullut himolihansyöjien suusta. Vegaaneja ja kasvisruokaa vastaan hyökätään säännöllisesti ilman mitään järkiperusteita. Se jos mikä on turhaa öyhöttämistä.

Olet oikeassa, tällä palstalla noin. Mutta muilla palstoilla fundamentalisti kiihkovegaanien pakkotuputus ja ylemmyydentunne on jotain ihan käsittämätöntä. Hyökätään muita vegaaneja vastaan, jos ei ole täydellisyyttä tavoitteleva kiihkovegaani. Tuollainen asenne lisää vain vihaa ja eripuraa, jopa vegaanien keskuudessa.

Vierailija
122/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönnin lopettaminen ei ole isoin ilmastoteko minkä yksittäinen ihminen voi tehdä.

Lasten hankkimatta jättäminen on.

Tämä yhtään kasvissyönnin hyötyjä vähättelemättä. Vegaaniutta en kuitenkaan puolusta, tosiasia on että useimmilla on pitkä matka jo ravitsemussuositusten mukaiseen lihansyöntiin. Jos päästäisiin edes siihen, se olisi suuri edistysaskel. Sitten voisi alkaa miettiä lisää. Useimmat ihmiset kokevat voivansa tehdä pieniä muutoksia esim. 1 kasvisruokapäivä viikossa, mutta turhautuvat jos kokevat että "mikään" ei riitä.

Totta tavallaan. Lasten hankkiminen on uusien kerskakuluttajien synnyttämistä. Toisaalta, ihmisiä paapotaan liikaa. Jos osa ei osaa syödä terveellisesti, ei se ole syy kasvisruoan lisäämiselle mm. kouluissa ja muissa laitoksissa.

Niin, jos jättää kaksi lasta hankkimatta, niin voikin sitten kuluttaa kolmen edestä. Toisaalta, jos kaikki jättäisivät lapset hankkimatta, olisimme viimeinen sukupolvi. Voidaan hyvin käyttää niin paljon luonnonvaroja kuin ehditään ja maapallo saa jäädä eläimille.

Eiköhän se kohtuus kaikessa, myös lasten hankkimisessa ja heidän (ja meidän) kulutustottumuksissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen toivo olisi saada Afrikan väestöräjähdys kuriin. Ei maapallo kestä neljää miljardia afrikkalaista vuonna 2100. Jonkun tärähtäneen vegaanin tai kasvissyöjän piipitys on yhtä tyhjän kanssa tämän ongelman rinnalla.

Keskiverto afrikkalainen tuhoaa maapalloa noin 5 % siitä mitä sinä tuhoat. Tilastollisesti sinun lisääntymisesi estäminen vastaisi aika monen afrikkalaisen lisääntymisen estämistä. Mietihän sitä.

Afrikkalaiset lisaantyvat kuin janikset ja niita kymmenia kertoja enemman kuin suomalaisia. Mietihan sita.

Vierailija
124/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni syöminen on muutenkin vaikeaa kun olen ollut lapsesta asti tosi nirso. Nirso on kyllä hieman vähättelevä sana, ehkä ruokafoobikko olisi osuvampi.

Minun olisi tosi vaikea saada kasaan lihatonta ruokavaliota, joka olisi millään muotoa tasapainossa, koska uudet ruoka-aineet ahdistaa hirveästi eikä tahdo mennä alas.

Tätä taustaa vasten pelottaa vegaaniuden yms. yleistyminen, koska asenteista usein paistaa läpi että jos vaan saataisiin enemmistö läpi päättäviin elimiin niin lihansyönti ja eläinten käyttö ruuan tuotannossa kiellettäisiin heti ja kokonaan. Vaikka kuinka nyt altavastaajan asemassa esitetään että halutaan vaan kasvattaa tietoisuutta ja tarjota vaihtoehtoja.

Koen myös että on kohtuutonta että minä en saisi syödä lihaa siksi että jotkut muut ihmiset ovat lisääntyneet kuin heinäsirkat ja täyttäneet puoli maapalloa. Itse en aio hanklia lapsia.

Vierailija
125/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vastusta, mutta en itse sellaiseksi aio ikinä ryhtyä.

Suomi on niin pieni mitätön tekijä noin maailmanlaajuisesti että aivan sama miten täällä väki syö, tietysti ehkä kansantalouden kannalta olisi parempi jos ihmiset söisivät enemmän kasviksia, hedelmiä ja vihanneksia + harrastaisivat liikuntaa säännöllisesti, mutta se taitaa olla aika epätodennäköistä ainakin suurimmalta osin.

Hyönteisten syönti tulee varmasti vaan lisääntymään eripuolilla maapalloa.

Et varmaan myöskään äänestä? Tai kierrätä? Tai kohtele ihmisiä ja eläimiä kunnioittavasti? Eihän millään teollasi ole suuressa mittakaavassa väliä. Vääristynyt maailmankuva.

Väärin, kyllä äänestän, kierrätän ja lajittelen jopa jätteet, kohtelen kyllä eläimiä kunnioittavasti, mutta mitä tulee ihmisiin niin olen ystävällinen lähes kaikille, paitsi ärsyttäville pissiksille samanlainen kuin hekin ovat.

En ole mikään maailmanparantaja, mutta en myöskään mikä terveys tai ympäristöasioista vouhottava vihreä naivi höpönassu.

Vierailija
126/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaston lämpeneminen on iloinen asia. Kaikkialla maapallolla ihmiset kaipaavat enemmän lämpöä ja aurinkoa. Meidän osamme on erityisen ankea täällä arkisella elinkelvottomaksi luokiteltavalla seudulla ja kaikki lisälämpö otetaan kiitollisena vastaan.

Vierailija
127/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiskunnan tuho on maapallolle lottovoitto ja mitä nopeammin teemme planeetasta kelvottoman itsellemme elää ja kuolemme sukupuuttoon, niin sitä parempi. Luonto uusiutuu ja kehittyy aina uudelleen ja uudelleen tuli mitä mullistuksia tahansa. Eihän tässä maapalloa olla tuhoamassa, vaan ihmiskunnan edellytyksiä elää sillä.

Vierailija
128/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä minä minä MINÄ!!!"

Vierailija
129/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ilmaston lämpeneminen on iloinen asia. Kaikkialla maapallolla ihmiset kaipaavat enemmän lämpöä ja aurinkoa. Meidän osamme on erityisen ankea täällä arkisella elinkelvottomaksi luokiteltavalla seudulla ja kaikki lisälämpö otetaan kiitollisena vastaan.

...paitsi että juuri tänne Suomeen ja muualle pohjoismaihin ilmastonmuutos tuo paljon kylmempää ilmaa. ikävä tuottaa pettymys :D

Vierailija
130/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vastusta kasvisruokailua. Minä annan muiden ihmisten päättää ihan itse omasta ruokailustaan ja samoin toivon itseäni kohdeltavan. Mutta myönnän että karvat nousevat pystyyn siinä vaiheessa, kun saan jälleen kerran kuulla kasvisruokailijoilta kuinka minun tulisi muuttua ja kuinka he ovat parempia ihmisiä kuin muut. Onneksi seuransa voi valita ja olen alkanut pudottaa näitä tuomiopäivän pasuunoita pois omasta elämästäni. Ei se silti kivalta tunnu kun ennen niin kiva ja ystävällinen ihminen muuttuu tuomitsevaksi fanaatikoksi.

Just näin. Todella vaikea kuvitella et oikeesti joku jaksais oikein vihata jotain vain siitä syystä, että tämä syö kasvisruokaa... eiköhän taustalla ole jotain muuta

Vierailija
131/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviesti on naulan kantaan. Tyhmät ihmiset oikein korostavat sitä omaa tyhmyyttään ja haukkuvat viisaampia? Jos ei aivokapasiteetti riitä asioiden ymmärtämiseen, kannattaisi ainakin olla hiljaa.

Ja en todellakaan kannata mitään paasausta/käännytystä kasvissyöjien tai vegaanien taholta, olen itsekin kasvissyöjä ja onnellinen niin kauan kun, minun annetaan olla rauhassa ruokavalioni kanssa. Live and let live, molemmin puolin. Vastaan mielelläni asiallisiin kysymyksiin ja annan vinkkejä kasvisruokailuun, jos joku kysyy. Ituhipiksi nimittelyä en kyllä kuuntele, siinä tilanteessa saa arvon lihansyöjä kuulla vastavuoroisesti oman mielipiteeni hänen ruokavaliostaan. Onneksi nimittelyä tai alentuvaa ihmettelyä ei ole tarvinnut kuunnella yläkoulun jälkeen. :)

Ja vielä kun näiden hardcore pihvinrakastajien yksi yleisimpiä argumentteja on tuo "kasvien viljely vie paljon enemmän maata ja vettä kuin karjankasvatus". Luoja armahda, käsitteen "trofiataso" tunteminen tulisi olla kansalaisvelvollisuus. Mitäköhän ne karjaeläimet syö?

Vierailija
132/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemalla "vihreita juttuja" pahennat tilannetta.

Luulevatko nama typerykset, etta oljymaat eivat kayta oljya jos eurooppa ei sita osta.

Mita todennakoisemmin oljysta tehtaisiin lannoitteita ja taas vakiluku voisi nousta.

Eli parasta olisi kun fossiiliset polttoaineet kaytetaisiin polttoaineena ja nain sataisiin hillittya vaestonkasvua.

PRKL Haber kun keksi miten ammoniakkia tehdaan ilmasta kunhan on vaan tarpeeksi energiaa.

Ilman Haberia mailmassa olisi 2 miljardia ihmista

Vierailija
133/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan se pallon sietokyky vastaan kasvisruokaakin syömällä. Pitäisi keskustella mielummin väestönkasvun rajoittamisesta, joku Kiina on oikeasti yrittänyt tehdä asialle jotain mutta sekään ei toiminut. Naisten kouluttaminen kehitysmaissa on todennäköisesti tehokkaampi tapa rajoittaa syntyvyyttä ja siihenhän mm. Suomi yllätys yllätys laittaa paukkuja.

Itse kierrätän ja ajan hybridiautolla, saa riittää minun osaltani eli lihaa menee ja tulee menemään. Lisäksi asun yksin omakotitalossa, eikä tunnu missään. Tuskin rupeän myöskään syömään mitään heinäsirkkoja, maistaa voin, mutta nyhtökaura maistui jo ihan tarpeeksi pahalta.

Vierailija
134/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun käytös, ei ruokavalio

Vierailija
135/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, montako lasta sinulla on? Mites autoilu, lentomatkat ja lemmikit? Vaatteethan varmaan teet itse omakasvatetusta hampusta ja peset ne etikalla?

Minulla ei ole lapsia, autoa tai lemmikkejä. Olen uraihminen ja asun kaupungissa, jossa on kätevä liikkua julkisilla. Maaseudulle haluaisin muuttaa, jolloin minulla olisi mahdollista syödä vielä eettisemmin, mutta toisaalta auto tulisi varmaan sitten hankittua.

Matkustelu on heikko kohtani, siitä on ollut vaikea luopua. Olen toki tietoinen, että se on huono valinta maapallolle. On kuitenkin sanottava, että matkustelu köyhillä, kuivilla alueilla on avartanut maailmankuvaani ja osasyy siihen, että tämä aihe kiinnostaa erityisen paljon.

-Ap

No sieltähän se tekopyhyys tuli! Ai sulle on matkustelu noin tärkeää, ni täytyyhän sun nyt saada matkustella rauhassa...

Vierailija
136/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi ihmiset vihaavat kasvissyöjiä ja muita eettisiä valintoja. Nyt on viimeiset hetket tehdä ilmaston hyväksi jotain, ennenkuin ilmastonmuutos kuivattaa koko maapallon. Tieteellinen fakta, jonka ymmärtävät ja asian puolesta taistelevat ihmiset leimataan "ituhipeiksi". Käsittämätöntä.

Nyt tarkkana sitten, JOS olet huolissasi maapallosta ja ilmastonmuutoksesta niin noin 3 miljardia kertaa tehokkaampi tapa on pysäyttää ihmisten liika lisääntyminen.  "Ituhippi" jolla on 4 lasta tuhoaa maapalloa noin tuhat kertaa enemmän kuin V8 bensalla ajava ja USA t-bone stake syövä hetero lihansyöjä sinkku.

Vaikka kaikki maapallon ihmiset syösivät ruohoa maapallo tuhohtuisi, nyt syntyvät Suomalaiset lapset näkevät vuoden 2120 eli heille ennustetaan 100v elinikää, mutta 2100 on 10 miljardia ihmistä....joten rotan lailla ne joutuu itunsa ja ruokansa etsimään...

Jos haluat pelastaa maailman, rajoitat ihmisten määrää....yhdelle lapselle ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, kaiken muut maksat itse....

Vierailija
137/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinteollisuuden ja länsimaisten ruokailutapojen ylläpito ovat asioita, joissa ilmastokeskusteluissa useimmiten vaietaan, vaikka sen on osoitettu kerta toisensa jälkeen olevan keskeisessä roolissa ilmastonmuutoksen etenemisessä. Ihmiset eivät halua muuttaa itseään ja toimintatapojaan. Viimeistään sitten, kun alkaa olla jo liian myöhäistä.

Vierailija
138/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sinä et syö lihaa, ehkä kierrätät jne. Mutta kuinka paljon lennät lentokoneella vuodessa? Kuinka usein ajat autolla pyöräilyn tai kävelyn sijaan? Kuinka usein ostat uusia vaatteita suurista ketjuliikkeistä? Kuinka usein ostat uusia huonekaluja tai uutta elektroniikkaa? Kuinka usein heität ruokaa roskiin? Lista jatkuu ja jatkuu. Väittäisin, että suurin ongelma ei ole lihansyönti, vaan juurikin esimerkiksi tuo jatkuva ostelu ja ulkomaille lentely. Sitä kun saataisiin vähennettyä. Monet ihmiset kyllä näennäisesti välittävät ympäristöstä ja syövät kasvisruokaa, mutta kuitenkin ostavat jatkuvasti uusia tavaroita ja matkustavat ulkomaille useita kertoja vuodessa.

Vierailija
139/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkkana sitten, JOS olet huolissasi maapallosta ja ilmastonmuutoksesta niin noin 3 miljardia kertaa tehokkaampi tapa on pysäyttää ihmisten liika lisääntyminen.  "Ituhippi" jolla on 4 lasta tuhoaa maapalloa noin tuhat kertaa enemmän kuin V8 bensalla ajava ja USA t-bone stake syövä hetero lihansyöjä sinkku.

Vaikka kaikki maapallon ihmiset syösivät ruohoa maapallo tuhohtuisi, nyt syntyvät Suomalaiset lapset näkevät vuoden 2120 eli heille ennustetaan 100v elinikää, mutta 2100 on 10 miljardia ihmistä....joten rotan lailla ne joutuu itunsa ja ruokansa etsimään...

Jos haluat pelastaa maailman, rajoitat ihmisten määrää....yhdelle lapselle ilmainen koulutus ja terveydenhuolto, kaiken muut maksat itse....

Mietipa hiukan eri maiden asukastiheyksia... koskeekohan tama jotenkin Suomea?

Vierailija
140/242 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset inhoaa tuputtamista, sillä tuputtamisella toinen ihminen nostaa omat valintansa (ja myös itsensä) toisen yläpuolelle. Varsinkin kun aika harvalla oikeasti olisi sellaiseen käytökseen varaa. Kuten esim ei ap:llakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän