Millainen palkka sinulle riittäisi?
Oletetaan, että työ olisi mitä vain sellaista mitä haluat, kuitenkin oikeaa työtä josta joku nykyäänkin maksaa palkkaa. Työpaikka sijaitsisi missä haluat, Suomessa kuitenkin. Ei muita merkittäviä työsuhde-etuja kuin palkka, jonkinasteinen työterveyshoito voisi kyllä olla. Millainen kuukausipalkka kokopäivätyöstä riittäisi? Tai, jos teet mieluummin osapäivätöitä tai tuntipalkkaisena, millainen palkka niistä?
Kommentit (59)
Olen laskenut, että pärjään ja olisin tyytyväinen 800-900 €/kk (netto) Ja jahka saan asuntolainani maksettua eli vuoden päästä, ajattelin ryhtyä tekemään osa-aikaista työtä, niin että tuloni tippuvatkin juuri tuohon. Tollakaan summalla ei tarvi ihan elää kädestä suuhun, saisin siitä noin 50€/kk säästöön ainakin.
Nyt saan nettona vaihdellen 1650 - 1950€/ kk ja maksan asuntolainaa tonnin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että taas puhutaan bruttopalkasta, kun mietitään mikä määrä riittäisi. Minusta tässä ratkaisevampaa on se netto eli se mitä oikeasti tulee tilille.
No, bruttoon vaikuttaa esim. asuntovelan korot, eli hankkiiko itselleen varallisuutta maksamalla asuntovelkaa. Mutta okei, kertokaa ilmoittakaa brutto tai netto sen mukaan kumpaa tarkoitatte, ja sitten tosiaan sekin kumpaa tarkoitatte.
Ja hyvä tuokin lisäys, että palkan tulisi olla se sama, joka mielestänne jokaiselle suomalaiselle pitäisi riittää.
- ap
Millähän tavalla asuntovelan korko vaikuttaa palkkaan? Palkka kun käsittääkseni on se raha, jonka työnantaja maksaa työntekijälle korvauksena työnteosta. Ei minun työnantajani ainakaan ole missään tekemisissä minun asuntolainani tai sen korkojen kanssa. Ja ihan hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään työttömänä olleena 1000€ kk. käteen olisi riittävä summa vaikka koko loppuelämän ajan.
Minusta tällaiset vastaukset ovat vaarallisia, mutta ymmärrän hyvin, että työttömänä (olen itsekin) alkaa ajatella, että "kun nyt saisi edes tonnin". Tätähän poliitikot ja työnantajat vesi kielellä odottavat. He toivovat, että ihmisten tilanne menee niin pahaksi, että mikä tahansa rupupalkka kelpaa ja siitä ollaan vielä kiitollisia. Minusta kaikkien, niiden työttömienkin, pitäisi ylläpitää jonkinlaista arvoa itseään ja työtään kohtaan.
Jos puhuit vain muutamien tuntien osa-aikatyöstä, niin sitten ymmärrän, muuten en.
Olen se, joka peräsi 15 euron minimituntipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha eli vakavissaan annettuja vastauksia ei kovin monta tule.
Olisi kai pitänyt kysyä, minkä palkan pitää muille suomalaisille riittää aloituksessa annetuin ehdoin.
Millaisia vastauksia oikein odotit? Pienempiä summia? Ajattele, että 4000 bruttopalkasta ei kuitenkaan jää nettona kuin (vähennyksistä ja asuinpaikasta riippuen) noin 2500 käteen. Sillä summalla pitää maksaa kaikki yksin.
Sellaisia, joista ajattelet, että se palkka riittäisi. Ja jota pitäisit kohtuullisena ja riittävänä kenelle tahansa suomalaiselle. Siis kenelle tahansa, myös niille, joilla ei ole esim. älyllisiä edellytyksiä tehdä sinun työtäsi.
Olen muuten itse tehnyt työtä neljän tonnin bruttopalkalla. Käteen jäi 2700 euroa kuussa, mikä tuntui ihan ruhtinaalliselta - olihan se enemmän kuin edeltävän duunin bruttopalkkani. Ja itse maksoin siitä kaiken.
"Riittäisi"? 1300 nettoa, jo sillä eläisin leveämmin ja kävisin ulkomaillakin useamman kerran vuodessa.
T. Yksiössä asuva lapseton ja lemmikitön kaupunkilaissinkku
Teen työtä jota rakastan, vaikka palkka onkin nettona 1300e kuussa. Laskeskelin, että jos palkka nousisi tonnilla en tarvitsisi enää yhtään mitään muuta. Sillä saisin elettyä ja muutettua kämppään josta unelmoin. Jos tosin pitäisi valita nykyisen työni ja työn, josta en pitäisi näin paljoa, mutta tienaisin esim. 4000e kuussa en vaihtaisi missään nimessä. Parempi näin köyhempänä, mutta onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha eli vakavissaan annettuja vastauksia ei kovin monta tule.
Olisi kai pitänyt kysyä, minkä palkan pitää muille suomalaisille riittää aloituksessa annetuin ehdoin.
Millaisia vastauksia oikein odotit? Pienempiä summia? Ajattele, että 4000 bruttopalkasta ei kuitenkaan jää nettona kuin (vähennyksistä ja asuinpaikasta riippuen) noin 2500 käteen. Sillä summalla pitää maksaa kaikki yksin.
Sellaisia, joista ajattelet, että se palkka riittäisi. Ja jota pitäisit kohtuullisena ja riittävänä kenelle tahansa suomalaiselle. Siis kenelle tahansa, myös niille, joilla ei ole esim. älyllisiä edellytyksiä tehdä sinun työtäsi.
Olen muuten itse tehnyt työtä neljän tonnin bruttopalkalla. Käteen jäi 2700 euroa kuussa, mikä tuntui ihan ruhtinaalliselta - olihan se enemmän kuin edeltävän duunin bruttopalkkani. Ja itse maksoin siitä kaiken.
Sama netto palkka ei varmasti riitä meille kaikille. Asumiskulut, asuinpaikka ja perhe koko vaikuttavat kuluihin aivan käsittämättömän paljon. Minulle riittää 2500 käteen, sillä meidän elämä olisi sitten ihan kituuttamista. Tähän vaikuttaa mm. asuinpaikan sijainti ja siitä johtuvat asumiskustannukset sekä perhe koko ja se että maksan kaiken siis todellakin aivan yksin. Lasten isä ei osallistu minun kuluihin millään muotoa ja koska lapsilisät tulevat minun tilille, niin minä maksan KAIKKI lasten menot. Alkaen viikkorahasta päättyen harrastuksiin. 2500 käteen, no sillä rahalla ei 4 lapsisessa perheessä muuten harrasteta muuta kuin kirjastoa ja uimahalleja.
Jollekin sinkulle jonka asumiskulut ovat vaikkapa 400 euroa (kuten ystävälläni) riittäisi varmasti aivan loistavasti 1000 euroa käteen. Tai sitten ei.
Käteen jää nyt kuukaudessa 1700 e, aivan liian vähän. Veikkaisin että 2500 e kuukaudessa NETTO riittäisi jo mainiosti. Harmi etten tuollaisia summia tule saamaan ikinä.
Saan käteen 1300e, kokopäivätyöstä. Liian vähän... pitäisi ainakin 1500-1600.
Mä en ymmärrä tuota, että pitäisi riittää ihan kaikille. Meillä on 5 henkinen perhe. Tienaan nettona 2000€ ja mies 2600€. Tällä rahalla (+lapsilisät) saadaan jotenkin pyöritettyä meidän arkea. Ei matkustella ja vähänkin isompaan hankintaan pitää säästää pitkän aikaa. Tonni lisää jomman kumman nettopalkkaan auttaisi.
Mutta 2000€ netolla varmaan joku sinkku tulisi toimeen ihan ok tai lapseton pariskunta 4600€ netolla.
Nykyinen palkkaa 2600€/kk brt. riittää mainiosti, kun on asunnot ja autot maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota, että pitäisi riittää ihan kaikille. Meillä on 5 henkinen perhe. Tienaan nettona 2000€ ja mies 2600€. Tällä rahalla (+lapsilisät) saadaan jotenkin pyöritettyä meidän arkea. Ei matkustella ja vähänkin isompaan hankintaan pitää säästää pitkän aikaa. Tonni lisää jomman kumman nettopalkkaan auttaisi.
Mutta 2000€ netolla varmaan joku sinkku tulisi toimeen ihan ok tai lapseton pariskunta 4600€ netolla.
Ei se palkka, vaan kuluttamisen määrä.
Eihän maailman superrikkaillekaan riitä mikään. Yhä lisää ovat vailla jotakin.
Juuri laskeskelin kuukausibudjettia millä nyt pärjäilen.
4000€ on tuo kuukausittainen tarve tällä hetkellä.
Mitähän tuo nyt sitten tekisin verotettavana tulona, 7000-8000€ kuukaudessa?
Sellainen josta jää käteen vähintään 1500e. Köyhänä työttömyysturvalla eläminen ei ole kivaa kun joutuu jatkuvasti laskemaan senttejä.
3000- 3500 e netto olisi ihan riittävä, nyt 2200 e netto.
1200 on tällä hetkellä netto. Hiljaista ja vaatimatonta on elämä, ja tylsääkin.
Tonni lisää niin ois ihan hip-hurraa!
Meillä on netto yhteensä nyt reilu 5000 ja olemme todella onnellisia! :) Tämä siis riittää.
Suomessa inhimillinen nettoansio olisi minimissään 3000 €/kk. Musta tuntuu ettemme pärjää 4,5K/kk nettona, vaikka meillä ei ole lapsia ja harrastuksia, mutta meillä kummallakin on pitkäaikaissairaus. Tuosta summasta pitää siis maksaa asuntolainat, auto, laskut, ruoat, lääkärikäynnit ja lääkkeet niin eipä paljoa juhlita.
Mulla ei oo mitää tuloja tällä hetkellä erinäisistä syistä nii riittäis ihan vaikka 800e/kk kiitos.......... voisin puoliks maksaa tätä kämppää ja jäis sitte ruokaanki. Huoh. Olkaa kiitollisia työpaikoistanne.