Perheblogit ja lasten yksityisyydensuoja
Musta on ihan järkyttävää, miten nykypäivänä on mahdollista jakaa lapsen koko elämä odotusajasta alkaen nettiin kaikkien nähtäville. Monien perhebloggajien lapsilla ei ole mitään yksityisyyttä, ja he joutuvat käytännössä työskentelemään blogissa ilmaiseksi taataakseen perheelleen elannon. Tämänkaltainen ilmaisen lapsityövoiman käyttö on ensinnäkin lainvastaista ja myös mielestäni eettisesti hyvin kyseenalaista.
Aiheesta olikin aiemmin jo keskustelua yhdessä tiettyyn bloggaajan liittyvässä ketjussa, joka poistettiin jostakin syystä. Ajattelin tehdä aiheelle ihan oman ketjun osoittamatta sormella ketään tiettyä bloggaajan. Mun mielestä tästä aiheesta olisi syytä herätä laajempaakiin yhteiskunnallista keskustelua ja toivon, että jossain vaiheessa tähän lasten "myymiseen" puututaan jotenkin.
Mielipiteitä?
Kommentit (99)
Niin, ainahan on ollut julkkiksia. Ja on ihmisiä, jotka joutuvat syntymästään asti olemaan esillä, niin kuin vaikka Ruotsin Estelle.
Mutta kyllä minustakin välillä tuntuu, että blogeissa mennään epämiellyttävän pitkälle.
Millainen tulevaisuus on esim. Mungoannan pojalla, josta tiedetään koko nimi, siitospaikka ja jonka pippelikin on jo esitelty kaikelle kansalle "taiteellisissa" kuvissa?
Olen lueskellut lähinnä kauhulla erään keski-ikäisen bloggaajan blogia, jossa lapset ovat säännöllisesti postauksissa mukana, jopa mainospostauksissa malleina. Mielestäni suorastaan kuvottavaa.
Ja kun perheen muutkin asiat raportoidaan, voi perheestä (halutessaan) selvittää lähes kaiken. En ymmärrä en.
Kiva niille lapsille sitten vähän vanhempina saada selville totuus vanhemmistaan. Mahtaa tuntua lapsesta kivalta, kun saa selville, että koko lapsuutensa on kuvin ja sanoin monen ihmisen edessä internetissä. En ymmärrä, eikö bloggareille tule koskaan tuota mieleen. Että miltä siitä lapsesta tuntuu.
Ihan hyvä ja kiinnostava keskustelunavaus. Itse kavahdan liiallista puuttumista perheiden elämään, vanhemmilla pitäisi kuitenkin olla oikeus valita kasvattaa lapset haluamallaan tavalla. Jos joku äiti elää julkista elämää bloginsa kautta, on mielestäni luonnollista että lapsetkin tavalla tai toisella blogissa saattaa esiintyä.
Ja maailma muuttuu, en oikein jaksa uskoa uhkakuviin että lapsen aikuisuus on helvettiä, koska äiti jakoi hänestä makkaranpaisto- kuvan vuonna nakki ja mooses feisbuukkelissa. Materiaalia on netissä niin paljon jo nyt vuonna 2017, ettei ketään oikeasti kiinnosta yksittäiset tavalliset vauva- / lapsikuvat.
MUTTA jos lasten kuvia käytetään kaupallisiin tarkoituksiin tai rahan tienaamiseen (esim mainospostaukset) tulisi lapsille maksaa asianmukaiset palkkiot.
Kenestäkään ei tulisi julkaista nakukuvia tai kuvia jossa kohde asetetaan esim. noloon asemaan.
Kenenkään terveystiedot tai muut hyvin henkilökohtaiset asiat ei kuulu nettiin.
Kun lapsi on tarpeeksi vanha päättämään asiasta itse, niin vastoin hänen tahtoaan ei tulisi julkaista yhtään mitään. Ei edes sitä äidin mielestä kivaa kuvaa.
Lisäsuojaa itse hankin vielä julkaisemalla lapsistani tarkoin harkittuja kuvia vain yksityisissä tileissäni; eli oma insta/ fb ei ole julkinen. Kaverilistalle hyväksyn vain ne jotka oikeasti tunnen. Netti on kiva ja helppo tapa ylläpitää sosiaalisia suhteita ja jakaa läheisille kuulumisia, mutta järki mukaan.
Mua ahdistaa tietty blogi, jossa kerrotaan perhe-elämästä vaikeasti vammaisen lapsen kanssa. Ymmärrän, että aihe on tärkeä ja ihmisten on hyvä oppia aiheesta uutta. Se on kuitenkin niin kovin henkilökohtaista vuodatusta, että joka kerta jää jotenkin epämääräisen huono omatunto lukemisesta. Tuntuu tirkistelyltä, vaikka asiat kerrotaankin vapaaehtoisesti. Tulee jotenkin sellainen olo, että kun lapset eivät voi päättää, mun ei pitäisi lukea. Yleensä en luekaan.
Toivon perheelle kaikkea hyvää. Ihailen heidän vahvuuttaan. Ja varmaan aikuiset ovat yhdessä päättäneet blogin linjasta. Suotakoon se heille.
Tällainen oli tänään Sos-lapsikylän fb-sivulla
"Sosiaalisessa mediassa ei pitäisi jakaa mitään lapsen yksityiselämään liittyvää, kuten nimeä tai osoitetta. Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin valokuvaa ei saa julkaista sosiaalisessa mediassa ilman kuvassa esiintyvän, eli lapsen itsensä lupaa.
Monet vanhemmat jakavat varomattomasti lapsistaan kuvia ja tietoja sosiaalisessa mediassa. Lapsilla voi olla valtava digitaalinen jalanjälki jo ennen, kuin he kykenevät itse päättämään asioistaan.".
Täällä taas toisenlaista näkökulmaa
https://www.acast.com/valeaidinnauhoitukset/valeaidinnauhoituksets01e08…-
"Nätit" kuvat omalle kaveri/perhepiirille jaettuna on ok. Julkiset blogit, kuvia joka kulmasta. Postaukset mieltymyksistä, taidoista, kuvia vielä asuin alueen ympäristöstä. Ei hyvä.
Vaikka äiti olisi huomiosta nauttiva, voi lapsi olla arka, varautunut, helposti ahdistuva kun on nuori/aikuinen.
Mun mielestä on ookoo silloin tällöin julkaista hyvän maun mukaisia kuvia lapsista muun sisällön ohessa mutta lasten kokemuksilla ja muistoilla sekä kuvilla rahastus on törkeää. Itselläni on sen ikäiset lapset että osaavat kertoa haluavatko olla äidin instatilillä ja vaikka mielellään katselevat instagramin kuvia niin harvoin haluavat omaa kuvaansa sinne. Se on kuulemma todella noloa. Ja heidän mielestään nuo perheblogien kuvat ovat tosi noloja.
"Miks nuo pikkutytöt tuolla tavalla pyllistelee nolosti tuossa kuvassa?" On jäänyt parhaiten mieleen. Kuvassa bloggarin alle kouluikäiset lapset poseeraavat aikuismaisesti. " miks ton vauvan kaikki jutut näytetään?" Vauvalla on vaippa mutta melkein varhaisteinin mukaan on kauheeta jos jostakin on otettu kuva ihan nakkena (pikkuhousut jalassa, vauvan kohdalla vaippa). Muutenkin häveliäisyys on sanotaanko ainakin 8v ylöspäin on tosi kova juttu ja tiettyjen juttujen näyttäminen on noloa, samoin sellainen pyllistely ja poseeraaminen (joka alle 8v on vielä ookoo kun häveliäisyys ei ole vielä se juttu) Muistan kun omat tytöt oli pienempiä niin isommat tytöt nauroivat ja tirskuivat (tosin hyväntahtoisesti mutta heitä selkeästi nolotti pikkutyttöjen puolesta) niille manöövereille. Onneksi en ikuistanut niitä koko kansalle nähtäviksi nimittäin se olis kamalinta mitä tytöt nyt vois ajatellakaan. Että kaverit näkis.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ookoo silloin tällöin julkaista hyvän maun mukaisia kuvia lapsista muun sisällön ohessa mutta lasten kokemuksilla ja muistoilla sekä kuvilla rahastus on törkeää. Itselläni on sen ikäiset lapset että osaavat kertoa haluavatko olla äidin instatilillä ja vaikka mielellään katselevat instagramin kuvia niin harvoin haluavat omaa kuvaansa sinne. Se on kuulemma todella noloa. Ja heidän mielestään nuo perheblogien kuvat ovat tosi noloja.
"Miks nuo pikkutytöt tuolla tavalla pyllistelee nolosti tuossa kuvassa?" On jäänyt parhaiten mieleen. Kuvassa bloggarin alle kouluikäiset lapset poseeraavat aikuismaisesti. " miks ton vauvan kaikki jutut näytetään?" Vauvalla on vaippa mutta melkein varhaisteinin mukaan on kauheeta jos jostakin on otettu kuva ihan nakkena (pikkuhousut jalassa, vauvan kohdalla vaippa). Muutenkin häveliäisyys on sanotaanko ainakin 8v ylöspäin on tosi kova juttu ja tiettyjen juttujen näyttäminen on noloa, samoin sellainen pyllistely ja poseeraaminen (joka alle 8v on vielä ookoo kun häveliäisyys ei ole vielä se juttu) Muistan kun omat tytöt oli pienempiä niin isommat tytöt nauroivat ja tirskuivat (tosin hyväntahtoisesti mutta heitä selkeästi nolotti pikkutyttöjen puolesta) niille manöövereille. Onneksi en ikuistanut niitä koko kansalle nähtäviksi nimittäin se olis kamalinta mitä tytöt nyt vois ajatellakaan. Että kaverit näkis.
Oon miettinyt näitä samoja asioita esim. Voileivän ja Mutsis on -blogin kohdalla. Kiva lapsilla sitten muutaman vuoden päästä :/
Olen huomannut useammassakin blogissa että esikoisen kohdalla/lasten ollessa hyvin pieniä vakuutellaan että lasten yksityisyys on tärkeää ja lasten kasvaessa he jäävät blogin ulkopuolelle. Eräs ulkosuomalainen bloggaaja jopa kirjoitti että hän miehensä kanssa päätti ettei lapsen naama tule koskaan blogissa näkymään. Jo puolisen vuotta myöhemmin oli lapsi blogissa esillä jokaisesta kulmasta ja toisesta lapsesta onkin kerrottu ja näytetty kaikki heti syntymästä alkaen.
Unohtuuko nuo jalot aikeet jossain kohtaa "kun muutkin niin tekee" vai huomaavatko miten paljon klikkejä-rahaa saavat kun myyvät lapsensa julkisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt näitä samoja asioita esim. Voileivän ja Mutsis on -blogin kohdalla. Kiva lapsilla sitten muutaman vuoden päästä :/
Pahimmassa tapauksessa jo nyt isommat lapset naureskelevat jos vastaan tulevat nämä "somejulkkislapset" ja pilailevat matkimalla poseerauksia ja "joo, mä olen niin kaunis, katsokaa mua". Ikävää mutta tapahtuu. Kaikki me tiedämme sen.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut useammassakin blogissa että esikoisen kohdalla/lasten ollessa hyvin pieniä vakuutellaan että lasten yksityisyys on tärkeää ja lasten kasvaessa he jäävät blogin ulkopuolelle. Eräs ulkosuomalainen bloggaaja jopa kirjoitti että hän miehensä kanssa päätti ettei lapsen naama tule koskaan blogissa näkymään. Jo puolisen vuotta myöhemmin oli lapsi blogissa esillä jokaisesta kulmasta ja toisesta lapsesta onkin kerrottu ja näytetty kaikki heti syntymästä alkaen.
Unohtuuko nuo jalot aikeet jossain kohtaa "kun muutkin niin tekee" vai huomaavatko miten paljon klikkejä-rahaa saavat kun myyvät lapsensa julkisuuteen?
Luulen, että se on klikeistä ja rahasta kiinni. Toisaalta on olemassa suosittujakin bloggaajia, jotka eivät blogissa näytä edes lastensa kasvoja. Mun mielestä Sara Parikka on hyvä esimerkki siitä, miten lapsiperhebloggaaja toimii oikein lastensa kannalta. En ole muuten mitenkään kyseisen blogin fani, mutta tässä asiassa pakko nostaa hattua hänelle.
En voi olla ajattelematta, että liikaa lapsestaan julkisesti kertovat vanhemmat tekevät lapsistaan helpon maalitaulun esimerkiksi myöhemmille hyväksikäyttöyrityksille. Pahantahtoiset aikuiset voivat käyttää näitä tietoja luodakseen yhteyden lapseen. Olin itse lapsi 1980- ja 90-luvuilla ja silloin ainakin omalla kotipaikkakunnalla lapsille korostettiin, että oman turvallisuuden takia ei tuntemattomille kyselijöille saa kertoa esimerkiksi koko nimeään tai missä asuu. Nyt vanhemmat ilmoittavat ihan itse nämä tiedot jälkikasvustaan kaikille kiinnostuneille.
Luen lähinnä kosmetiikkablogeja ja niissä harvemmin perheteemoja esiintyy. Eräs keski-ikäinen bloggaaja postaa silloin tällöin perheensä kuulumisia ja niiden postausten yhteydessä olen lukijana miettinyt lapsen oikeutta omaan yksityisyyteen. Postauksissa esiintyy taaperoikäinen lapsi nimellään ja kasvoillaan. Lapsella on hyvin persoonalliset kasvonpiirteet, jotka todennäköisesti säilyvät tunnistettavina aikuisuuteen. Lapsen luonnetta ja mielenkiinnon kohteita kuvataan hyvinkin yksityiskohtaisesti. Sairastamisetkin on käsitelty. Lukijalle näistä satunnaisistakin postauksista tulee kiusaantunut olo: en halua tietää tästä perheestä ja lapsesta näitä asioita, nämä asiat eivät kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ainahan on ollut julkkiksia. Ja on ihmisiä, jotka joutuvat syntymästään asti olemaan esillä, niin kuin vaikka Ruotsin Estelle.
Mutta kyllä minustakin välillä tuntuu, että blogeissa mennään epämiellyttävän pitkälle.
Ihan eri asia joku Estelle, jota nähdään etäisesti juhlavaatteissa edustustilaisuuksissa kuin nämä blogien yksityiskohtaiset selostukset yövalvoimisista, leikeistä, ensimmäisistä sanoista, ruokavaliosta, vesirokosta ja kakan koostumuksesta.
Minua perheblogeissa arveluttaa nimenomaan se, että tietoa jaetaan niin yksityiskohtaisesti, ja tiedot ovat näppärästi samassa paikassa yhdistettävissä kokonaiskuvaksi. Yksittäisiä paloja lapsen elämästä tuskin voisi käyttää lasta vastaan, mutta tuollainen koko tarinan kertominen tuntuu epäreilulta. Sama juttu on joillain sometileillä: päivittäin tai ainakin viikoittain raportoidaan lapsen elämästä.
Toisaalta en ymmärrä myöskään muutaman kaverini ehdotonta näkemystä. Heidän mielestään on kirjaimellisesti rikos, jos laittaa vaikkapa perheen yhteiseltä lomamatkalta kuvan, jossa lapsi istuu vanhemman sylissä ravintolassa. He eivät siis hyväksy minkäänlaisia kasvokuvia lapsista netissä, ei edes sitä, jos näitä laitetaan pari-kolme kertaa vuodessa joistain erityistilanteista. Ymmärrän, että kaikista ei tunnu mukavalta laittaa tällaisia kuvia, mutta minusta menee vähän överiksi haukkua paskaksi vanhemmaksi tuollaisesta. Onhan lapsista ollut iät ja ajat kuvia esim. sanomalehdissä. Oman paikkakuntani lehdessä on jo vuosikymmeniä julkaistu lasten kasvokuvia synttärionnitteluiden yhteydessä. Minäkin voisin milloin tahansa mennä paikalliskirjaston arkistoja penkomaan, etsiä sieltä jonkun aikuisen tuttuni synttärionnittelun, skannata sen ja laittaa nettiin pervojen nähtäville. Harvaa nykyaikuista tuskin vaivaa tuollaiset sanomalehtikuvat, vaikka ne ovat periaatteessa kenen tahansa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Minua perheblogeissa arveluttaa nimenomaan se, että tietoa jaetaan niin yksityiskohtaisesti, ja tiedot ovat näppärästi samassa paikassa yhdistettävissä kokonaiskuvaksi. Yksittäisiä paloja lapsen elämästä tuskin voisi käyttää lasta vastaan, mutta tuollainen koko tarinan kertominen tuntuu epäreilulta. Sama juttu on joillain sometileillä: päivittäin tai ainakin viikoittain raportoidaan lapsen elämästä.
Toisaalta en ymmärrä myöskään muutaman kaverini ehdotonta näkemystä. Heidän mielestään on kirjaimellisesti rikos, jos laittaa vaikkapa perheen yhteiseltä lomamatkalta kuvan, jossa lapsi istuu vanhemman sylissä ravintolassa. He eivät siis hyväksy minkäänlaisia kasvokuvia lapsista netissä, ei edes sitä, jos näitä laitetaan pari-kolme kertaa vuodessa joistain erityistilanteista. Ymmärrän, että kaikista ei tunnu mukavalta laittaa tällaisia kuvia, mutta minusta menee vähän överiksi haukkua paskaksi vanhemmaksi tuollaisesta. Onhan lapsista ollut iät ja ajat kuvia esim. sanomalehdissä. Oman paikkakuntani lehdessä on jo vuosikymmeniä julkaistu lasten kasvokuvia synttärionnitteluiden yhteydessä. Minäkin voisin milloin tahansa mennä paikalliskirjaston arkistoja penkomaan, etsiä sieltä jonkun aikuisen tuttuni synttärionnittelun, skannata sen ja laittaa nettiin pervojen nähtäville. Harvaa nykyaikuista tuskin vaivaa tuollaiset sanomalehtikuvat, vaikka ne ovat periaatteessa kenen tahansa saatavilla.
Et ymmärrä sanomalehden ja netin eroa. Sanomalehden uutiset ja valokuvat ovat seuraavan päivän kalankääreitä ja lopulta muussattuna uusiopaperiksi, mutta netissä kuvat ja tekstit elävät ikuisesti ja ovat helposti etsittävissä, katsottavissa ja kopioitavissa ja levitettävissä.
Itse en aiemmin tajunnut yksityisyydensuojaa lapsille, vaan laitoin faceen kuvia, kun olivat pieniä lapsia. Sitten perehdyin aiheeseen ja tein päätöksen. Ei yhtäkään naamakuvaa tai muutakaan kuvaa lapsista nettiin, ei millekkään foorumille. Eli totaalikielto myös koulussa. Poistin kaikki kuvat lapsistani facebookista jo 5 vuotta sitten.
Jep. Tiedän yhden julkisen instagram-tilin, jossa näkyy lapsen koko elämä, koko nimi, syntymäaika ja kotiosoitekin. Koomista kyllä, äitinsä, jonka nimellä tili siis on, ei postaa itsestään juuri ollenkaan kuvia, ehkä jotain jalkakuvia tai sellaisia missä näkyy puolet kasvoista, yleensä aurinkolasit päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä sanomalehden ja netin eroa. Sanomalehden uutiset ja valokuvat ovat seuraavan päivän kalankääreitä ja lopulta muussattuna uusiopaperiksi, mutta netissä kuvat ja tekstit elävät ikuisesti ja ovat helposti etsittävissä, katsottavissa ja kopioitavissa ja levitettävissä.
Itse en aiemmin tajunnut yksityisyydensuojaa lapsille, vaan laitoin faceen kuvia, kun olivat pieniä lapsia. Sitten perehdyin aiheeseen ja tein päätöksen. Ei yhtäkään naamakuvaa tai muutakaan kuvaa lapsista nettiin, ei millekkään foorumille. Eli totaalikielto myös koulussa. Poistin kaikki kuvat lapsistani facebookista jo 5 vuotta sitten.
No, sanomalehdistä ja muista vastaavista julkaisuista tuppaa olemaan hyvät arkistot kirjastoissa. Nykyään monien lehtien tilaajilla on myös pääsy digitoituihin vanhoihin lehtiin ties kuinka pitkältä ajalta. Tiedän, että nettiin laitetut kuvat voivat jäädä sinne ikiajoiksi. Mutta kumpi on 12-vuotiaalle koulukiusaajalle tosiasiallisesti helpompaa: saada haltuunsa luokkakaverin kuva, joka on ollut 10 vuotta sitten sanomalehdessä, vai saada haltuunsa kuva, jonka luokkakaverin vanhempi on lisännyt 10 vuotta sitten yksityiselle Instagram-tililleen, jonka on poistanut 6 vuotta sitten? Keinonsa on tietysti olemassa molempiin, mutta turha sitä nettiä on myöskään hysteerisesti demonisoida. Mutta kuten aiemmin tein selväksi, en tietenkään kannata minkä tahansa kuvien tai tietojen levittämistä. Ja vaikka kuvat olisivat harmittomia, voi niiden suuri määrä ja tiheä julkaisutahti paljastaa liikaa lapsen elämästä. Tietysti on varmaan jo 30 vuotta sitten ollut nekin tyypit, jotka eivät sallineet lastensa kuvia julkaistavan paikallislehdessä missään yhteydessä.
Tuntuu, että monien bloggareiden lapsista tietää enemmän kuin esimerkiksi oman veljen lapsista. Inhottavaa.