Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.
Ei joka paikassa edes ole puhtaita lautasia tyrkyllä. Mutta enpä ole tätä kyllä tiennyt muutenkaan, aina olen sen likaisen lautasen kanssa hakenut siihen lisää.
Kaltaistesi vuoksi en enää vuosiin ole syönyt noutopöydästä.
Kerätään toisten heittämiä roskia, pulloja, tölkkejä ym. teiden varsilta, lenkkipoluilta ja metsästä.
Ennen bussikuskia tervehdittiin, kun tultiin bussiin, siis 60-ja 70-luvulla, kun lähdettiin, niin kiitettiin kyydistä. Toki tapa poistui, kun busseihin tuli taakse ovet. Siis Helsingissä. Tuntemattomat miehet tarjosivat apua kauppakassien kantamisessa kotiin, mutta ei toki nykyään, kun varkaudet lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ennen bussikuskia tervehdittiin, kun tultiin bussiin, siis 60-ja 70-luvulla, kun lähdettiin, niin kiitettiin kyydistä. Toki tapa poistui, kun busseihin tuli taakse ovet. Siis Helsingissä. Tuntemattomat miehet tarjosivat apua kauppakassien kantamisessa kotiin, mutta ei toki nykyään, kun varkaudet lisääntyneet.
Minä moikkaan bussikuskia aina ja bussista jäädessä huikkaan kiitokset. Näin olen tehnyt aina.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön
Peräänkuulutan monia kohteliaita tapoja mutta tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt.
Kun järjestän itse juhlat mulla on yleensä tiedossa miten haluan asiat ja ne on helpompi tehdä itse kuin selittää jollekin. Samoin jos haluaa olla vieraassa keittiössä avuksi, siitä on ihan plus miinus nolla hyöty kun pitää kysellä miten mikäkin laitetaan ja mistä mikäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vaatimuksesta tasa-arvosta on se hyvä etu, ettei tarvitse olla kohtelias vaan voi käsitellä heitä kuin muitakin jätkiä, eli se on nykyään hyvä käytöstapa.
-
Juuri näin. Onko se tasa-arvoa, että nainen on taas-arvoinen miehen kanssa + saa erityiskohtelun esim ovien aukaisu tai ei tarvitse kantaa raskaita kasseja/laatikoita. Ei vaan jos haluaa täyden taas-arvon, niin silloin avaa itse oven, kantelee ja nostelee siinä kuin mieskin.
Naiset voisivat opettalla niiaamaan. Kumartaminen kuuluu miehille.
Mun mielestä on kohteliasta onnitella, jos joku kertoi saaneensa uuden työpaikan.
Kun mennään kylään katsomaan vauvaa ensimmäistä kertaa, viedään jotain tuomisia vauvalle, mielellään myös vanhemmille (esim. kukkia, keksipaketti). Samoin viedään tuparilahja, jos mennään ensimmäistä kertaa ystävien/sukulaisten uutta kotia katsomaan.
Tervehdittäessä arvokkaampaa henkilöä tai naista ulkosalla, nostetaan hattua! Hattua ei pidetä sisällä, ainakaan toisen kotona.
Herrasmies ei lyö naista hattu päässä.
Virallinen tilaisuus presidentti, muutoin mummo
Maksattaa veronmaksajilla bilettämiset ja aamiaiset yms.
Jos tuodaan kukkia tuliaiseksi, ne pitää ottaa pois paketista (esim. pihassa tai rappukäytävässä) ennenkuin ojentaa ne isäntäväelle.
Tätä ei melkein kukaan tiedä/noudata nykyään, mutta on vielä paljon mukavampi saada kukat niin että voi laittaa suoraan maljakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kädelle suuteleminen
Ja ne jotka tätä yrittää, eivät lähes koskaan tiedä, että tervehtiessä kättä EI ole tarkoitus imutella, suudella tai edes koskea huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä moikkaan bussikuskia aina ja bussista jäädessä huikkaan kiitokset. Näin olen tehnyt aina.
Taaempaa huikkailut lähinnä sattuu muiden korviin, lopettakaa ne! Vieressä ollessa sopii tervehtiä, mutta pois jäädessä takaovella korkeintaan nostaa tassua tervehdykseen eikä huikkailla mitään.
Miksi heitetään nykyään roskia jokapuolelle tienvarsiin, heitetään laivasta mereen, järviin ja jokiin tai kauppa keskusten käytäville? Oikeisiin käytöstapoihin kuuluu, että roskat viedään roskakoriin tai jos niitä ei löydy, niin ne jätetään vaikka oman pihan roskakoriin. En ymmärrä tätä huonoa käytöstä luontoa kohtaan, koska tämä roskaaminen kostautuu ennen pitkään nuorempaan väestöön ja lapsiin ja tuleville sukupolville. Yritän kerätä aina tai välillä roskia luonnosta, mutta aika mahdoton tehtävä tätä välinpitämätöntä kulttuuria kohtaan. Mistä johtuu tämä roskaamisen huonot käytöstavat? Voiko joku selittää minulle, miksi roskat ym. heitetään luontoon?
Myös naiset pysähtyvät ja ehkä painavat päänsä.