Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruumisauto menee ohi, miehet ja pojat ottavat lakin päästään.
Tästä tuli muuten mieleeni sellainen, että miten käytännössä tulee toimia, jos ajaa ruumisautosaattueen perässä. Ohittaa ei saa, mutta ei kai mikään etiketti voi odottaa, että ajat kymmeniä kilometrejä 40 kilometriä tunnissa, kun rajoitus on 100?
Tähän ei ilmeisesti vielä vastattu. Osaako joku sanoa?
Ohittaa saa,mutta ruumisauton ja saattajien väliin ei saa ajaa.
antamalla naiselle ensiksi orgasmin kielellä, sen jälkeen yhdyntä.
Muiden huomioon ottaminen ei enää ole yleistä juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain asiassa ollaan Suomessa sentään muita maita edellä. On todella idioottimaista tehdä numero toisen ihmisen ruumiintoiminnoista.
Viitaten siis "terveydeksi" sanomiseen toisen aivastaessa.
Miten niin? Ihan normaalia useissa Euroopan maissa.
Niinhän hän kirjoitti, että Suomessa ollaan edellä eikä tehdä siitä numeroa, Euroopan useissa maissa tehdään. Se on ärsyttävää kun vaikka töissä ulkomailla aivastat niin puoli toimistoa huutaa vähän aikaa terveydeksi, ja kun aivastat uudestaan niin ne huutaa vielä enemmän.
Tarkoitin, että mielestäni se on normaalia tai tavanomaista useissa Euroopan maissa Suomi mukaan lukien. Itselleni ainakin tuttu tapa, olen ollut sekä toivottajana että toivotettavana. Hämmästyin, koska olen pitänyt sitä normaalina, en ole ajatellutkaan että se olisi idioottimaista. Tai että joku pahastuisi.
Tuliaisten viemisessä on sama ilmiö, toisten mielestä se on kohteliasta ja toisten mielestä töykeää. Samoin ovien aukaisu tai muu auttaminen. Nykyään on selvästi hankalampaa olla kohtelias ja huomaavainen. Ehkä huomaavaisuus ja hyvät käytöstavat ovat muuttuneet harvinaiseksi siksi, että joku siitä aina pahastuu ja ärsyyntyy? Epäkohteliaisuus on aina tavallaan varma valinta.
Jos itsellä on ostoskärryt täynnä ostoksia ja kassajonossa taakse tulee ihminen jolla vain pari tuotetta käsissään, päästää hänet ohi jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tosiaankin helmiä sioille. Ennen oli normaalia herrasmiehen käytöstä auttaa naiselta takki päältä, avata ovi hänelle, tarjota tuoli ravintolassa jne. Näin olen itsekin tottunut toimimaan. Olen aina ajatellut että näiden tapojen taustalla on ollut arvostus ja kunnioitus daamia kohtaan. Jotkut naisoletetut tuntuvat edelleen arvostavan näitä tapoja, mutta toisinaan ei. esim. olen saanut kommentteja että "osaan kyllä itse avata oven", kun avaan oven daamille. Pitäisikö sitten luopua näistä vanhoillisista tavoista...
Suomessa vähän fifty-sixty, kannattaako ihan noin herrasmies olla. Mutta jos ulkomailla käyt ja siellä naisia deittailet, niin nämä herrasmiesten tavat ovat siellä edelleen arvossaan.
Kyllä omalle deitille ehdottomasti avataan ovet, autetaan takki päälle ja tuoli alle. Ei liian lipevästi vaan luontevasti. Tuo ovien availu erottaa työelämässä jyvät akanoista. Joskus olen saanut oven naamalleni, tai tullut melkein liiskatuksi ovenkarmiin, onneksi harvoin. Osaan hidastaa sopivasti ovelle tullessa, jolloin mies pystyy luontevasti avaamaan mulle oven. Toimii muuten loistavasti! Kiitän aina kauniisti. Voin joskus itsekin avata oven miehelle.
Hyviin tapoihin kuuluu myös osata ottaa kohteliaisuus hymyillen ja kiittäen vastaan. Mikään ei naisen osalta ole tökerömpää kuin ilmoittaa osaavansa itsekin pukea tai avata oven.
Niin, kuten tästäkin ketjusta huomaat, kaikki naiset eivät näin ajattele. Eli Suomessa ei kannata välttämättä näin herrasmies olla. Ulkomailla sitten asia on toisin, naiset pitävät täytenä moukkana, jos ei osaa ihan normaaleja herrasmiehen käytöstapoja.
Ensimmäisessä ja viimeisessä lauseessasi on asiaa ja olen samaa mieltä. Herrasmies ei kuitenkaan mieti, kannattaako hyvä käytös ja saako siitä jotakin välitöntä hyötyä itselleen. Jos siihen sortuu, on ehkä ennemmin ulkokultainen kuin sivistynyt? Myös Suomessa on aika paljon naisia, jotka pitävät moukkana miestä, joka ei hallitse hyviä käytöstapoja - tai valitsee, ketä kohtaan vaivautuu esittämään hyväkäytöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tosiaankin helmiä sioille. Ennen oli normaalia herrasmiehen käytöstä auttaa naiselta takki päältä, avata ovi hänelle, tarjota tuoli ravintolassa jne. Näin olen itsekin tottunut toimimaan. Olen aina ajatellut että näiden tapojen taustalla on ollut arvostus ja kunnioitus daamia kohtaan. Jotkut naisoletetut tuntuvat edelleen arvostavan näitä tapoja, mutta toisinaan ei. esim. olen saanut kommentteja että "osaan kyllä itse avata oven", kun avaan oven daamille. Pitäisikö sitten luopua näistä vanhoillisista tavoista...
Suomessa vähän fifty-sixty, kannattaako ihan noin herrasmies olla. Mutta jos ulkomailla käyt ja siellä naisia deittailet, niin nämä herrasmiesten tavat ovat siellä edelleen arvossaan.
Kyllä omalle deitille ehdottomasti avataan ovet, autetaan takki päälle ja tuoli alle. Ei liian lipevästi vaan luontevasti. Tuo ovien availu erottaa työelämässä jyvät akanoista. Joskus olen saanut oven naamalleni, tai tullut melkein liiskatuksi ovenkarmiin, onneksi harvoin. Osaan hidastaa sopivasti ovelle tullessa, jolloin mies pystyy luontevasti avaamaan mulle oven. Toimii muuten loistavasti! Kiitän aina kauniisti. Voin joskus itsekin avata oven miehelle.
Hyviin tapoihin kuuluu myös osata ottaa kohteliaisuus hymyillen ja kiittäen vastaan. Mikään ei naisen osalta ole tökerömpää kuin ilmoittaa osaavansa itsekin pukea tai avata oven.
Niin, kuten tästäkin ketjusta huomaat, kaikki naiset eivät näin ajattele. Eli Suomessa ei kannata välttämättä näin herrasmies olla. Ulkomailla sitten asia on toisin, naiset pitävät täytenä moukkana, jos ei osaa ihan normaaleja herrasmiehen käytöstapoja.
Ensimmäisessä ja viimeisessä lauseessasi on asiaa ja olen samaa mieltä. Herrasmies ei kuitenkaan mieti, kannattaako hyvä käytös ja saako siitä jotakin välitöntä hyötyä itselleen. Jos siihen sortuu, on ehkä ennemmin ulkokultainen kuin sivistynyt? Myös Suomessa on aika paljon naisia, jotka pitävät moukkana miestä, joka ei hallitse hyviä käytöstapoja - tai valitsee, ketä kohtaan vaivautuu esittämään hyväkäytöksistä.
Suurin osa kuitenkin retkahtaa siihen, joka kohtelee heitä huonosti.
Naisten vaatimuksesta tasa-arvosta on se hyvä etu, ettei tarvitse olla kohtelias vaan voi käsitellä heitä kuin muitakin jätkiä, eli se on nykyään hyvä käytöstapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi?
Vanha herra ja mummo ovat tässä mielessä korkeampia.
Jotkut on kohteliaita vain sellaisille kenestä ovat kiinnostuneet, varsinkin nuorten miesten näkee usein avaavan ovia kauniille nuorille naisille mutta ei sitten muille.
Voi syntyä sitten myös väärinkäsityksiäkin, kun hyvää tapaa luullaan kiinnostukseksi.
Olen saanut tiukan kotikasvatuksen ja asunut ulkomailla ja Suomessa pistää silmään tiettyjen muualla itsestäänselvien tapojen puuttuminen.
- työkaverien tervehtiminen, bussinkuljettajan tervehtiminen, tervehtiminen kun astuu tilaan, jossa on esim. kurssilla tai muussa tilaisuudessa,, jne...
- kiittäminen ja ole hyvän sanominen.
- väistäminen kulkiessa; nuori väistää vanhempaa, mies väistää naista, ja terve väistää liikuntavammaista, yksinkulkeva väistää lastenvaunujen, rollattorin, yms. kanssa kulkevaa (ja mahdollisesti avustaa tätä).
- juhlissa on tapana tervehtiä ensiksi illan isäntää ja emäntää ja ojentaa tuomiset, sitten tervehditään muita ja esittäydytään vieraille henkilöille, kun juhlista lähdetään, on kohteliasta käydä kiittämässä isäntää ja emäntää.
- Aikaisemmin oli tapana vielä soittaa seuraavana päivänä ja kiittää kutsuista.
- kun saa lahjan, olisi kohteliasta kiittää itse jälkikäteen. Esim. kun itse sain joululahjoja vähän isompana (en enää uskonut pukkiin), piti lahjojen kortit säilyttää ja sitten erikseen soittaa jokaiselle lahjanantajalle kiitokset.
- jouluna muistettiin etenkin vähävaraisia, sairaita, vanhuksia ja yksinäisiä. Olin vasta n. 7-vuotias, niin äiti laittoi minut yksin viemään joulukukan usealle hänen ym. kategoriaan kuuluvalle tuttavalle. Olin ujo lapsi, joten se oli vaikeaa, mutta äkkiähän siihen tottui.
- monessa maassa, jossa olen asunut, on ollut tapana huomioida isossa ryhmässä kaikki muut. Suomessa tätä ei osata vaan usein pelätään suuressa joukossa olemista, mennään kyhjöttämään nurkkaan yhden tai kahden oman kaverinsa kanssa tai sitten kun isompi porukka seisoo yhdessä, käännetään selkä joillekin, eli suljetaan heidät ryhmästä. Suomessa jo päiväkodeissa kuulema alkaa tyyli, että "varataan" itselle joku kaveriksi ja pyritään sulkemaan muut pois porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Kädelle suuteleminen
Toi kädelle sekstaaminen on yökättävän epähygieninen tapa kaikkien osapuolten kannalta!
Kun nousee ruokapöydästä , niin työntää tuolin takaisin pöydän alle.
Olipa sitten kotona , kylässä , työssä tai ravintolassa , jottei tuoli jäisi muiden tielle ja muutenkin se tuo siistimmän yleisvaikutelman.
Hyvin harvinaista huomaavaisuutta nykyään !
Vastavierailu. Jos on kutsuttu kylään, on kohteliasta myös itse kutsua luokseen.
Lapset opetetaan "isännöimään/emännöimään" vieraitaan jo pienestä asti. Eli ennen kyläilyä muistutetaan perussäännöistä/rajoista, sekä kannustetaan tekemään juttuja joista molemmat tykkäävät. Kerrotaan että voi tarjota vettä/mitä nyt on tarjolla vieraalle, eikä mennä yksin puuhailemaan muuta sillä aikaa kun kaveri on kylässä. Kaikki perheenjäsenet seurustelevat vieraan kanssa vähän, edes käyvät moikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on kohteliaita vain sellaisille kenestä ovat kiinnostuneet, varsinkin nuorten miesten näkee usein avaavan ovia kauniille nuorille naisille mutta ei sitten muille.
Voi syntyä sitten myös väärinkäsityksiäkin, kun hyvää tapaa luullaan kiinnostukseksi.
Olen jo 45-vuotias täti-ihminen ja kyllä ihan järjestään nuoret ja vanhat sukupuolesta riippumatta ovat minulle ovea pitäneet auki ja minä heille. En ole koskaan huomannut että nuori mies avaisi ovea vain kiinnostuksen kohteelleen, päin vastoin.
Tajuaa jättää pois tervehtimisen ja juttelun työpaikalla, jos on huono päivä. Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että portaita noustessa mies menee edellä, nainen jäljessä.
Tää ois oikeesti hyvä. Monta kertaa tullut vähän ahdistava olo kävellä miehen edessä.
Ja itse en puhu mistään miehen tai naisen arvosta, että sen perusteella kuljettaisiin. Vana tarkoitan sitä, että en halua että mies tuijottaa p*rsettäni kun kävelen hänen edellään rappusia ylöspäin.
En tiedä tuijottaako, mutta tilanne on monesti ollut ahdistava ja vaivaannuttava. Olen vain kiinnittänyt huomiota.
Kyllähän sinä tykkäät kun tuijotetaan.
Konservatiiviset käytöstavat näköjään tulossa takaisin. Lähes kaikki kommentit tarkoittavat sitä. Eli olisi mies ja nainen. Hieno juttu!