Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Työpaikan kokouksessa voi sheivata kainalokarvojaan ja piereskellä lähtiessään.
"Sisäpiirijuhlissa", joita nykyään paljon. Kutsutaan ihmisiä häihin, synttäreille jne, mutta keskustelut ja jutut yleensäkin ovat vain sisäpiiriläisten ymmärrettävissä. Järjestän juhlia ja olen monesti törmännyt tilanteeseen, jossa vähemmän tutut ovat ulkopuolipuolisia ja istuskelevat orpona. Lahjat ja rahat kyllä kelpaa, siksikin tulisi huomioida vähemmän piiriin kuuluvat henkilöt myös, eikä kutsua vain täytteeksi ja lahjojen antajaksi. Edes peruskohteliaisuutta ei useinkaan löydy. Säälittävää touhua.
Syy, miksi naiset tulevat perässä portaita noustessa ja edellä tullessa portaita alas, on se, ettei hameen alle vilkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen bussikuskia tervehdittiin, kun tultiin bussiin, siis 60-ja 70-luvulla, kun lähdettiin, niin kiitettiin kyydistä. Toki tapa poistui, kun busseihin tuli taakse ovet. Siis Helsingissä. Tuntemattomat miehet tarjosivat apua kauppakassien kantamisessa kotiin, mutta ei toki nykyään, kun varkaudet lisääntyneet.
Minä moikkaan bussikuskia aina ja bussista jäädessä huikkaan kiitokset. Näin olen tehnyt aina.
Taaempaa huikkailut lähinnä sattuu muiden korviin, lopettakaa ne! Vieressä ollessa sopii tervehtiä, mutta pois jäädessä takaovella korkeintaan nostaa tassua tervehdykseen eikä huikkailla mitään.
Kyllä sulla mahtaa olla herkät korvat :D
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.
"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttöjen niiaus
Naiset ja tytöt eivät niiaa tasavallassa, vain kuningaskunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.
Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!
Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.
Monet tavat pohjautuvat käytännön syihin tai taikauskoon. Kuulemma kättely on saanut alkunsa siitä, että halutaan varmistua ettei toisella ole asetta kädessä/hihassa.
Kättä päälle/kättely on keskiajalla ollut pitävän sopimuksen merkki. Avioparin kädet yhdistettiin, samoin kauppasopimus oli tämän elkeen jälkeen pätevä.
Naiset ensin -asenne juontuu linnoista, joissa saattoi olla nurkan takana tai huoneessa vihollisvalloittajan väijytys. Siksi naiset laitettiin ensin, ettei kunnon asemies tai ritari kaadu iskussa.
Naimaton nainen kulki miehen käsikynkässä toisella puolen (vasen) kuin aviovaimo (oikea). Eli nainen siirtyy sydämen puolelta lompakon puolelle avioiduttua :-)
Myös naisten paitojen napitus avautuu eri puolelle kuin miesten paidoissa (ettei mies vain kurki paidan raosta avautuvia siveettömiä näkymiä).
Oksettavaa miten edelleen vaihdatte nimiä avioliitossa vaikka miehet suosii kaikessa itseään. Kuvottava sukupuoli, ja te pässit vielä luulette että miehet on reilija ja muut naiset susia? Miehet ei muuta tee kuin ajattelevat itseään ja omaa etuaan. En koskaan rakastaisi poikaa. Teidän heteroiden tuhansien vuosien mielipuolinen naisviha hallitsee edelleen koko tapakulttuuria ja luulette olevanne romanttisia? Avatkaa silmänne. Miehet vihaa teitä, tolvanat. Aina tirkistelemässä, esineellistämässä ja satuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Suojatien eteen pysähtyminen
Tuo ei ole hyvaa/huonoa kaytosta mutta ainakin USAssa lainmukaista. Inssiajosta ei paase lapi jos pari kertaa pysahtyy etupyorat suojatien maaliviivan paalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttöjen niiaus
Naiset ja tytöt eivät niiaa tasavallassa, vain kuningaskunnissa.
Kova tarve niiata tuntuu naisilla kuitenkin iästä riippumatta olevan, varsinkin kaikenlaisissa palkitsemisjuhlissa. Hieman typerän näköistä kieltämättä, mutta ehkä itsekin vaistomaisesti tekisin niin, jos joutuisin parrasvaloihin palkittavaksi.
Sukunimellä viittaaminen tuntuu rahvaalla olevan kateissa. Akateemisissa piireissä se osataan, varmaankin opinnäytetyön kirjoittamisen yhteydessä opittu kerralla.
Tänäänkin Hesarin kommenteissa aika monikin kirjoittaja nancytteli Pelosia, kuin olisi Pelosin hyväkin tuttu. Mutta vaikka olisikin tuttu, me muut emme ole, joten ainoa korrekti tapa viitata ko. henkilöön on joko koko nimellä, tittelillä ja sukunimellä tai pelkällä sukunimellä. Mutta ei. Nancy. Sinatrako?
Harvinainen hyvä tapa on olla juoruilematta ja puhumatta toisista pahaa selän takana.
Mulla on tapana kääntää keskustelu keskusteltavana oleva henkilön hyviin puoliin tai sanoa että tämä asia ei kuulu meille. Tai kysyä mistä juoruilija tietonsa ammentaa, ja kyseenalaistaa tietojen todenperäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön
Peräänkuulutan monia kohteliaita tapoja mutta tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt.
Kun järjestän itse juhlat mulla on yleensä tiedossa miten haluan asiat ja ne on helpompi tehdä itse kuin selittää jollekin. Samoin jos haluaa olla vieraassa keittiössä avuksi, siitä on ihan plus miinus nolla hyöty kun pitää kysellä miten mikäkin laitetaan ja mistä mikäkin löytyy.
Mua ahdistaa, jos oikein pyytämällä pyydän, etteivät vieraat tulisi keittiöön, koska siellä voi olla isojen juhlien aikaan kunnon kaaos, niin eikös vähintään joka toinen kiikuta astioitaan sinne tai minäpä tulen katsomaan, että millainen kaaos täällä on. Argh!
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellä on ostoskärryt täynnä ostoksia ja kassajonossa taakse tulee ihminen jolla vain pari tuotetta käsissään, päästää hänet ohi jonossa.
Tästä on ohipääsevän myös kohteliasta kiittää. Mutta vielä mitä! Tällä viikolla päästin Lidlissä jonkun nuoren junnun ohitseni, kun itsellä oli viisi tuotetta korissa mutta hänellä vain energiajuomatölkki. Kiittikö veeti? Ei! Vilkaisi vain kuin halpaa makkaraa, iski juomatölkin hihnalle ja lähti sitten vielä haeskelemaan karkkia ja suklaata lisäksi ja odotutti koko jonoa.
No, omapa oli tyhmyyteni. Ei enää veetejä edelle.
Portaisiin mies edellä, heikoille jäille nainen.
Nuorempi tervehtii ensin itseään vanhempaa ihmistä. Esimerkiksi pihalla kun tapaat nuoria taloyhtiön asukkaita, kukaan ei tervehdi, jos ei itse ensin sano jotain. Huonotapaisia nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätellessä nostetaan se perse ylös penkistä. Tämä tuppaa unohtumaan etenkin nuoremmilla.
Naisen ei tarvitse nousta seisomaan kätellessä. Voi siis istua paikallaan kätellessä.
Iäkkään, sairaan tai liikuntarajoitteisen naisen tai miehen ei tarvitse nousta kätellessä. Pitkällä raskaana olevankaan ei tarvitse. Mutta terveiden nuorten ja työikäisten naisten on kyllä kohteliasta nousta kättelemään, ainakin jos se toinen kättelijä on korkea-arvoisempi. Toki järjen käyttö on sallittua: joskus pöydässä istuessa on niin hankala nousta, että voi hieman nostaa takapuolta tuolilta ja kätellä, ei tarvitse nousta kunnolla seisomaan. Tärkeintä on osoittaa kunnioitusta edes yrittämällä.
Hämmästyin syvästi kaupassa, kun huomasin, ettei ihmiset osaa vastata mitään, kun kassa toivottaa mukavaa päivää/ iltaa tms. Mutistaan vaan jotain epämääräistä. Ei se voi olla niin vaikeaa sanoa kiitos samoin.
Ja ai että... On aina huima ilo kohdata ystäviä, jotka ovat ulkomailta kotoisin. Avataan ovia, tarjotaan tuolia jne. Pikkujuttuja, mutta osoittaa, että ovat kiinnostuneita seuralaisen viihtymisestä
juupaseipäseikunjoo kirjoitti:
En tiedä tajuaako tätä kukaan, mutta mä en ole toistaiseksi huomannut tätä kertaakaan kanssaihmisissäni.
Kun menet bussipysäkille ja seuraava bussisi lähtee 20 min päästä, odottelet siinä pysäkillä.
Pysäkille alkaa kerääntyä porukkaa ja juuri ennen bussin tuloa vielä joku sieltä juoksee pysäkille ehtiäkseen kyytiin. Kukaan ei ole tiedostavinaan tätä, että jotkut ovat odottaneet siellä pysäkillä ikuisuudelta tuntuneen ajan kenties huonossakin säässä ja silti jälkimmäisinä tulleet tyypit ovat menemässä ensimmäisten joukossa bussiin sisälle.
Minun mielestäni olisi kohteliasta ennen sinua pysäkillä odottaneita kohtaan päästää heidät ensin bussiin, jotta saavat varmasti istumapaikankin. Jos bussi täyttyy, niin kyllä se epäreilua olisi, että ensimmäisinä paikalla olleet joutuisivat vielä seisomaan bussissakin, kun etuilijat ovat ryysineet sisälle minä-kuplassaan.
Joku sisäinen vuoronumerosysteemi olisi toimiva, mutta ihmiset ei ole vielä niin kollektiivisessa tajunnassa keskenään..
Suomessa nyt ei yhdellä bussipysäkillä edes niin paljon väkeä ole, että olisi ylivoimaista pitää mielessä, missä järjestyksessä tultiin. Siis että muistaa, ketkä olivat ennen minua odottamassa ja ketkä ovat tulleet jälkeeni.
Ulkomailla tämä kuulemma toimii hyvin. Suomessa on tekemätön paikka. Jokaisen pitää mielestään päästä ensimmäisenä sisään, ja tarvittaessa ryysitään. Nuoret miehet etunenässä.
Kuinka moni tietää sitäkään, että tervehtimistilanteessa on tietyt eleet, joilla viestitään kädelle suutelemisen ehdottamista? Että mies ei vaan vetäise naisen kättä naamalleen.