Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
781/1194 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynnyksen yli ei kätellä. Ja jalat edellä talosta kannetaan vain kuollut.

Kerran lanssimiehet tuli hakemaan kovista kivuista kärsivää sukulaista sairaalaan. Eivät onnettomat tienneet tätä tapaa, vaikka jo työn puolesta pitäisi tietää. Emäntä pisti heidät kääntämään paarinsa niin, ettei sairaan tarvinnut lähteä jalat edellä. Ja hän palasikin terveenä takaisin aikanaan!

Nämä ei kuulu tapoihin vaan taikauskoon. Kynnyksenyli kättely aiheuttaa vihamiehiä ja jalat edellä tarkoittaa kuolemaa. Taikausko ei liity käyttäytymissääntöihin.

Tottakai taikausko kuuluu käyttäytymissääntöihin. On esim. alkuasukkaita, jotka uskovat, että valokuvaaminen vie valokuvatun sielun. Minusta olisi aika tökeröä mennä väkisin kuvaamaan näin uskovaa ihmistä, vaikka itse en tuohon uskoisikaan.

Toisten huomiointi on se juttu. Ja onhan se aika karua viedä ihminen pois jalat edellä varsinkin tilanteessa, jossa ei tiedetä, palaako hän koskaan terveenä takaisin. Se tuntuu omaisista pahalta.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen mielikuva, että tuo jalat edellä -uskomus perustuu sodanaikaiseen (?) käytäntöön. Eräänlainen nopea triage, kun näkee tuodaanko potilas hoidettavaksi jalat vai pää edellä, edellisellä ei ole enää kiire. - Minua on haettu ambulanssilla jos jonkun kerran, samoin puolisoa, molemmilla kun on kaikenlaista sairautta ristinä. Oman kokemukseni mukaan paareilla maatessa on aivan sama, miten päin matka etenee, kunhan etenee, ja olen sentään se ketjun takapajuinen. Vierestä katsottuna sama juttu, siinä on tilanne, jossa tavat ikäänkuin menettävät merkitystään, kun ensihoitajat lampsivat olohuoneeseen.

Kuolleet vietiin ennen jalat edellä ettei kuollut nähnyt kuljettua  reittiä mitä kautta hänet vietiin pois eikä täten voinut palata kummittelemaan. Saman kaltainen on myös hautakiven historia. Haudalle laitettiin kivi pitämään vainajan haudassaan. Ennen pelättiin kummittelua.

Sairaaloissa toimitaan edelleen noin, jos sua viedään jalat edellä huoneesta, voit päätellä että olet menossa saattohoitoon.

Kuljetetaanko potilaat saattohoitoon tarkoituksella jalat edellä? Perheenjäsenelleni tehtiin niin, ja kyllä hän huomasi sekä pahoitti mielensä.

Intissä opetettiin lääkintämiehille, että haavoittuneet kannetaan jalat edellä, koska silloin takimmainen kantaja voi helpommin seurata potilaan vointia.

En osaa sanoa, onko vastaava käytäntö myös siviilipuolella.

Vierailija
782/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kenttälapio lyö potilaan naamaluita rikki, kun nostetaan paarit ylös

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehellä on nais vieras ja naisvieras on lähdössä, niin hän avaa itse oven. Mies ei silloin poikkeuksellisesti avaa ovea naiselle, tämä sen takia ettei tule vaikutelmaa että mies heittää naisen ulos

Vierailija
784/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsen juhla ja hänelle on kaveri kylässä niin hänelle ei anneta tuliaisia/lahjoja sen kaverin nähden vaan vasta myöhemmin. Ellei kyseessä karkki josta jaetaan myös kaverille tms.

Ja jos kaverukset menevät virpomaan toisen sukulaisille, "palkkaa" ei anneta pelkästään sille omalle sukulaislapselle.

Toivottavasti tämä ei ole mitenkään yleistä, mutta tuli vaan mieleen tällainenkin kokemus jota pidin jo silloin kymmenvuotiaana aika törkeänä.

Vierailija
785/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailuil,vanhempi tervehtii nuorempaa kädestä.Taksikuski avaa oven asiakkaalle.Ei tark.sähköstä ;) , mänöö ulos avaa oven kumartaa.Kumartaminen tervehties ja kiittäes kädestä..tervehtiessä.Ruokailutavat,kukaan poistu pöydästä ,ennen kuin viimeinenkin valmis.Miehet tervehti hattu pois päästä,kumarrus.Naiset niiasi.Niuaus kiittäessä tytöil,ja pojil kumarrus joskus näkee..

Vierailija
786/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kotiin ei mennä arvostelemaan sisustusta. Olen kerran katkaissut välit tällaiseen henkilöön.

Vierailija
787/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu auki syöminen/purukumin jauhaminen.

Todella ruman näköistä ja yllättävän yleistä!

Vierailija
788/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu auki syöminen/purukumin jauhaminen.

Todella ruman näköistä ja yllättävän yleistä!

Siis älä toimi näin piti sanomani. Pahoittelut!

Vierailija
789/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim työkaveri mainitsee omistavansa asunnon... Tämä ei tarkoita, että sitten voi aloittaa kyselyn pankkilainoista, veloista, miten on saanut lainan, asunnon arvosta jne. En ymmärrä mitä tällaisten ihmisten päässä liikkuu. Minut on kasvatettu eri tavalla. En silti pidä itseäni mitenkään hienompana.

Vierailija
790/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästetään bussiin vanhemmat ihmiset ensin, että ehtivät istumaan, ennenkuin bussi lähtee liikkeelle. 

Vierailija
791/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä joillekin näyttäisi olevan enenevissä määrin hyvin vaikea vastata kun heille sanotaan esim. huomenta. Joillain selkeästi naamaraja, että ketä tervehditään ja ketä ei. Ei vilkaistakaan, ei tervehditä takaisin, total ignore... näillä kellertävää nestessä päässä niin että hölskyntä ja lotina kuuluu kauas. Kauas kuuluu myös paha kello, kuten sanotaan. Miettikää millaisen kuvan itsestänne annatte, te jotka harrastatte tätä tietoista valikointia että keiden tervehdykseen vastaatte.

Eli, kun sinulle sanotaan huomenta, niin sinä vastaat huomenta. Simple as that.

Vierailija
792/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju!

Vierailija
793/1194 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju!

Aina oppii uutta tai jos ei, niin ainakin pistää ajattelemaan sitä omaakin käytöstä. Hyviä arjen pieniä muistutuksia tällaiset ketjut!

Vierailija
794/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön

Ei, minun keittiöni, minun valtakuntani. Kaikki on järjestyksessä, kaikki ennalta suunniteltu. En halua vieraita sinne sähläämään.

Vieraat saavat luvan pysyä poissa keittiöstä touhuamasta.

Vierailija
795/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästetään bussiin vanhemmat ihmiset ensin, että ehtivät istumaan, ennenkuin bussi lähtee liikkeelle. 

Kuin myös pikkulapsiperheet, samasta syystä.

Vierailija
796/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätiloissa naiset pitävät hatun päässään, miehet taas ottavat pois. Syntynyt aikana, jolloin naisten hatut kuuluivat tyylikkääseen vierailupukuun. 

Vierailija
797/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön[/quote

Hyvä neuvo mutta itse olen aina saanut juhlat järjestää, vieraat varoneet menemästä keittiöön vaikka apua olisin tarvinnut.

Vierailija
798/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko mainittu jo,

mutta jos eteen sattuu kuralätäkkö niin mies menee makuulle lätäkön päälle jotta nainen voi kävellä yli kastelematta kenkiään.

Näin joku mies toimi edessäni 80 luvulla. Ei kai sitä enää tapahdu kaupungilla? Jos tapahtuu, niin lopeta moinen tapa jo.

Vierailija
799/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo "miehet sitä naiset tätä"-säännöt :D Voi elämä, kuolen nauruun, vaikka hauskaahan se on noita muinaisia tapoja joskus muistella, onneksi eivät päde nykyään.

No sanoppa muuta, miten muunsukupuoliset tietävät kuinka toimitaan?  ;)

Ja nykyisin ollakseen herrasmies tai -nainen pitää tarvittaessa kysyä, onko toinen osapuoli mies vai nainen tai jotain siltä väliltä. Joistain tämä ei heti näy päällepäin.

Helpompaa kun kaikki vaan laahustellaan menemään ilman käytöstapoja ja toisten huomioonottamista.

ps. täällä yksi nainen ilmoittautuu herrasmiesten huomioitavaksi.

Vierailija
800/1194 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön[/quote

Hyvä neuvo mutta itse olen aina saanut juhlat järjestää, vieraat varoneet menemästä keittiöön vaikka apua olisin tarvinnut.

Kun saan kutsun vieraaksi, laittaudun ja haluan nauttia vierailusta. En tiskata tai kuoria pottuja.

Älä järjestä sellaisia kutsuja, joiden emännöinnistä et itse selviä ilman että vieraiden pitää tulla kyökkipiiaksi.