Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä
Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)
Kommentit (1194)
Eikä kenttälapio lyö potilaan naamaluita rikki, kun nostetaan paarit ylös
Kun miehellä on nais vieras ja naisvieras on lähdössä, niin hän avaa itse oven. Mies ei silloin poikkeuksellisesti avaa ovea naiselle, tämä sen takia ettei tule vaikutelmaa että mies heittää naisen ulos
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsen juhla ja hänelle on kaveri kylässä niin hänelle ei anneta tuliaisia/lahjoja sen kaverin nähden vaan vasta myöhemmin. Ellei kyseessä karkki josta jaetaan myös kaverille tms.
Ja jos kaverukset menevät virpomaan toisen sukulaisille, "palkkaa" ei anneta pelkästään sille omalle sukulaislapselle.
Toivottavasti tämä ei ole mitenkään yleistä, mutta tuli vaan mieleen tällainenkin kokemus jota pidin jo silloin kymmenvuotiaana aika törkeänä.
Vierailuil,vanhempi tervehtii nuorempaa kädestä.Taksikuski avaa oven asiakkaalle.Ei tark.sähköstä ;) , mänöö ulos avaa oven kumartaa.Kumartaminen tervehties ja kiittäes kädestä..tervehtiessä.Ruokailutavat,kukaan poistu pöydästä ,ennen kuin viimeinenkin valmis.Miehet tervehti hattu pois päästä,kumarrus.Naiset niiasi.Niuaus kiittäessä tytöil,ja pojil kumarrus joskus näkee..
Toisen kotiin ei mennä arvostelemaan sisustusta. Olen kerran katkaissut välit tällaiseen henkilöön.
Suu auki syöminen/purukumin jauhaminen.
Todella ruman näköistä ja yllättävän yleistä!
Vierailija kirjoitti:
Suu auki syöminen/purukumin jauhaminen.
Todella ruman näköistä ja yllättävän yleistä!
Siis älä toimi näin piti sanomani. Pahoittelut!
Jos esim työkaveri mainitsee omistavansa asunnon... Tämä ei tarkoita, että sitten voi aloittaa kyselyn pankkilainoista, veloista, miten on saanut lainan, asunnon arvosta jne. En ymmärrä mitä tällaisten ihmisten päässä liikkuu. Minut on kasvatettu eri tavalla. En silti pidä itseäni mitenkään hienompana.
Päästetään bussiin vanhemmat ihmiset ensin, että ehtivät istumaan, ennenkuin bussi lähtee liikkeelle.
Nykypäivänä joillekin näyttäisi olevan enenevissä määrin hyvin vaikea vastata kun heille sanotaan esim. huomenta. Joillain selkeästi naamaraja, että ketä tervehditään ja ketä ei. Ei vilkaistakaan, ei tervehditä takaisin, total ignore... näillä kellertävää nestessä päässä niin että hölskyntä ja lotina kuuluu kauas. Kauas kuuluu myös paha kello, kuten sanotaan. Miettikää millaisen kuvan itsestänne annatte, te jotka harrastatte tätä tietoista valikointia että keiden tervehdykseen vastaatte.
Eli, kun sinulle sanotaan huomenta, niin sinä vastaat huomenta. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju!
Aina oppii uutta tai jos ei, niin ainakin pistää ajattelemaan sitä omaakin käytöstä. Hyviä arjen pieniä muistutuksia tällaiset ketjut!
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön
Ei, minun keittiöni, minun valtakuntani. Kaikki on järjestyksessä, kaikki ennalta suunniteltu. En halua vieraita sinne sähläämään.
Vieraat saavat luvan pysyä poissa keittiöstä touhuamasta.
Vierailija kirjoitti:
Päästetään bussiin vanhemmat ihmiset ensin, että ehtivät istumaan, ennenkuin bussi lähtee liikkeelle.
Kuin myös pikkulapsiperheet, samasta syystä.
Sisätiloissa naiset pitävät hatun päässään, miehet taas ottavat pois. Syntynyt aikana, jolloin naisten hatut kuuluivat tyylikkääseen vierailupukuun.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön[/quote
Hyvä neuvo mutta itse olen aina saanut juhlat järjestää, vieraat varoneet menemästä keittiöön vaikka apua olisin tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko mainittu jo,
mutta jos eteen sattuu kuralätäkkö niin mies menee makuulle lätäkön päälle jotta nainen voi kävellä yli kastelematta kenkiään.
Näin joku mies toimi edessäni 80 luvulla. Ei kai sitä enää tapahdu kaupungilla? Jos tapahtuu, niin lopeta moinen tapa jo.
Vierailija kirjoitti:
Nuo "miehet sitä naiset tätä"-säännöt :D Voi elämä, kuolen nauruun, vaikka hauskaahan se on noita muinaisia tapoja joskus muistella, onneksi eivät päde nykyään.
No sanoppa muuta, miten muunsukupuoliset tietävät kuinka toimitaan? ;)
Ja nykyisin ollakseen herrasmies tai -nainen pitää tarvittaessa kysyä, onko toinen osapuoli mies vai nainen tai jotain siltä väliltä. Joistain tämä ei heti näy päällepäin.
Helpompaa kun kaikki vaan laahustellaan menemään ilman käytöstapoja ja toisten huomioonottamista.
ps. täällä yksi nainen ilmoittautuu herrasmiesten huomioitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön[/quote
Hyvä neuvo mutta itse olen aina saanut juhlat järjestää, vieraat varoneet menemästä keittiöön vaikka apua olisin tarvinnut.
Kun saan kutsun vieraaksi, laittaudun ja haluan nauttia vierailusta. En tiskata tai kuoria pottuja.
Älä järjestä sellaisia kutsuja, joiden emännöinnistä et itse selviä ilman että vieraiden pitää tulla kyökkipiiaksi.
Intissä opetettiin lääkintämiehille, että haavoittuneet kannetaan jalat edellä, koska silloin takimmainen kantaja voi helpommin seurata potilaan vointia.
En osaa sanoa, onko vastaava käytäntö myös siviilipuolella.