Masentunut (diagnosoidut) - kerro päivästäsi
Mitä olet tänään tehnyt ja millaisissa fiiliksissä?
Onko sinulla minkäasteinen masennus?
Kommentit (283)
Keskivaikea. Aamutoimien jälkeen töihin. Suuuria vaikeuksia keskittyä mihinkään, onneksi tänään on rauhallinen päivä. Välttelen tilanteita, joiden suhteen tiedän sietokykyni alentuneen.
Iltaisin saan tehtyä välttämättömät kotihommat, samoin viikonloppuisin. Muuhun (harrastukset, ystävät) ei jää voimia.
Vakavassa pohdinnassa työpaikan vaihto, koska useat työyhteisön ominaisuudet jarruttavat toipumista.
Vakava masennus on aina infektioperäinen ongelma, sen vahvistaa tieteelliset vertaisarvioidut tutkimuksetkin, vaan merkillisesti eivät lääkärit, jotka elävät kivikaudella, tai ainakin yrittävät päästä helpolla. Mikrobilääkkeet käyttöön ja ravintolisät tukemaan hoitoa. Useinkin neurologisten ja mt-ongelmien taustalla löytyy suolisto-ongelmia, ja laajoja infektiopesäkkeitä suolessa, jotka ovat levinneet verisuonien kauttaa hermostoon. Nämä eivät välttämättä ja useinkaan liity tulehduksillisiin suolistosairauksiin, vaan ärtyvän suolen oireyhtymään.
Helpottaa lukea teidän juttuja. Tiedän että en ole ainoa. Olo alkaa taas pahenmaan ja haluasin hautautua sänkyyn.
Vakava masennus todettu 2015
Herään 10 maissa aamulla ja makaan sängyssä kunnes mies herää 12 aikaan. Käydään päivällä hakemassa noutoruokaa kun kumpikaan ei jaksa kokata. Käydään kävelyllä ja katellaan ilta sarjoja tvstä. Ehkä harrastetaan seksiä ja pari kertaa viikossa nähdään sukua tai kavereita. Joskus pelataan videopelejä.
Heräsin varttia vaille kahdeksan, ruokin kissat ja lähdinne koululle. Koulua kolmeen asti, sen jälkeen kotiin ruokkimaan kissat ja nukkumaan. Herään yöllä ja pyörin unettomana sängyssä aamuyölle, kunnes nukahdan taas ja sama alkaa alusta.
Olin varma, että joku huusi minulle keskellä yötä. Avasin ulko-oven ei siellä ollut ketään, mutta huutaminen jatkui. Nukuin 13 tuntia.
Käyn kaupassa max kerran viikossa, nyt ei ole mitään syötävää: avasin säilykepaputölkin ja tajusin, että kaapissa on vuoden vanhoja muroja. Ruokapuoli on tänään siis ollut kunnossa. Nyt täytyy taas miettiä miten pääsen huomenna kauppaan.
Kävin suihkussa muistaakseni joskus kaksi viikkoa sitten. Pyykinpesua en edes muista. Siivosin viimeksi viime kesänä, vuodevaatteet vaihdoin joskus ennen joulua, ihan joulun kunniaksi. Uunissa on vieläkin vati, jossa oli joulukinkku. Syksyllä tein omenahilloa - se paloi pohjaan. Kattila on vieläkin liedellä pesemättä. Olen miettinyt heittäisinkö sen roskikseen, mutta en vielä ole saanut aikaiseksi.
Olen ollut samassa yöpaidassa nyt viikon.
Varpaankynnet sain leikattua joskus viikko sitten.
-kaksisuuntainen mielialahäiriö, vaikea psykoottinen masennus
Heräsin klo 11, tein aamupalaa ja selailin nettiä, kunnes lähdin töihin. Pääsen töistä tunnin päästä, teen ruokaa kun pääsen kotiin ja käyn suihkussa. Huomenna sama, mutta ilman ruuanlaittoa, sillä teen tänään isomman satsin.
Parantumassa oleva keskivaikea.
Huono päivä ollut. Aamupäivällä kävin hoitajan luona juttelemassa ja jotenkin turhalta ja tuskaselta taas tuntui. Itkin metrossa kotimatkalla, en välittänyt muista ihmisistä. Kotona otin opamoxin, mutta vieläkin itkettää. Lääkkeet ei auta, keskustelut ei auta, ei mikään.
Vaikea masennus.
heräsin aamulla vähän ennen yhdeksää, kävin tupakalla, otin lääkkeet ja join kupillisen kahvia sängyssä. toisen kupillisen join työpöydän ääressä, taiteellinen (joskin omaehtoinen ja harvakseltaan taloudellisesti tuottava) työskentely pitää minut kiinni elämässä. taisin työskennellä muutaman tunnin välillä tupakoiden. oli jo nälkä, mutten jaksanut alkaa ruuanlaittoon. kävin kylvyssä ja peseydyin. kolmen maissa tein yksinkertaisen ruuan, kun nälkä alkoi olla sietämätön. loppupäivän olen istunut tai maannut sängyssä läppärin kanssa selailemassa nettiä tai pelaamassa välillä syöden leipäpalan tai pari. kävin kioskilla ostamassa tupakkaa. kohta pääsee nukkumaan.
huomenna pitää käydä aamusta asioilla, joten työskentelyyn tuskin riittää energiaa.
nykyisellä lääkityksellä elämä on ihan jees, vaikka työkykyä ei päivätyöhön riitäkään. viihdyn kotona miesystävän ja muiden kämppisten kanssa.
Heräsin 6.30 ja laitoin lapset kouluun, otin lääkkeet ja tein kupillisen pikakahvia. Lasten mentyä ryömin takaisin sänkyyn ja laitoin kellon soimaan klo 11 jotta ehtisin käydä kaupassa ennen lasten paluuta, torkutin ja pääsin ylös vasta klo 12. Ostin kahvijuoman ja hodarin itselleni, sekä kalapuikkoja ja pussimuussia lapsille, nykyään keskittyn siihen että lapset saavat ylipäätänsä ruokaa enkä yritä olla täydellinen äiti ja kokata alusta loppuun terveellisiä aterioita! Laitoin uunin päälle , join kahvijuoman ja söin puolet hodarista, otin särkylääkettä, harjasin hiukset. Autoin lapsia läksyissä, pesin koneellisen pyykkiä ,nukahdin sohvalle ja heräsin puoli tuntia sitten kun tytär kyseli lupaa mennä kirjastoon kaverinsa kanssa. Annoin luvan. Pistin kahvin tippumaan. Söin muroja ja laitoin korviini korvikset.
Keskivaikea masennus.
Heräsin aamulla sohvalta eiliset meikit naamassa, koska katsoin illalla Netflixiä enkä vaivautunut siirtymään sänkyyn. Join pikakahvia ja söin nachosipsejä aamupalaksi, sekä ohitin sujuvasti kaikki sotkut ja tiskit. Kävin suihkussa, siistiydyin ja onnistuin käymään lounaalla miesystävän kanssa vaikka ahdistikin. Siitä sitten töihin, matkalla piti käydä apteekissa ostamassa lääkkeitä ja sinne mennessä ostin myös impulssiostoksena lahjan miesystävälle. Jotenkin poissaoleva ja ahdistunut olo, mutta kuitenkin työrooli auttaa selviämään.
Tyypin 2 kaksisuuntainen
Heräilin koko hemmetin yön ties mistä syystä ja puol kuus annoin sitte periksi, nousin ja keitin kahvia sekä pistin teinille leipää ja leikkeitä tyrkylle pöytään. Kävin röökillä ja otin lääkkeet, tappelin teinin kouluun ja soitin pari puhelua . Saksin otsahiuksiani, pistin hiusvärin päähän ja aiheutin naapurin mummolle lähes sydärin ,kun kävin punaiset mömmöt päässä viemässä roskapussin. Kävin suihkussa , meikkasin ja vaihdoin korun alahuuleen. Kävin ostamassa tarpeet tonnikalapiirakkaan, piirakasta tuli hemmetin suolainen mutta kai sitä pahimpaan nälkäänsä syö! Pieleen mennyt piirakka vitutti niin, että kävin ostamassa kaljaa. Poika laittoi viestin että menee koulun jälkeen tyttöfrendilleen, ok.
Otin kaljan mukaan ja menin pesutuvalle täyttämään pyykikonetta. Nyt löhöän säkkituolissa ja juon kahvia.
T. 42v, vaikea masennus teini-ikäisestä asti
Vaikea masennus, epävakaa persoonallisuus, Adhd.
Heräsin 6.30 ja keitin kahvit. Lapset heräili ja katsoi piirrettyjä. Annoin lapsille muroja, otin lääkkeet.
Hetki sitten kävin kaupassa kun lapset toivoivat lettuja, ostin tarpeet lettuihin sekä pari tölkkiä kaljaa. Nyt lettutaikina turpoamassa ja avasin ekan kaljan. Hiukset on rasvaiset, naama täynnä finnejä, paitakin näköjään nurinpäin. Ei jaksa nykyään oma ulkonäkö kiinnostaa paskan vertaa, keskityn siihen että lapsilla on puhtaat vaatteet ja hiukset harjattuina.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Masennus todettu 17-vuotiaana, olen nyt 46. Usein olen täysin turta, mutta joinain päivänä itken sängyn pohjalla ja pitelen itsestäni kiinni, jotten hajoaisi palasiksi.
Paniikkikohtauksia lähes päivittäin, ei tee mieli mieli poistua kotoa mihinkään!
Suurin osa elämästäni kuluu sängyssä olohuoneen nurkassa, suljettujen verhojen takana, peitto leukaan vedettynä. Nousen pissalle tai tekemään pikakahvia, voimat ei riitä siivoamaan tai tiskaamaan.
En edes saa vaatteita päälle, olen alasti aamusta iltaan. Pyykkikori on täynnä ja jääkaappi tyhjä.
Huono päivä tänään. En jaksanu illalla käydä suihkussa enkä pestä hampaita, nukahdin sohvalle. Pitäisi käydä pesulla jos aikoo tänään vielä lähteä käymään jossain. Aamulla otin mielialalääkkeen tuplana ja söin vähän jotain eilisillan mässyjä. Aamun tuntunut siltä että en jaksa tänään mitään, nyt yllättäen vähän parempi olo. Jos tulee huono ilta, olen kämpillä ja käyn ehkä illalla lenkillä, jos parempi ilta niin menen töihin tekemään pari rästihommaa.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa lukea teidän juttuja. Tiedän että en ole ainoa. Olo alkaa taas pahenmaan ja haluasin hautautua sänkyyn.
Vakava masennus todettu 2015
Joo, muakin nää lohduttaa. Nyt yhden suhteen loputtua suren sen loppumista ja omaa yksinäisyyttäni. Kadehdin niitä joilla on kumppani tai jopa oma perhe. Tai edes ystäviä.
Keskivaikea masennus diagnosoitu pari vuotta sitten. Heräsin 9, köllöttelin vielä tunnin koska en jaksanut nousta. Tein aamupalaa, meikkasin, istuin koneella. Latasin uusimman jakson Jersey Shorea ja katsoin sen. Sain isältäni kyydin kaverille ja nyt istun täällä, katselen kun kaveri pesee ikkunoita. Kohta lähden kaupan kautta kotiin. Loppupäivän katson vanhoja Jersey Shoren jaksoja ja makoilen vaan sängyssä. Nukkumaan menen siinä 19-20 aikaan.
En paljoa muuta tee kuin käyn töissä (joissa kukaan ei uskoisi mun olevan tällainen) ja kotona sitten vaan makaan ja painin bulimian kanssa. Vapaapäivinä yleensä yritän siivota, joskus menee kuukausi että jaksan tiskata tai siivota keittiön ja roskia ympäriinsä. Sen jälkeen kun erosin miehestäni ja muutin asumaan yksin, ei ole kiinnostaut huolehtia kämpän siisteydestä. Siivoan jotta voin taas sotkea. Minulla on sata ideaa ja harratusta mitä pitäisi kokeilla, mutta en ikinä saa mitään aloitettua.
Olen silti ihan onnellinen. Joskus oli diagnosoitu vaikea masennus, ja en tunne enää olevani ollenkaan masentunut. Mutta masennuksesta näköjään jäi tämä totaalinen passivoituminen ja kyky olla hyvin toimeeton tuntematta siitä ahdinkoa.
Säästän rahaa että pääsen reppureissaamaan. Sen ajatteleminen tekee minut onnelliseksi.