Sairasta miten vähän 4500 euron palkasta jää käteen.
Reilut 2500 euroa käteen. 2000 kuussa veroihin, enkä ole edes hyvätuloinen vaan nuori ja opinto/asuntolainallinen.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkola 56250€ tuloilla perusprosentti 30% ja espoossa 26%. Repikää tuosta.
Kaksinkertainen mun palkkaan verrattuna, joten vallan mainiosti täällä Kokkolassa pärjää vaikka menee vähän enemmän veroja. Minä en kehtaisi noilla tuloilla valittaa yhtään mitään vaikka pesisin vessoja tai kaivaisin ojaa tuon rahan eteen.
Palkka asiat ovat ammatinvalinta kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää saman suuruisesta palkasta käteen aika tarkalleen 3000 euroa. Ei mitään vähennyksiä. Taisit nyt jättää jotain kertomatta, joko saat veronpalautuksia useita tonneja tai saat sit tosi hyvät luontoisedut kuten autoedun, mikä näkyy veroissa.
Veikkaan asuinkunnan olevan aika keskeinen tekijä. Minulla jää 4500 euron palkasta hyvinkin alle 3000 euroa. Nippanappa 2750. En saa vähennyksiä edes työmatkasta, en maksa aneita kirkolle, veroprosentti kunnassa 21 muistaakseni, ainakin tälle vuotta nousi taas 0.5 %-yks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää saman suuruisesta palkasta käteen aika tarkalleen 3000 euroa. Ei mitään vähennyksiä. Taisit nyt jättää jotain kertomatta, joko saat veronpalautuksia useita tonneja tai saat sit tosi hyvät luontoisedut kuten autoedun, mikä näkyy veroissa.
Veikkaan asuinkunnan olevan aika keskeinen tekijä. Minulla jää 4500 euron palkasta hyvinkin alle 3000 euroa. Nippanappa 2750. En saa vähennyksiä edes työmatkasta, en maksa aneita kirkolle, veroprosentti kunnassa 21 muistaakseni, ainakin tälle vuotta nousi taas 0.5 %-yks.
Noilla tiedoilla sun pitäis saada noin 1000 euroa veronpalautuksia.
Työnteolla ei todellakaan rikastu. Yksi vuosi tein hulluna lisätöitä. Kaiken, mitä vain sain tehtyä, jotta saisi vähän enemmän rahaa. Maksoin lisätöistä 45% veroja ja kuvittelin saavani veronpalautuksia. Sain kokonaista 100 euroa. Käteen jäänyt osa lisätöistä oli niin pientä, että totesin, ettei työnteko kannata. Kun jotenkin luulisi, että mitä enemmän teet töitä, niin sen enemmän saat rahaa. Mutta progressiivinen verotus vei innon työnteosta. Nyt teen taas pienipalkkaista työtäni vain ja ihan yhtä hyvin tulen toimeen, kuin sinä vuonna, kun painoin duunia ympäri vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tiedoilla sun pitäis saada noin 1000 euroa veronpalautuksia.
Viitisen sataa saan, kun maksoin liikaa annettuja opintotukia takaisin. Ne on suoraan verovähennykseen meneviä opintorahan osalta.
Joo ei nykyinen progressio kannusta uralla etenemiseen ja lisävastuun ottamiseen. Vastuu nousee sen tonnin korotuksen edestä mutta palkka vaan 200e... jos on perheellinen erityisesti niin miksi uhraisit iltoja ja viikonloppuja (mikä käytännössä jo 4000e-> helposti vaaditaan), jos ei siitä edes saa kunnollista korvausta? ps. näissä "korkeissa palkoissa" ei lasketa tunteja (monesti ei ylityökorvauksia) ja lähdetä neljältä kotiin.
Ihan sama kun jäät suorittavalle tasolle ja elät helppoa elämää. Palkka on riittävä ja ei tarvii stressata liikoja. Voi nauttia elämästä.
.... tällä viitteellä - onko yllätys että suomalaisen johtamisen taso ja yritysten pärjäävyys on niin matalalla? Progressio kannustaa fiksuja tietoiseen laiskotteluun TAI maastamuuttoon. Terve kikyt.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Kyllähän se on käsittämätöntä, että joillakin ihmisillä alkaa palkkansa vuoksi veroprosentti huitelemaan jo viidenkympin tienoilla. On täysin kestämätöntä, että kun osa käy töissä, heitä kuormitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, heidän selkänahastaan otetaan koko ajan enemmän ja enemmän, niin sitten toinen osa taas vain hiffailee kotisohvalla päivät pitkät. Onhan siitä lukemattomia tutkimuksia, että suurituloisin osuus, alle 10% työssäkäyvistä maksaa ainakin 70%, ehkä jopa 80% kaikista veroista ja tuohon jos laitetaan vielä toinen, toiseksi suurin 10% mukaan, niin yhdessäpä nuo 20% kustantavatkin käytännössä koko paskan.
Ei voi olla niin, että pieni osa väestöstä raataa itsensä aivan väsyksiin asti ja elättää lähes koko muuta väestöä, mukaanlukien valtavaa pummien joukkoa. Tätä nykymenoa kun katsoo, niin eipä ole ollenkaan ihme, että niin moni parempituloinen nostaa kytkintä Suomesta.
Niin toinen vaihtoehto olisi että työtä jaettaisiin, ja/tai palkkoja alennettaisiin että olisi mahdollista palkata kaikki työttömätkin töihin. Tämä sopisi erittäin hyvin työttömille. Oletko valmis alentamaan palkkaasi/työtuntejasi, samalla toki myös työtaakkasi ja veroprosenttisi pienenee?
Mun palkka vaihtelee. Viime kuussa brutto 3700 ja käteen jäi 2450. Heinäkuussa brutto 5100 ja käteen jäi 3100. Tienatusta 1400 eurosta käteen jäi siis vähemmän kuin puolet. Ei kannusta.
Paljonko maksatte koulutuksesta? Peruskoulusta,yliopistosta jne? Paljonko maksatte tienkäyttömaksua?
Vierailija kirjoitti:
4000 palkasta jää nettona noin 2500.
Tosi vähän minusta. Kyllä 4000 euron palkasta pitäisi jäädä ihmiselle lähemmäs 3000 euroa. Karua että tuosta summasta kolmannes menee veroihin ja maksuihin.
Suomessa on maailman kovimpiin kuuluva verotus. Se tietysti rajoittaa menestyvimpien ja eniten veroja maksavien työintoa. Tämä on hyvä, sillä eihän työn orjana oleminen ole ihmisarvoista elämää. Elämässä kun on niin paljon muutakin kuin työ. Jos raha on tärkeää niin aina voi muuttaa pois Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen keskiluokka tuntee katkeruutta verratessaan verotustaan jossakin kehitysmaassa maksettuihin olemattomiin veroihin. Todellisuudessa veroja ei haluttaisi maksaa lainkaan. Tämä ajattelu kumpuaa jostakin 1900-luvun alun agraarisuomesta ja kuten tiedetään porvarit eivät koskaan olisi halunneet hyvinvointivaltiota. Progressiiviinen verotus tunnetaan muuallakin länsimaissa.
Progressiivinen verotus on ihan okei. Suomessa sekin vaan sattuu olemaan poikkeuksellisen jyrkkä jo hyvin tavalliselle 4000-6000 euron tienaajalle. Vertaapa vaikka huviksesi Ruotsin verotukseen vastaavassa tuloluokissa https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprose…
Totta tuo, mutta tuo 5000-6000 ei kyllä enää oli kovinkaan tavallinen.
No ei se kyllä mikään harvinainenkaan palkka ole koulutetuille ihmisille joilla jo uraa takana.
Mun bruttopalkka on 1875 ja netto 1460 euroa. Silläkin elän joten kuten, joten tuntuupa oudolta, ettei yli tonni enemmän ole joillekin mitään. Mulla on muuten kuuden vuoden yliopistokoulutus ja pitkät työpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen bruttopalkka on noin 1800 euroa parempi / kk kuin minun. Mutta tilille miehelle kilahtaa 600 euroa enemmän. Meillä ei ole juurikaan vähennyksiä. (Enkä koe olevani lompakkoloinen sen enempää kuin muutkaan, sillä miehellä menee tuon verran enemmän omiin ruokiin ja harrastuksiin. Omat harrastukseni ovat lähes ilmaisia, mutta miehen harrastukset maksaa ja tämä on kyllä ok.)
Tuo ero ei voi johtua pelkästään verotuksesta, koska suurinkin mahdollinen marginaaliveroprosentti on 60 %, kun taas väittämäsi mukaa 1800 lisäeurosta lähtisi veroja 66 %. Katso vaikka täältä:
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/
Tilille voi toki tulla noin vähän rahaa, jos miehelläsi on luontoisetuja (lounaat, auto tms.), jotka on vähennetty palkasta ennen kuin se on maksettu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman kovimpiin kuuluva verotus. Se tietysti rajoittaa menestyvimpien ja eniten veroja maksavien työintoa. Tämä on hyvä, sillä eihän työn orjana oleminen ole ihmisarvoista elämää. Elämässä kun on niin paljon muutakin kuin työ. Jos raha on tärkeää niin aina voi muuttaa pois Suomesta.
No niinhän moni jo tekeekin. Kaikki voittaa kun korkeakoulutettu uraväki muuttaa muualle töihin ja vie mukanaan osaamisensa, varallisuutensa, ostovoimansa ja verotulonsa. Otetaan lukutaidottomia turvapaikanhakijoita tilalle niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksatte koulutuksesta? Peruskoulusta,yliopistosta jne? Paljonko maksatte tienkäyttömaksua?
Enemmän kuin valtaosa.
Suomessa käytetään Infran ylläpitoon vuodessa rahaa 156 € per capita, Koulutukseen 2 389 € per capita. Monena vuotena tuo koulutus pitää maksaa? Olen jo tänä vuonnakin yli 10 vuotta opiskeluita maksanut ja kaupan päälle infraan käytetyn rahan samaten.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Kyllähän se on käsittämätöntä, että joillakin ihmisillä alkaa palkkansa vuoksi veroprosentti huitelemaan jo viidenkympin tienoilla. On täysin kestämätöntä, että kun osa käy töissä, heitä kuormitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, heidän selkänahastaan otetaan koko ajan enemmän ja enemmän, niin sitten toinen osa taas vain hiffailee kotisohvalla päivät pitkät. Onhan siitä lukemattomia tutkimuksia, että suurituloisin osuus, alle 10% työssäkäyvistä maksaa ainakin 70%, ehkä jopa 80% kaikista veroista ja tuohon jos laitetaan vielä toinen, toiseksi suurin 10% mukaan, niin yhdessäpä nuo 20% kustantavatkin käytännössä koko paskan.
Ei voi olla niin, että pieni osa väestöstä raataa itsensä aivan väsyksiin asti ja elättää lähes koko muuta väestöä, mukaanlukien valtavaa pummien joukkoa. Tätä nykymenoa kun katsoo, niin eipä ole ollenkaan ihme, että niin moni parempituloinen nostaa kytkintä Suomesta.
Ei taas jaksaisi tätä samaa paskaa täällä kumota....
Jos sinä tienaan niin paljon että puolet menee veroihin, niin tienaat moninkertaisesti esim. poliisin palkan, meinaatko että teet niin tärkeää työtä että sulle kuuluu maksaa useamman valtion virkamiehen edestä jotka pistävät henkensä alttiiksi työssään joka päivä, ja tekevät työtänsä joka ikinen päivä kaiken elämän nurjan puolen kanssa? Mä luulen että ei.
Ja kun sulle maksetaan jostain "työstä" niin helvetisti, niin selvitä nyt itse nuo verojutut, mikä on valtion verojen määrä ja osuus, ja mikä kuntaveron, ja mistä ne verotulot oikein kertyy, miksi minä alle 2000€/brutto/kk tienaava vaivainen esimies sinulle niitä selvittelisin?
Suomessa on avoimia työpaikkoja muutama kymmenen tuhatta, ja työtä hakevia 600 000 + työpaikan vaihtajat. Ja vain joka neljänteen avoimeen työpaikkaan palkataan työtön työnhakija. Suurin osa työttömistä on työtön vain hyvinkin lyhyen aikaa, mutta jos ei muutamassa kuukaudessa töitä löydy alat olla pohjasakkaa työnantajien silmissä, siinä ei auta enää kylmät kääreetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkola 56250€ tuloilla perusprosentti 30% ja espoossa 26%. Repikää tuosta.
Kaksinkertainen mun palkkaan verrattuna, joten vallan mainiosti täällä Kokkolassa pärjää vaikka menee vähän enemmän veroja. Minä en kehtaisi noilla tuloilla valittaa yhtään mitään vaikka pesisin vessoja tai kaivaisin ojaa tuon rahan eteen.
Palkka asiat ovat ammatinvalinta kysymyksiä.
Mitä se auttaa "valita" ammattia jos ei pääse töihin kun kaikki tekevät sen saman valinnan? Jonkun on tehtävä nekin työt joista ei kukaan suostu enenpää maksamaan palkkaa, ja osalle ei piisaa niitäkään töitä.
Kyllä noi AP:n luvut ihan paikkansa pitävät. Hän vain sattuu asumaan kunnassa, jonka veroprosentti on 30.