Sairasta miten vähän 4500 euron palkasta jää käteen.
Reilut 2500 euroa käteen. 2000 kuussa veroihin, enkä ole edes hyvätuloinen vaan nuori ja opinto/asuntolainallinen.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
4000 palkasta jää nettona noin 2500.
Espoossa 2730€ ja kokkolassa 2570€. Missä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilut 2500 euroa käteen. 2000 kuussa veroihin, enkä ole edes hyvätuloinen vaan nuori ja opinto/asuntolainallinen.
Jos ei tuolla pärjää, on typerys.
Pitäisikö palkalla vain "pärjätä"? Miksi ei voisi haluta myös vaurastua ja säästöön. Kummallinen maa kun työnteolla ei saisi rikastua.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksatte koulutuksesta? Peruskoulusta,yliopistosta jne? Paljonko maksatte tienkäyttömaksua?
Eli siis tämä "ilmainen" koulutus peittoaa jotenkin ajatuksen siitä, että:
- opiskele maisteriksi
- tee vaativaa työtä ja ota paljon vastuuta
- tee pitkää työpäivää
- stressaa ja mahdollisesti saa burnoutin (ja hei muuten: jos jäät burnoutin vuoksi sairaslomalle et saa edes KELAlta tukia kaikista niistä maksetuista veroäyreistä huolimatta - koska eihän se nyt ole mahdollista että joku joutuisi työkyvyttömäksi uupumuksen vuoksi.........)
-> ja saa tästä about samaa reaalipalkkaa kuin ammattikoulun käynyt, joka on päässyt työelämään 5-6 vuotta aikaisemmin ja tekee mukavaa 8-5 työpäivää. Monesti maisteri tienaa vähemmän tai saman verran vuosien lisäopiskelusta huolimatta. Tätä eroa ja koulutuksen hintaa maisteri ei maksa kerran (kuten maksullisen koulutuksen mallissa olisi -> ota lainaa, maksa laina pois), vaan moninkertaisesti työuransa aikana, kun palkka nousee mutta käteen jää aina vaan vähemmän ja vähemmän.
Ihan kun olisi herkkua tienata enemmän. Joo, käteen jää ehkä 500-1000e enemmän lopulta kun pääsee paremmalle palkkatasolle uralla edetessä, mut sen hinta?!! Siinä ei hienompi auto naurata.
ps. Enemmän tienaavat eivät välttämättä käytä yhtään sen enemmän teitä kuin vähemmän tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on 1875 ja netto 1460 euroa. Silläkin elän joten kuten, joten tuntuupa oudolta, ettei yli tonni enemmän ole joillekin mitään. Mulla on muuten kuuden vuoden yliopistokoulutus ja pitkät työpäivät.
Kai nyt vaikka valtion tuilla pärjää, menojen sovittamisesta se on aina kiinni. Tässä onkin enemmän kyse oikeudenmukaisuudesta ja kannustavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen keskiluokka tuntee katkeruutta verratessaan verotustaan jossakin kehitysmaassa maksettuihin olemattomiin veroihin. Todellisuudessa veroja ei haluttaisi maksaa lainkaan. Tämä ajattelu kumpuaa jostakin 1900-luvun alun agraarisuomesta ja kuten tiedetään porvarit eivät koskaan olisi halunneet hyvinvointivaltiota. Progressiiviinen verotus tunnetaan muuallakin länsimaissa.
Progressiivinen verotus on ihan okei. Suomessa sekin vaan sattuu olemaan poikkeuksellisen jyrkkä jo hyvin tavalliselle 4000-6000 euron tienaajalle. Vertaapa vaikka huviksesi Ruotsin verotukseen vastaavassa tuloluokissa https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprose…
Totta tuo, mutta tuo 5000-6000 ei kyllä enää oli kovinkaan tavallinen.
No ei se kyllä mikään harvinainenkaan palkka ole koulutetuille ihmisille joilla jo uraa takana.
Kyllä se vaan on. 2500€/br on yleisin palkka ja mediaanikin kolmen tonnin kieppeillä. Niitä koulutettujakin ihmisiä on aika paljon työttömänä. Ja tuohon kuuteen tonniin pääsee julkisilla aloilla jotkut lääkärit ja isoimmat pomot, ei noihin tuloihin ole läheskään kaikilla asiaa, ei jokaisesta voi tulla joskus pomoa vaikka miten hyvin tekisi työt. Mun matikalla jos kymmenen ihmistä tekee töitä, niin yksi tai korkeintaan kaksi niistä voi edetä pomoksi edes jollekin tasolle, missä firmassa kaikista kymmenestä pomo tehtäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkola 56250€ tuloilla perusprosentti 30% ja espoossa 26%. Repikää tuosta.
Kaksinkertainen mun palkkaan verrattuna, joten vallan mainiosti täällä Kokkolassa pärjää vaikka menee vähän enemmän veroja. Minä en kehtaisi noilla tuloilla valittaa yhtään mitään vaikka pesisin vessoja tai kaivaisin ojaa tuon rahan eteen.
Palkka asiat ovat ammatinvalinta kysymyksiä.
Mitä se auttaa "valita" ammattia jos ei pääse töihin kun kaikki tekevät sen saman valinnan? Jonkun on tehtävä nekin työt joista ei kukaan suostu enenpää maksamaan palkkaa, ja osalle ei piisaa niitäkään töitä.
Älä viitti. En tiedä ainuttakaan oman aikanani 80-/90 - luvulla tekun käynyttä, jolle ei olisi hyväpalkkaisia töitä löytynyt. Jotkut vain joutuu käymään useita korkea-asteen tutkintoja, jotta tuo työ löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö palkalla vain "pärjätä"? Miksi ei voisi haluta myös vaurastua ja säästöön. Kummallinen maa kun työnteolla ei saisi rikastua.
Kuule, siinä puupalttoossa ei ole taskuja. Kyllä ihminen tekee työtä juuri sen takia että "pärjää" ja mikä tärkeintä, lapset pärjää.
Jos rikastua meinaa, niin jotain pitää alkaa sitten ostaa halvalla ja myydä kalliilla tai muuten keinotella toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinkertainen mun palkkaan verrattuna, joten vallan mainiosti täällä Kokkolassa pärjää vaikka menee vähän enemmän veroja. Minä en kehtaisi noilla tuloilla valittaa yhtään mitään vaikka pesisin vessoja tai kaivaisin ojaa tuon rahan eteen.
Mitä se auttaa "valita" ammattia jos ei pääse töihin kun kaikki tekevät sen saman valinnan? Jonkun on tehtävä nekin työt joista ei kukaan suostu enenpää maksamaan palkkaa, ja osalle ei piisaa niitäkään töitä.
Älä viitti. En tiedä ainuttakaan oman aikanani 80-/90 - luvulla tekun käynyttä, jolle ei olisi hyväpalkkaisia töitä löytynyt. Jotkut vain joutuu käymään useita korkea-asteen tutkintoja, jotta tuo työ löytyy
No minä tiedän. Minä saan vähän alle 3000 euroa ja olen ollut työttömänäkin. Olen käynyt työllisyyskurssin, jossa suurin osa oli juuri tuon ajan insinöörejä ja teknikoita. Se kurssi toi minulle tämän työpaikan. Nyt noista kyllä suurin osa on töissä, mutta ainakin yksi on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Kyllähän se on käsittämätöntä, että joillakin ihmisillä alkaa palkkansa vuoksi veroprosentti huitelemaan jo viidenkympin tienoilla. On täysin kestämätöntä, että kun osa käy töissä, heitä kuormitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, heidän selkänahastaan otetaan koko ajan enemmän ja enemmän, niin sitten toinen osa taas vain hiffailee kotisohvalla päivät pitkät. Onhan siitä lukemattomia tutkimuksia, että suurituloisin osuus, alle 10% työssäkäyvistä maksaa ainakin 70%, ehkä jopa 80% kaikista veroista ja tuohon jos laitetaan vielä toinen, toiseksi suurin 10% mukaan, niin yhdessäpä nuo 20% kustantavatkin käytännössä koko paskan.
Ei voi olla niin, että pieni osa väestöstä raataa itsensä aivan väsyksiin asti ja elättää lähes koko muuta väestöä, mukaanlukien valtavaa pummien joukkoa. Tätä nykymenoa kun katsoo, niin eipä ole ollenkaan ihme, että niin moni parempituloinen nostaa kytkintä Suomesta.
Niin toinen vaihtoehto olisi että työtä jaettaisiin, ja/tai palkkoja alennettaisiin että olisi mahdollista palkata kaikki työttömätkin töihin. Tämä sopisi erittäin hyvin työttömille. Oletko valmis alentamaan palkkaasi/työtuntejasi, samalla toki myös työtaakkasi ja veroprosenttisi pienenee?
Ei kaikille työttömille ja ei myöskään kaikille työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman kovimpiin kuuluva verotus. Se tietysti rajoittaa menestyvimpien ja eniten veroja maksavien työintoa. Tämä on hyvä, sillä eihän työn orjana oleminen ole ihmisarvoista elämää. Elämässä kun on niin paljon muutakin kuin työ. Jos raha on tärkeää niin aina voi muuttaa pois Suomesta.
No niinhän moni jo tekeekin. Kaikki voittaa kun korkeakoulutettu uraväki muuttaa muualle töihin ja vie mukanaan osaamisensa, varallisuutensa, ostovoimansa ja verotulonsa. Otetaan lukutaidottomia turvapaikanhakijoita tilalle niin hyvä tulee.
Eikö tuo ole hyvä että menestystä janoaville on mahdollisuus lähteä sinne missä voivat käyttää osaamistaan. Korkeasti koulutettujen ammatti-ihmisten joutilaana pito se vasta on resurssien hukkaa. Ja Suomessa nyt vaan ei enää ole työtä kaikille koulutetuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä meinaat että olis käynyt jos kaikki sun ikäluokan 60 000 kakaraa olis tehnyt saman valinnan kuin sinä ja mennyt tekuun? Ja kaikki ikäluokat sen jälkeen? Tänä vuonna ei menis tekuun enää kuin vajaa 50 000 kersaa joista liki 10 000 maahanmuuttajien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä.. miksi näin? T. Oikeasti tietämätön teini
Googlaa progressiivinen verotus
Ja vertaile eri maiden verotusta https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprose…
Onko tuossa TEL ja LEL kulut mukana? 7,75%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä meinaat että olis käynyt jos kaikki sun ikäluokan 60 000 kakaraa olis tehnyt saman valinnan kuin sinä ja mennyt tekuun? Ja kaikki ikäluokat sen jälkeen? Tänä vuonna ei menis tekuun enää kuin vajaa 50 000 kersaa joista liki 10 000 maahanmuuttajien lapsia.
Älä viitsi. Mitäs jos kaikki alkais lääkäreiksi. tai lentäjiksi. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia täältä kannattaakin lähteä amerikaan tai austraaliaan. Koulutus ja osaaminen laskee kohinalla ja ainut vaihtoehto on alkaa amerikan mallin rikosseuraamuslaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansallinen strategia ei ole menestyä, eikä auttaa kansalaisiaan menestymään. Suomen strategia on selviytyä - vuodesta toiseen. Kansalaisia kannustetaan kituuttamaan vuodesta toiseen arvomaailman avulla josta muistutetaan joka vuosi esitettävällä sotaelokuvalla. Missä muussa Euroopan maassa on tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä 10000 euron kuukausipalkasta jää kuin 5000 käteen. Kyllä sillä pärjää mutta tuntuu kuin ruokapöydässä syö pari ylimääräistä suuparia jotka myös vaatetan ja elätän.
Kuinka vaativaa työtä teette sinä ja ap? Mun palkka on vain vähän alle 2000€ brutto ja käteen jää n. 1500€. Mun työ on hyvin haastava esimiestyö, paljon vastuuta ja stressiä, en tee kauheasti ruumiillista työtä, mutta tulee käveltyä välillä paljon, ei ole pelkkää tietokoneen ääressä istumista. Minä teen 38,45h/viikko, paljonko te?
Jos minä tienaisin noin paljon, pärjäisin tosi hyvin, enkä valittaisi veroista. Minä olen hyötynyt verovaroilla kustannetuista asioista tosi paljon, ja joka päivä hyödyn, puhumattakaan siitä että mulla on kolme lasta, ja mies valtion virkamies. Ei ole miehenkään palkka paljon minun palkkaani isompi vaikka on pitkät vuorot, yövuoro 13h ja päivävuoro 11h, siinä alkaa yli viisikymppisenä ikä painaa, ja työ on vaativaa joskus jopa vaarallista, mutta teitä kaikkia hänkin työllään auttaa, ja tosiaan niistä teidän maksamista veroeuroista hänenkin palkkansa tulee meidän perheen käyttöön, ja osa toki menee kunnalle, ylelle ja kirkolle veroina.
Meiltä molemmilta vietiin osa lomarahoistakin kikyn takia, vietiinkö teiltä? Olette varmaan vientialan yrityksessä töissä kun on noin isot palkat, ja kikyhän yrittää teille petata parempaa menestystä ulkomaankaupassa.
Miksi ihmeessä teet vaativaa ja stressaavaa esimiestyötä noin surkealla palkalla?
Toisaalta se vaativa esimiestyökin on hyvin suhteellista... Mitä teet työksesi? Taidat olla kunnalla, no ainakin palkallinen loma vuodessa on kiva ja pitkä.. Itse teen yksityisellä puolella vaativaa, vastuullista ja haastavaa esimiestyötä. Stressiäkin on... ja tulosvastuuta. Useampi alainen. Työaikaa ei lasketa viikkotunneissa... Välillä päivät venyy sinne 12-16 tuntiin, usein ei 8 tuntia riitä millään. Mutta toki palkassa on huomioitu. Turha olla katkera kenenkään. Lomia saan vain 5 viikkoa vuodessa, ja palkattomia en voi pitää. Näillä mennään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansallinen strategia ei ole menestyä, eikä auttaa kansalaisiaan menestymään. Suomen strategia on selviytyä - vuodesta toiseen. Kansalaisia kannustetaan kituuttamaan vuodesta toiseen arvomaailman avulla josta muistutetaan joka vuosi esitettävällä sotaelokuvalla. Missä muussa Euroopan maassa on tällaista?
kenellä muulla on vittumainen ja iso naapuri? Kuka muista naapureista ei ole joskus valloitettu ison ja pahan voimalla?
Mun bruttopalkka on 7500 ja käteen jää 4000. Hyvin pärjään tällä rahalla mutta vihaksi pistää siinä vaiheessa, kun vassarit alkaa vanhan itkuvirren "rikkaidenkin pitäisi osallistua talkoisiin". Mitä se 3500 eur/kk on jos ei osallistumista talkoisiin?!!! Lisäksi maksan käteen jäävästä rahasta vielä alvit ja muut kulutusverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään käsitä. Tavallisen keskiluokan vaurastuminen nähdään jonain riskinä, vaikka se jos mikä nostaisi 70% väestön elintasoa ja tyytyväisyyttä. Samaan aikaan keskiluokka verotetaan tyhjiin, ja verovarat kierrätetään heille itselleen takaisin lapsilisinä, ansiosidonnaisina päivärahoina yms. Minusta sosiaalituet voisi reilusti kohdistaa niitä oikeasti tarvitseville köyhille ja huono-osaisille ja poistaa ne tavalliselta keskiluokalta. Samalla työn verotusta voitaisiin laskea niin että olisi palkitsevampaa.
1% maailman ihmisistä pitää hallussaan 99% kaikesta omaisuudesta ja yrittää parhaansa mukaan saada meidät 99% tappelemaan keskenämme siitä, miten se 1% pitäisi jakaa.
Kolmannes on täysin kohtuullista. Veroja on alennettu tämän tästä, mutta mikään ei riitä näille rikkaille, köyhät maksaa työkkärinrahastaan liki 20% kunnalle veroina, eivätkä vingu mitään, nielevät vaan kaikenmaailman kyykytykset ja tälläiset veroista vinkujat jotka retostelevat että maksavat sunkin elämisen.