Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko uskonut, että Suomessa on mahdollista eksyä metsään ja kuolla sinne?

Vierailija
01.10.2017 |

Vaikka iso maa onkin.

Kommentit (280)

Vierailija
261/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon kans tosiaan ettei kukaan tätä ketjua lukeneista lähde lapin erämaihin pelkän kännykän varassa. Itse käyn pohjoislapissa kerran kaks vuodessa ja kyllä se paras tapa suunnistaa tuolla on kartta ja kompassi. Gps mulla on aina varmuuden varalta mukana mistä voi tarvittaessa tarkistaa sijainnin jos epäilyttää. Kännykkä sen sijaan on sammutettuna rinkassa n.95% reissusta.

Tuolla ei tosiaan aina ole niin helppo pysyä sillä polulla, karuimmissa kohdissa polku katoaa kokonaan ja välillä se haarautuu mutta ja toinen polku onkin porojen polku, ja usein näitä porojen polkuja menee siellä ristiin rastiin ja semmoselle ku harhaudut niin se oikealle polulle takaisin löytäminen ilman kunnon suunnistusvälineitä voi olla yllättävän haastavaa.

Kännykkä sammuttetuna repussa, ettei vahingossakaan kännykän gps:ssää voida hyödyntää sinun löytämiksesi jos sattuu onnettomuus ja päädyt vaikka tiedottomana makaamaan jonnekkin?

Ei missään nimessä kännykkää kiinni!

En puhunut repusta vaan rinkasta, eli sillon ku ollaan noilla yli viikon reissuilla erämaassa niin sitä kännyä on aivan turha pitää päällä koska pelkällä gps:llä ei paikanneta yhtään mitään vaan se vaatii verkon jota erämaissa ei ole. Eli akkua ei kuluteta turhaan, ja ku rinkan paino alkaa olla 20+kg niin ne vidun vara-akut on muutenkin viimenen asia mitä haluat mukana raahata.

Ei se mitään verkkoa vaadi jos on osannut varautua! Pitää vain ladata tarvittavat offline ohjelmistot ja kartat valmiiksi niin se riittää. Gps kun ei vaadi nettiyhteyttä vaan ainoastaan hyvä näkyvyys taivaalle ja virtaa.

Montako kertaa oot käyny lapin erämaa-alueilla vaeltamassa?

Tänävuonna tulee muistaakseni 5 kertaa täyteen kun olen käynyt. Olen aina osannut varautua hyvin vaellukselle eikä mitään pahempaa ole vielä kerennyt sattua ja mietin tarkkaan ennen lähtöä mitä otan ja mitä teen.

Missä kaikkialla oot käyny?

Ootappas

2013 Kaldoaivin erämaa,

2014 UKK

2015 Paistunturin erämaa

2016 Lemmenjoen kansallispuisto

2017 Pöyrisjärven erämaa-alue

Pääosin kesien aikaan ja 1-2 viikon reissuja kun töistä lomaa.

Sun on pakko olla joko tyhmä trolli, tyhmä tai hullu mut kukaan täysjärkinen ihminen ei lähde ensimmäiselle lapinvaellukselle suoraan kaldoaiviin älypuhelin pääasiallisena suunnistusvälineenä. Sano ny vielä että teet pelkästään soolovaelluksia ni menee loppukin uskottavuus sun jutuista. 😂

Jaa missäköhän kohtaa joku on väittänyt käyttävänsä älypuhelinta pääasiallisena suunnistusvälineenä?

Sivulla 13. Tyyppi on tehny elämänsä ensimmäisen lapinvaelluksen suoraan kaldoaiviin pelkän repun kanssa ja suunnistanut vain älypuhelimella.

Mä olin muutama vuosi sit kaldoaivissa 5 päivää ja kyllä mulla oli ihan rehti rinkka kun ainakaan yhteenkään meikäläisen reppuun ei mahdu teltta, makuupussi, trangia ja ne viiden päivän safkat. Ja kaldoaiviin varsinkaan ei oo mitään asiaa ilman karttaa ja kompassia puutteellisilla erätaidoilla. Siellä ei ku oo tupia eikä polkuja, eikö oikeestaan mitään muutakaan...

Vierailija
262/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tietää että jos kohtaa vaikka ison pistiäisparven niin noutaja tuli. Ei Suomen metaä mikään turvapaikka ole.

Tuhat vuotta sitten Suomi oli pelkkää metsää. Tätäkään kaupunkilaiset ei ymmärrä että kaikki aukeat paikat on ihmisen raivaamia. Ihmiset asuivat metsässä eikä pakoon päässyt. Populaatio ei päässyt kasvamaan koska elämän edellytyksiä ei ollut.

Edit.....piti sanoa POLTTIAISparven

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinastteko oikeesti että jokaisella 70-vuotiaalla kokeneella luonnossaliikkujalla on älyluuri ja siinä karttasovellukset? Mä luulen että nää on just niitä tyyppejä joilla ei ole mitään kännykkää välttämättä edes mukana koska luottavat omiin taitoihinsa joilla ovat tähän astikin pärjänneet.

Vaikka mulla ei ole vielä ikää edes 40 vuotta, niin mun lapsuudessa ja nuoruudessa ei ollut mitään karttasovelluksia tai edes tavallisia kännyköitä, älykännyköistä puhumattakaan.

Tietysti nykyään kannattaa käyttää kaikki mahdolliset keinot eksymisen välttämiseksi, nuo karttasovellukset ja muut ja pitää se puhelin mukana maastoon lähtiessä, akku täyteen ladattuna, toki myös vanhanaikaiset kartta ja kompassi on siitä hyvät ettei niistä lopu akku.

Koskaan ei pidä luulla ettei itselle voi sattua mitään.

Se tässä ongelma onkin kun moni vanhus ei osaa käyttää älypuhelinta tai unohtavat ne kotiin reissun ajaksi ja jos eksyvät niin heitä on hankalampi koittaa etsiä. En siis mitenkään yleistä tai moiti vanhempaa sukupolvea mutta mitä nyt on tullut uutisista luettua näitä katoamistapauksia.

Jos ei osaa käyttää retkeilijän perusvälineitä niin ei pidä lähteä minnekään korpeen retkeilemään.

No haloo. Älypuhelimia on ollut joku 10 vuotta, niin ajatteletko että se 70-vuotias hminen ei ole sitä ennen kulkenut metsissä? Ihan varmasti on ja aika paljon. Varmaan tuommoisen 70v ihmisen nuoruudessa on jo lapsena kuljettu metsäreittejä, marjastettu, sienestetty, metsästetty ja kalastettu, moni on voinut tehdä varsinkin nuorempana, tai koko ikänsä, jotain metsätöitä, puitten kaatamista yms, joten 70 vuotias ihminen on metsissä liikkunut 60 vuotta ennenkun älypuhelimia on tullut edes myyntiin. Joten heidän ikäpolvelle lienee ihan normaalia luottaa omiin taitoihinsa, eikä mihinkään älylaitteisiin.

Ja veikkaan että tuon ikäiset on jo lapsena kulkeneet metsässä sellaisia reissuja jotka nykypäivänä lasketaan patikoimiseksi tai vaeltamiseksi. Mulla itsellä on ikää vasta 40v mut vielä mun lapsuudessa oli ihan normaalia oikaista metsän läpi kouluun tai kaverin luo tai uimaan, ja sellainen ei tänä päivänä tulis kysymykseenkään lapsen kohdalla, kulkea yksin tai kaverin kanssa metsässä ilman aikuisia.

Vierailija
264/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita tapauksia useita vuodessa. Eli kyllä, uskon ihan hyvin. 

Vierailija
265/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä ei kuulu kaikkialla kun ollaan oikeasti erämaassa. Ja virta loppuu helposti. Ilman tulentekovälineitä ja kunnon varusteita ei pärjää. Olen itsekin kesällä kärsinyt nestehukasta niin että meinasin pökrätä 200 m autolta. Lepo auttoi ja autolla oli juomaa. Jos voimat loppuu 5 km on pitkä matka.

Eikä muuten tarvitse olla edes missään erämaassa, vähän etempänä kaupungista vaan niin ei kaikissa liittymissä ole kenttää vaikka olisi vielä ihan asutuksen keskellä. Itsellä ainakin on kokemusta että suhteellisen lähellä kaupunkia toinen liittymä toimii ihan hyvin ja toinen ei meinaa löytää kenttää. Siitä kun lähdetään metsään niin tuskin kentät ainakaan paranee. Ilmeisesti on just sopivasti joidenkin kännykkämastojen katvealueella. Matkaa lähimpään isoon kaupunkiin n. 30km.

Vierailija
266/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon kans tosiaan ettei kukaan tätä ketjua lukeneista lähde lapin erämaihin pelkän kännykän varassa. Itse käyn pohjoislapissa kerran kaks vuodessa ja kyllä se paras tapa suunnistaa tuolla on kartta ja kompassi. Gps mulla on aina varmuuden varalta mukana mistä voi tarvittaessa tarkistaa sijainnin jos epäilyttää. Kännykkä sen sijaan on sammutettuna rinkassa n.95% reissusta.

Tuolla ei tosiaan aina ole niin helppo pysyä sillä polulla, karuimmissa kohdissa polku katoaa kokonaan ja välillä se haarautuu mutta ja toinen polku onkin porojen polku, ja usein näitä porojen polkuja menee siellä ristiin rastiin ja semmoselle ku harhaudut niin se oikealle polulle takaisin löytäminen ilman kunnon suunnistusvälineitä voi olla yllättävän haastavaa.

Kännykkä sammuttetuna repussa, ettei vahingossakaan kännykän gps:ssää voida hyödyntää sinun löytämiksesi jos sattuu onnettomuus ja päädyt vaikka tiedottomana makaamaan jonnekkin?

Ei missään nimessä kännykkää kiinni!

En puhunut repusta vaan rinkasta, eli sillon ku ollaan noilla yli viikon reissuilla erämaassa niin sitä kännyä on aivan turha pitää päällä koska pelkällä gps:llä ei paikanneta yhtään mitään vaan se vaatii verkon jota erämaissa ei ole. Eli akkua ei kuluteta turhaan, ja ku rinkan paino alkaa olla 20+kg niin ne vidun vara-akut on muutenkin viimenen asia mitä haluat mukana raahata.

Ei se mitään verkkoa vaadi jos on osannut varautua! Pitää vain ladata tarvittavat offline ohjelmistot ja kartat valmiiksi niin se riittää. Gps kun ei vaadi nettiyhteyttä vaan ainoastaan hyvä näkyvyys taivaalle ja virtaa.

Montako kertaa oot käyny lapin erämaa-alueilla vaeltamassa?

Tänävuonna tulee muistaakseni 5 kertaa täyteen kun olen käynyt. Olen aina osannut varautua hyvin vaellukselle eikä mitään pahempaa ole vielä kerennyt sattua ja mietin tarkkaan ennen lähtöä mitä otan ja mitä teen.

Missä kaikkialla oot käyny?

Ootappas

2013 Kaldoaivin erämaa,

2014 UKK

2015 Paistunturin erämaa

2016 Lemmenjoen kansallispuisto

2017 Pöyrisjärven erämaa-alue

Pääosin kesien aikaan ja 1-2 viikon reissuja kun töistä lomaa.

Sun on pakko olla joko tyhmä trolli, tyhmä tai hullu mut kukaan täysjärkinen ihminen ei lähde ensimmäiselle lapinvaellukselle suoraan kaldoaiviin älypuhelin pääasiallisena suunnistusvälineenä. Sano ny vielä että teet pelkästään soolovaelluksia ni menee loppukin uskottavuus sun jutuista. 😂

Jaa missäköhän kohtaa joku on väittänyt käyttävänsä älypuhelinta pääasiallisena suunnistusvälineenä?

Sivulla 13. Tyyppi on tehny elämänsä ensimmäisen lapinvaelluksen suoraan kaldoaiviin pelkän repun kanssa ja suunnistanut vain älypuhelimella.

Mä olin muutama vuosi sit kaldoaivissa 5 päivää ja kyllä mulla oli ihan rehti rinkka kun ainakaan yhteenkään meikäläisen reppuun ei mahdu teltta, makuupussi, trangia ja ne viiden päivän safkat. Ja kaldoaiviin varsinkaan ei oo mitään asiaa ilman karttaa ja kompassia puutteellisilla erätaidoilla. Siellä ei ku oo tupia eikä polkuja, eikö oikeestaan mitään muutakaan...

Kerrotko vielä viestin numeron? Ainoa viesti minkä minä löysin missä puhutaan varustuksesta alkaa lauseella että repussa on varalla aina maastokartta ja vanha nokialainen jonka akku kestää ikuisuuden.

Vierailija
267/280 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä ei kuulu kaikkialla kun ollaan oikeasti erämaassa. Ja virta loppuu helposti. Ilman tulentekovälineitä ja kunnon varusteita ei pärjää. Olen itsekin kesällä kärsinyt nestehukasta niin että meinasin pökrätä 200 m autolta. Lepo auttoi ja autolla oli juomaa. Jos voimat loppuu 5 km on pitkä matka.

Eikä muuten tarvitse olla edes missään erämaassa, vähän etempänä kaupungista vaan niin ei kaikissa liittymissä ole kenttää vaikka olisi vielä ihan asutuksen keskellä. Itsellä ainakin on kokemusta että suhteellisen lähellä kaupunkia toinen liittymä toimii ihan hyvin ja toinen ei meinaa löytää kenttää. Siitä kun lähdetään metsään niin tuskin kentät ainakaan paranee. Ilmeisesti on just sopivasti joidenkin kännykkämastojen katvealueella. Matkaa lähimpään isoon kaupunkiin n. 30km.

Paranee tai ei parane, mutta ainakin liittymien väliset erot pienenee mitä ulommas mennään sillä syrjäseuduilla operaattorit eivät pystytä omia mastojaan vaan kaikilla on tukarit saman tolpan nokassa.

Kännykällä kannattaa koittaa soittaa hätäpuhelu vaikka näyttäisi että ei kenttää olekaan. Hätäpuhelu vääntää lähetystehot tappiin ja samaten tukiasema prioirisoi hätäpuhelut. Se voi siis mennä läpi vaikka normipuhelu ei onnistu.

Vierailija
268/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee vieraaseen maastoon mitä ei tunne, pitää aina olla gps ja kompassi mukana. Jos paristot tai akku loppuu toisesta. Mielellellään useampi jokaisella. Vara-akut kännykkää varten.

Tähän tilanteeseen ei voi ottaa kantaa, mutta ei ole täysin poissuljettua vanhusten tarkoituksenmukaiset itsemurhat. Vakuutus maksaa perikunnalle.

Vierailija
269/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee vieraaseen maastoon mitä ei tunne, pitää aina olla gps ja kompassi mukana. Jos paristot tai akku loppuu toisesta. Mielellellään useampi jokaisella. Vara-akut kännykkää varten.

Tähän tilanteeseen ei voi ottaa kantaa, mutta ei ole täysin poissuljettua vanhusten tarkoituksenmukaiset itsemurhat. Vakuutus maksaa perikunnalle.

On taas yhdensortin ihmisperse keksimässä teorioita. Vakuutuksissa kun tuppaa olemaan ikävähennykset, jolloin vanhusten saamilla kuolemantapauskorvauksilla ei saa edes saattoväelle kahvitarjoilua.

Vierailija
270/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas yhdensortin ihmisperse keksimässä teorioita. Vakuutuksissa kun tuppaa olemaan ikävähennykset, jolloin vanhusten saamilla kuolemantapauskorvauksilla ei saa edes saattoväelle kahvitarjoilua.

Joskus riippuu myös, milloin sen on ottanut ja millä ehdoilla. Jos uhataan muuttaa sopimusta, sanoo siirtyvänsä kaikkien sopimusten kanssa koko perheen voimalla kilpailijalle. Entiset ehdot jäävät voimaan, mikäli on riittävän rahakas asiakas.

Vierailija
271/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas pitkä ketju siitä että metsään voi eksyä ja kuolla. Kyllä, metsään voi kuolla ja sitten olla kateissa kunnes ruumis tai sen jäänne löydetään.

Mutta kuolleen ei aina välttämättä ole tarvinnut olla eksyksissä.

Esim jos on kengät ja vaatteet kastunut, kylmä voi kangistaa todella nopeasti. Jos hetkeksi istahtaa, voi olla vaikea nousta ylös. Raajoissa pistelee, puutuu lakkaa toimimasta. Kuolema on johtunut ruumiinlämmön laskemisesta.

Mutta se ei tarkoita että ihminen itse olisi eksynyt.

Myös täysin kartalla oleva suunnistaja on voinut saada sydänkohtauksen ja kuolla metsässä ja häntä on sitten jouduttu etsimään, mutta kuolinsyy ei silloinkaan ole eksyminen.

Vierailija
272/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä armeijassa opetettavia asioita on pysyä kuivana maastossa.

Vierailija
273/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus riippuu myös, milloin sen on ottanut ja millä ehdoilla. Jos uhataan muuttaa sopimusta, sanoo siirtyvänsä kaikkien sopimusten kanssa koko perheen voimalla kilpailijalle. Entiset ehdot jäävät voimaan, mikäli on riittävän rahakas asiakas.

Tai siis riittävän tyhmä ja maksukykyinen asiakas että suotuu jatkamaan järjettömän korkeiden vakuutusmaksujen maksamista. Vakuutusyhtiöhän ei mitenkään hyödy kenekään varakkuudesta, vaan ainoastaan maksuhalukkuudesta.

Vierailija
274/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisiä armeijassa opetettavia asioita on pysyä kuivana maastossa.

Laskuvarjojääkärit Gröönlannissa. 2 kuoli.

Tilanne sai alkunsa siitä että oli liikaa intoa ja näyttämisen halua ja paidat kastui. Siitä alkoi ketjureaktio että 2 kuoli. Että joskus ei vaan järki riitä vaikka olisi koulutus alla.

http://www.relaa.com/keskustelut/retki/20320

Vierailija
275/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät halunneet jäädä odottamaan sote-uudistuksen tuloksia.

Vierailija
276/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pohjoisen ihmisenä tuntuu uskomattomalta, että jostain suomalaisesta voi tuntua uskomattomalta, että Suomessa voi eksyä ja kuolla metsään.

Vierailija
277/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän erästä itsemurhaa tehnyttä naishenkilökään löydettu Nuuksion kokoiselta alueelta, vaikka iso ryhmä etsijöitä kampasi seudun koirien kanssa useampaan otteeseen.

Vierailija
278/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisena suunnistusporukassa tuli usein eksyttyä ihan lähimetsään. Nykymenolla ihmettelen, että sinne päästettiin ylipäätän lapset ilman mitään valvontaa. Palatkaa takaisin tähän pisteeseen.

Vierailija
279/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varakas ja tärkeä asiakas järjestää vakuutuspetoksen korvausrahojen tähden... Ja aiheuttaa omaisille huolta katoamalla erämaahan. Siellä on taas katsottu rikossarjoja!

Vierailija
280/280 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä järkevin syy on se todennäkoisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän