Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön nimi aina väärin, hermot menee

Vierailija
30.09.2017 |

Olin ja olen niin ihastunut nimeen Elise. Elisa puolestaan ei ollut edes mikään vaihtoehto. Kuitenkin joka toisessa kaukaisemmassa kirjeessä, kuten tuntemattomamman tarhakaverin kutsussa, lukee Elisa. Toinen nimi on sellainen, jossa ei ole virheen varaa. Tyttö itse tykkää nimestään (on vasta 4v). Mitä tässä nyt tekisi, annan olla ja tyttö ehkä kasvaa asiaan ja korjaa nimen tarvittaessa, vai alkaa käyttää 2.nimeä (tyttö ei varmaan tätä haluaisi)? Mietin, että saako asia omassa päässäni suhteettomat mittasuhteet, kun aina tulee surku jos nimi menee väärin? Ona nimeni on niin helppo, etten edes ymmärtänyt ajatella, että nimi voisi mennä näin sekaisin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin olla. Meillä tyttö on Elle. Aika usein on muiden kirjoittamana Ellen. Ja tosi usein lausuttuna Elleni. Kaverin lapsi on Alvar, mutta vääntyy melkein aina muotoon Alvari. Ärsyttää, mutta en ala nalkuttamaan muille. Ihmetyttää vaan, että eikö muut vanhemmat edes päiväkodissa katso yhtään lokeroista miten nimi kirjoitetaan oikein.

Ps. Elise on kaunis nimi.

Vierailija
22/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala! Miten sä nyt pääset yli tästä dramaattisesta asiasta. Voiko ylipäätään selviytyä näin pahasta kriisistä. Saatko yösi nukuttua vai valvotko? Jaksuhali mammalle elämän suurissa vastoinkäymisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen Maria ja olen saanut tottua siihen että osa ihmisistä ei edes käsitä että Maria ja Marja lausutaan ja kirjoitetaan eri tavalla. Työpaikallani on myös Marja ja häntä olen kuullut kutsuttavan Mariaksi. Sitten vielä se, että osa ruotsinkielisistä ei halua ymmärtää, että olisi kohteliasta lausua suomenkielisen Marian nimi suomalaisittain.

Tiedän Marjan ja tämä valittaa kun nimi voi olla Maria tai mariia tai joskus jopa marjaliisa tai marjaleena. Marian ja matikan ymmärrän että sekoittaa mutta miten ihmeessä jotkut saa sen nimen väännettyä marjaleenaksi tai marjaliisaksi?

Vierailija
24/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kamala! Miten sä nyt pääset yli tästä dramaattisesta asiasta. Voiko ylipäätään selviytyä näin pahasta kriisistä. Saatko yösi nukuttua vai valvotko? Jaksuhali mammalle elämän suurissa vastoinkäymisissä.

K-pää

Vierailija
25/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienistäkin ongelmista pitää saada valittaa!

Vierailija
26/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tyttösi nimi lausutaan? E-liis vai E-li-se? Hän saa kuulla molempaa muotoa (Elisan ja Eliisan ja Eliisen lisäksi)

T. Maria

Vierailija
27/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun aina tarkistamaan kaikista papereista sekä etu- että sukunimeni.

En ole kokenut sitä vaivalloiseksi, koska olen muutenkin tarkka virallisista papereista ja yleinen pilkunviilaaja.

Epävirallisissa ja -muodollisissa yhteyksissä oikaisen, vaikka ei se aina auta.

Eikä se niin haittaakaan, vaikka vähän väärin menisi tai välillä sekoittuisi.

Otan tapauskohtaisesti. Ei haittaa, jos esim. huonokuuloinen vanhus kutsuu väärällä nimellä.

Miksi annat ainutlaatuiselle lumihiutaleellesi nimen erikoisemman muodon, ja sitten käriset sen kanssa?

Tyttö kyllä oppii samaan kuin minä.

Äityli taitaa olla tässä se suurempi ongelma.

Etkö miettinyt ollenkaan, että joudut vielä vuosikaudet olemaan vastuussa tyttäresi asioista?

Sinä se joudut jauhamaan Eliseä eellä.

Sibnä sen nimen annoit.

Vierailija
28/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä varmaan haettu mitään moraalisaarnaa nimistön rikkaudesta. Kautta aikojen Suomessa on annettu erilaisia nimiä Alvar:ista Alvariin ja Annista Anneleen. Lähinnä mietin miten asia pitäisi hoitaa, antaako olla vai miten toimia. Ap

Mielestäni on helpompi antaa olla.Minulla on nimi jota kukaan ei koskaan kuule tai muista oikein,olen aina ollut vieraanmille ihmisille Jenna,Jonna,Jaana,Jarna tai Joanna.Nuorempana se harmittui,sitten siihen tottui.Nykyään reagoin suunnilleen mihin tahansa J:llä alkavaan.

Vierailija
29/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei tule koskaan muuttumaan. Lapsesi joutuu koko loppuelämänsä johonkin nimensä sanoessaan sanomaan "Elise eellä". Itse olen joutunut vastaavaan tilanteeseen nimeni takia ja ärsyttää joskus. Itse yritin saada ihmiset kutsumaan minua toisella nimellä mutta ei suostuneet vaan kutsuivat minua sillä ekalla nimellä ja lopulta luovutin.

Mun nimi on Elise, enkä ole varmaan ikinä joutunut sanomaan, että "Elise eellä". Kuinka huonosti pitää artikuloida, jos kaikki kuulee Elisa?

Vierailija
30/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tässä tuttava- ja naapuripiirissä aika monta Arttua ja Artturia. En millään ikinä muista kuka on Arttu ja kuka Artturi. Ajattelen tosin että mitä väliä, tuskin niiden lasten elämä menee täysin pilalle kun ilmeisen dementoitunut täti ei jaksa muistaa oikeaa nimeä.

Vierailija
31/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimi on Nina. Kirjoitetaan yhdellä i:llä, mutta lausutaan kahdella. Niinpä aina sanon nimeni tyylillä, Nina yhdellä i:llä. Muk vanhemmat tän keksi, tottunut olen tähän. Joten koita jaksaa ap, tarpeeksi kun toistat, niin kyllä se Elisekin sieltä alkaa tulla..

Vierailija
32/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauniit nimiä Elise, Eine, ja Elle! Ihania!

Äitini nimi on Anna-Maria, ja voitte kuvitella, kuinka monta versiota siitä on. Pelkkä Anna, Annemari, Anne-Marja, Anne-Maria, Annamari jne. Ja lisäksi hänellä on olemassa muutama täyskaima, jotka vielä sekoittavat asioita. Kaikkeen tottuu. Hän vain artikuloi nimensä selkeästi, ja kertoo olevansa Anna aalla väliviiva Maria iillä.

Vierailija
33/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei tule koskaan muuttumaan. Lapsesi joutuu koko loppuelämänsä johonkin nimensä sanoessaan sanomaan "Elise eellä". Itse olen joutunut vastaavaan tilanteeseen nimeni takia ja ärsyttää joskus. Itse yritin saada ihmiset kutsumaan minua toisella nimellä mutta ei suostuneet vaan kutsuivat minua sillä ekalla nimellä ja lopulta luovutin.

Mun nimi on Elise, enkä ole varmaan ikinä joutunut sanomaan, että "Elise eellä". Kuinka huonosti pitää artikuloida, jos kaikki kuulee Elisa?

Puhelimessa esimerkiksi kuulee helposti väärin artikuloit miten tahansa

Vierailija
34/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun aina tavamaan sukunimeni.Sama kai tuo tavaako etunimensäkin.Sitäpaitsi joku Ellu,Elli,Essu jne. Elisestä tullee kavereiden suussa .

Vierailija
35/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno Elisa täällä saa jatkuvasti viestejä "Elinana", eli ei se ongelma silläkään helpotu.

Vierailija
36/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimeni menee aina väärin kun on niin monta vaihtoehtoa. Anni, Anna, Anne, Annu jne. Olen oikein iloinen, kun joku joskus sanoo oikein.

Vierailija
37/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Pihla ja saanut postia useammankin kerran Pekkana vaikka Pekka nyt ei ole lähelläkää omaa nimeä. Enkä pahastu.

Vierailija
38/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin käy kun ei voi antaa sitä suomenkielistä versiota.

No kyllä Elise ihan suomalainen nimi on. Oma luokanopenikin oli aikoinaan suomalainen ja tämän niminen. Ap

Elise on saksalainen nimi.

Vierailija
39/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kauniit nimiä Elise, Eine, ja Elle! Ihania!

Äitini nimi on Anna-Maria, ja voitte kuvitella, kuinka monta versiota siitä on. Pelkkä Anna, Annemari, Anne-Marja, Anne-Maria, Annamari jne. Ja lisäksi hänellä on olemassa muutama täyskaima, jotka vielä sekoittavat asioita. Kaikkeen tottuu. Hän vain artikuloi nimensä selkeästi, ja kertoo olevansa Anna aalla väliviiva Maria iillä.

Itsellä samantyylinen nimi ja aina menee väärin. Molemmat nimet muuttavat muotoaan usein ja sitten vielä täytyy sanoa, että kirjoitetaan yhteen ilman viivaa mikä on monelle vaikeaa. Olisin todella halunnut helpomman nimen, koska aina saa korjata. Jopa sukulaiset ja tutut saattavat vielä vuosien muistatuksen jälkeen sanoa väärin.

Vierailija
40/42 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausu se elise, ei eliis.

Nim. Elisen isä