Hupaisaa, kun pakkoruotsittajien mielestä jos lukisi ruotsin tilalla espanjaa/kiinaa/venäjää/tms., niin sulkee itseltään ovia!
Milläköhän kielellä ne ovet paremmin aukeaa? Sillä, jota puhuu 10 miljoonaa vai sillä, jota puhuu satoja miljoonia tai jopa miljardi ihmistä?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi, koska katsottiin tarpeellisemmaksi opiskella muita kieliä.
Ja se oli Ahvenanmaan maakuntahallitukselta IDIOOTTIMAINEN veto, koska se läimäytti oven kiinni nuortensa mahdollisuuksilta hakeutua opiskelemaan ja työllistyä KOKO kotimaassaan.
Onneksi manner-Suomessa ollaan viisaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi, koska katsottiin tarpeellisemmaksi opiskella muita kieliä.
Ja se oli Ahvenanmaan maakuntahallitukselta IDIOOTTIMAINEN veto, koska se läimäytti oven kiinni nuortensa mahdollisuuksilta hakeutua opiskelemaan ja työllistyä KOKO kotimaassaan.
Suomessa voi aivan hyvin työllistyä ilman ruotsin taitoa, joten en ymmärrä, mihin pakkoruotsia tarvittaisiin. Maan pääkieli on pääkieli, eikä sitä voi verrata marginaalisiin vähemmistökieliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi aivan hyvin työllistyä ilman ruotsin taitoa, joten en ymmärrä, mihin pakkoruotsia tarvittaisiin. Maan pääkieli on pääkieli, eikä sitä voi verrata marginaalisiin vähemmistökieliin.
Eihän suomenkielisten pidä saada epäreilua etua ruotsinkielisiin nähden, joiden on käytännön pakko opiskella suomea.
Vastatkaa joku pakkoruotsin kannattaja, miksi koko Suomen pitäisi lukea ruotsia? Kun minun, suomenkielisen mielestä, ei ainakaan yhdenkään ruotsinkielisen tarvitsisi pakolla lukea päivääkään Suomen kieltä, jos ei itse haluasi. Pakkosuomen saa lopettaa vaikka heti maanantaina kaikissa ruotsinkielisissä kouluissa. Jos joku ruotsinkielinen on sitä mieltä, että pärjää pelkällä ruotsilla Suomessa, niin siitä vaan. Ei minun puolesta ainakaan ole pakko lukea Suomea. Mutta miksi ruotsinkielisten mielestä suomalaisten on pakko osata ruotsia? Miksi??? Ei kukaan suomenkielinen vaadi teitä lukemaan Suomea.
Onko olemassa yhtään toista vähemmistäkieltä, joka kehtaa pakottaa koko valtaväestön opettelemaan heidän lilliputtikieltään???? Eiko ole sama, jos koko Suomi pakotetaan opiskelemaan saamea, että jos joskus elämässä satutaan poikkeamaan lapsissa, osataan jollekin saamelaiselle sanoa päivää? Miten ruotsinkieliset kehtaa vaatia, että meidän on osattava ruotsia. 95% suomalaisista ei koskaan joudu kyseisen kielen kanssa mihinkään tekemisiin koko elämänsä aikana. Ja jos ruotsinkielinen tulee vastaan, kun rannikolla pienelle alueelle erehdyt, osaa sekin ruotsinkielinen englantia. Ja ei kun kaikki lukemaan pakkoruotsia. Eihän tässä ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa joku pakkoruotsin kannattaja, miksi koko Suomen pitäisi lukea ruotsia? Kun minun, suomenkielisen mielestä, ei ainakaan yhdenkään ruotsinkielisen tarvitsisi pakolla lukea päivääkään Suomen kieltä, jos ei itse haluasi. Pakkosuomen saa lopettaa vaikka heti maanantaina kaikissa ruotsinkielisissä kouluissa. Jos joku ruotsinkielinen on sitä mieltä, että pärjää pelkällä ruotsilla Suomessa, niin siitä vaan. Ei minun puolesta ainakaan ole pakko lukea Suomea. Mutta miksi ruotsinkielisten mielestä suomalaisten on pakko osata ruotsia? Miksi??? Ei kukaan suomenkielinen vaadi teitä lukemaan Suomea.
Sopii minulle. Saat toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston isopyörähankkeen mukana on ollut melkoinen myllerrys. Monta kieltä on lopetettu mutta esim. somaliaa ja arabiaa pukkaa, kun meidän läpsytineläteltit tarvitsevat tulkkeja parinkymmenen vuodenkin maassa olon jälkeen... Niiltä ei vaadita pakkosuomea. Joitakin kursseja työkkäriä varten, mutta ei ollenkaan samaa kuin kantasuomalaisilta ruotsin osaamisen suhteen. Aika epäreilu asetelma. Eihän sitä nyt voi integroitua tuossa ajassa... Tai palata sinne turvalliseen kotimaahan. Sossun ja Kelan rahaa sinne kyllä lähetetään. Jäädän ilman niitäkin tuella tuotettuja veromarkkoja takaisin kiertoon.
Enemmistön sortaminen ei tietenkään ole koskaan väärin!
Eihän etelä-Aarikassakaan åpartheid eikä pakkobuuri olleet maan lakeja vastaan. Ne olivat maan lakien mukaisia. Suomalaiset ovat niin tyhmiä että syrjivät itse itseään ja asettuvat uhrin rooliin.
Näkeehän sen jääkiekossakin että peli kulkee kun ollaan ensin päästetty vastustaja 3-0 johtoon. Altavastaajana on niin helppo lopettaa jännittäminen, siksi pitää antaa toiselle ensin johtoasema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö. Ne ei sielä saarilta ole kuitenkaan mannersuomeen tulossa, joten turhaan ne mitään Suomea lukee. Samoiten täällä rannikolla olevat ruotsinkieliset, ei niidenkään tarvitse minun mielestäni mitään Suomea lukea jos eivät halua. Saavat ihan huoletta puhua pelkkää ruotsia, ei ole minulta pois. Mutta ihan sairasta on se, että ruotsinkieliset pakottaa kaikki puhumaan ruotsia. Miksi? Miksi kaikkien suomalaisten täytyy osata ruotsia. Kyllä minä itse tiedän mitä minä tässä elämässä tarvitsen ja se ei todellakaan ole ruotsinkieli.
ps. olen aikuisena opiskellut italian ja sillä pärjään. Olisin nyt aikuisena voinut opiskella sen ruotsinkin(kun kuulema on vielä niin helppo kielikin)) jos olisin nähnyt siihen tarvetta. Eli kyllä sen ruotsin voi jokainen aikuisena opiskella, jos näyttää, että sitä tarvii. Mutta siitä ei ole mitään hyötyä, että teinit pakotetaan lukemaan jonninjoutavaa kieltä, jota kukaan ei juurikaan halua opiskella ja jolla et elä,mässäsi oikeastaan koskaan tee mitään. Ihan turhaa. Sama jos suomalaiset pakotettaisiin lukemaan unkaria, ihan yhtä paljon sitä suomalaiset tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Saat toteuttaa.
Hienoa, olet siis samaa mieltä, kuin suurin osa suomalaisia, että pakkokieli pois, mutta et vastannut kysymykseen, miksi ruotsinkielisten mielestä koko Suomen pitää lukea ruotsia? Suomenkieliset ei vaadi ruotsinkielisiä lukemaan pakolla Suomea.? Miksikähän ei?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nihilismi, mutta se on päättötodistus kouluista. Auton pakokaasuista saa päästötodistuksen. Tosin autovalmistajat huijaavat.
Miten tuo liittyy nihilismiin?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on niin helppo kieli ja sitä on mahdollista nähdä kaikkialla, että jos se ei ugrijuntin kiviseen kalloon uppoa, niin ei sinne mene mikään venäjä tai kiinakaan.
Siis miten niin on mahdollista nähdä kaikkialla?????? Taitaa Suomesi rajoittua pienelle kaistaleelle rannikkoa? Kyllä se on Suomessa harva paikka missä törmää ruotsinkieleen. Ainoat paikat joissa olen törmännyt esim ruotsinkielisiin paikannimiin, on pienet olemattomat kylät rannikolla, joista on äkkiä läpi ajanut lomamatkalla. Turussa asuin 10 vuotta, mutta sielläkään en sanaakaan ruotsia tarvinnut ja katujen nimet on suomeksikin. Kyllä suomessa on mahdollista asua ja elää ja aika laajalla alueella, ettei tähän kielimarginaaliin tarvitse törmätä. Ihan oikeasti, ihminen ei opi sitä mitä ei katso tarvitsevansa. Ja ruotsinkieli on yksi niistä. Vai miten perustelet sen, että se englannin kieli kyllä taipuu ja ne muutkin kielet joita HALUAA opiskella. Miksi minun pitäisi osata ruotsia???? Yksikin hyvä perustelu?En ole sitä tähän mennessä tarvinnut, enkä takuulla sitä koskaan tarvii tässä elämässä. Mitä sinä hyödyt siitä, että minun on pakko osata ruotsia???? Niinpä niin, et mitään. Enkä hyödy minäkään, eikä hyödy kukaan. Ihan turha kieli. Opetelkoot ne jotka sitä katsoo varvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on niin helppo kieli ja sitä on mahdollista nähdä kaikkialla, että jos se ei ugrijuntin kiviseen kalloon uppoa, niin ei sinne mene mikään venäjä tai kiinakaan.
Sanopa yksikin asia mihin me ugrijuntit sitä ruotsa tarvitaan???? Ihan oikeen , ei mihinkään. Annetaan meidän ugrijunttien vaan opiskella Suomenkieltä ja englantia, niitä me helposti opitaan. Ja vaikka sitten niitä muita ugrilaisia kieliä. Mitä pirua ugrijuntti tekee ruotsinkielellä? No just, yhtä vähän kuin ruotsalainen homo naisella. Ja ei ne ruotsinkielisetkään tarvitse suomenkieltä jos eivät katso sitä tarpeelliseksi. Puhukoot vain elämänsä ruotsia. Ei ole minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Argumentoinnista päätellen olet joku elämänkoululainen? Jos ruotsin kielen opiskelu ei kiinnosta, miten se vaikuttaa muiden kielien oppimiseen? Taukki....
Miksi te juntit ruotsinkieliset olette niin hitaita, ettette onnistu oppimaan suomea edes niin hyvin, että pystyisitte ottamaan vastaan suomenkielisiä julkisia palveluita, vaikka suomea oikeasti näkee kaikkialla eikä sille voi olla altistumatta joka päivä.