Olen ollut sinkkuna vajaan vuoden. Nautin taloudellisesta tilanteesta!
On se niin mukava kun raha jää yksin omaan käyttöön. Tuntuu, että mihinkään ei menisi hirveästi rahaa ja että kaikki tavara mitä ostaa, niin kestää ja kestää. Ihan sama onko kyseessä wc-paperi, pesuaineet, leivinpaperi tai vaikka kahvi, niin ne vaan kestää pitkään eikä tarvitse hirveästi rahaa niihin kuluttaa. Lisäksi laskuja on nyt vähemmän, puhelin/nettilasku ja sähkölasku, jonka maksan kerran 3kk. Vuokran maksaminen tottakai kirpaisee niin kuin aina, mutta asun kaksiossa edullisesti. Tulot nettona n. 2100e/kk. Rahaa menee kuitenkin paljon vähemmän elämiseen ja kaikkeen kuin parisuhteessa. Jos en käy ulkona syömässä, niin viikossa voi ruuan suhteen ihan hyvin pärjätä jopa 20 eurolla!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono taloudellinen tilanne johtuu yleensä liian isoista menoista verrattuna tuloihin. Ei osata ajatella omaa rahankäyttöä tai omaa tulevaisuutta vaan kaikki laitetaan heti palamaan. Sit itketään kun ei ole rahaa ikinä. Kuulostat raha-asioissa fiksulta "mieheltä"?
Mä luulin että ap on nainen?
Se on mies
Jos ap on mies niin varmaan hän olisi maininnut sen aloituksessa. Oletuksena on että suurin osa kirjoittajista on naisia.
Vierailija kirjoitti:
On se niin mukava kun raha jää yksin omaan käyttöön. Tuntuu, että mihinkään ei menisi hirveästi rahaa ja että kaikki tavara mitä ostaa, niin kestää ja kestää. Ihan sama onko kyseessä wc-paperi, pesuaineet, leivinpaperi tai vaikka kahvi, niin ne vaan kestää pitkään eikä tarvitse hirveästi rahaa niihin kuluttaa. Lisäksi laskuja on nyt vähemmän, puhelin/nettilasku ja sähkölasku, jonka maksan kerran 3kk. Vuokran maksaminen tottakai kirpaisee niin kuin aina, mutta asun kaksiossa edullisesti. Tulot nettona n. 2100e/kk. Rahaa menee kuitenkin paljon vähemmän elämiseen ja kaikkeen kuin parisuhteessa. Jos en käy ulkona syömässä, niin viikossa voi ruuan suhteen ihan hyvin pärjätä jopa 20 eurolla!
Minulla on päinvastaiset kokemukset. Kun yhtäkkiä asumiskustannukset ym. laskut, jotka on maksettu puoliksi nousevat rajusti, niin kyllä elintaso laskee. Ainahan sitä sanotaan, että sinkkuna ei tarvitse sitä eikä tätä. Pitääkö sinkun elää jossain liukossa kaurapuuroa syöden. Olisihan se kiva elää mukavasti sinkkunakin kun kerran töissä käy ja veroja maksaa.
Parisuhteessa ollessa sain säästöön rahaa, nyt en saa. Tietysti jos on iso palkka niin on samantekevää onko sinkku vai ei. Jos voisi edes asua edullisesti niin jäisi rahaa siihen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono taloudellinen tilanne johtuu yleensä liian isoista menoista verrattuna tuloihin. Ei osata ajatella omaa rahankäyttöä tai omaa tulevaisuutta vaan kaikki laitetaan heti palamaan. Sit itketään kun ei ole rahaa ikinä. Kuulostat raha-asioissa fiksulta "mieheltä"?
Mä luulin että ap on nainen?
Se on mies
Jos ap on mies niin varmaan hän olisi maininnut sen aloituksessa. Oletuksena on että suurin osa kirjoittajista on naisia.
"Miksi sinulla on käsitys, että vain istuisin kotonani kököttämässä ja söisin huonosti? Syön ihan terveellisesti ja edullisesti. Nykyään ei vain rahaa mene kaikkeen turhaan kauppareissuilla kun saa itse päättää ostoksistaan tyyliin miksi ostaisin jugurtin, joka maksaa 3e kun samanlaista saa eurolla jne. Sosiaalista elämää on lisäksi muutakin kuin jonkun tyttöystävän kanssa oleminen.-ap" Mies se on.
Kuulostaa aika uskomattomalta, että taloudellinen tilanne olisi sinkkuna parempi. Yhdessä asuessa säästää asumismenoissa huomattavasti, ja esimerkiksi matkoilla majoituksessa.
Mies voi asua yksin vaikka siivouskomerossa ja nauttia siitä koska rahaa säästyy. Naisen kanssa pitää olla säällinen asumus.
Jep, olen kyllä parisuhteessa mutta tykkään elää yksin. Olen säästäväinen ihminen ja jostain syystä kukaan kumppaneistani ei ole sitä ollut. Kenenkään kanssa en olisi rahoja yhdistänyt ja yhteiselo olisi aika sekavaa "mun tavarat, sun tavarat" -meiningillä, joten helpompaa olla yksin. Nautin myös omasta ajasta liikaa luopuakseni siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tuhoavat maailman kirjoitti:
Parisuhteessa maksaa se että nainen haluaa kaikkea extraa ja hyvää kun miehelle kelpaisi halvin mahdollinen.
Just päinvastoin. Eiköhän aloittajakin ole nainen.
Joo, miehet tunnetusti ostelevat niitä kalliita hedelmiä smoothieta varten ja panostavat hygieniätuotteisiin, kun taas naiset syövät yksinkertaista perusruokaa (peruna, jauheliha jne.). Jep, jep.
Super hyvä hygieniä tuote valikoima.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika uskomattomalta, että taloudellinen tilanne olisi sinkkuna parempi. Yhdessä asuessa säästää asumismenoissa huomattavasti, ja esimerkiksi matkoilla majoituksessa.
Moni tälläkin sivustolla on valittanut, kuinka heidän miehensä syö todella paljon. Jos ruoat maksaa puoliksi, se tulee monille naisille kalliimmaksi kuin vain ostamalla omat ruoat.
Lisäksi näkemykset rahankäytön suhteen voivat vain olla ihan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tuhoavat maailman kirjoitti:
Parisuhteessa maksaa se että nainen haluaa kaikkea extraa ja hyvää kun miehelle kelpaisi halvin mahdollinen.
Just päinvastoin. Eiköhän aloittajakin ole nainen.
Joo, miehet tunnetusti ostelevat niitä kalliita hedelmiä smoothieta varten ja panostavat hygieniätuotteisiin, kun taas naiset syövät yksinkertaista perusruokaa (peruna, jauheliha jne.). Jep, jep.
Tässä se säästö yleensä juuri tulee. Miehille pakolliset hedelmät = banaaniterttu, jogurtti = joku litran jogurttipurkki ja salaatti = kurkku, tomaatti ja salaattipussi. Naiset taas saavat noihinkin kulumaan kymmeniä euroja kun pitää tehdä kaiken maailman variaatioita.
Hah, kuvailit aika lailla mun, naisen, perussetin. Sitten lisäksi teen jotain edullista keittoa moneksi päiväksi.
En myöskään syö läheskään niin paljon kuin mieheni ovat syöneet. Mulle kattilallinen keittoa riittää kolmeksi päiväksi, miehen kanssa asuessa se riittäisi ehkä puoleksitoista päiväksi.
Itsellä meni taas päin vastoin: kun olin parisuhteessa ja asuimme puolisoni kanssa yhdessä, kun laskut jaettiin kahteen pekkaan vuokrasta, sähköön ja ruokaan, niin oma osuuteni oli paljonkin pienempi kuin nyt, kun maksan kaiken luonnollisesti sinkkuna yksin.
Vierailija kirjoitti:
Hetkonen, nyt on kyllä vähän paksua että vikon ruuat maksaa muka 20€?
Lasketaampas: 20:7 = 2,85€ (päivässä). Tuolla summalla saa tertun banaaneja ja yhden omenan. Niillä sitten pitäisi 7 päivää pärjätä. Vähän valoja päälle nyt kiitos.
Näin aluksi kannattaa lukea:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013050616964614_uu.shtml
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001687068.html
https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/sinkkutalous-pulassa-kuka-jakaisi…
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/266225-nama-asiat-vaikuttavat-sin…
https://www.hs.fi/elama/art-2000005382373.html
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/520851-miksi-sinkku-maksaa-per…
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/519757-sinkku-maksaa-lapsiperheen-sosia…
... Mutta ihan hyvä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tälläkin sivustolla on valittanut, kuinka heidän miehensä syö todella paljon. Jos ruoat maksaa puoliksi, se tulee monille naisille kalliimmaksi kuin vain ostamalla omat ruoat.
Lisäksi näkemykset rahankäytön suhteen voivat vain olla ihan erilaiset.
Näkemykset rahankäytön suhteen? Sinä ITSE päätät, miten käytät OMAA rahaasi parisuhteessa.
Se on kyllä totta että miehen kanssa eläessä ruokakulut räjähtävät käsiin. Teen mahdollisimman halpaa ruokaa esimerkiksi kauden juureksista ja syön samaa ruokaa monta päivää. Mies taas mättää naamaan ruokaa monen annoksen edestä. Ja toki tässä tulee tämä painoerokin, itse olen 50 kg nainen. Toki sitten sinkkuna maksaa asumisesta paljon enemmän. Mutta mies saattaa myös haluta syödä ulkona, käydä elokuvissa tai jotain muita kalliita huvituksia.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta että miehen kanssa eläessä ruokakulut räjähtävät käsiin. Teen mahdollisimman halpaa ruokaa esimerkiksi kauden juureksista ja syön samaa ruokaa monta päivää. Mies taas mättää naamaan ruokaa monen annoksen edestä. Ja toki tässä tulee tämä painoerokin, itse olen 50 kg nainen. Toki sitten sinkkuna maksaa asumisesta paljon enemmän. Mutta mies saattaa myös haluta syödä ulkona, käydä elokuvissa tai jotain muita kalliita huvituksia.
No kannattaisiko vaikka sanoa sille miehelle, että maksetaan safkat kulutuksen mukaan, eikä tulla valivalivali tänne vauva-palstalle? Ei se kato tästä miksikään muutu.
Öö... En tunne yhtään naista joka olisi koko ajan tekemässä jotain smoothieita. Oman kokemukseni mukaan miehet syövät keskimäärin naisia enemmän ja juurikin niitä kokolihajuttuja jne. jotka maksavat. Naiset taas laittavat halpoja pastoja, keittoja ym. edullisia ruokia. Moni sinkkunainen syö työpäivän jälkeen vain voileipiä, koska niistäkin tulee täyteen.