Miksei työttömät tee keikkatöitä?
Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.
Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.
Kommentit (136)
Toivon, että joku poliitikko (tai edes avustaja) lukisi tämän ketjun. Yhtä hyvin voisin tietenkin kirjoittaa sähköpostia vaikka nykyiselle työministerille, ellei peräti pääministerille. Juuri keikkatyön tekeminen suhteessa tukijärjestelmään on todellinen este monelle. Kannustinloukku on termi, mitä poliitikotkin käyttävät.
En osaa sanoa, miten tukijärjestelmää (työttömyysturvaa), Kelan toimintaa, paikallisten työnantajien toimintaa tulisi muuttaa, että keikkatyön tekeminen olisi mahdollista. Nykyisessä muodossaan se on este. Todella monet haluavat tehdä keikkatyötä, mitä tahansa työtä. Itsekin tarvitsen CV:hen merkintöjä kuluvalta vuodelta, vaikka kyseessä on miten vähäinen päivätyö.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että en voinut ottaa vastaa sijaisuuksia (opettajana), kun ei lapsille hoitopaikkaa. Rehtori saattoi soittaa illalla yhdeksän aikoihin, ja kysyä seuraavaksi aamuksi kahdeksaksi töihin. Minne alle kouluikäiset lapset? Ei paikkaa. Ei tukiverkostoa.
Minullekin on sittemmin käynyt niin, että olen aivan liian koulutettu esim. päiväkodin tehtäviin. Koska en ole lähihoitaja.
Mielestäni SAK on vastuussa osittain järjestelmän kankeudesta. Ammattiliitot ja em. SAK ovat olleet kummallisen hiljaa keikkatyön tekemisestä, sekä sen vaikutuksesta työttömyysturvan maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä saat näitä keikkoja? Minkälaista työtä? Pääseekö noihin kuka vaan, vai tarvitaanko esim. erilaisia kortteja?
Kun minä olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa työtä, myös näitä lyhyitä keikkatöitä mm. vuokrafirmojen kautta, mutta niitä on lähinnä raksalla, nyt oli mm. telineasentajan töitä. Tarvittiin työturvallisuuskortti tms. Enkä ehkä 45-vuotiaana, 155 cm naisena ole se potentiaalisin hakija noihin.
Hain myös yhtä paikkaa joka sisälsi tarjoilua ja myyntityötä. Homma tyssäsi paitsi siihen, etten ole ikinä tarjoillut, myös siihen, että tarvittiin hygieniapassi ja anniskelupassi.
Olen kysynyt näitä monta kertaa vuokrafirmoista eikä se ole johtanut mihinkään.
Työkkäri kyllä järjestää sinulle maksutta noita korttikoulutuksia, jos ne parantavat työllistystymismahdollisuuksia. Hygieniaosaamiskorttikin on voimassa toistaiseksi, meillä nuorin lapsi on suorittanut sen jo yläasteella osana kotitalousainetta, se kannattaa ehdottomasti hankkia. Samoin työturvallisuuskortti alkaa olla sellainen että se vaaditaan melkein joka laitoksessa, ennen kuin siellä voi tehdä mitään työtä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että joku poliitikko (tai edes avustaja) lukisi tämän ketjun. Yhtä hyvin voisin tietenkin kirjoittaa sähköpostia vaikka nykyiselle työministerille, ellei peräti pääministerille. Juuri keikkatyön tekeminen suhteessa tukijärjestelmään on todellinen este monelle. Kannustinloukku on termi, mitä poliitikotkin käyttävät.
En osaa sanoa, miten tukijärjestelmää (työttömyysturvaa), Kelan toimintaa, paikallisten työnantajien toimintaa tulisi muuttaa, että keikkatyön tekeminen olisi mahdollista. Nykyisessä muodossaan se on este. Todella monet haluavat tehdä keikkatyötä, mitä tahansa työtä. Itsekin tarvitsen CV:hen merkintöjä kuluvalta vuodelta, vaikka kyseessä on miten vähäinen päivätyö.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että en voinut ottaa vastaa sijaisuuksia (opettajana), kun ei lapsille hoitopaikkaa. Rehtori saattoi soittaa illalla yhdeksän aikoihin, ja kysyä seuraavaksi aamuksi kahdeksaksi töihin. Minne alle kouluikäiset lapset? Ei paikkaa. Ei tukiverkostoa.
Minullekin on sittemmin käynyt niin, että olen aivan liian koulutettu esim. päiväkodin tehtäviin. Koska en ole lähihoitaja.
Mielestäni SAK on vastuussa osittain järjestelmän kankeudesta. Ammattiliitot ja em. SAK ovat olleet kummallisen hiljaa keikkatyön tekemisestä, sekä sen vaikutuksesta työttömyysturvan maksamiseen.
Ammattiliittojen tehtävänä on ajaa työntekijöiden etuja, ei työttömien etuja.
Nykyinen porvarihallitus poisti subjektiivisen päivähoto-oikeuden, eli työttömällä ei enää ole oikeutta hoitopaikkaan. Kunnat eivät myöskään täytä lain vaatimuksia järjestää hoitoa TARPEEN mukaan, vaan vetoavat resurssipulaan. Kukahan siitä resurssipulasta on vastuussa? Kunta itse tietenkin.
Tukiloukut katoaa perustulolla ja päivähoito-ongelma sillä että kaikilla on oikeus saada lapsi hoitopaikkaan erittäin lyhyellä varoitusajalla, esimerkiksi seuraavaksi päiväksi. Ja toisekseen pitää lopettaa puhuminen päivähoidosta, sillä yhä useammin töissä ollaan muulloin kuin päivällä ja hoitotarve sen mukainen.
Byrokratia on kyllä hyvin lannistavaa.
Siihen olisi hyvä saada muutos.
Itse haluaisin tienata myymällä tekemiäni käsitoitä ja sisustustavaroita. Minulta on niitä usein kyseltykin.
Pelkään kuitenkin että TE-toimisto päättää tehdä minusta päätoimisen yrittäjän jos yritän ansaita omilla töilläni (pimeästi en ole ajatellut alkaa niitä myymään) enkä saa sitten enää päivärahoja vaikka tuloja jäisivät pieniksi ja toiminta olisi osa-aikaista.
Tietenkin yrittäjäkin on oikeutettu saamaan työttömyysturvaa, mutta sitä varten pitää ensin harjoittaa yritystoimintaa sen verran että saa ansaittua oikeuden siihen työttömyysturvaan.
Tuntuu turvallisemmalta odotella siihen asti että tippuu peruspäivärahalle (vai onko se joku työmarkkinatuki). Siinä vaiheessa riskit eivät ole enää yhtä suuret kuin nyt. Sitä odotellessa voin sentään tehdä tuotteita valmiiksi niin on sitten jotain myytävää kun siihen hommaan uskaltaa lähteä.
Jos asuisin yksin, niin silloin olisi helpompi ottaa riski siitä että tulot romahtaa. Silloin ei vetäisi puolisoa ja lapsia köyhyysrajoille. Nyt on pakko ajatella perhettäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä saat näitä keikkoja? Minkälaista työtä? Pääseekö noihin kuka vaan, vai tarvitaanko esim. erilaisia kortteja?
Kun minä olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa työtä, myös näitä lyhyitä keikkatöitä mm. vuokrafirmojen kautta, mutta niitä on lähinnä raksalla, nyt oli mm. telineasentajan töitä. Tarvittiin työturvallisuuskortti tms. Enkä ehkä 45-vuotiaana, 155 cm naisena ole se potentiaalisin hakija noihin.
Hain myös yhtä paikkaa joka sisälsi tarjoilua ja myyntityötä. Homma tyssäsi paitsi siihen, etten ole ikinä tarjoillut, myös siihen, että tarvittiin hygieniapassi ja anniskelupassi.
Olen kysynyt näitä monta kertaa vuokrafirmoista eikä se ole johtanut mihinkään.
Työkkäri kyllä järjestää sinulle maksutta noita korttikoulutuksia, jos ne parantavat työllistystymismahdollisuuksia. Hygieniaosaamiskorttikin on voimassa toistaiseksi, meillä nuorin lapsi on suorittanut sen jo yläasteella osana kotitalousainetta, se kannattaa ehdottomasti hankkia. Samoin työturvallisuuskortti alkaa olla sellainen että se vaaditaan melkein joka laitoksessa, ennen kuin siellä voi tehdä mitään työtä.
Olen eri kuin lainaamasi, mutta oken kysynyt tätä TE-toimistosta. Kurssille pääsisi jos olisi työpaikka tiedossa.
Eli klassinen kumpi oli ennen, muna vai kana. Työtä ei saa ilman kortteja ja kortteja ei saa ilman töitä.
Itselläni on hygieniapassi, suoritin sen urheiluseuran piikkiin, kun myymme makkaraa kilpailuissa.
Mutta esim. anniskelupassin puuttuminen on estänyt mulla keikkatyön. Samoin lähihoitajatutkinnon puute kuten jollain muullakin.
Osatyökykyiselle tämä vasta hauskaa onkin.
Saan osatyökyvyttömyseläkettä ja haen osa-aikatyötä.
Jos satun saamaan jonkun parin tunnin keikkatyön jostain, niin ihan te-toimiston virkailijasta riippuu katkaiseeko työnhakuni kokonaan vai ei. Minullehan riittää työllistymiseen ihan pienikin työkeikka. Silloin voi byrokraatti ajatella että nyt tämä työtön onkin työllistynyt osa-aikaisesti eikä hänellä ole enää oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Tilanteeni on niin erikoinen, ettei sitä löydy edes mistään ohjeista. Päätökset tulevat siis täysin villisti virkailijan omien tulkintojen perusteella.
Tämä johtaa siihen että satasen lisäansio saattaa pudottaa kokonaisansiota 700 eurolla.
Sitä 300 euron ansaintarajaa kun ei ole määritelty erikseen, että koskeeko se osatyökykyisiä vai ei. Sen voi virkailija siis ihan itse päättää.
Itse tekisin mieluiten juuri niitä satunnaisia keikkatöitä, sillä vakituinen osa-aikatyö on oikeasti liian raskas ja heikentää terveydentilaani. Tarvitsen oikeasti pitkän tauon lyhyestäkin työpätkästä toipumiseen. Tiedän että tässä tilanteessa olisi järkevintä jäädä kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta niitä ei työttömille myönnetä.
Pitänee varmaan lähteä johonkin työkokeilupelleilyyn ja hakea sairaslomaa aina kun terveys tökkii. Se ei tietenkään ole työnantajaa kohtaan asiallista, mutta jotenkin tämä oma terveys pitää saada parempaan jamaan ja mahdollisuus siihen että voi tehdä satunnaisesti töitä ilman tulojen romahtamista. Se sentään on mahdollista eläkkeen rinalla.
Vierailija kirjoitti:
Osatyökykyiselle tämä vasta hauskaa onkin.
Saan osatyökyvyttömyseläkettä ja haen osa-aikatyötä.
Jos satun saamaan jonkun parin tunnin keikkatyön jostain, niin ihan te-toimiston virkailijasta riippuu katkaiseeko työnhakuni kokonaan vai ei. Minullehan riittää työllistymiseen ihan pienikin työkeikka. Silloin voi byrokraatti ajatella että nyt tämä työtön onkin työllistynyt osa-aikaisesti eikä hänellä ole enää oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Tilanteeni on niin erikoinen, ettei sitä löydy edes mistään ohjeista. Päätökset tulevat siis täysin villisti virkailijan omien tulkintojen perusteella.
Tämä johtaa siihen että satasen lisäansio saattaa pudottaa kokonaisansiota 700 eurolla.
Sitä 300 euron ansaintarajaa kun ei ole määritelty erikseen, että koskeeko se osatyökykyisiä vai ei. Sen voi virkailija siis ihan itse päättää.
Itse tekisin mieluiten juuri niitä satunnaisia keikkatöitä, sillä vakituinen osa-aikatyö on oikeasti liian raskas ja heikentää terveydentilaani. Tarvitsen oikeasti pitkän tauon lyhyestäkin työpätkästä toipumiseen. Tiedän että tässä tilanteessa olisi järkevintä jäädä kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta niitä ei työttömille myönnetä.
Pitänee varmaan lähteä johonkin työkokeilupelleilyyn ja hakea sairaslomaa aina kun terveys tökkii. Se ei tietenkään ole työnantajaa kohtaan asiallista, mutta jotenkin tämä oma terveys pitää saada parempaan jamaan ja mahdollisuus siihen että voi tehdä satunnaisesti töitä ilman tulojen romahtamista. Se sentään on mahdollista eläkkeen rinalla.
Onko kyse mahdollisesti kroonisesta väsymysoireyhtymästä? Itselläni on ko sairaus ja myös fibromyalgia. Yhtä h***ettiä sairastaa näitä. Alan olla pisteessä, jossa olen myös osatyökyvytön. En tiedä, kuinka voisin elää asian kanssa. Olen aina pitänyt työstäni ja ylipäänsä työ on pitkälti kaikki, mitä minulla on. Tai on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asiassa työttömät on mestreita: tekosyiden keksimisessä!
Tuo koskee vain sossupummeja.
Työssä olevat usein luulee että heidän hyvä tilanteensa on heidän omaa ansiotaan, vaikka aika havoin se on. On vaan ollut hyvä tuuri ja on välttynyt ongelmilta. Toki omaakin ansioita on, mutta pari huonoa sattumaa sopivassa paikassa, niin kaikki voisi olla toisin.
Mitkä tuet siitä katkeaa? Ja jos niihin joku pitempi väli tulisikin, saahan siitä tehdystä työstä palkkaa, jolla pärjätä siihen (sovitellun) tuen tuloon asti. Ja eikö nykyään ole joku 300e vapaa tienesti, minkä saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin?
Niin 300 euroa/kk voi ansaita ilman, että menettäisi työmarkkinatukensa.
MInulla tilanne on se, että mittarissa on 60 vuotta. Avustajan (lue siivoojan) töitä korkeintaan on tarjolla. En oikein pysty niihin enää. Avustaja on käytännössä hyvin monessa kohteessa pelkkä siivooja. Aivan sananhelinänä kuulen nykyisin ja kokemusteni jälkeen kaupassakäyntiavut, yhteydenpidot virallisiin tahoihin, jopa ruuanlaitot. Siivoamista se on pääasiassa. Paskaisia kämppiä, joita muutamakaan edellinen avustaja ei ole vaivautunut siivoamaan. Olen siis näitä aiemmin tehnyt ja työnantaja neuvoi, että pitää avustaa henkilö tekemään nämä esim kotityöt itse. Miten avustat? Eräällekin psyykkisesti sairaalle ja kuulovammaiselle, jolla tasapainohäiriöitä? Neuvoin, että imuroi sinä tämä huone ensin, niin minä jatkan sitten. Romahti sohvalle ja sanoi ettei hän jaksa.
Vierailija kirjoitti:
MInulla tilanne on se, että mittarissa on 60 vuotta. Avustajan (lue siivoojan) töitä korkeintaan on tarjolla. En oikein pysty niihin enää. Avustaja on käytännössä hyvin monessa kohteessa pelkkä siivooja. Aivan sananhelinänä kuulen nykyisin ja kokemusteni jälkeen kaupassakäyntiavut, yhteydenpidot virallisiin tahoihin, jopa ruuanlaitot. Siivoamista se on pääasiassa. Paskaisia kämppiä, joita muutamakaan edellinen avustaja ei ole vaivautunut siivoamaan. Olen siis näitä aiemmin tehnyt ja työnantaja neuvoi, että pitää avustaa henkilö tekemään nämä esim kotityöt itse. Miten avustat? Eräällekin psyykkisesti sairaalle ja kuulovammaiselle, jolla tasapainohäiriöitä? Neuvoin, että imuroi sinä tämä huone ensin, niin minä jatkan sitten. Romahti sohvalle ja sanoi ettei hän jaksa.
Tällaisten luulojen vuoksi niitä keikkatöitä ei tehdä.
Se 300e vapaa tienaaminen EI TARKOITA, että sen yli menevät tulot aiheuttaisivat tuen menetyksen. 300e saa tienata ilman että se vielä vaikuttaa tukeen. Mutta sen yli menevät tulot vaikuttavat. Siis jos tekee työpätkän ja tienaa siinä 290e, se ei vaikuta tukeen mutta jos pätkässä tienaa 400e, 100e vaikuttaa tukea alentavasti.
Joten mitään järkeä ei ole olla tekemättä keikkatöitä.
Niissä töissä, joita pystyisin tekemään ilman perehdytystä, on sijaiskielto, eli keikkatöitä ei ole.
Niihin töihin, joihin minulla on akateeminen koulutus, tarvitsisin niin pitkän perehdytyksen, ettei kyse olisi enää mistään keikasta, vaan pätkätyöstä, ja niihin otetaan sellaisia, joilla on tuoreempi koulutus/työkokemus.
Tosin minun ei pitäisi alentua syyllistymään yhtään mistään, koska teen freelanc töitä, joista ei makseta mitään ennen kuin olen työni tehnyt ja myynyt sen jollekin, joka on valmis maksamaan lopputuloksesta. Kukaan ei kysy, kuinka paljon aikaa olen ko. työhän käyttänyt. Vain lopputuloksella on merkitystä siihen, paljonko minulle maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet siitä katkeaa? Ja jos niihin joku pitempi väli tulisikin, saahan siitä tehdystä työstä palkkaa, jolla pärjätä siihen (sovitellun) tuen tuloon asti. Ja eikö nykyään ole joku 300e vapaa tienesti, minkä saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin?
Ei pärjää, jos saatu työtulo on esim. 50 - 100 euroa ja odotat useiden viikkojen ajan palkkakuittiaisi, jota ilman et saa normaalia usean satasen tukeasi. Pitää olla jonkinlainen puskurirahasto, jota työttömän on vaikeaa säästää äärimmäisen pienistä tuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää, jos saatu työtulo on esim. 50 - 100 euroa ja odotat useiden viikkojen ajan palkkakuittiaisi, jota ilman et saa normaalia usean satasen tukeasi. Pitää olla jonkinlainen puskurirahasto, jota työttömän on vaikeaa säästää äärimmäisen pienistä tuloistaan.
Palkanmaksun yhteydessä on annettava palkkakuitti. Miksi sitä pitää odottaa useiden viikkojen ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 300e vapaa tienaaminen EI TARKOITA, että sen yli menevät tulot aiheuttaisivat tuen menetyksen. 300e saa tienata ilman että se vielä vaikuttaa tukeen. Mutta sen yli menevät tulot vaikuttavat. Siis jos tekee työpätkän ja tienaa siinä 290e, se ei vaikuta tukeen mutta jos pätkässä tienaa 400e, 100e vaikuttaa tukea alentavasti.
Juurikin noin. Mutta kun ei ymmärretä lukemaansa. Ei se 300e tarkoita että sen yli tienaava menettäisi tukensa, se vain pienenee kun se sovitellaan 300e ylittävän palkan kanssa.
Jo ennen tätä 300e vapaata tienaamista oli mahdollista tehdä keikkatöitä JA saada päivärahaa soviteltuna. Ja tuolloinkin monet luulivat (tai käyttivät tekosyynä), että ei voi tehdä töitä kun sitten menee kaikki tuet. Joko ei ymmärretä mitä kerrotaan tai ei halutakaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanmaksun yhteydessä on annettava palkkakuitti. Miksi sitä pitää odottaa useiden viikkojen ajan?
Mutta kun kaikki ei vaan anna sitä heti. Kaveri soitti kolmesti ja joutui odottamaan 1,5kk jotain palkkatodistusta parin päivän työkeikasta. Välillä oli palkanlaskija lomalla ja välillä lupasi laittaa tässä "lähipäivinä". Katsos, se kun ei heidän maksaansa pompota. Kun ei ole itse koskaan sitä kokenut, ei tajua toisen asemaa, eikä näytä kinnostavankaan. Ja työtönhän on nöyrä (että otetaan toistekin), niin ei kehtaa huutaa puhelimessa vaan kyselee kauniisti. Onneksi kaverilla on luottokortit työuran jäljiltä auki ja eleli sitten luotolla tovin ja maksoi ne luottokorttivelat pois taannehtivista tuista.
Pahin on kesän alku. Itselläni loppui työt 30.5., sain ensimmäisen ansiosidonnaisen elokuun alkupäivinä. Viimeisin palkka oli tullut siis 30.5. töiden loppumispäivänä. Ensin sain odottaa juhannukseen palkkatodistusta töistä ja sen jälkeen olikin kassaporukka lomalla, joten minä odotin... Yksi vanhempi nainen lohdutti, että aikanaan oli kesäisin työtön ja ensimmäinen ansiosidonnainen tuli vasta lokakuussa, kun työt oli jo alkaneet taas. Että on ne nopeita nykyään. Millä elin kesän? Säästöillä, luottokortilla, miehen palkalla, vanhemmat antoi rahaa jne.
Esimerkiksi elokuun palkka, vaikka se 100€ voi tulla syyskuun viimeinen päivä. Eli vasta lokakuussa voit hakea elokuun työttömyyskorvausta, sillä edellytyksellä, että palkkakuitti riittää liitteeksi. Usein tarvitaan myös muita todistuksia. Ne voi toimittaa sitten, kun työnantaja ne viitsii tehdä, jos viitsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin noin. Mutta kun ei ymmärretä lukemaansa. Ei se 300e tarkoita että sen yli tienaava menettäisi tukensa, se vain pienenee kun se sovitellaan 300e ylittävän palkan kanssa.
Jo ennen tätä 300e vapaata tienaamista oli mahdollista tehdä keikkatöitä JA saada päivärahaa soviteltuna. Ja tuolloinkin monet luulivat (tai käyttivät tekosyynä), että ei voi tehdä töitä kun sitten menee kaikki tuet. Joko ei ymmärretä mitä kerrotaan tai ei halutakaan ymmärtää.
Miksi tuota alapeukutetaan? Tottahan se on, vaikka kansa tietää-luulot ovatkin tiukassa. Jos on jotakin ongelmaa asian suhteen, googlaamalla löytyy ihan faktaa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä avustajan työssä on myös se ongelma, että työnantaja ei toimita näitä todistuksia, jotka pitää liittää tukihakemuksiin. Vaikka pyytäisi sata kertaa, voi olla, että työnantaja mieluummin kiukuttelee vastaan.
Aika vähän on loppupeleissä töitä joihin on joku pätevyysvaatimus. Hoitoala on ihan oma lukunsa, siellä sijaistaminen on yleistä, koska vakituiset työt ovat virkoja ja toimia joka estää "särkymävaran" palkkaamisen, jolloin työntekijöitä palkataan sairauslomakerrallaan sijaisiksi ja pituudet vaihtelee puolikkaasta työvuorosta muutamiiin kuukausiin.
Keikkatyötä tehdään paljon myös esimerkiksi ravintoloissa, kaupoissa, rakennuksilla, siivouksessa jne.