Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei työttömät tee keikkatöitä?

Vierailija
28.09.2017 |

Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.

Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomana on opittava elämään. Ei uutta. Ei tuloja mistään niin kauan kuin odottaa työnantajan palkkatodistusta, tms.  Vasta sen jälkeen voi saada soviteltua päivärahaa Kelalta. Joka on muuten lakisääteinen juttu, jos on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.

Voisin millä sekunnilla tahansa lopettaa työnhaun TE-toimiston kautta - ja alkaa elää miehen rahoilla. No, henkiin jäisimme. Ja lapsetkin kai.

Keikkatöiden - eli siitä saatava palkkatodistus, laskelma, jne. - on se este suhteessa Kelan työttömyysturvaan sekä byrokratiaan. Järjestelmän hitaus aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä - tilillä ei ole yhtään rahaa.

Tämä järjestelmä, systeemi, mikä lie tehokkaasti estää tekemästä keikkatyötä, sillä ihminen ei ole tyhmä. Jotain hyötyä pitäisi keikkatöistä olla. Hyöty kuitenkin häviää, kun työttömyysturvan maksaminen riippuu puhtaasti työnantajan palkkatodistuksesta, palkanmaksuajoista. Nekin ovat sellaisia, että "palkanmaksut ajetaan tietokoneohjelmistossa kaksi kertaa kuussa".

Jos jotain pitäisi tässä maassa kehittää on ilman muuta keikkatöiden tekeminen suhteessa työttömyysturvaan!

Vierailija
22/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tästäkin ketjusta huomaa, tekosyitä riittää. Sanoisitte suoraan, että on mukavampaa istua kotona täysin muiden elätettävänä, valittamassa kurjasta elämästään av-palstalla kuin mennä töihin. Mullakin on akateeminen tutkinto, mutta en ole liian hieno ihminen paskaduunipätkiin kympin tuntipalkalla. Ja kyllä niistä pätkistäkin jää voitolle. Matkoihin menee 0-6 € ja jos täytyy käydä syömässä, päivä on niin pitkä että palkasta riittää hyvin ruokaan.

Tai sitten ap. aloittaa keskustelun väärillä termeillä.

Keikkatyöhän tarkoittaa, alan osaava tarttuu heti remmiin, tuntee työnantajan tietojärjestelmät, talon tavat, eikä hän saa minkäänlaista ohjausta työhönsä. Näitä valmiuksia harvoin työttömällä on.

Keikkatyötä voi tehdä esim. yksityinen lääkärifirma, jolloin lääkärillä on valmiudet hoitaa esim. jonkun terveyskeskuksen päivystyksen tai työterveyshuollon, kun lääkäriaseman joku työntekijä on estynyt hoitamassa tehtäväänsä.

Ettei vain ap. tarkoita pätkätöitä, johon työnantaja antaa työhön opastuksen, eikä työntekijältä voi odottaa 100% osaamista ja nämä työt ovat ihan yleisiä työmarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä keikkatöitä niin vaan saa? Olen ilmoittautunut kaikkiin paikkakunnan rekryfirmoihin (ehkä 30-40 kpl) ja yhtestäkään ei ole otettu yhteyttä. Joskus soittelin niihin, mutta aina sanottiin että täytä netissä hakemus ja otamme yhteyttä. 

Vierailija
24/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kuullut jonkun yrityksen palkkaavan työtöntä keikkatöihin, vaan työntekijä tulee talon sisältä, ihan juridisista syistä.

Ja kuka palvelun ostaja olisi valmis maksamaan siitä täyden hinnan.

Vierailija
25/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossun tuki pitäs poistaa ja lisätä työttömyyskorvaus 1000 euroon kuussa, en mä jaksa mennä pätkätyöhön kun sossun tuki menee pois eli 400 e kuussa

jos sen sijaan saisi 1000 e käteen kuussa + saisi tehdä pätkätöitä päälle esimm 300e verotta niin sitten oisin mennä tai tod näk lähtisin aasiaa asumaan niillä 1000 eurolla os siis kela maksaa mun vuokran Suomessa

Vierailija
26/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asiassa työttömät on mestreita: tekosyiden keksimisessä!

Miten niin tekosyitä? Ihan oikea syy se on jos sanon, että en hae matalapalkkaista työtä, koska se ei nosta elintasoani millään tavalla. Minulle on täysin yhdentekevää saanko rahani työstä vai tuista jos kokonaismäärä on kuitenkin sama. Vaikka tienaisinkin vaikka 200 euroa enemmän töissä käymällä, niin se ei maksaisi vaivaa jos työ ei ole mielekästä. Sen sijaan jos saisin mielekästä työtä kohtalaisella palkalla, niin sen ottaisin vastaan välittömästi.

Ajattelet, että työ on kaikkien velvollisuus, mutta näin ei ole. Tässä yhteiskunnassa on tietyt säännöt ja yksi vaihtoehto on olla työttömänä jos ei kohtaa sellaista tarjousta, johon kannattaa tarttua. En minä myy vapaa-aikaani olemattomaan hintaan, vaan minun pitää oikeasti hyötyä siitä työstä esimerkiksi siten, että voin kuvitella tässä työssä jossain vaiheessa kerääväni rahat omistusasuntoon. 

Vierailija
27/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asiassa työttömät on mestreita: tekosyiden keksimisessä!

Kodittomaksi joutuminen ei ole tekosyy.

Myöskään luottotietojen menettäminen, maksuhäiriömerkinnät ja ulosotto eivät ole tekosyitä.

Vierailija
28/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut jonkun yrityksen palkkaavan työtöntä keikkatöihin, vaan työntekijä tulee talon sisältä, ihan juridisista syistä.

Ja kuka palvelun ostaja olisi valmis maksamaan siitä täyden hinnan.

No näin se menee. Koittakaas mennä esim. sosiaalialalle keikkatöihin. Sun täytys edes jollain tavalla tuntea talon tavat ja asiakkaat. Ts. keikkatöitä tekevät entiset työntekijät, jotka ovat nykyään muualla. Entiset sijaiset, tai sitten työharjoittelussa olleet opiskelijat. Ei siellä pyöri ykskään työkkäristä randomilla reväisty keikkatyö innokas.

Vierailija
29/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemukseni työkkäriin ei kelpannut, soitettiiin takaisin ja sanottiin että sitä pitää muokara eri sävyyn

en tajua missä voi olla enää rehellinen

alkuperäinen meni näin

"

Haen edelleen papin töitä, tosin kirkossa on hyvin vähän tarjolla papin töitä, haen myös kansainväliseen työhön liittyvää työtä Suomesta

ja ulkomailta esi. kansainvälisistä lähetysjärjeestöistä ja maahanmuuttajatyöstä yleisesti

hain syksyllä 2017 myös metrokuskikoulutukseen ja olin päässyt videohaastatteluun sekä henkilökohtaiseen haaastatteluun, mutta vuoden 2012 eli 7 vuoden vanha rattijuoppous esti sen rekisterissä, eli perseelleen meni sekin yritys, olisin mieluummin metrokuski tai ajaisin autoa kuin tässä nykyaikaisessä perseennuolenta-homo kirkossa jossa naispapit pilaaa kaiken lapsikasteillaan eli oikeastaan en voi olla pappinakaan muuta kuin Jeesukselle, Toivon että pääsisin täsä yhteiskunnasta pois Israeliin ja tempaukseen....se siitä

mutt vakavasti ottaen haen silti noita papin töitä jos voisi muuttaa tätä yhteyskuntaa paremmaksi ja käännyttää muslimit uskoon, toki jos päääsisin takaisin ajamaan grafiittiautoa ja pesemään parkkihalleja sekin olisi hyvä"

Vierailija
30/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa oman tarinani. Olin aikoinani lyhyen pätkän työttömänä ja otin vastaan pienen keikkatyön jossa tehdävänä oli suunnitella Powerpoint pohja. Ihan pikkuduuni siis josta maksettiin n. parisataa euroa, mutta kun olin homman tehnyt niin palkkiota eikä työtodistusta näkynyt kahteen kuukauteen. En siis voinut toimittaa Kelaan tarvittavia lippusia ja lappusia, joten käytännössä tukeni katkesivat tuoksi ajaksi. En voinut maksaa vuokraa en mitään, onneksi isäni sentään tuli aikoinaan tässä tilanteesa avuksi. En tiedä miten asiat ovat tuosta sittemmin muuttuneet, nykyäänhän saa sen 300 ansaita ansaita tukien päälle joten voi olla, että tuollainen tapaus ei olisi nykyään niin suuri katastrofi?

Olisi samanlainen katastrofi, sillä vaikka työtön saakin tienata sen 300 euroa, niin palkkalaskelma täytyy silti toimittaa ihan entiseen malliin. Työttömyyskorvausta ei siis tipu, ennen kuin toimittaa palkkalaskelman, ja pahimmillaan tuloihin voi tulla kuukausien katkos, jos laskelmaa joutuu odottamaan.

Vierailija
31/136 |
29.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein keikan elokuun alussa. Heinäkuulta asti tuet saamatta koska iltalisät maksetaan 6viikon viiveellä, ja lisäksi liiton päivärahahakemukset käsitellään 5viikon viiveellä. Eli viivästys melkein 3kuukautta!!! Pitkä aika perheelliselle, rahattomalle. T.lähihoitaja

Vierailija
32/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta on jäänyt huomaamatta, että ap hyväksyi rahattomuuden töiden tekemisen syynä. Mutta esim. puolison rahoilla eläminen siihen asti, kunnes saa katkolla olleet tuet itselleen, ei ole kenenkään elätettäväksi ryhtymistä. Jos pyse on lainasta joka maksetaan takaisin sitten kun tuet tulee tilille. Monella on myös sellaiset vanhemmat, muita sukulaisia tai ystäviä, joiden talous ei kaadu siihen jos lainaa rahaa muutamaksi kuukaudeksi. Miksi niin moni työtön kieltäytyy turvaverkkonsa tuomista mahdollisuuksista, muttei näe mitään väärää siinä että jättäytyy täysin yhteiskunnan elätiksi?

Vierailija
33/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minnekäs yks kaks lapset hoitoon???

Vierailija
34/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty, kun byrokratia ei sitä salli. Asun yksin eikä ole säästöjä. Oma maksettu asunto on. Olen 60v, ollut vähän yli vuoden työtön. Olen havainnut, että tässä iässä ei enää oteta töihin. Muutama vuosi vielä niin voin hakea työeläkettä. Mulla on 41 vuoden yhtäjaksoinen työura takana, joten en jaksa tuntea syyllisyyttäkään, en ole itse sanonut itseäni irti. Yhteiskunnan huoltosuhteen kannalta olisi tietenkin hyvä, jos kaikki työkykyiset iästä huolimatta olisivat töissä.

Vierailija
35/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mieheni harrastaa musiikkia ja kertoi juuri lukeneensa jonkun muusikon tarinan, joka oli työkkäriin kertonut työstävänsä levyä. Tyyppi oli merkattu saman tien yrittäjäksi ja kaikki tuet katkaistiin! :D Mahdollisuudet saada levymyynnistä rahaa on ihan minimaaliset eikä tyyppi ollut saanut vielä penniäkään mistään, tuskin tulee koskaan saamaankaan. Tämä sama on varmaan meillä edessä koska mies aikoo keikkailla, mutta eipä se rahallisesti todellakaan kannata. Minun palkkani varassa eletään sitten jos tuet katkeaa...

Vierailija
36/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, teenhän. Tälläkin hetkellä olen lievässä pulassa, laskuja on maksamatta 1500 e edestä (tosin kaikki eivät ole vielä erääntyneet) mutta rahaa en mistään saa ennen kuin saan palkan 3 pv keikastani. Se ehkä tulee lokakuun puolessa välissä eikä ole suuren suuri. Sitten odotellaan palkkalaskelmaa jonka jälkeen voin hakea työttömyyskorvausta. Ilman tuota keikkaa työkkärirahat ois jo tilillä ja laskupino pienempi.

Teen silti keikkoja, mutta ymmärrän miksi moni muu ei tee.

Vierailija
37/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.

Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.

"Miksi sinulla on noin paljon muutaman päivän työpätkiä?" kysyttiin eräältä työnhakijalta, joka oli lähtenyt töihin aina kutsuttaessa. Tämän on helppo piilottaa cv:ssa maininnalla "useita lyhytaikaisia sijaisuuksia", mutta kun tarkistetaan työtodistuksia, se ei enää onnistu. Minullakin on yhden työpaikan sijaisuudet koottu yhteen, ja sillä listalla on pituutta pari A4-sivua. Ei ole erityisen suuri ansio olla se viimeinen hätävara, joka on aina käytettävissä jos ei saada ketään muuta. Kenet sitten tarvittaessa kutsutaan, jos minut otetaan vakituiseksi?

Monilla on juuri samanlainen ajatusharha kuin ap:lla " ... kun minä niin kyllä kaikki muutkin..."

Vierailija
38/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minnekäs yks kaks lapset hoitoon???

Kertokaapa tosiaan, kun tällä palstalla ollaan jyrkästi sitä vastaan, että lapset olisivat hoidossa vaikka toinen vanhempi on kotona. Vielä haastavammaksi homma menee, jos on vuorotyö eikä lapsille riitä tavallinen päivähoitopaikka.

Vierailija
39/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme teini-ikäistä lasta. Menisin tosi mielelläni esim. päiväkotiin töihin, ihan sellaiseksi kiertäväksi sijaiseksi. Tykkään tosi paljon pienistä lapsista, mulle saa näyttää heiluvaa hammasta vaikka bussipysäkillä ja taatusti hymyilen. Mulle kelpaisi työ, jossa soitetaan aamulla töihin, herään klo 6 laittamaan koululaiset kouluun. En kelpaa, koska olen KTM, en lähihoitaja.

Mulla ei ole työturvapassia, hygieniapassia, anniskelupassia, tulityöpassia jne. Lähihoitajatutkinnon ohella nää puuttuu. Menen jos joku maksaa. Löytyy Ea1 ja Ea2 passit, mutta ne on vanhentuneet. Olen kerran elämässäni elvyttänyt tositilanteessa, ei ollut silloinkaan passit voimassa, mutta olen onnellinen tästä. En silti kelpaa useille aloille.

Vierailija
40/136 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnytkin mutta odotan vieläkin palkkaa ja palkkakuittia elokuussa tehdystä työstä. Ilman säästöjä ois aika ikävää.