Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei työttömät tee keikkatöitä?

Vierailija
28.09.2017 |

Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.

Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikä alkaa numerolla 5, työnhaku loppuu siihen. Miksi tätä ei myönnetä suoraan suomessa? Usassa jopa 70 vuotias kelpaa esim. kauppaaan töihin. Suomessa 50vuotias on jätettä. Suomessa palkataan vain nuoria ja kauniita. Elämänkokemuksesta viis.

Vierailija
122/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole ennemminkin arvosteltu systeemiä, joka tekee keikkatyöt joidenkin osalta mahdottomiksi. On toivottu, että kaikilla halukkailla olisi mahdollisuus ryhtyä keikkatöihin. Ei tässä ketjussa ole haukuttu henkilöitä, jotka tekevät keikkatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa toimeentulotukea niin kaikki 50 euroa ylittävä osa palkkatulosta vähentää kertoimella 0.8 käteen jäävää tukea. ToimeentulotukiVERO on siis 80%. 

En lukenut valitettavasti koko ketjua eli ehkä tätä on jo selvennettykin, mutta voitko kertoa tarkemmin, mitä tämä tarkoittaa? Ennen oli etuoikeutettu tulo 20 % tuloista, kuitenkin max 150 e. Onko nyt tullut jokin uusi kaava, kun ttt siirtynyt Kelalle? Tuohan on aivan surkeata, jos nyt etuoikeutettu tulo on vain 50 e, vaikka työttömyyspäivärahassa/työmarkkinatuessa suojaosa on 300 e. Ymmärsinkö oikein?

Mä en ymmärrä miksi lainaamasi kommentoija haikailee toim.t.tuen perään jos on palkkatuloja. Ei tarvii montaa työpäivää kuussa tehdä niin jo jää enemmän rahaa käteen kun ttt:sta.

Ja kyllä se työmarkkinatuessa on edelleen se 300€ suojaosa.

Joo, 300 e kyllä, mutta sitä mä en kysynytkään. Se lainaamani kommentoija varmaan mainitsi ttt:n siksi, että osa saa sekä työttömyyspäivärahaa/työmarkkinatukea että ttt:tä, joten jos edes sitä 150 euron suojaosaa ei pidetä yllä ttt:ssä, se meinaa sitä, että sähkölaskut, lääkkeet, lääkärikulut, kotivakuuutukset ym. menevät helposti omaan piikkiin töiden takia vähintään 2 kuukaudelle. Näin ollen voi tämän jälkeen laskea, kannattaako työnteko tai onko se edes mahdollista. 

Yleensä näissä pikkurahoissa on koko ajan se ongelma, että tulotaso ei nouse riittävästi, vaan ylimeneviä rahoja vyörytetään tukiasioissa kuukaudelta toiselle, jolloin on koko ajan rahojensa vanki. Eli siis jos tienaa kuussa vaikkapa 500 e, niin katsotaan, että 50 e (?) saa käyttää mihin vaan, mutta 450 e vähennetään ttt:sta. Just ja just saattaa tällöin säilyä vielä ttt-oikeus. 

Vierailija
124/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyäänkin pitää toimittaa kaikki lippu lappuset ja jos työnantaja ei huolehdi velvollisuuksistaan, siitä rankaistaankin työntekijää.

Keikkatöiden saaminen on myös vaikeaa. Ei keikkatöihinkään vain mennä, vaikka täällä moni niin luuleekin, ja jankkaa, että mene, mene.

Mikset lähtisi koulunpenkille? Opiskelemaan lähäriksi ja siitä päiväkotiin? Minä lähdin yli 40 vuotiaana koulunpenkille ja työllistyin jo ennen valmistumista.

Vierailija
125/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä ole ennemminkin arvosteltu systeemiä, joka tekee keikkatyöt joidenkin osalta mahdottomiksi. On toivottu, että kaikilla halukkailla olisi mahdollisuus ryhtyä keikkatöihin. Ei tässä ketjussa ole haukuttu henkilöitä, jotka tekevät keikkatyötä.

No mikä sen keikkatyön tekee mahdottomaksi työttömälle? Itse saisin siis kelalta työttömyyskorvauksena ja asumistukena jonkun 850€/kk, saman saa keikkatöistä jo jos tekee pari päivää viikossa, mut jos töitä riittää koko kuukaudeksi, niin saa melkein 2,5 kertaa tuon summan vaikka tuntipalkka ei olisi kummoinen.

En vaan tajua millä logiikalla mun kannattais olla työtön.

Kun ilmoittauduin vuokrafirmaan, niin viikon päästä olin töissä. Ikää mulla on vähän yli 40v.

Vierailija
126/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ikä alkaa numerolla 5, työnhaku loppuu siihen. Miksi tätä ei myönnetä suoraan suomessa? Usassa jopa 70 vuotias kelpaa esim. kauppaaan töihin. Suomessa 50vuotias on jätettä. Suomessa palkataan vain nuoria ja kauniita. Elämänkokemuksesta viis.

Meille otettiin vuokrafirman kautta yksi 25v ja kaksi 50+v .

Vierailija
127/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, moni ei tajua kuinka hankala on sovittaa työttömyyteen mitään epätyypillistä työsuhdetta.

Työttömyysturvajärjestelmä on vanhentunut, koska sen koko idea on että ihmisellä joko ei ole töitä (työtön) tai sitten hän saa töitä (kokopäiväisen, vakituisen paikan). Mutta todellisuus on nykyisin aivan toista, varsinkin akateemisilla voi olla mitä ihmeellisimpiä työkeikkoja.

Mäkin olen ollut työssä 6 vuoden ajan käytännössä samalla työnantajalla, samassa tehtävässä, samassa työhuoneessa, mutta koska ne ovat olleet kilpailutettuja projekteja, on mun CV:ssä 7 eri pätkää, 4 eri työnantajaa, jne...

Pätkien välillä oli 2 viikkoa - 3 kuukautta. Joka kerran pätkän loppuessa piti odottaa että sai kaikki tarvittavat paperit työnantajalta, sitten laittaa ne liittoon, ja joka kerta siellä meni "ensimmäisen" päätöksen kanssa oma aikansa. Esim. tuon 3 kuukauden pätkän alussa ehdin jo aloittaa seuraavan pätkän ennen kuin 3:kk päivärahat tulivat. Elin siis vajaa 1,5 kuukauden palkalla 3 kuukautta.

Usein noita todistuksia saa odotella, koska vakituisille työntekijöille tulee aina päivilleen ohjelmoidut palkat ja palkkanauhat. Keikkatyöläisille ja pätkätyöläisille, jotka lähtevät pois, tehdään paperit erikseen kun pitää vuosilomat yms laskea. Monet työnantajat eivät edes osaa tehdä papereita oikein (koska palkanmaksu on ulkoistettu jollekin palveluyrityksille, joilla ei ole mitään tietoa ja tajua mistään.) Voi joutua korjauttamaan ja koko sen ajan tukea ei tule.

Olen kerran saanut palkanmaksusta palkkakuitin, jonka mukaan olisi velkaa työnantajalle 15 euroa. Oli virhe, mutta hetken sapetti että mitä joudunko maksamaan siitä että saan käydä täällä töissä, häh?

Kerran tilitoimisto otti palkastani liiton jäsenmaksun, muttei tilittänyt sitä liitolle eikä ilmoittanut veroviranomaiselle. Siitä tuli sellainen show, että oksat pois!

Enkä usko että tälläistä sattuu vaan mulle, vaan varmasti monille muille.  Ja kun tuota paperisotaa käyt usean kerran vuodessa niin kyllä siinä pystytään yhden pienen ihmisen tulot minimoimaan ja stressitaso maksimoimaan.

Vierailija
128/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämänkin ketjun ap. se sama työkkärin ex-työntekijä, jolla on ilmiselvä persoonallisuushäiriö ja trollaa kaiken vapaa-aikansa palstoilla työttömiä kohtaan? Arvaan, että joutui pois työkkäristä asiakkaiden valitusten takia.

Vierailija
129/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi joka jankkaa tuosta 300€n suojaosuudesta ja sovitellusta pv rahasta ei nyt vaan tajua...

Se suojaosuus lasketaan vasta siinä vaiheessa kun kassa/kela tekee päätöksen pvrahasta, ja se tehdään vasta sitten kun onnpalkkakuitti/-todistus toimitettu, EI ennen niitä.

Joten jos tekee pari pv töitä kuussa niin ei sillä palkalla, joka tulee mahdollisesti vasta seuraavassa kuussa, eletä tuota "odotus" aikaa.

Kun se edellinen pv raha on voinut tulla jo ennen kuin on tehnyt nuo pari keikka päivää. Ja ei, siitä pvrahasta on hitusen hankala säästää jopa 2: den kuun vuokrat, sähköt, työmatka ja ruoka...

Joten ymmärrän oikein hyvin jos keikkaa ei voi tehdä, tai sit sitä keikkaa pitäisi olla vähintään kolme pv VIIKOSSA monta kuukautta...

Hankalaa nollasopparilaisille tai tarvittaessa töihin kutsuttaville.

Eikä kenenkään vanhempien kuulu maksaa aikuisen ihmisen menoja saati kavereiden...

Vierailija
130/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollessani työtömänä tein satunnaista keikkaduunia. Niiltä kuukausilta kun duunia tein sain soviteltua päivärahaa. Omalla kohdallani päivärahaa sai kunnes kk-tulot olivat suunnilleen 1340 €, sen yli ei sitten enää päivärahaa maksettu lainkaan.

Täytin aina sen Kelan työttömyysilmoituksen edelliseltä kuukaudelta kun olin kaikki palkkakuitit saanut (ts. lokakuun alussa täytin elokuun korvaushakemuksen jne.) Näin työmarkkinatuki tuli kuukauden myöhässä mutta se ei haitannut koska sama aikataulu minulla oli työttömyyden alusta lähtien, hain ensimmäisen korvaukseni vasta kahden kuukauden työttömyyden jälkeen (siihen asti pärjäsin lopputlilläni ja säästöillä).

Keikkaduuniin liittyvä byrokratia hoituu parhaiten sellaisten firmojen kanssa jotka ovat erikoistuneet näitä keikkoja välittämään. Nykyään löytyy aika hyviä uusia välitysfirmoja jotka hoitavat verot, maksut ja todistukset ajallaan. Rakennusalalla esim. Bolt tai yksityishenkilöiden tarvitsemien töiden välittämiseen erikoistunut Treamer. Nämä uudet yrittäjät on erikoistuneet helpottamaan tätä älyttömän systeemin aikaansaamaa älytöntä byrokratiaa.

Vierailija
131/136 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä tuet siitä katkeaa? Ja jos niihin joku pitempi väli tulisikin, saahan siitä tehdystä työstä palkkaa, jolla pärjätä siihen (sovitellun) tuen tuloon asti. Ja eikö nykyään ole joku 300e vapaa tienesti, minkä saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin?

Ei pärjää, jos saatu työtulo on esim. 50 - 100 euroa ja odotat useiden viikkojen ajan palkkakuittiaisi, jota ilman et saa normaalia usean satasen tukeasi. Pitää olla jonkinlainen puskurirahasto, jota työttömän on vaikeaa säästää äärimmäisen pienistä tuloistaan.

Palkanmaksun yhteydessä on annettava palkkakuitti. Miksi sitä pitää odottaa useiden viikkojen ajan?

Esimerkkinä oma keikka työni:

Keikka 17.8 yksi päivä. Palkan maksukausi menee 27.8 poikki jonka maksupv. on 20.9.

Työttömyys ajan ilmoituksen annoin ajalta 1-28.8.

Nyt sitten odotan tätä yhden päivän keikkaa koskevaa palkka nauhaa 19.9 asti ja toimitan sen kelalle. Joka maksaa kun on käsitellyt sen. Ja seuraava kausi tuleekin jo kohta.

Eli teen keikka työtä vaikka se pistää pakan sekaisin ja vuokra odottaa jatkuvasti.

Kyllä, saan palkkatodistuksen kun työnantajalla palkanmaksu päivä. Se ei vaan sovi yhteen minun työttömyysturva maksupäivien kanssa.

Vierailija
132/136 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut kannattavaa tehdä se 300€/kk. Kun nyt tuli voimaan uusi laki (että työttömien otettava vastaan 18h/3kk) (kansalaisaloitteesta voi vastustaa) niin se on vaikuttanut jo vähentävästi keikkatöiden saantiin. Nimittäin keikan saa joka on ensimmäisenä vastannut myöntävästi viestiin. Ne lähettävät saman viestin monelle ihmiselle. Toivottavasti tulot eivät laske pysyvästi ja tässä kuussa on ollut tarkoitus tehdä paljon enemmän kuin 300€/kk ja myös saada sitä työssäoloehtoa vähitellen. No hyvä jos edes saa sitä 300€...nimittäin kaikki laskut tälle vuodelle ja viime vuoden laskut tulee nyt tammikuussa...

Olen hakenut muihin töihin samalla ja kaikki eivät edes katso hyvällä vaikka olen tehnyt aktiivisesti töitä nimittäin se myös ratkaisee kuinka aktiivisesti on tehnyt sitä ammattiaan ja milloin. Myös keikkatöissä voi yrittää kikkailla jos mahdollista että tekee työvuorot vain ajalla 1-15pv niin saa aikaisemmin ansiosidonnaiset. Näistä töistä onneksi olen kerryttänyt työssäoloehtoa joten toivottavasti tulee pian täyteen uudelleen ennekuin loppuu....sekin vaatii kikkailua että valitsee vuoroja samalle viikolle mikäli mahdollista. Tosin ansiosidonnainen tulee laskemaan koska keikkatöiden palkka laskee sitä hieman....parempi kuitenkin kuin se kelan juttu vaikka kelan jutulla saa enemmän asumistukea joten se ero ei ole lopulta niin iso...

Toivottavasti saan pian jotain oikeita töitä!!!! Silloin voisin nauttia enemmän koska en pidä työnhakijana olosta pätkääkään!!! Epäilen että kukaan pitää

Vierailija
133/136 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.

Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.

Kuka oikeasti kehtaa jättäytyä toisten elätettäväksi lyhyen keikkatyön vuoksi? Nyt jo työtöntä syyllistetään joka paikassa toisten elätiksi kun ylipäätään saa työttömyyspäivärahaa (jolla ehkä pystyiskin laskunsa maksamaan). Jos se katkeaa, entistä suurempi osa kaatuu miehen tai sukulaisten niskaan. Kuka siihen suostuis (rahoittamiseen), jos nyt joltain kehtais edes pyytää rahaa niin paljon lainaan? Ja eihän siitä ole mitään takeita että ne pätkät tuo kaikille vakipaikan lyhyessä ajassa. Itselläni on nyt edessä 0-sopimus parin kuukauden ajan ja se tarkoittaa just keikkatyötä. Pahimmillaan tiedossa on tuhansien eurojen laina/velka jos tunteja tulee ihan minimaalinen määrä. Teen tämän vain siksi että on lupailtu jatkoa ensi vuoden puolella sopimukseen. Se jää nähtäväksi ja täyttä varmuutta ei ole, mutta otan riskin. Kalliiksi se tulee ja selviämisen kanssa on niin ja näin. Minulla kun ei ole miestä eikä sukua joka elättäis kun "harrastan satunnaisesti työntekoa".

Siis mihin sä jäät velkaa jos työtunteja ei ole, tai on vain minimaalisesti?

Vierailija
134/136 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan kuullut jonkun yrityksen palkkaavan työtöntä keikkatöihin, vaan työntekijä tulee talon sisältä, ihan juridisista syistä.

Ja kuka palvelun ostaja olisi valmis maksamaan siitä täyden hinnan.

Anteeksi mitä?

Vierailija
135/136 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan saa sen oikean työpaikan, se joka on tehnyt keikkatöitä kun ei ole ollut vakitöitä vai se joka on  välttänyt kaikkea työntekoa ja ollut kokonaan työttömänä? Työnantajana kummankohan ottaisi?

Ei ole edes vaikeaa.

Näinhän se menee, raha tulee rahan luo. Työnantaja palkkaa siis, sen, jolla on jo valmiiksi rahaa olla monta kuukautta ilman tuloja ja joka ei välttämättä edes tarvitsisi työpaikkaa. Näin oikeudenmukainen yhteiskunta meillä on.  

Mitä sä sekoilet? Minä ainakin olen tehnyt keikkatöitä juurisen takia, kun EI ole rahaa eikä sillä pelkällä työttömyyskorvauksella pitemmän päälle elä. Joo, silloin se eka kuukausi on huonolla tuurilla vähän odottelua, mut eihän sen jälkeen ole ongelmaa, palkka 2xkk ja mahdolliset kelan rahat kuukauden välein.

Vierailija
136/136 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo yksi joka jankkaa tuosta 300€n suojaosuudesta ja sovitellusta pv rahasta ei nyt vaan tajua...

Se suojaosuus lasketaan vasta siinä vaiheessa kun kassa/kela tekee päätöksen pvrahasta, ja se tehdään vasta sitten kun onnpalkkakuitti/-todistus toimitettu, EI ennen niitä.

Joten jos tekee pari pv töitä kuussa niin ei sillä palkalla, joka tulee mahdollisesti vasta seuraavassa kuussa, eletä tuota "odotus" aikaa.

Kun se edellinen pv raha on voinut tulla jo ennen kuin on tehnyt nuo pari keikka päivää. Ja ei, siitä pvrahasta on hitusen hankala säästää jopa 2: den kuun vuokrat, sähköt, työmatka ja ruoka...

Joten ymmärrän oikein hyvin jos keikkaa ei voi tehdä, tai sit sitä keikkaa pitäisi olla vähintään kolme pv VIIKOSSA monta kuukautta...

Hankalaa nollasopparilaisille tai tarvittaessa töihin kutsuttaville.

Eikä kenenkään vanhempien kuulu maksaa aikuisen ihmisen menoja saati kavereiden...

Ei nyt kyse olekaan siitä että jonkun pitäisi maksaa toisen menoja, vaan siitä, että jos sen ekan kuukauden tuet ja palkka tulee myöhässä, tai niitä joutuu odottelemaan, niin jos itsellä ei ole säästöjä joilla pärjää siihen asti niin lainaa silloin rahaa ja maksaa ne pois, sen jälkeenhän sit tulee palkka tulee kerran tai 2 kertaa kukaudessa ja kelan/kassan rahat kerran kuussa, kuten ilman niitä keikkahommiakin.

Se aloitus siinä on se hankalin osuus. Siihen olisi hyvä tulla muutos, ettei se aloittaminen ole niin hankalaa ja odottelua, jos työtunteja ei ole kovin paljon.