Miksei työttömät tee keikkatöitä?
Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta selvitä siitä tukien katkeamisesta mikä keikkatöistä seuraa. Mutta useimmilla työttömillä on varmasti säästöjä, työssäkäyvä puoliso, sukulaisia joilta voisi lainata rahaa tms. Miksei keikkatyöt houkuta silloinkaan kun niihin olisi mahdollisuus? Saisihan niistä arvokasta täytettä CV:hen, suhteita sun muuta.
Olin itse vielä vuodenvaihteessa akateeminen pitkäaikaistyötön. Tein keikkatöinä ns. hanttihommia ja ne poiki kesällä vakituisen työpaika omalta alaltani. Nykyinen työnantajani arvosti kovasti sitä, etten ollut jäänyt kotiin makaamaan enkä nyrpistänyt nenääni huonosti palkatuille duunarihommille.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosiaan hyvä, jos joku poliitikko pohtisi tätä asiaa, koska nyt tämäkin asia jakaa ihmiset eriarvoisiin ryhmiin. Toisessa ryhmässä ovat ne, joilla on varaa ottaa keikkatyö vastaan ja toisessa ovat ne, joille keikkatyö on niin suuri taloudellinen riski, että voi menettää katonkin päänsä päältä.
Arvaanko oikein, näitä työhaluisia työttömiä jotka tekevät pätkä- ja osa-aikatöitä, pitäisi jotenkin rankaista tästä ahkeruudestaan ja työhalustaan, jotta kaikki työttömät odottaisivat toimettomina että työkkäri tai joku jossakin järjestää heille töitä ja siinä odotellessa moista ihmettä tekevät jotakin 9e/pvä ilmais"töitä" saadakseen edes peruskorvauksen? Että sitten oltaisiin tasa-arvoisia? Aika moni työtön kyllä pääsisi varmaan niihin pätkätöihinkin kunhan vain menisi, joten mahdollisuus on kyllä jokaisella. Samoin kuin muutenkin työpaikan saamisessa. Jos ei itse saa töitä, ei se nyt ainakaan niiden vika ole, jotka saavat.
Keikkatyötä tekevänä on jo tottunut siihen että työttömät sanoo ettei kannata ja työssäkäyvät sanoo että miksi tehdä keikkatöitä, eli solvauksia tulee molemmista suunnista. Mut siihen tottuu.
Siksi teen keikkatöitä kun käteen jää paljon enemmän kun työttömänä.
300e/kk miinus verot ja kulut + se sitoutumisen riesa ja paperihelvetti, raportit ja selvitykset, todistukset.... byrokratian raskaat rattaat ja hidas koneisto... Ei kiitos.
Muutama hassu saatu euro suhteessa siihen riesaan no thanks.
Vierailija kirjoitti:
Tein keikan elokuun alussa. Heinäkuulta asti tuet saamatta koska iltalisät maksetaan 6viikon viiveellä, ja lisäksi liiton päivärahahakemukset käsitellään 5viikon viiveellä. Eli viivästys melkein 3kuukautta!!! Pitkä aika perheelliselle, rahattomalle. T.lähihoitaja
Niin tuttua tuo - sikamaista käytöstä raskaan työn raatajille ja varsinkin perheellisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, tekosyitä riittää. Sanoisitte suoraan, että on mukavampaa istua kotona täysin muiden elätettävänä, valittamassa kurjasta elämästään av-palstalla kuin mennä töihin. Mullakin on akateeminen tutkinto, mutta en ole liian hieno ihminen paskaduunipätkiin kympin tuntipalkalla. Ja kyllä niistä pätkistäkin jää voitolle. Matkoihin menee 0-6 € ja jos täytyy käydä syömässä, päivä on niin pitkä että palkasta riittää hyvin ruokaan.
Älä jauha peetä. Tiedät itsekin varsin hyvin, ettei töitä löydy kuin 10:s osalle työttömiä ja yli 50-vuotiaille ei mitään.
Sinäkin voit menettää työsi milloin tahansa, joten ei kannata elvistellä...
Höpö höpö. Löytyy kyllä töitä jos vaan kiinnostaa.
Juurihan lainaamasi kommentoija kirjoitti että vaikka on akateeminen tutkinto niin kelpaa työt joista tienaa kympin tunti.
Voisiko ap, ja muut ihmettelijät, kertoa ikänsä?
t. Ylikoulutettu, jolla liikaa kokemusta (ja varmaan ikääkin) "eilakaislalaisen" mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet siitä katkeaa? Ja jos niihin joku pitempi väli tulisikin, saahan siitä tehdystä työstä palkkaa, jolla pärjätä siihen (sovitellun) tuen tuloon asti. Ja eikö nykyään ole joku 300e vapaa tienesti, minkä saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin?
Ei pärjää, jos saatu työtulo on esim. 50 - 100 euroa ja odotat useiden viikkojen ajan palkkakuittiaisi, jota ilman et saa normaalia usean satasen tukeasi. Pitää olla jonkinlainen puskurirahasto, jota työttömän on vaikeaa säästää äärimmäisen pienistä tuloistaan.
Palkanmaksun yhteydessä on annettava palkkakuitti. Miksi sitä pitää odottaa useiden viikkojen ajan?
Tähän vaikuttaa esim. ala/tes/yrityksen käytäntö. Esimerkiksi tein itse kahden päivän työkeikan 2.8.-3.8. Työtunteja oli yhteensä 10 h, ja palkka 10,67 e tunti. Yrityksen palkkakausi oli 1.8.-31.8., ja palkanmaksupäivä seuraavan kuukauden 25. päivä. Jouduin siis odottamaan palkkaa ja palkkalaskelmaa yli seitsemän viikkoa, enkä myöskään pystynyt hakemaan tukia ennen palkkalaskelman tuloa. Tukiin tuli pitkä katkos, eikä noin pienellä palkkatulolla vuokraa makseta.
Vähän ohis, mutta huvittavaa, että joidenkin mielestä perustulo veltostuttaisi ihmisiä, vaikka enemmän veltostuttaa nykyinen järjestelmä, jossa kaikki työ ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tuet siitä katkeaa? Ja jos niihin joku pitempi väli tulisikin, saahan siitä tehdystä työstä palkkaa, jolla pärjätä siihen (sovitellun) tuen tuloon asti. Ja eikö nykyään ole joku 300e vapaa tienesti, minkä saa tienata ilman että vaikuttaa tukiin?
Ei pärjää, jos saatu työtulo on esim. 50 - 100 euroa ja odotat useiden viikkojen ajan palkkakuittiaisi, jota ilman et saa normaalia usean satasen tukeasi. Pitää olla jonkinlainen puskurirahasto, jota työttömän on vaikeaa säästää äärimmäisen pienistä tuloistaan.
Palkanmaksun yhteydessä on annettava palkkakuitti. Miksi sitä pitää odottaa useiden viikkojen ajan?
Tähän vaikuttaa esim. ala/tes/yrityksen käytäntö. Esimerkiksi tein itse kahden päivän työkeikan 2.8.-3.8. Työtunteja oli yhteensä 10 h, ja palkka 10,67 e tunti. Yrityksen palkkakausi oli 1.8.-31.8., ja palkanmaksupäivä seuraavan kuukauden 25. päivä. Jouduin siis odottamaan palkkaa ja palkkalaskelmaa yli seitsemän viikkoa, enkä myöskään pystynyt hakemaan tukia ennen palkkalaskelman tuloa. Tukiin tuli pitkä katkos, eikä noin pienellä palkkatulolla vuokraa makseta.
Itselläni sama. Tein keikkaa lähihoitajana, ei ole puskurirahastoa yksineläjänä. Jouduin lainaamaan rahaa sukulaisilta, odottaessani palkkalaskelmia. Ei kiitos enää ikinä. Miksi keikkatöiden tekeminen on tehty mahdottomaksi niiltä, jotka niitä eniten tarvitsisivat? Ei 55v.saa enää muita töitä, kun satunnaisia keikkoja. Tekisin mieluumin töitä, kuin olisin työttömänä. Mutta talous ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 2 vuotta eri keikka firmojen listalla. Hain myös sivuilla ilmoitettuja paikkoja. Työtä sain 0 kertaa.
Olen kuullut monilta samaa - en ymmärrä, ketä he oikein käyttävät työntekijöinään, jos kukaan ei oikein heille kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tästäkin ketjusta huomaa, tekosyitä riittää. Sanoisitte suoraan, että on mukavampaa istua kotona täysin muiden elätettävänä, valittamassa kurjasta elämästään av-palstalla kuin mennä töihin. Mullakin on akateeminen tutkinto, mutta en ole liian hieno ihminen paskaduunipätkiin kympin tuntipalkalla. Ja kyllä niistä pätkistäkin jää voitolle. Matkoihin menee 0-6 € ja jos täytyy käydä syömässä, päivä on niin pitkä että palkasta riittää hyvin ruokaan.
Mistä sä saat näitä keikkoja? Minkälaista työtä? Pääseekö noihin kuka vaan, vai tarvitaanko esim. erilaisia kortteja?
Kun minä olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa työtä, myös näitä lyhyitä keikkatöitä mm. vuokrafirmojen kautta, mutta niitä on lähinnä raksalla, nyt oli mm. telineasentajan töitä. Tarvittiin työturvallisuuskortti tms. Enkä ehkä 45-vuotiaana, 155 cm naisena ole se potentiaalisin hakija noihin.
Hain myös yhtä paikkaa joka sisälsi tarjoilua ja myyntityötä. Homma tyssäsi paitsi siihen, etten ole ikinä tarjoillut, myös siihen, että tarvittiin hygieniapassi ja anniskelupassi.
Olen kysynyt näitä monta kertaa vuokrafirmoista eikä se ole johtanut mihinkään.
Hotellisiivoojat, monet päivät kaoottisia kun on liian vähän työntekijöitä. Osa-aikatyötä tarjolla, sopii mtös opiskelijalle jos voi tehdä viikonloppua.
Kiinnostaisi! Voisitko kertoa, onko ihan kauhean raskasta työtä, kun olen jo 57v. ja en ole ihan priimakunnossa enää. Entä missä päin tätä siivoajien puutetta on? (Olen itse Helsingistä) Entä tarvitseeko hotellisiivoamiseen jotain koulutusta? Miten kaaoottisia ne päivät on?
[/quote]
Aika vähän on loppupeleissä töitä joihin on joku pätevyysvaatimus. Hoitoala on ihan oma lukunsa, siellä sijaistaminen on yleistä, koska vakituiset työt ovat virkoja ja toimia joka estää "särkymävaran" palkkaamisen, jolloin työntekijöitä palkataan sairauslomakerrallaan sijaisiksi ja pituudet vaihtelee puolikkaasta työvuorosta muutamiiin kuukausiin.
Keikkatyötä tehdään paljon myös esimerkiksi ravintoloissa, kaupoissa, rakennuksilla, siivouksessa jne.[/quote]
Olet täydellisesti väärässä!!!
Nimenomaan, pätevyysvaatimusta kysytään kaikkialla, siivoustyössäkin jo pitää olla vähintään käyty laitosapulaiskoulutus ja kokemustakin kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kaikki ei vaan anna sitä heti. Kaveri soitti kolmesti ja joutui odottamaan 1,5kk jotain palkkatodistusta parin päivän työkeikasta. Välillä oli palkanlaskija lomalla ja välillä lupasi laittaa tässä "lähipäivinä". Katsos, se kun ei heidän maksaansa pompota. Kun ei ole itse koskaan sitä kokenut, ei tajua toisen asemaa, eikä näytä kinnostavankaan. Ja työtönhän on nöyrä (että otetaan toistekin), niin ei kehtaa huutaa puhelimessa vaan kyselee kauniisti. Onneksi kaverilla on luottokortit työuran jäljiltä auki ja eleli sitten luotolla tovin ja maksoi ne luottokorttivelat pois taannehtivista tuista.
Pahin on kesän alku. Itselläni loppui työt 30.5., sain ensimmäisen ansiosidonnaisen elokuun alkupäivinä. Viimeisin palkka oli tullut siis 30.5. töiden loppumispäivänä. Ensin sain odottaa juhannukseen palkkatodistusta töistä ja sen jälkeen olikin kassaporukka lomalla, joten minä odotin... Yksi vanhempi nainen lohdutti, että aikanaan oli kesäisin työtön ja ensimmäinen ansiosidonnainen tuli vasta lokakuussa, kun työt oli jo alkaneet taas. Että on ne nopeita nykyään. Millä elin kesän? Säästöillä, luottokortilla, miehen palkalla, vanhemmat antoi rahaa jne.
Ei tarvi palkkatodistusta, ihan palkkalaskelma riittää.
Kaveri ei saanut edes palkkakuittia nopeammin. Multa taas erikseen pyydettiin tuo palkkatodistus, koska olin tehnyt töitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
300e/kk miinus verot ja kulut + se sitoutumisen riesa ja paperihelvetti, raportit ja selvitykset, todistukset.... byrokratian raskaat rattaat ja hidas koneisto... Ei kiitos.
Muutama hassu saatu euro suhteessa siihen riesaan no thanks.
Sama hakemus kelalle kun työttömänäkin ja käteen jää reilu tonni enemmän kun työttömänä.
Mikä riesa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osatyökykyiselle tämä vasta hauskaa onkin.
Saan osatyökyvyttömyseläkettä ja haen osa-aikatyötä.
Jos satun saamaan jonkun parin tunnin keikkatyön jostain, niin ihan te-toimiston virkailijasta riippuu katkaiseeko työnhakuni kokonaan vai ei. Minullehan riittää työllistymiseen ihan pienikin työkeikka. Silloin voi byrokraatti ajatella että nyt tämä työtön onkin työllistynyt osa-aikaisesti eikä hänellä ole enää oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Tilanteeni on niin erikoinen, ettei sitä löydy edes mistään ohjeista. Päätökset tulevat siis täysin villisti virkailijan omien tulkintojen perusteella.
Tämä johtaa siihen että satasen lisäansio saattaa pudottaa kokonaisansiota 700 eurolla.
Sitä 300 euron ansaintarajaa kun ei ole määritelty erikseen, että koskeeko se osatyökykyisiä vai ei. Sen voi virkailija siis ihan itse päättää.
Itse tekisin mieluiten juuri niitä satunnaisia keikkatöitä, sillä vakituinen osa-aikatyö on oikeasti liian raskas ja heikentää terveydentilaani. Tarvitsen oikeasti pitkän tauon lyhyestäkin työpätkästä toipumiseen. Tiedän että tässä tilanteessa olisi järkevintä jäädä kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta niitä ei työttömille myönnetä.
Pitänee varmaan lähteä johonkin työkokeilupelleilyyn ja hakea sairaslomaa aina kun terveys tökkii. Se ei tietenkään ole työnantajaa kohtaan asiallista, mutta jotenkin tämä oma terveys pitää saada parempaan jamaan ja mahdollisuus siihen että voi tehdä satunnaisesti töitä ilman tulojen romahtamista. Se sentään on mahdollista eläkkeen rinalla.
Onko kyse mahdollisesti kroonisesta väsymysoireyhtymästä? Itselläni on ko sairaus ja myös fibromyalgia. Yhtä h***ettiä sairastaa näitä. Alan olla pisteessä, jossa olen myös osatyökyvytön. En tiedä, kuinka voisin elää asian kanssa. Olen aina pitänyt työstäni ja ylipäänsä työ on pitkälti kaikki, mitä minulla on. Tai on ollut.
Myös yliherkkä tai asperger ei kestä olla kauaa töissä yhteen putkeen, sillä jo kuukauden, parin päästä ahdistus iskee ja kaikki alkaa kaatumaan päälle ja syvä uupumus ajaa sairaslomalle. Tällainen ominaisuus on todella kamalaa ja työnantajakin ihmettelee noita aukkoja ja pätkiä työhistoriassa, mutta minkäs teet yliherkkänä/aspergerinä.
Muuten nythän aspergerkään ei ole muka enää sairaus, vaan oireyhtymä ja yhä vaikeampaa on aspergereiden päästä eläkkeelle, jos ei satu olemaan esim. alkoholisti samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kaikki ei vaan anna sitä heti. Kaveri soitti kolmesti ja joutui odottamaan 1,5kk jotain palkkatodistusta parin päivän työkeikasta. Välillä oli palkanlaskija lomalla ja välillä lupasi laittaa tässä "lähipäivinä". Katsos, se kun ei heidän maksaansa pompota. Kun ei ole itse koskaan sitä kokenut, ei tajua toisen asemaa, eikä näytä kinnostavankaan. Ja työtönhän on nöyrä (että otetaan toistekin), niin ei kehtaa huutaa puhelimessa vaan kyselee kauniisti. Onneksi kaverilla on luottokortit työuran jäljiltä auki ja eleli sitten luotolla tovin ja maksoi ne luottokorttivelat pois taannehtivista tuista.
Pahin on kesän alku. Itselläni loppui työt 30.5., sain ensimmäisen ansiosidonnaisen elokuun alkupäivinä. Viimeisin palkka oli tullut siis 30.5. töiden loppumispäivänä. Ensin sain odottaa juhannukseen palkkatodistusta töistä ja sen jälkeen olikin kassaporukka lomalla, joten minä odotin... Yksi vanhempi nainen lohdutti, että aikanaan oli kesäisin työtön ja ensimmäinen ansiosidonnainen tuli vasta lokakuussa, kun työt oli jo alkaneet taas. Että on ne nopeita nykyään. Millä elin kesän? Säästöillä, luottokortilla, miehen palkalla, vanhemmat antoi rahaa jne.
Ei tarvi palkkatodistusta, ihan palkkalaskelma riittää.
Kaveri ei saanut edes palkkakuittia nopeammin. Multa taas erikseen pyydettiin tuo palkkatodistus, koska olin tehnyt töitä enemmän.
Minä teen 35-50 tuntia viikossa ja olen tehnyt jo useamman vuoden ajan, eikä ole ikinä tarvinnut kun palkkalaskelman. (Tai palkkakuitin, tilinauhan, miksi sitä nyt kukakin kutsuu)
Totta on myös se että moneen työhön ei tarvitse koulutusta, olen tehnyt oman alan hommia ja toisaalta myös töitä joita en ole edes tiennyt olevan olemassakaan ennenkun oon ottanut työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on loppupeleissä töitä joihin on joku pätevyysvaatimus. Hoitoala on ihan oma lukunsa, siellä sijaistaminen on yleistä, koska vakituiset työt ovat virkoja ja toimia joka estää "särkymävaran" palkkaamisen, jolloin työntekijöitä palkataan sairauslomakerrallaan sijaisiksi ja pituudet vaihtelee puolikkaasta työvuorosta muutamiiin kuukausiin.
Keikkatyötä tehdään paljon myös esimerkiksi ravintoloissa, kaupoissa, rakennuksilla, siivouksessa jne.
Olet täydellisesti väärässä!!!
Nimenomaan, pätevyysvaatimusta kysytään kaikkialla, siivoustyössäkin jo pitää olla vähintään käyty laitosapulaiskoulutus ja kokemustakin kysytään.
Paljon on töitä joihin ei edes ole koulutusta vaan työ opitaan sitä tehdessä. Tiedän tämän kun itse olen tehnyt.
Itse sain Huberilta keikkahommia, toimin hajulukkona viikonloppuisin. T. putkimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 2 vuotta eri keikka firmojen listalla. Hain myös sivuilla ilmoitettuja paikkoja. Työtä sain 0 kertaa.
Olen kuullut monilta samaa - en ymmärrä, ketä he oikein käyttävät työntekijöinään, jos kukaan ei oikein heille kelpaa?
Käyttävät ihan kaikkia ihmisiä, parikymppisistä nuorista aina 50+ vuotiaisiin. Täysin työttömiä, opiskelijoita, yleensäkin ihmisiä jotka on valmiita tekemään keikkatyötä.
No turhanpa tänne on kommentoida mitään kun tämä on taas näitä perinteisiä "haukutaan kaikki keikkatyöntekijät" ketjuja.
Yksi työpaikkakiusaamisen muoto se on tämäkin.
Älä jauha peetä. Tiedät itsekin varsin hyvin, ettei töitä löydy kuin 10:s osalle työttömiä ja yli 50-vuotiaille ei mitään.
Sinäkin voit menettää työsi milloin tahansa, joten ei kannata elvistellä...