Opettajat unohtivat oppilaan keskelle maaseutua - joutui kävelemään tuntikaupalla kotiin
Havukosken koulun yhdeksäsluokkalaiset olivat opintoretkellään katsomassa Aleksis Kiven syntymäkotia. Tänne yksi oppilas unohdettiin.
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201709282200424872_u0.shtml?ref=juurinyt_…
Muut oppilaat ovat takuulla tajunneet että yksi puuttuu joukosta, olivat piruuttaan hiljaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Äks dee vaa itelles. Jos sun omalle lapselle sattuis samalla tavalla niin ei kyllä naurattais yhtään. Joten äks dee äksdee sulle itelles vaan!
Voi luoja! Pyöräilin aikoinaan paukkupakkasessa 15 km, odotin bussia pakkasessa -20 C 45 min ja kävelin toiselta pysäkiltä 5 km juna-asemalle. Juna-asemalta ensin Tampereelle ja sieltä vaihdolla Turkuun kaverin luo. Ja sama takaisin. Ikää 15 ja kerran aiemmin ollut junassa. Aikaa ennen nettiä 90-luvulla.
Tais vanhempas kuitenkin olla aika huolissaan.
Teinejä on monenlaista. Osa yrittää saada opettajia raivon partaalle luokassa jotta saisivat otettua kännyköillään videoita ja julkaista ne Youtubessa (tositapahtuma) ja osa voi taas koittaa saada opettajan huonoon valoon tällä unohdus jutulla.. Eli asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia kuin ajatellaan. Syy ei aina ole vain opettajassa!
Eli älkää aina ajatelko että "eihän ne teinit voi tarkoituksella tehdä näitä juttuja". Mutta kun voivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Äks dee vaa itelles. Jos sun omalle lapselle sattuis samalla tavalla niin ei kyllä naurattais yhtään. Joten äks dee äksdee sulle itelles vaan!
Voi luoja! Pyöräilin aikoinaan paukkupakkasessa 15 km, odotin bussia pakkasessa -20 C 45 min ja kävelin toiselta pysäkiltä 5 km juna-asemalle. Juna-asemalta ensin Tampereelle ja sieltä vaihdolla Turkuun kaverin luo. Ja sama takaisin. Ikää 15 ja kerran aiemmin ollut junassa. Aikaa ennen nettiä 90-luvulla.
Tais vanhempas kuitenkin olla aika huolissaan.
No ei ollu. Soitin kyllä kun pääsin perille, mutta nuoriin luotettiin tuolloin (ei toki sinisilmäisesti).
Vierailija kirjoitti:
Mun teinit on mulle rakkaita, aivan yhtä rakkaita, kun ne pienet lapsetkin.
Olen edelleen aina huolissani heistä, retkillä pidättävä huolto heistä.
Jos ne ei onnistu niin sitten ei retkiä, eikä 16 v. asu yksin vaan vanhempien luona.
Suurin osa nuorista muuttaa vasta 20v. omaan kotiin ja nyt on ollut kyse 15v. nuoresta.
Kannattaa ainakin opettaa niille lapsille, että silloin on oltava paikalla, kun on sovittu. Myös kellonaika on tärkeä osata. On sitten sovitussa paikassa sovittuun aikaan.
Mun 15 vee on tän viikon leirikoulussa ulkomailla. Oli ekan viikon leirikoulun 10-vuotiaana.
Aika hurjaa että toiset ei osaa järjestää reissua edes Nurmijärvelle. Näilläkin vain kaksi opea ja reissaavat pitkin poikin.
Jos se pitää paikkansa, mitä kuulin eli että kyseessä on hiljattain Suomeen muuttanut poika, niin ei mikään ihme, ettei ole kysynyt lähitaloista apua.
Kyllä tässä voi olla kiusaaminen taustalla. Nimenomaan noin että joku on nimenhuudossa huutanut tämän läsnäolevaksi. Tai on niin yksin ettei kukaan kaipaa bussissa.
Toki voi olla teinien pilaa, mutten lähtis syytttelemään lasta ilman parempaa tietoa.
Ei ole teinin vika. Opettajan vastuulla. Ja jos on juuri luokkaan tullut ja kielitaito puutteellinen, sitä enemmän ja tarkemmin pitää katsoa perään.
Teille, jotka ihmettelevät miten kännykästä juuri silloin loppui akku: teineillä on aina akku loppu. Ne kulkee laturin kanssa ja lataavat sitä mistä vain pistorasian löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Vittu kukaan teini ei jää kyydistä tahalleen. Kyllä ne tietää että akku loppu ja ei mitenkään pääse sieltä pois.
Ärsyttää että kaikki syyt heitetään lasten/nuorten päälle vaikka aikuisissa on paljon vikaa.
Olen aikuinen, jolla teini-ikäinen lapsi ja olen kanssasi ihan samaa mieltä. Palojokeakin tunnen sen Verran, että olen ihan 100 % varma, ettei kukaan teini jää sinne tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Ne oppillaat tulee laskea luokaretkellä aina ennen retkibussin starttaamista.
Nimenhuuto on käteväksi havaittu syteemi.
Ehkä tuossa olikin tehty nimenhuuto mutta opettajan huutaessa bussista jääneen oppilaan nimen joku irvileuka oli läpällä karjaissut että täällä. Voin kuvitella että teineistä se olisi tooooosi hauska juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Poika on todennäköisesti joku täydellinen dille. En ihmettelisi, vaikka on tehnyt tuon tahallaan. On se nyt helvetti, että 15-vuotias ei osaa huolehtia itseään reissuun mukaan ja hups, akkukin loppui sopivasti. Kukaan luokkakaverikaan ei kaivannut? Ei kaivannut, koska homma oli "tiedossa". Te ette usko, kuinka kekseliäitä teinit on ja päälle marttyyreitä...
Joo, olisi pitänyt open huomata, mutta ei tässä mitään raasua 7v. ole metsään jätetty vaan 99% pelleilevä teini muiden teinien avustuksella.
Se nuori ei ole sinne halunnutkaan. Koulu määrää ja näin koulu on myös 100% vastuussakin kaikesta.
Siis aivan kauhea koulu, joka määräsi lapset retkelle. Vaikkeivät oppilaat edes halunneet sinne. Ihan kauhea koko kunta, joka maksoi bussimatkat, hyi!
Tapaus on erittäin ikävä, mutta joidenkin mielestä ei näköjään saisi teinejä viedä edes tutustumaan Suomen nähtävyyksiin ja historiaan, elleivät he itse sinne halua.
Ehkä olisikin paras vain antaa teinien tehdä kaikilla tunneilla ihan mitä huvittaa. Eivät kaikki myöskään halua opiskella matikkaa, hissaa, enkkua, ruotsia jne. Miksi kauheat opettajat haluavat pakottaa lapset ja nuoret oppimaan kaikkia asioita?
Se on hyvä kysymys. Valta ja vastuu on AINA samalla taholla. Koska koululla ja näin opettajalla on valta on heillä myös täydellinen vastuu. Oppilaiden ei tarvitse tehdä koskaan mitään auttaakseen opettajaa työssään.
Ei tietenkään. Opettajan työ onkin auttaa oppilaita opiskelutyössään. Moni lapsi ja vanhempi vain ei ymmärrä tätä. Opettajilla ei ole mitään 100% valtaa, vaan heitä ohjaa opetussuunnitelma. Lisäksi pyritään kuuntelemaan oppilaiden omia toiveita ja eriyttämään opetusta heidän tarpeidensa mukaan.
Muistan kerran, hieman vastahakoisesti, suostuneeni oppilaiden kanssa esiintymään lauantaina koulun lähipiirissä olevassa palvelutalossa. Harmitti hieman kun täytyi palkatta mennä paikan päälle (yhteensä 140km:n ajomatka) ja tehdä iso työ musiikiesityksen toteuttamisessa. Mutta oppilaille se oli tärkeää ja palvelutalon väki sai nauttia heidän esityksestään.
Wilma oli sitten täynnä viestejä vanhemmilta, että minulla ei ole mitään oikeutta pakottaa lapsia kouluun viikonloppuisin ja enkö ollut huomioinut heidän perheensä menoja. Asiasta oli tiedotettu etukäteen ja kaikilla oli tiedossa, että osallistuminen on vapaaehtoista. Taitaa jäädä viimeiseksi kerraksi, kun lähden tällaiseen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Poika on todennäköisesti joku täydellinen dille. En ihmettelisi, vaikka on tehnyt tuon tahallaan. On se nyt helvetti, että 15-vuotias ei osaa huolehtia itseään reissuun mukaan ja hups, akkukin loppui sopivasti. Kukaan luokkakaverikaan ei kaivannut? Ei kaivannut, koska homma oli "tiedossa". Te ette usko, kuinka kekseliäitä teinit on ja päälle marttyyreitä...
Joo, olisi pitänyt open huomata, mutta ei tässä mitään raasua 7v. ole metsään jätetty vaan 99% pelleilevä teini muiden teinien avustuksella.
Vai olisko voinut olla suuri luokka ja poika se kiusattu, kaveriton, syrjitty ja huomaamaton? Olin itse sellainen. Jos olin poissa, ei kukaan välttämättä edes tajunnut. Merkittyjä poissaoloja oli paljon vähemmän kuin todellisia, tämä selvisi kun aloin oireilemaan, sosiaalityöntekijät puuttui peliin ja olivat (myös)kouluun yhteydessä.
Lapseni oli reissussa mukana. En ymmärrä miksi täällä haukutaan sitä poikaa. Miettikääs jos oma lapsenne jäisi retkikyydistä pois rahatta ja akku loppuneena ja huonolla kielitaidolla. Vaikka luokkaretkellä Ranskassa.
a) nimenhuutoa ei ollut, vain pääluvun laskenta, joka meni pieleen (tätä ihmettelen, miksi ei nimenhuutoa, jopa meillä töissäkäyvillä aikuisilla on nimenhuuto virkistysretkillämme). Palojoki on minulle tuttua, maatila- ja omakotivaltaista aluetta.
b) kukaan ei ollut piruuttaan hiljaa, porukkaa oli paljon
c) poika oli ulkomaalainen ja osaa vielä huonosti suomea ja englantiakin
Ja olisiko ulkomaalaiselle edes aukaistu ovea?
d) kännykästä oli akku loppu.
Joo en minäkään ymmärrä miksi olisi pojan vika kun aikuiset mokaa.
Poika ei ole kuullut tai ymmärtänyt ohjeita. Sitten hän on ihmetellyt, kun kaikki on yhtäkkiä häipyneet. Ollut noloissaan ja harmissaan.
Vierailija kirjoitti:
Useiden tuntien kävely? Harmi, ettei hän kysynyt keneltäkään.
Keravan ja Järvenpään asemille kävelee alle tunnissa.
Keravan asemalle 16km ja Järvenpäähän 20km. Kävelee alle tunnissa?
Vierailija kirjoitti:
Poika ei ole kuullut tai ymmärtänyt ohjeita. Sitten hän on ihmetellyt, kun kaikki on yhtäkkiä häipyneet. Ollut noloissaan ja harmissaan.
Niin. On maahanmuuttaja, eikä välttämättä tajua kaikkea. Opettajat sen sijaan tietää tilanteensa ja heidän olisi se pitänyt huomioida.
Onko se kävely niin vaarallista, että on tapahtunut ikään kuin onnettomuus?
Reipas nuorukainen on tehnyt kerran sen mitä ennen tehtiin päivittäin eli matkustanut apostolinkyydillä.
Opettajat tekivät virheen.
opettaja
Joo, mutta en kuollut vaikka pyöräilin, kävelin ja odotin pakkasessa. Tänään oli hieno sää.