Opettajat unohtivat oppilaan keskelle maaseutua - joutui kävelemään tuntikaupalla kotiin
Havukosken koulun yhdeksäsluokkalaiset olivat opintoretkellään katsomassa Aleksis Kiven syntymäkotia. Tänne yksi oppilas unohdettiin.
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201709282200424872_u0.shtml?ref=juurinyt_…
Muut oppilaat ovat takuulla tajunneet että yksi puuttuu joukosta, olivat piruuttaan hiljaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Kun olen retkellä, lasken oppilaat aina kun menemme bussiin. Olen bussin ovella laskevana portsarina. Itse retkellä myös lasken vähän väliä, että kaikki on tallella. Retkipäivänä kehittyy tosi hyvin laskutaito 0-oppilaiden määrä. Vaikka minulla onkin monta oppilasta, ei ole yhtään ylimääräistä.
Eikö kaikki opet tee noin?
Ei näköjään jos oppilas jää bussin kyydistä se on oppilaan oma vika?
Nimenhuuto / ryhmän kokoonpanon tarkistus on ihan PERUSJUTTUJA. Mitä helkkarin puupäitä siellä on vastuussa? Ketään ei saa jättää ryhmästä.
No nimenhuuto EI kyllä ole hyvä noilla retkillä. Teinit nimittäin huutelee muidenkin puolesta. Parempi laskea oppilaat, kun kaikki paikoillaan bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne oppillaat tulee laskea luokaretkellä aina ennen retkibussin starttaamista.
Nimenhuuto on käteväksi havaittu syteemi.
Jos ne oli laskettu mutta väärin.
Kyllähän nyt vieressä istuvan oppilaan ja muidenkin ympärillä olevien on pitänyt tajuta että penkki tyhjä ja "Matti" puuttuu.
Ja vaikka oppilaat olisivat istuneet aina eri paikoissa pysähdysten välillä niin luulisi tuon huomaavan.
Kiusaamistapaus?? Tajuaakohan nämä fiksut opettajat (joilla laskutaito hieman puutteellinen) edes miettiä tätä vaihtoehtoa että paljastivat kiusaamisen & kiusatun?!
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Poika on todennäköisesti joku täydellinen dille. En ihmettelisi, vaikka on tehnyt tuon tahallaan. On se nyt helvetti, että 15-vuotias ei osaa huolehtia itseään reissuun mukaan ja hups, akkukin loppui sopivasti. Kukaan luokkakaverikaan ei kaivannut? Ei kaivannut, koska homma oli "tiedossa". Te ette usko, kuinka kekseliäitä teinit on ja päälle marttyyreitä...
Joo, olisi pitänyt open huomata, mutta ei tässä mitään raasua 7v. ole metsään jätetty vaan 99% pelleilevä teini muiden teinien avustuksella.
Älä jauhaa paskaa ja tee uhrista syyllistä.
Kuka helvattu jää tuonne TUNTUTOLKULLA kävelee ja vieraaseen korpeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kahdesti löytänyt kadulta hukatun eskarilaisen ja kerran ekaluokkalaisen jonka iltis oli unohtanut.
Ne oppilaat voisi oikeesti laskea! Että lähtiessä ja palatessa olis sama määrä.
Nimenhuuto / ryhmän kokoonpanon tarkistus on ihan PERUSJUTTUJA. Mitä helkkarin puupäitä siellä on vastuussa? Ketään ei saa jättää ryhmästä.
Sitten naama kuolassa vaahdotaan pedagokiikasta sun muista vasuista .....
Niinpä. Ei oikeesti oo kiva löytää keskeltä Helsinkiä hätääntynyttä 6-7-vuotiasta hortoilemassa.
Niin, jos luit jutun niin tässä ei ollut kyse mistään hätääntyneestä 6-7 -vuotiaasta, vaan selvästi teinien päähänpisto. Että saataisiin opettajalle seuraamuksia.
Olin muutama vuosi sitten seuramatkalla, jossa kierrettiin paikkoja viikon ajan bussilla. Oppaamme oli aivan mahtava! (Mahtava kaikin tavoin). Aina kun olimme lähdössä bussilla jatkamaan matkaa (tosi monta kertaa päivässä), hän laski itse kaikki matkalaiset. Kerran joku sanoi, että ei puutu enää kuin yksi, joka tuli juuri. Oppaamme laski silti ja eikös jostain vessasta tullut vielä pari matkalaista. Oppaamme ei luottanut nöissä laskuissa kuin itseensä.
Samalla matkalla eräässä kaupungissa tapasimme toiseen suomalaisryhmän kuuluneita henkilöitä. He kertoivat, jonka eräs vanhempi henkilö oli unohtunut heidän bussistaan juuri tuona päivänä. Tuo henkilö ei osannut paikallista tai muutakaan kieltä. Joku taksi oli lähtenyt häntä auttamaan hotellille (osasi näyttää hotellin nimeä) ja sieltä olivat saaneet tiedon oppaan nimestä. Taksi oli vielä palauttanut unohtuneen tuohon retkibusdiin (oli soittanut ensin oppaalle) . Ei olisi meidän oppaalla jäänyt ketään! Karmea tapaus tuolla mummelilla.
onhan voitu laskea ja sitten oppilas on sanonut käyvänsä vessassa, mutta kukaan ei sattunut kuulemaan. Kyllähän näitä sattuu. Suuri osa liikunnanopettajista on unohtanut oppilaan koulun lähimetsässä suunnistaessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhossa ohjaajilla oli ihan rasti ruutuun paperi mihin ruksattiin sitä mukaa kun oppilas saapui tai poistui. Oppilaiden tuli kätellä ohjaaja samalla saapuessaan tai poistuessaan kerhosta.Koksaan ei kukaan ollut "hukassa". Viitsimis- ja vastuullisuuskysymys että homma toimii.
Yrittäkää ymmärtää että tämä ei ollut mikään iltapäiväkerho, vaan teinien jäynä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kahdesti löytänyt kadulta hukatun eskarilaisen ja kerran ekaluokkalaisen jonka iltis oli unohtanut.
Ne oppilaat voisi oikeesti laskea! Että lähtiessä ja palatessa olis sama määrä.
Sitten naama kuolassa vaahdotaan pedagokiikasta sun muista vasuista .....
Niinpä. Ei oikeesti oo kiva löytää keskeltä Helsinkiä hätääntynyttä 6-7-vuotiasta hortoilemassa.
Niin, jos luit jutun niin tässä ei ollut kyse mistään hätääntyneestä 6-7 -vuotiaasta, vaan selvästi teinien päähänpisto. Että saataisiin opettajalle seuraamuksia.
Jos luit ketjun niin minä kerroin löytäneeni 6-7-vuotiaita Helsingistä, tät joku kommentoi ja minä vastasin.
Pitäis olla huolellisempi ja laskea matkalaiset juuri ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltapäiväkerhossa ohjaajilla oli ihan rasti ruutuun paperi mihin ruksattiin sitä mukaa kun oppilas saapui tai poistui. Oppilaiden tuli kätellä ohjaaja samalla saapuessaan tai poistuessaan kerhosta.Koksaan ei kukaan ollut "hukassa". Viitsimis- ja vastuullisuuskysymys että homma toimii.
Yrittäkää ymmärtää että tämä ei ollut mikään iltapäiväkerho, vaan teinien jäynä!!
Missä näin on kerrottu? (Paitsi täällä ja tämä ei niitä luotettavimpia ”tietolähteitä” ole)
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten seuramatkalla, jossa kierrettiin paikkoja viikon ajan bussilla. Oppaamme oli aivan mahtava! (Mahtava kaikin tavoin). Aina kun olimme lähdössä bussilla jatkamaan matkaa (tosi monta kertaa päivässä), hän laski itse kaikki matkalaiset. Kerran joku sanoi, että ei puutu enää kuin yksi, joka tuli juuri. Oppaamme laski silti ja eikös jostain vessasta tullut vielä pari matkalaista. Oppaamme ei luottanut nöissä laskuissa kuin itseensä.
Samalla matkalla eräässä kaupungissa tapasimme toiseen suomalaisryhmän kuuluneita henkilöitä. He kertoivat, jonka eräs vanhempi henkilö oli unohtunut heidän bussistaan juuri tuona päivänä. Tuo henkilö ei osannut paikallista tai muutakaan kieltä. Joku taksi oli lähtenyt häntä auttamaan hotellille (osasi näyttää hotellin nimeä) ja sieltä olivat saaneet tiedon oppaan nimestä. Taksi oli vielä palauttanut unohtuneen tuohon retkibusdiin (oli soittanut ensin oppaalle) . Ei olisi meidän oppaalla jäänyt ketään! Karmea tapaus tuolla mummelilla.
Lomamatkoille lähtö on kuitenkin täysin vapaaehtoista ja muut on satunnaisia tuttavuuksia eikä pitkäaikaisia jännitteitä ole syntynyt.
Koulunkäynti on kuitenkin pakollista, tiedä mikä kiusaamista tässäkin on ollut. Yläaste voi olla maanpäällinen helvetti. Ettei voi aivan verrata lomailuun.
Vierailija kirjoitti:
Miksei poika pysynyt muiden matkassa? Jos kyseessä erityislapsi, niin koulun moka. Miten se akku juuri nyt sattui loppumaan. En ihmettelisi, jos tuollaisten tumpelojonnejen vuoksi retket kielletään, siellä voi joku Jami vaikka eksyä. Opettajille tiedoksi, oppilaat voi myös laskea ennen lähtöä vai pitikö flirttailla bussikuskin, raavaan duunarin kanssa?
Mistä tiedät että opettajat olivat heteronaisia ja homomiehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei poika pysynyt muiden matkassa? Jos kyseessä erityislapsi, niin koulun moka. Miten se akku juuri nyt sattui loppumaan. En ihmettelisi, jos tuollaisten tumpelojonnejen vuoksi retket kielletään, siellä voi joku Jami vaikka eksyä. Opettajille tiedoksi, oppilaat voi myös laskea ennen lähtöä vai pitikö flirttailla bussikuskin, raavaan duunarin kanssa?
Mistä tiedät että opettajat olivat heteronaisia ja homomiehiä?
Unohit lepsot, saattoihan se bussikuski olla nainenkin.
Mut unohdettiin aikoinaan perhekodin toimesta eräälle liikuntapaikalle. Tunnin kävelin itse takaisin perhekotiin, oli talvi ja tosi kylmä ja pimeää. Olin 15vuotias. Aluksi kävelin aika pitkän matkan väärään suuntaan. En muistanut missä suunnassa perhekoti sijaitsi, kun olin vasta sinne tullut.
Kun pääsin perille ja kerroin tapahtuneesta, niin työntekijät vaan hyssytteli ja sanoivat, ettei saa kertoa kenellekään, ei vanhemmille, eikä muillekaan.
Joo no ei sinällään liittyny tähän ketjuun.. :D
Opettaja on vastuussa, eivät lapset. Vaikka muut oppilaat olisivat huomanneet, vastuu ei ole heidän vaan opettajan. Heitteillejättö. Mun mielestä hyvä syy irtisanomiseen.
Useiden tuntien kävely? Harmi, ettei hän kysynyt keneltäkään.
Keravan ja Järvenpään asemille kävelee alle tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs se kännykkä nyt oli? Soitto opelle ja hakemaan olisi tultu. Tai sitten tietenkin av-mummojen tapaan soitto suoraan rehtorille. Miksu diginatiivi ei osaa soittaa kännykällä?
Kännykästä oli loppunut akku. Ap
Kuinka se akku loppuukin juuri silloin kun kännykkää tarvittaisiin....
Kumma etteivät edes toiset oppilaat huomanneet?
Kun olen retkellä, lasken oppilaat aina kun menemme bussiin. Olen bussin ovella laskevana portsarina. Itse retkellä myös lasken vähän väliä, että kaikki on tallella. Retkipäivänä kehittyy tosi hyvin laskutaito 0-oppilaiden määrä. Vaikka minulla onkin monta oppilasta, ei ole yhtään ylimääräistä.
Eikö kaikki opet tee noin?