Opettajat unohtivat oppilaan keskelle maaseutua - joutui kävelemään tuntikaupalla kotiin
Havukosken koulun yhdeksäsluokkalaiset olivat opintoretkellään katsomassa Aleksis Kiven syntymäkotia. Tänne yksi oppilas unohdettiin.
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201709282200424872_u0.shtml?ref=juurinyt_…
Muut oppilaat ovat takuulla tajunneet että yksi puuttuu joukosta, olivat piruuttaan hiljaa.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä niin autiota, että ei tunteihin ole tavannut yhtään ihmistä, jolta olisi voinut pyytää apua?
Palojoen kylässä on tiuhassa taloja. Lähes jokaisessa joku kotona. Apu olis ollut lähellä kun olis kehdannu pyytää.
Kuinka moni kehtaa tehdä niin? Itse olen aikuisena kävellyt 12 km himaan koska rahat loppui ja puhelimesta akku.
Varsinkaan kielitaidoton.
Hyvin varmaan pärjää peruskoulussa kun ei opetuskieltä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Poika on todennäköisesti joku täydellinen dille. En ihmettelisi, vaikka on tehnyt tuon tahallaan. On se nyt helvetti, että 15-vuotias ei osaa huolehtia itseään reissuun mukaan ja hups, akkukin loppui sopivasti. Kukaan luokkakaverikaan ei kaivannut? Ei kaivannut, koska homma oli "tiedossa". Te ette usko, kuinka kekseliäitä teinit on ja päälle marttyyreitä...
Joo, olisi pitänyt open huomata, mutta ei tässä mitään raasua 7v. ole metsään jätetty vaan 99% pelleilevä teini muiden teinien avustuksella.
Joo, juttu haiskahtaa ja pahasti.
Liikaa kysymysmerkkejä:
A) tyyppi on ”jäänyt vahingossa metsään” jo heti ENSIMMÄISELLÄ pysäkillä. Mikä sattuma (?!)
B) Puhelimesta akku loppu. Yllätys (?!)
C) Jää metsään jossain Aleksis Kiven torpalla, mutta osaa navigoida silti juna-asemalle (joko Jokela tai Kivistö). Mitä ihmettä (?!)
Vierailija kirjoitti:
XD
Äks dee vaa itelles. Jos sun omalle lapselle sattuis samalla tavalla niin ei kyllä naurattais yhtään. Joten äks dee äksdee sulle itelles vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä niin autiota, että ei tunteihin ole tavannut yhtään ihmistä, jolta olisi voinut pyytää apua?
Palojoen kylässä on tiuhassa taloja. Lähes jokaisessa joku kotona. Apu olis ollut lähellä kun olis kehdannu pyytää.
Kuinka moni kehtaa tehdä niin? Itse olen aikuisena kävellyt 12 km himaan koska rahat loppui ja puhelimesta akku.
Hyvin varmaan pärjää peruskoulussa kun ei opetuskieltä osaa.
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten seuramatkalla, jossa kierrettiin paikkoja viikon ajan bussilla. Oppaamme oli aivan mahtava! (Mahtava kaikin tavoin). Aina kun olimme lähdössä bussilla jatkamaan matkaa (tosi monta kertaa päivässä), hän laski itse kaikki matkalaiset. Kerran joku sanoi, että ei puutu enää kuin yksi, joka tuli juuri. Oppaamme laski silti ja eikös jostain vessasta tullut vielä pari matkalaista. Oppaamme ei luottanut nöissä laskuissa kuin itseensä.
Samalla matkalla eräässä kaupungissa tapasimme toiseen suomalaisryhmän kuuluneita henkilöitä. He kertoivat, jonka eräs vanhempi henkilö oli unohtunut heidän bussistaan juuri tuona päivänä. Tuo henkilö ei osannut paikallista tai muutakaan kieltä. Joku taksi oli lähtenyt häntä auttamaan hotellille (osasi näyttää hotellin nimeä) ja sieltä olivat saaneet tiedon oppaan nimestä. Taksi oli vielä palauttanut unohtuneen tuohon retkibusdiin (oli soittanut ensin oppaalle) . Ei olisi meidän oppaalla jäänyt ketään! Karmea tapaus tuolla mummelilla.Lomamatkoille lähtö on kuitenkin täysin vapaaehtoista ja muut on satunnaisia tuttavuuksia eikä pitkäaikaisia jännitteitä ole syntynyt.
Koulunkäynti on kuitenkin pakollista, tiedä mikä kiusaamista tässäkin on ollut. Yläaste voi olla maanpäällinen helvetti. Ettei voi aivan verrata lomailuun.
Ei tässä mahdollista kiusaamista verrattu, vaan unohtamista, ihmisen unohtamista. Kyllä jokainen mummo pitää laskea kiertomatkalla aina. Näiden matkojen luonne on ryhmä, ei pelkkä meno jonnekin olemaan viikoksi.
Mun teinit on mulle rakkaita, aivan yhtä rakkaita, kun ne pienet lapsetkin.
Olen edelleen aina huolissani heistä, retkillä pidättävä huolto heistä.
Jos ne ei onnistu niin sitten ei retkiä, eikä 16 v. asu yksin vaan vanhempien luona.
Suurin osa nuorista muuttaa vasta 20v. omaan kotiin ja nyt on ollut kyse 15v. nuoresta.
Vierailija kirjoitti:
Mut unohdettiin aikoinaan perhekodin toimesta eräälle liikuntapaikalle. Tunnin kävelin itse takaisin perhekotiin, oli talvi ja tosi kylmä ja pimeää. Olin 15vuotias. Aluksi kävelin aika pitkän matkan väärään suuntaan. En muistanut missä suunnassa perhekoti sijaitsi, kun olin vasta sinne tullut.
Kun pääsin perille ja kerroin tapahtuneesta, niin työntekijät vaan hyssytteli ja sanoivat, ettei saa kertoa kenellekään, ei vanhemmille, eikä muillekaan.
Joo no ei sinällään liittyny tähän ketjuun.. :D
Etkä kertonut??? 😲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Äks dee vaa itelles. Jos sun omalle lapselle sattuis samalla tavalla niin ei kyllä naurattais yhtään. Joten äks dee äksdee sulle itelles vaan!
Voi luoja! Pyöräilin aikoinaan paukkupakkasessa 15 km, odotin bussia pakkasessa -20 C 45 min ja kävelin toiselta pysäkiltä 5 km juna-asemalle. Juna-asemalta ensin Tampereelle ja sieltä vaihdolla Turkuun kaverin luo. Ja sama takaisin. Ikää 15 ja kerran aiemmin ollut junassa. Aikaa ennen nettiä 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistäs sä sen tiedät että oli kielitaidoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki.
Minun sympatiat täysin nuoren puolella.
"Nyt jokainen katsoo, onko vierustoveri mukana. Ok, lähdetään."
Näin ainakin meillä "laskettiin" luokkaretkellä olijat ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Voi luoja! Pyöräilin aikoinaan paukkupakkasessa 15 km, odotin bussia pakkasessa -20 C 45 min ja kävelin toiselta pysäkiltä 5 km juna-asemalle. Juna-asemalta ensin Tampereelle ja sieltä vaihdolla Turkuun kaverin luo. Ja sama takaisin. Ikää 15 ja kerran aiemmin ollut junassa. Aikaa ennen nettiä 90-luvulla.
Siis oliko sulla pyörä? Mitä pullamössösukupolvea! Omassa nuoruudessa hiihdettiin. Toki piti ensin kaataa puu metsästä ja veistää sukset ennen kuin mihinkään lähdettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XD
Sinua ei kuitenkaan unohdettu pyörinesi sinne paukkupakkaseen.
Älkää oikeasti viitsitkö sanoa, että temppu oli tahallinen. Olen itse teini, ja muutaman kerran vuodessa menemme jonnekkin koulun retkelle (yleensä korpeen). Ei kenelläkään tulisi pieneen mieleen olla menemättä bussiin. Itse voisin vaikka tappaa pieniä kissanpentuja päästäkseni bussiin ja takaisin sivistykseen, etenkin jos akku on vähillä.
Se jäi sinne museolle. Siellä on henkilökuntaa. Olisiko ollut puhelin niillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki.
Aa, ok. Mä en tainnutkaan niin tarkkaan lukeakkaan sitä juttua. Sori.
Teinit ne keksii monenlaisia jekkuja opettajille. Ei kukaan normaali teini voi jäädä kyydistä pois vahingossa varsinkin jos on muiden oppilaiden kanssa retkellä.
Tuollakin retkellä mukana luultavasti kymmeniä oppilaita ja tuskin he lähtivät hiipien pois paikalta ilman ääniä. Lisäksi jos hällä on kavereita luokalla ja he mukana retkellä niin kai he olisivat ilmoittaneet jos tämä oppilas puuttuu.
Ja turhaan käveli 15 km matkan kun vieressä olisi ollut asutusta. Senkus soittaisi ovikelloja ja kertoisi tilanteen. Olisi säästynyt monien tuntien kävelyltä!
Eli syy on tässä molempien tai pelkästään oppilaan jos tämä pelleili tarkoituksella jotta huono opettaja saisi moitteita.
Vittu kukaan teini ei jää kyydistä tahalleen. Kyllä ne tietää että akku loppu ja ei mitenkään pääse sieltä pois.
Ärsyttää että kaikki syyt heitetään lasten/nuorten päälle vaikka aikuisissa on paljon vikaa.