Kirkosta eroaminen - mitä mieltä?
En kirjoita itse asiaa koska aihe vapaa on aihe ei todellakaan vapaa.
Mitä mieltä olet ihmisestä joka eroaa kirkosta? Mikä mielestäsi oikeuttaa tähän ja mikä taas on turha syy?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Et eroa. Hiton jumlalapetturi. Et saa erota.
Hyvä kommentti. Mitä sun avauksella hait? Sympatiaa? No sitä sä sait roppakaupalla. Juuri tätä mielipidettä et tainnut haluta kuulla.
Käyttäjä37406 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä syitä erota on vaikka kuinka monta
- kyllästyminen satuihin
- kyllästyminen ihmisiin jotka eivät näe kuin yhden totuuden
- halu ajatella omilla aivoilla
- halu pyrkiä oikeasti hyvään
- pakkoverojen maksu
- turhien, jäykkien ja sortavien rakenteiden purkaminen
Huonoja syitä erota
- päivi räsänen sanoi sitä ja tätä ....
En maksa veroa. Saan Kelan työkyvyttömyyseläkettä mistä ei mene veroja.
eikös se ole tuloa, josta menee aina veroa? Tarkista omaVerosta(vero.fi), paljonko kirkko sinulta nappaa huomaamattasi.
Enköhän osaa itse lukea lippuni ja lappuni ja tiedä mitä tarkoittaa nolla prosenttia. Et ilmeisesti ole tietoinen että pienituloiset eivät joudu maksamaan veroa joten kannattaisi olla hiljaa ellei asioista tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon pitäisi miettiä uudelleen kohderyhmänsä. Nyt se yrittää tarjota jokaiselle jotakin, mutta todellisuudessa kaikki jääkin vain ilman ja sehän ärsyttää kaikkia. Kirkko ei pysty olemaan mikään irtokarkkilaari, josta jokainen voisi valkata mieleisensä sisällön ja määrän omaan pussiinsa. Sitä on nyt jo kokeiltu, ei toimi. Pitäisi segmentoida ja fokusoida.
Olen aivan varma että papit tietää mitä tekee. Ne olis jo tehneet sen jos olisi joku tapa edelleen hallita ihmisiä ja johdattaa ne maksamaan kirkkoveroa edelleen. Papithan on yliopiston käyneitä niin ne todella osaa käänyttämisen hommansa. Asiaa on taatusti tutkittu.
Ongelma on siinä että kaikki kirkossa perustuu satuun, johon ihmiset ei enää uskokkaan kuten keskiajalla kuoleman pelossa. Terveydenhuolto parantaa ihmiset. Miksi kokeilisit ihmeparantajia? Kirkon vastustama peruskoulu sivistää ihmiset niin ettei niitä enää pysty samaan tapaan koijaamaan. Syitä on monia miksi uskonnon asema vaan heikkenee entisestään, joka on yhteiskunnalle pelkästään hyvä asia.
Jos kirkko focusoi pelkästään uskovien toiveisiin, massat ärsyyntyy ja lähtee vielä nopeammin. Sopii kyllä mulle mutta tuskin papit haluaa vielä työttömiksi. Teemu Laajasalokin nauttii sampanian juonnista täysin siemauksin ja kukapa ei kun muut maksaa siitä vielä palkkaa.
Olipas sekava teksti. Tuli tunne, ette oikeastaan edes tiedä mistä puhut ja sotket asioita sikin sokin.
En jaksa ottaa edes mitään kantaa tuohon pappi-hölynpölyyn. Nuo jutut kuulostaa vain salaliittoteoreetikon puheilta.
Kirkossa ei tarjota mitään ihmeparantajien palveluita, joilla yritettäisiin kilpailla terveydenhoidon kanssa. Ihan hölmö väite tuokin. Ja kirkkoko vastustaisi peruskoulua? Taas se salaliittoteoreetikko siellä huutelee vain omia harhojaan.
Kirkko ei voi olla kirkko ilman uskoa tai uskontoa. Joten nuo satupuheetkin jätän ihan omaan arvoonsa. Ja tiedoksi sinulle, Suomessa on uskovia. Paljon.
"Jos kirkko focusoi pelkästään uskovien toiveisiin, massat ärsyyntyy ja lähtee vielä nopeammin."
Nythän kirkko ei fokusoi uskoviin, ei fokusoi yhtään mihinkään. Ei voi tyydyttää sekä uskovia ihmisiä että uskottomien massoja. On valittava jompi kumpi. Mutta sitä kirkko ei ole halunnut vielä tehdä, koska se yrittää epätoivoisesti saada kaiken, mutta se on tuhoon tuomittu yritys. Se oli se mun pointti tuossa aiemmassa kommentissa.
Kirkko joutuu jossain vaiheessa kääntämään selän lopullisesti uskoville.
Olipas se helppoa, kävin juuri täyttämässä eroamis lomakkeen netissä. Hyvä kun tuli tämä ketju vastaan, niin muistin hoitaa asian ennen vuodenvaihdetta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.
Ap
Usko on henkilökohtainen asia, siitä ei kukaan muu päätä kuin ihminen itse. Jopa Raamattukin sanoo sen, että jokainen vastaa itse omasta uskostaan. Kristinusko ei 'vaadi' ketään pakolla muuttamaan omaa uskontoaan, mutta jotkut muut uskonnot jopa tappavat eriuskoisia. Mielestäni Suomessa tällaisen pakottamisen ei saa antaa levitä. Eriuskoiset ovat vaatineet jopa Turun joulurauhan julistuksen muuttamista, koska se on kristillinen perinne. Onneksi Turku ei suostu siihen, vaan pitää kiinni suomalaisesta perinteestä.
Maassa maan tavalla ja täällä Suomessa on uskonnonvapaus, jota ei keneltäkään saa riistää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, tilanne on siis se, että eri uskontokuntaa oleva mies vaatii minua eroamaan kirkosta. Sitä uskontoa täällä ei saa mainita.
Ap
Usko on henkilökohtainen asia, siitä ei kukaan muu päätä kuin ihminen itse. Jopa Raamattukin sanoo sen, että jokainen vastaa itse omasta uskostaan. Kristinusko ei 'vaadi' ketään pakolla muuttamaan omaa uskontoaan, mutta jotkut muut uskonnot jopa tappavat eriuskoisia. Mielestäni Suomessa tällaisen pakottamisen ei saa antaa levitä. Eriuskoiset ovat vaatineet jopa Turun joulurauhan julistuksen muuttamista, koska se on kristillinen perinne. Onneksi Turku ei suostu siihen, vaan pitää kiinni suomalaisesta perinteestä.
Maassa maan tavalla ja täällä Suomessa on uskonnonvapaus, jota ei keneltäkään saa riistää pois.
Suomessa on uskonnonvapaus, mutta ei uskonottomuusvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jehoviskat ainakin juoksevat täälläpäin häiritsemässä "paratiisellaan", ihmisten ovien takana. Arvaa kuinka monta kertaa heille kukaan on avannut oven? Tasan yhden kerran eräs tuttu, ja totesi että jollei jonkun käynnistä ole tietoa, niin ei avaa lainkaan ovea jos ovikelloa soitetaan tai oveen koputetaan.
Tarkoitatko Jehovan todistajia?
Eivät ole vähään aikaan juoksennelleet missään. Korona-aikana eivät ole käyneet ihmisten ovilla lainkaan. Kysyin työtoverilta joka on Jeh.todistaja.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla edes ajatella sitä mahdollisuutta. Kyllä uskonnoilla satuina ja tarinoinakin on valtava eri yhteiskuntia rauhoittava kollektiivinen vaikutus, ei nyt unohdeta sitä puolta tässä asiassa.
Tuokin ajatus todistaa siitä, että Jumala on olemassa ja usko ei olekaan vain 'satuihin' uskomista. Rauha tulee Jumalan rakkaudesta ja armosta, mutta armoa on VAIN kristinuskossa, muissa uskonnoissa Jumala rankaisee, jos et ole kiltisti. Vain Jeesus vapauttaa täysin ja antaa oikean sisäisen rauhan. Kristinusko on maailman levinnein uskonto ja leviää yhä, myös muihin uskontoihin.
Kirkosta eronneet eivät kaikki ole epäuskoisia, vaan jotkut siirtyvät esim. helluntailaisuuteen, ym. uskon suuntauksiin. Eli kirkosta eroaminen ei kerro siitä, miten paljon uskovia on maailmassa. Henkilökohtainen usko on kuitenkin eri asia kuin uskonto.
Jeesus on Kuninkaiden Kuningas, eikä Hänen sanansa katoa, vaikka maailma katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti jehoviskat ainakin juoksevat täälläpäin häiritsemässä "paratiisellaan", ihmisten ovien takana. Arvaa kuinka monta kertaa heille kukaan on avannut oven? Tasan yhden kerran eräs tuttu, ja totesi että jollei jonkun käynnistä ole tietoa, niin ei avaa lainkaan ovea jos ovikelloa soitetaan tai oveen koputetaan.
Eivät ole vähään aikaan juoksennelleet missään. Korona-aikana eivät ole käyneet ihmisten ovilla lainkaan. Kysyin työtoverilta joka on Jeh.todistaja.
Meillä on valtakunnan sali tuossa ihan vieressä ja kertaakaan eivät ole käyneet oven takana, ei lippulappusia tuotu, ei mitään.
Ja jos ei kiinnosta, niin aina voi sanoa heille "ei" ja sulkea oven. Miksi kaikesta pitää tehdä nykyään aina niin iso "ongelma" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suomessa on uskonnonvapaus, mutta ei uskonottomuusvapaus.
Uskonnonvapaus sisältää myös sen, että on uskonnoton.
Minusta kirkosta eroaminen on jokaisen oma ja hyvin henkilökohtainen asia. - Ei kirkosta eroaminen ole minulle sama asia kuin omasta uskosta eroaminen.
Kirkko on tehny paljon hyvää mutta kirkko tai paremmin kirkon nimissä on tehty myös paljon loukkaavia ja satuttavia tekoja.
Koen toisinaan hieman vaivaantuvani heidän kanssa, jotka kovin alleviivaavat omaa kirkkoon kuulumistaan, puhumattakaan oman uskonsa ylivertaisuuden korostamisesa. Mutta yhtä lailla olen vaivaantunut kun joku tai jotkut korostavat sitä miten eivät kuulu kirkkoon tai kuinka ovat halunneet erota kirkosta ja tai mien ovat uskonnottomia.
Erityisen ikävää on kun omaan erinomaisuuteen ollaan ihastuneita ja rakastuneita niin paljon, että osa niin uskovista, tai tässä nyt vain kirkkoon kuuluvista ja yhtälailla kirkkoon kuulumattomista haluaa sulkea korvansa samalla hetkellä kun kuulee toisen kuuluvan / olevan kuulumatta kirkkoon.
_Kristitty mies
Uskonnonvapaus ei toteudu enää Suomessa, sillä koko kansa on pakolla käännytetty maskiuskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kirkosta eroaminen on jokaisen oma ja hyvin henkilökohtainen asia. - Ei kirkosta eroaminen ole minulle sama asia kuin omasta uskosta eroaminen.
Kirkko on tehny paljon hyvää mutta kirkko tai paremmin kirkon nimissä on tehty myös paljon loukkaavia ja satuttavia tekoja.
Koen toisinaan hieman vaivaantuvani heidän kanssa, jotka kovin alleviivaavat omaa kirkkoon kuulumistaan, puhumattakaan oman uskonsa ylivertaisuuden korostamisesa. Mutta yhtä lailla olen vaivaantunut kun joku tai jotkut korostavat sitä miten eivät kuulu kirkkoon tai kuinka ovat halunneet erota kirkosta ja tai mien ovat uskonnottomia.
Erityisen ikävää on kun omaan erinomaisuuteen ollaan ihastuneita ja rakastuneita niin paljon, että osa niin uskovista, tai tässä nyt vain kirkkoon kuuluvista ja yhtälailla kirkkoon kuulumattomista haluaa sulkea korvansa samalla hetkellä kun kuulee toisen kuuluvan / olevan kuulumatta kirkkoon.
_Kristitty mies
Samaa olen havainnut. Uskovaiset usein niin häikäistyneet asiastaan ettei he kykene muuhun kuin latelemaan uskon fraasejaan. Uskontovastaiset taas monesti kärsineet vääryyttä kirkon tai uskovaisten toimista, ja siksi niin kaunaisia uskovaisia kohtaan. Heidänkään kanssa asiallinen keskustel ei onnistu kun kaikessa pitää solvata uskovia. No, jos on tullut kaltoin kohdelluksi niin sen vähän ymmärtää, vaikka en hyväksykkään.
fiksuun dialogiin kuuluu asioiden käsittely monelta kantilta ja se ei onnistu uskovilta eikä katkeroituneilta. Onneksi kirkosta eroaminen on jo niin yleistä ettei siitä enää tuomita ketään kuten aikanaan oli uskovilla tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon pitäisi miettiä uudelleen kohderyhmänsä. Nyt se yrittää tarjota jokaiselle jotakin, mutta todellisuudessa kaikki jääkin vain ilman ja sehän ärsyttää kaikkia. Kirkko ei pysty olemaan mikään irtokarkkilaari, josta jokainen voisi valkata mieleisensä sisällön ja määrän omaan pussiinsa. Sitä on nyt jo kokeiltu, ei toimi. Pitäisi segmentoida ja fokusoida.
Olen aivan varma että papit tietää mitä tekee. Ne olis jo tehneet sen jos olisi joku tapa edelleen hallita ihmisiä ja johdattaa ne maksamaan kirkkoveroa edelleen. Papithan on yliopiston käyneitä niin ne todella osaa käänyttämisen hommansa. Asiaa on taatusti tutkittu.
Ongelma on siinä että kaikki kirkossa perustuu satuun, johon ihmiset ei enää uskokkaan kuten keskiajalla kuoleman pelossa. Terveydenhuolto parantaa ihmiset. Miksi kokeilisit ihmeparantajia? Kirkon vastustama peruskoulu sivistää ihmiset niin ettei niitä enää pysty samaan tapaan koijaamaan. Syitä on monia miksi uskonnon asema vaan heikkenee entisestään, joka on yhteiskunnalle pelkästään hyvä asia.
Jos kirkko focusoi pelkästään uskovien toiveisiin, massat ärsyyntyy ja lähtee vielä nopeammin. Sopii kyllä mulle mutta tuskin papit haluaa vielä työttömiksi. Teemu Laajasalokin nauttii sampanian juonnista täysin siemauksin ja kukapa ei kun muut maksaa siitä vielä palkkaa.
Olipas sekava teksti. Tuli tunne, ette oikeastaan edes tiedä mistä puhut ja sotket asioita sikin sokin.
En jaksa ottaa edes mitään kantaa tuohon pappi-hölynpölyyn. Nuo jutut kuulostaa vain salaliittoteoreetikon puheilta.
Kirkossa ei tarjota mitään ihmeparantajien palveluita, joilla yritettäisiin kilpailla terveydenhoidon kanssa. Ihan hölmö väite tuokin. Ja kirkkoko vastustaisi peruskoulua? Taas se salaliittoteoreetikko siellä huutelee vain omia harhojaan.Kirkko ei voi olla kirkko ilman uskoa tai uskontoa. Joten nuo satupuheetkin jätän ihan omaan arvoonsa. Ja tiedoksi sinulle, Suomessa on uskovia. Paljon.
"Jos kirkko focusoi pelkästään uskovien toiveisiin, massat ärsyyntyy ja lähtee vielä nopeammin."
Nythän kirkko ei fokusoi uskoviin, ei fokusoi yhtään mihinkään. Ei voi tyydyttää sekä uskovia ihmisiä että uskottomien massoja. On valittava jompi kumpi. Mutta sitä kirkko ei ole halunnut vielä tehdä, koska se yrittää epätoivoisesti saada kaiken, mutta se on tuhoon tuomittu yritys. Se oli se mun pointti tuossa aiemmassa kommentissa.
Kirkko joutuu jossain vaiheessa kääntämään selän lopullisesti uskoville.
Kirkko vastusti vahvasti peruskoulun perustamista. Ihan kuten kirkko on vastustanut kaikkia ihmisoikeusparannuksiakin. Katsos, onhan se vaikea hallita ihmisiä jos niille antaa täydet ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_Kristitty mies
Samaa olen havainnut. Uskovaiset usein niin häikäistyneet asiastaan ettei he kykene muuhun kuin latelemaan uskon fraasejaan. Uskontovastaiset taas monesti kärsineet vääryyttä kirkon tai uskovaisten toimista, ja siksi niin kaunaisia uskovaisia kohtaan. Heidänkään kanssa asiallinen keskustel ei onnistu kun kaikessa pitää solvata uskovia. No, jos on tullut kaltoin kohdelluksi niin sen vähän ymmärtää, vaikka en hyväksykkään.
fiksuun dialogiin kuuluu asioiden käsittely monelta kantilta ja se ei onnistu uskovilta eikä katkeroituneilta. Onneksi kirkosta eroaminen on jo niin yleistä ettei siitä enää tuomita ketään kuten aikanaan oli uskovilla tapana.
Uskovaisia on hyvin monenlaisia. Ei kaikki todellakaan ole omista asioistaan häikäistyneitä fraasien latelijoita. Vaan on myös niitä, jotka kykenevät ihan asialliseen keskusteluun uskosta ilman tarvetta yrittää käännyttää vastapuolta. Itse ainakin mielelläni puhun uskosta myös ei-uskovien kanssa, siis yleisellä tasolla, mutta henkilökohtaiseen todistamiseen tai ylistämiseen en alkaisi vaikka käskettöis. Enkä itsekään jaksa kuunnella pelkkiä Jeesus pelastaa kaikki -juttuja, se on rasittavaa...
On ei-uskovaisia, joilla on jotain traumoja ja katkeruutta aiheesta, mutta en näe, että keskustelu heidän kanssaan täysin toivotonta olisi. Se ryhmä, jonka kanssa ei voi edes kuvitella saavansa asiallista keskustelua aikaan, ovat nämä ateistit, jotka julistavat heti kättelyssä Raamatun satukirjaksi ja Jumalan satuolennoksi, ja nämä ovatkin sitten ainoat asiat, joita koko keskustelun osaavat hokea. Yritä siinä sitten jotain aikuisten välistä asiallista keskustelua käydä, aivan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkossa ei tarjota mitään ihmeparantajien palveluita, joilla yritettäisiin kilpailla terveydenhoidon kanssa. Ihan hölmö väite tuokin. Ja kirkkoko vastustaisi peruskoulua? Taas se salaliittoteoreetikko siellä huutelee vain omia harhojaan.Kirkko ei voi olla kirkko ilman uskoa tai uskontoa. Joten nuo satupuheetkin jätän ihan omaan arvoonsa. Ja tiedoksi sinulle, Suomessa on uskovia. Paljon.
Kirkko joutuu jossain vaiheessa kääntämään selän lopullisesti uskoville.Kirkko vastusti vahvasti peruskoulun perustamista. Ihan kuten kirkko on vastustanut kaikkia ihmisoikeusparannuksiakin. Katsos, onhan se vaikea hallita ihmisiä jos niille antaa täydet ihmisoikeudet.
Puhutko nyt tosiaan peruskoulusta? Laitahan jotain lähdettä väitteellesi. Kirkkohan on ollut mukana sivistämässä ihmisiä ties kuinka kauan. On ollut kiertokoulua, jossa myös kirkko on ollut tiiviisti mukana, on ollut kinkereitä, joissa opetettu ihmisiä lukemaan jne.
Äläkä taas vedä niitä homoja mukaan puutteellisine ihmisoikeuksineen sun muineen, eivät liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko tekee pahaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin painava syy erota kirkosta on se ettei kirkko siunaa kaikkia ihmisiä. Jos olet syntynyt homoksi tai olet muunsukupuolinen niin kirkko ei sinua suostu vihkimään vaikka miten rakastaisit toista ihmistä. Eli riippuen ihmisestä millainen olet, sinut joko siunataan tai ei. Aikamoista syrjintää. Sellainen rakastava kirkko on. Käsittämätöntä. En halua tukea rahoillani joidenkin ihmisten syrjintää kun samaan aikaan kirkain silmin julistetaan että ovat avoimia kaikille.
Miksi ihmisillä on edes käsitys, että kirkko ja uskonnot toisivat jotain hyvää? Nehän ovat kaikki syrjiviä ideologioita. Niiden takia syttyy lähes kaikki sodat mm. Lähi-Idässä. Uskontojen valtaa pitää vähentää, kaikkien uskontojen. Ei voi mitenkään hyväksyä uskontoja, joissa syrjitään naisia tai homoja eli siis lähes kaikkia uskontoja.
Täysin samaa mieltä. Kirkko ja uskonto tekee paljon pahaa, edelleen sen minkä pystyy.
Laitahan täähn nyt edes muutama esimerkki, miten kirkko tekee nykyään paljon pahaa?
Syrjii ihmisiä riippuen siitä mitä sukupuolta he sattuvat rakastamaan. Pakottaa lapset uskontotunneille, ei anna heidän itse valita katsomusainettaan. Kerää yrityksiltäkin veroa. Perikuntakin joutuu maksamaan kirkkoveroa. Itse kirkko ei maksa lainkaan veroa. Sellainen uskonnollinen järjestö se on.
Siihen uskontojen uhrit lisäksi, joita kirkko ei tietenkään auta mitenkään.
Miten niin kirkko ei auta uskontojen uhreja? Mistä sinä tiedät? Kaikilla uskontojen uhreilla on täysi mahdollisuus tulla meidän normaalin pääuskontomme, luterilaisuuden huomaan ja voivat hakeutua sen avun ja tuen piiriin. Kirkolla ei ole osuutta siihen, miten heitä on omissa piireissään kohdeltu ja aivopesty.
Kirkko ei pakota lapsia uskontotunneille. Se on koulumaailman asia.
Kirkko on valtion kirkko, jolle on annettu veronkanto-oikeus siinä missä kunnillakin. Eivät kunnatkaan itse maksa veroa, joten miksi kirkko, joka näillä verotuloilla ylläpitää toimintaansa aivan kuten kunnat ja valtiokin.
Homoasiat nyt pitäisi ottaa joka ikisessä instanssissa huomioon, kai sitä kohta vaaditaan valmistamaan vaatteitakin muunsukupuolisille, eikä vain pojille ja tytöille. Muunsukupuolisille pitää olla kylpylöissä ja uimahalleissakin varmaan kohta eri osastot saunoineen ja pesutiloineen, kouluissa on eroteltava muunsukupuolisille voimistelusaleihin eri pukukopit, kun ne ei ole tyttöjä eikä poikia. Jos kirkko vielä pitäytyy peruskaavassa siitä, että ihmisiä on kahta sukupuolta, niin kauhea haloo. Olen aika varma, ettei asia sinuakaan tippaakaan liikuta muuten, mutta on mukava arvostella kirkkoa.
Sitäpaitsi ei mene kauaakaan, kun nämä sateenkaariliitot siunataan kirkossa, ehkä yksi sukupolvi, niin tätä valituksen aihetta ei ole.
Mutta mikä on sitä varsinaista pahaa, mitä kirkko tekee? Siis oikeasti pahaa!
Kun itse en ole löytänyt sieltä mitään muuta kuin hyvyyttä, ihmettelen tätä kirkon tekemää pahantekoa.
Oma kokemukseni on, että uskonnot (uskonnosta riippumatta) ovat tuomitsevia. Omilla opeillaan kertovat oikean tavan elää ja kaikki jotka toimivat toisin, tuomitaan tavalla tai toisella, lievemmin tai ankarammin. Tuomitseminen on vaurioittavaa ja haitallista, pahaa.
Tätä ette ole selittänyt vielä valkoiseksi.
Uskikset vai?🤷♀️
Uskikset ei vaan enää keksi mitään mitä sanoa. :DD
Eli ateistit vetävät aivan 1 - 0.Miksi uskovien pitäisi ottaa kantaa kaikkiin uskontoihin?
No miksi heitä kiinnostaa sitten vängätä nytkin, onko kirkossa ja Raamatussa puhutut henkilöt satuhahmoja vai eivät?
Miksi he sitten siihen ottavat ja takertuvat? Heidän iankaikkuus ehtii vänkäämisen ohessa mennä jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu sontaa. Noin kuukausi sitten muistaakseni, Jehovan todistaja kävi soittelemassa ovikelloani. Ja joo, jehoviska=jehovantodistaja. En tosin sitten tiiä miten sun paikkakunnalla he toimivat.
Kun on iso katastrofi,kirkosta haetaan apua.
Joka paikkakunnalla kirkot täyttyy.
Kyllä se näyttää tarpeelliselta silloin.