Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi diplomi-insinööreistä aina vitsaillaan? Mikä heissä on huvittavaa?

Vierailija
28.09.2017 |

Ammatti siinä missä mikä tahansa muukin.

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa meissä voi taviksen näkökulmasta olla sellainen jämptiys, suoraviivaisuus ja pyrkimys ratkoa asioita vatvomisen sijaan. Itse en ainakaan koe saavani mitään lisäarvoa asioiden pyörittelystä ja märehtimisestä. Se voi näyttäytyä tavallaan kapeana maailmankuvana, mutta totuus on, että yleensä asioille on yksi tai muutama riittävän hyvä ja monesti melko simppelikin ratkaisu, eikä kaikkien mahdollisten skenaarioiden raahaaminen mukana yksinkertaisiakin päätöksiä tehdessä oikeasti palvele ketään. Saati sitten se loputon rönsyily.

Monethan juuri rakastavat sitä rönsyilyä ja pitävät sitä sosiaalisena kyvykkyytenä. Itse pidän sitä typeränä ja turhana itsensä korostamisena, ja kuten ylläkin kirjoittanut totesi, minua ei kiinnosta pätkän vertaa, jos joku pitää minua omituisena tai tylynä tai simppelinä.

Aikaa voi sitten käyttää oikeasti merkityksellisiin ja monimutkaisiin asioihin.

t. yksi DI

Hyvin sanottu. Minä vihaan myös sitä muka-sosiaalista-kyvykkyyttä, joka ei vie mitään eteenpäin, mutta tuleepahan kuultua jokaisen pienikin huoli. Maailma kaipaa tehokkuutta pikkujutuissa ja ajan panostamista sellaisiin asioihin, joilla voi viedä asioita eteenpäin. 

toinen DI

Me humanistit kutsumme tuollaisia tyyppejä sivistymättömiksi moukiksi.

Siitä vaan, arvaappa kiinnostaako.

DI

Tämä juuri monia ärsyttää. Sitä DIa ei tunnu hetkauttavan mikään ja tuntuu tietävän olevansa oikeassa (oli tai ei).

Vierailija
162/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma lienee siinä että DI ovat useimmiten suhteellisen urakeskeisiä ja palkkanauhan kautta kokevat olevansa hieman parempia kansalaisia. Tämä näkyy heidän suhtautumisessaan kanssaihmisiin. Olen itse työskennellyt jonkin verran asiakaspalvelijana ja valitettavan usein törmännyt vallitsevaan stereotypiaan inssien kohdalla - kokevat olevansa huomattavasti älykkäämpiä ihmisiä ja sen kautta voivansa kohdella muita alentavaan sävyyn. Vaikka todellisuudessa se "'äly" on toisten kirjoittamista kirjoista opittua eikä millään tavoin itse kehitettyä. Toki vaatii jotain että kahlaa ne oppikirjat läpi ja saa tutkinnon mutta tuntuu että se ko. henkilöiden älykkyys kohdentuu usein hyvin kapeaan osaamiseen. Esimerkiksi tunneäly on usein DI hakusessa. Stereotypia tämäkin mutta uskoisin valtaväestön kokevan tämän käyttäytymismallin epäkohteliaana ja siitä tämä mielipide ko. ammattikuntaa kohtaan.

Tässä on nyt väärinkäsitys. Nimenomaan DI ei voi oppia lukemalla ulkoa kirjoja, koska hänen työnsä on lainalaisuuksien, ja matemaattisten lakien ja fysikaalisten ilmiöiden ymmärtämistä. Lisäksi hänen on pitänyt diplomityöllä osoittaa kykenevänsä soveltamaan näitä käytännössä. Jos jotain ei aidosti ymmärrä, sitä ei voi soveltaa.

Eräs DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa meissä voi taviksen näkökulmasta olla sellainen jämptiys, suoraviivaisuus ja pyrkimys ratkoa asioita vatvomisen sijaan. Itse en ainakaan koe saavani mitään lisäarvoa asioiden pyörittelystä ja märehtimisestä. Se voi näyttäytyä tavallaan kapeana maailmankuvana, mutta totuus on, että yleensä asioille on yksi tai muutama riittävän hyvä ja monesti melko simppelikin ratkaisu, eikä kaikkien mahdollisten skenaarioiden raahaaminen mukana yksinkertaisiakin päätöksiä tehdessä oikeasti palvele ketään. Saati sitten se loputon rönsyily.

Monethan juuri rakastavat sitä rönsyilyä ja pitävät sitä sosiaalisena kyvykkyytenä. Itse pidän sitä typeränä ja turhana itsensä korostamisena, ja kuten ylläkin kirjoittanut totesi, minua ei kiinnosta pätkän vertaa, jos joku pitää minua omituisena tai tylynä tai simppelinä.

Aikaa voi sitten käyttää oikeasti merkityksellisiin ja monimutkaisiin asioihin.

t. yksi DI

Hyvin sanottu. Minä vihaan myös sitä muka-sosiaalista-kyvykkyyttä, joka ei vie mitään eteenpäin, mutta tuleepahan kuultua jokaisen pienikin huoli. Maailma kaipaa tehokkuutta pikkujutuissa ja ajan panostamista sellaisiin asioihin, joilla voi viedä asioita eteenpäin. 

toinen DI

Me humanistit kutsumme tuollaisia tyyppejä sivistymättömiksi moukiksi.

Me teknisemmät ihmiset suhtaudumme teihin humanisteihin hyväntahtoisen huvittuneesti, koska kun hihat pitää kääriä, täytyy pyytää teitä pysymään pois tieltä.

Vierailija
164/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat opiskella ja tutkia mielenkiintoisia asioita, mene yliopistoon. Jos haluat saada aikaan jotain konkreettista, opiskele insinööritieteitä.

Vierailija
165/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin ihmetellyt.

Diplomi-insinöörit tai insinöörit yleensäkään eivät ole hauskoja tai huvittavia, piste!

Vierailija
166/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen DI ja minut kutsuttiin jäseneksi tällaiseen rotarytyyppiseen klubiin. Muut olivat humanisteja, tai terveys- tai opetus-tai pankkialalla. Joka tapauksessa töissä, joissa puhutaan paljon ja ymmärretään ihmisiä.

Siinä oli vain se, että sitä klubin toimintaa olisi pitänyt suunnitella ja organisoida, varainkeruuta suunnitella ja organisoida, ja sitten toteuttaa talkoilla käytännössä ne tapahtumat.

Ekan kolme kuukautta vielä ymmärsin sitä tuntikausia kestänyttä keskustelua arvoista ja tavoitteista, sitten en enää meinannut jaksaa, kun ei siitä alkanut tulla mitään konkreettista toimintaa. Aika oli kumminkin pois perheeltä. Kun lopulta oli saatu päätettyä siitä tapahtumasta, niin minä olin lopulta yksi niistä harvoista, jotka oli käytännössä järjestämässä sitä, kantamassa tuoleja ja avaamassa ovia.

Insinöörit tosiaan ajattelevat aika yksioikoisesti. On ongelma, selvitetään mistä se johtuu, ratkaistaan se. Ehkä meitä monia ei juuri kiinnosta seurustelu seurustelun vuoksi kuin läheisten kanssa, eikä porukassa roikkuminen näyttäytymisen ja statuksen vuoksi. Ollaan sillä lailla sosiaalisesti rajoittuneita.

Älähän yleistä. Mulla taas on päinvastaisia kokemuksia. Mä humanistina olen tottunut hoitamaan käytännön asioita, kun jotkut insinöörit ei saa pientäkään asiaa toteuttua ilman exceliä. Näin kärjistettynä.

Vierailija
167/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi DI naureskelee teille.

Kyllä, olen ihmissuhdetaidoton ihmisvihaaja. Se johtuu pääosin siitä, että suurin osa ihmisistä on mielestäni pinnallisia, yksiulotteisia ja kovin typeriä. On väsyttävää tehdä töitä tyhmien ihmisten kanssa (myönnettäköön, on silti joitakin ihmisiä jotka panoksellaan antavatkin jotain). Ihmisillä on myös kummallinen tarve jaaritella itsestään ja ongelmistaan, kun tavoite olisi kehittää ja saada asioita eteenpäin. Tämä siis töissä.

Siviilissä ongelma on edelleen sama. Ihmiset eivät halua kuin vaahdota itsestään. Esimerkiksi yhteiskunnallinen keskustelu pyörii yksiulotteisesti sen oman mielipiteen ympärillä, vaikka sillä yhdellä mielipiteellä ei globaalissa mittakaavassa ole mitään merkitystä. Voin kyllä puhua pinnallisia kuulumisia, lasten asioita, kuunnella valitusta töistä jne, mutta se ikävystyttää minua. Näissäkin asioissa minua hämmentää kuinka pihalla ihmiset ovat, viimeksi tänään joku äiti vaahtosi lapsen harrastuksessa kuinka hän oli juuri oppinut, mitä on tubettaminen. Neljäsluokkalaisen äiti, oikeasti kuinka pihalla voit olla lastesi maailmasta. No, mitä sitä voi odottaa, jos suurin kanssakäymisen muoto on ylitäydessä Dumbossa ryntäily lauantai-iltapäivänä.

Ymmärrän hyvin, miksi olen monen silmissä varmasti epäsosiaalinen ja tyly. Ja se ei haittaa minua pätkän vertaa.

Ylpeästi omituinen DI

Täälläkin yksi di. Minusta on myös tullut ajan mittaa ihmistenvihaaja ja sosiaalisesti lukkoutunut. En ole introvertti sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta väsyn tyhmien ihmisten seurasta. Ja niitä tyhmiä jankkaajia tuntuu olevan jatkuvasti enemmän. Kun itse on looginen, melko mutkaton ja ratkaisukeskeinen, muunlaiset ihmiset oikeasti uuvuttavat.

Kuuntelen mielelläni älykkäiden ihmisten keskustelua ja perusteluja. Älykäs ihminen osaa katsoa asioita laajemmin, kuin se oma kokemusperusta ja tajuaa, että maailmassa voi oikeutetusti olla erilaisia mielipiteitä. Ja tietää asioista, ei vain puhu. Opin mielelläni myös esimerkiksi vastavalmistuneilta uusimpia trendejä ja kuuntelen kiinnostuneena. Kunhan osaavat perustella ja selittää asiansa fiksusti. Kunnioitan älykkyyttä kaiken ikäisissä.

Mutta tyhjää lätinää on kanssakäymisestä suurin osa ja siksi pääosin vihaan ihmisiä ja mielelläni kuittailen heidän tyhmyydelleen.

Vierailija
168/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI ja minut kutsuttiin jäseneksi tällaiseen rotarytyyppiseen klubiin. Muut olivat humanisteja, tai terveys- tai opetus-tai pankkialalla. Joka tapauksessa töissä, joissa puhutaan paljon ja ymmärretään ihmisiä.

Siinä oli vain se, että sitä klubin toimintaa olisi pitänyt suunnitella ja organisoida, varainkeruuta suunnitella ja organisoida, ja sitten toteuttaa talkoilla käytännössä ne tapahtumat.

Ekan kolme kuukautta vielä ymmärsin sitä tuntikausia kestänyttä keskustelua arvoista ja tavoitteista, sitten en enää meinannut jaksaa, kun ei siitä alkanut tulla mitään konkreettista toimintaa. Aika oli kumminkin pois perheeltä. Kun lopulta oli saatu päätettyä siitä tapahtumasta, niin minä olin lopulta yksi niistä harvoista, jotka oli käytännössä järjestämässä sitä, kantamassa tuoleja ja avaamassa ovia.

Insinöörit tosiaan ajattelevat aika yksioikoisesti. On ongelma, selvitetään mistä se johtuu, ratkaistaan se. Ehkä meitä monia ei juuri kiinnosta seurustelu seurustelun vuoksi kuin läheisten kanssa, eikä porukassa roikkuminen näyttäytymisen ja statuksen vuoksi. Ollaan sillä lailla sosiaalisesti rajoittuneita.

Älähän yleistä. Mulla taas on päinvastaisia kokemuksia. Mä humanistina olen tottunut hoitamaan käytännön asioita, kun jotkut insinöörit ei saa pientäkään asiaa toteuttua ilman exceliä. Näin kärjistettynä.

Exceliin en koske pitkällä tikullakaan, hyi.

Tietotekniikan DI

Vierailija
169/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin uuvuttaa totaalisesti se ns sosiaalinen taitavuus ja kyvykkyys. Miksi minua pitäisi kiinnostaa, kuka on vaihtanut autoa, vaimoa, tai sohvakalustoa, tai mikä sukutausta ja skandaali on kullakin firmamme jäsenellä tai asiakkaalla, tai vielä pahempaa, tosi-tv-osallistujalla. Minua ei kiinnosta. Ne eivät herätä minussa kateutta. En saa niistä elämänsisältöä. En jaksa jauhaa niistä käytävällä ja aamukahvilla. En muista minulle yhdentekevien ihmisten nimiä ja kasvoja, he unohtuvat, kun heidän ongelmansa on saatu ratkaistua.

Minun päiväni on täydellinen, kun olen saanut ratkaistavakseni kinkkisen ongelman, ja päihittänyt sen kauniisti. Sitten haluan mennä kotiin.

DI

Vierailija
170/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin uuvuttaa totaalisesti se ns sosiaalinen taitavuus ja kyvykkyys. Miksi minua pitäisi kiinnostaa, kuka on vaihtanut autoa, vaimoa, tai sohvakalustoa, tai mikä sukutausta ja skandaali on kullakin firmamme jäsenellä tai asiakkaalla, tai vielä pahempaa, tosi-tv-osallistujalla. Minua ei kiinnosta. Ne eivät herätä minussa kateutta. En saa niistä elämänsisältöä. En jaksa jauhaa niistä käytävällä ja aamukahvilla. En muista minulle yhdentekevien ihmisten nimiä ja kasvoja, he unohtuvat, kun heidän ongelmansa on saatu ratkaistua.

Minun päiväni on täydellinen, kun olen saanut ratkaistavakseni kinkkisen ongelman, ja päihittänyt sen kauniisti. Sitten haluan mennä kotiin.

DI

Kyllä! Minulta sujuu kyllä ns small-talk, jos tarve vaatii. Etenkin ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa usein hyödyllinen taito. Mutta se on juuri sitä, pinnallista höpinää, enkä nauti siitä tai ole pätkänkään kiinnostunut esimerkiksi siitä, mitä joku vastaa kysymykseen How are you. Odotan vain, että päästään oikeiden asioiden pariin.

DI myös

Vierailija
171/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta on insinööri, joka hoitaa yrityksen markkinointia. Todellinen menestyksen tuke.

Vierailija
172/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheinta on insinööri, joka hoitaa yrityksen markkinointia. Todellinen menestyksen tuke.

Hah, emme me edes yritä väittää olevamme markkinointi-ihmisiä.

DI

Vierailija
173/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, emme me edes yritä väittää olevamme markkinointi-ihmisiä.

DI

Olisi ihan hirveää joutua markkinoimaan ja myymään yhtään mitään, siinä todenpuhuminen ja faktat on vain haitaksi.

DI

Vierailija
174/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi insinöörin pitäisi markkinoida jotain? Ellei sitten ole sen tyypin insinööri. On myös diplomi-insinöörejä jotka tekevät kaupallista työtä. Tässä ketjussa keskitytään ilmeisesti vain siihen yhteen insinööri-tyyppiin tajuamatta että insinöörejä on monenlaisia ja monella eri alalla. Ilmeisesti silmissä siintää se entisajan prototyyppi insinöörimies ja sairaanhoitaja, farmarivolvo ja labbis sekä kaksi tenavaa, omakotitalo. 

Vierailija
175/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoa sanoa, että en kyllä tunnista näitä stereotypioita. Toki tuntemani DI:t ovat kaikki vähintään perusfiksuja, mutta ei tähän porukkaan omasta mielestäni sen enempää "assburger" tason tyyppejä mahdu kuin mihinkään muuhunkaan. Ihan loistavaa porukkaa. 

Vierailija
176/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI

No näinpä. :D 

Meissä diplomi-insinööreissäkin on kuitenkin jonkin verran hajontaa. Mieheni on juuri sitä perustyyppiä, joka kuuntelee tarkasti vastapuolen ongelman ja miettii, millä eri tavoin sen voi ratkaista ja mikä niistä olosuhteet huomioon ottaen on paras vaihtoehto. Itkusta ja märinästä ei ole niin väliksi.  Minä kykenen jonkinasteiseen vatvomiseenkin, ennen kuin alan tuumia niitä ratkaisuvaihtoehtoja, mutta jossain vaiheessa kyllä alan niitä tuumata.

Vierailija
177/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoa sanoa, että en kyllä tunnista näitä stereotypioita. Toki tuntemani DI:t ovat kaikki vähintään perusfiksuja, mutta ei tähän porukkaan omasta mielestäni sen enempää "assburger" tason tyyppejä mahdu kuin mihinkään muuhunkaan. Ihan loistavaa porukkaa. 

DI/teekkarihuumori on vähän omanlaista. Älykästä, pistävää ja sarkastista. Monesti homma on aika moniulotteista ja mustaa ja siinä on myös itselle nauramisen juju. Joko siitä pitää tai ei.

Sinänsä perus DI on suhteellisen normaali halutessaan kyllä. Monesti siellä on vaan taustalla tietty insinöörimeininki, omasta mielestäni se on vain hyvä asia.

Ja toisaalta, kuten ei mikään muukaan ryhmä, eivät DI:t myöskään ole mikään homogeeninen joukkio.

Vierailija
178/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaupallinen koulutus, mutta yleisesti parhaat ja aikaansaavimmat työkaverit ovat kyllä DI- tai insinööritaustaisia.

Vierailija
179/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa tämä tarina, isukki on Di ja mun vanhemmat oli hoitamassa meillä lapsia. Isukki kysyi mitä hän voisi tehdä, sanoin tee vaikka sahapukki. Piirteli sitä autocadilla, meni vajaan ja totesi että ei voi tehdä koska siellä ei ollut sellaista lautoja joita hän oli piirtänyt.

Vierailija
180/219 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävä keskustelu. Itse olen hakeutumassa opiskelemaan DI:ksi. Nykyisin hoitoalalla. Kaipaan todellakin vähän epäsosiaaliseks elämään. En jaksa lässyttää ja vatvoa ihmisten ongelmia. En oikeastaan edes ymmärrä, miten monilla on sellaisia "ongelmia" joihin törmään (tervehdenhoitotyö perheiden parissa). Teekkarit kuulostavat juuri minjmlaisilta ihmisiltä :D Sinne siis!