Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi diplomi-insinööreistä aina vitsaillaan? Mikä heissä on huvittavaa?

Vierailija
28.09.2017 |

Ammatti siinä missä mikä tahansa muukin.

Kommentit (219)

Vierailija
201/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin se tutkintonimike on huvittava. T. diplomioikeustieteilijä, joka harkitsee sen diplomin kehystämistä seinälle :D

Vierailija
202/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blondi alkoi voimaan pahoin. Meni lääkärille. Lääkäri teki tutkimuksen ja sanoi blondille: onneksi olkoon rouva, olette raskaana.

Blondi sanoi tähän ettei voi olla mahdollista koska on harrastanut vain anaaliseksiä.

Lääkäri tokaisi tähän että ettekö rouva tiedä, miten diplomi-insinöörit saavat alkunsa.

Oikea muoto: "eikö rouva tiedä, mistä insinöörejä tulee."

Kerran työmaalla putosi helevetin iso elementti insinöörin päälle. Mestari juoksi paikalle ja huusi: "insinööri jäi alle, tulkaa auttamaan!" Elementin alta kuului värisevällä äänellä:"dip...lomi in...si...nööri"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut parhaimmat DI -naurut ihan ÄPY-lehdestä. Eiköhän teekkarit itse ole luoneet oman imagonsa. Tunnen useamman DI ja ei voi yleistää, mutta suurin osa oikesti on sosiaalisesti kömpelöitä ja smalla sinkkuja. Yhden (34v.) kanssa kävin kaverina vaateostoksilla, kun ei tiennyt mitä treffeiillä pitää laittaa päälle. Yhdelle (45v.) joudun vähän väliä oikomaan, "ettei noin saa sanoa naiselle". Hän sanoi minullekin,että eikö minua ällötä selkäpuolella olevat läskini. Olen siis erittäin hoikka ja kyse todellakin oli vain ihopoimuista kyljissä, kun venyttelin. Yhden elämä ei edennyt koskaan, jollei joku nainen vienyt eteenpäin (lähinnä äiti ja sisko yli 30v asti), mutta jos kyse tekniikasta, niin oli ekana valmis. Hänen ensimmäinen tyttöystävä yksimielisesti päätti alkaa vain seurustelemaan, kun tajusi miten etenemiskyvytön mies oli naisten suhteen. Yhdessä ovat vieläkin.

Että jos minulta kysytään, niin kyllähän heistä saa revittyä paljon vitsejä joita itsekin viljelevät Äpy-lehdissä.

Vierailija
204/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän insinööri on usein sosiaalisestinaika lahjaton.

Minun mieheni tekee insinöörien kanssa töitä, itse on kaupallisen alan ihminen, tosi ihmistaituri, ihmisten johtaja ja myyjä-tyyppiä. Hänellä riittää ihmettelemistä insinööreissä.

Voin kertoa, että kyllä on DI:kin ihmettelee myyjiä, jotka myyvät tekniikan alan tuotteita, joista eivät itse oikeasti ymmärrä mitään :D

Vierailija
205/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut parhaimmat DI -naurut ihan ÄPY-lehdestä. Eiköhän teekkarit itse ole luoneet oman imagonsa. Tunnen useamman DI ja ei voi yleistää, mutta suurin osa oikesti on sosiaalisesti kömpelöitä ja smalla sinkkuja. Yhden (34v.) kanssa kävin kaverina vaateostoksilla, kun ei tiennyt mitä treffeiillä pitää laittaa päälle. Yhdelle (45v.) joudun vähän väliä oikomaan, "ettei noin saa sanoa naiselle". Hän sanoi minullekin,että eikö minua ällötä selkäpuolella olevat läskini. Olen siis erittäin hoikka ja kyse todellakin oli vain ihopoimuista kyljissä, kun venyttelin. Yhden elämä ei edennyt koskaan, jollei joku nainen vienyt eteenpäin (lähinnä äiti ja sisko yli 30v asti), mutta jos kyse tekniikasta, niin oli ekana valmis. Hänen ensimmäinen tyttöystävä yksimielisesti päätti alkaa vain seurustelemaan, kun tajusi miten etenemiskyvytön mies oli naisten suhteen. Yhdessä ovat vieläkin.

Että jos minulta kysytään, niin kyllähän heistä saa revittyä paljon vitsejä joita itsekin viljelevät Äpy-lehdissä.

Sinun tuntemistasi suurin osa... kertoo lähinnä omasta ystäpiiristäsi ja sen sosiaalisten taitojen puutteesta.

Vierailija
206/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä esimerkki auttaa ymmärtämään: " mieheni kysyi kolmatta kertaa tyttäremme ristiäisissä minulta mille levylle kattila tulee liedellä laittaa. Olin aina osoittanut levyä ja sanonut tuolle. Äitini sattui olemaan tällä kertaa myös keittiössä, vilkaisi meitä... Otti kattilan mieheltäni, näytti kattilan pohjaa "tämä on kattilan halkaisija, valitse se keittolevy liedeltä, jolla on sama halkaisija". Pikalevyt taisi mies tajuta vuosien varrella itse. Ja joo, näitä asioita ei saa muistella😀. Siksi Di mieheni naurattaa...

Itseäni ei naurattaisi, jos DI mieheni olisi tuolla tasolla. Tunnistan kyllä tyypin, heillä pikkuvaimo tekee kaikki kotihommat, koska eihän miehet niitä osaa (eikä kuulukaan osata). Ovat lapsen tasolla avuttomia ja vai... eiku äiti hoitaa.

t. DI nainen

Vierailija
207/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teekkareita ja dippojakin on niin monelta eri alalta että olisi mielenkiintoista tietää, eroavatko esimeekiksi kemian-, bio-, sähkö ja energiatekniikan opiskelijat/valmistuneet toisistaan ja millaisia tekmilliset fyysikot tai matemaatikot ovat.

Vierailija
208/219 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni tekee insinöörien kanssa töitä, itse on kaupallisen alan ihminen, tosi ihmistaituri, ihmisten johtaja ja myyjä-tyyppiä. Hänellä riittää ihmettelemistä insinööreissä.

Suomen sadan suurimman yrityksen toimitusjohtajista kolmasosa on koulutukseltaan diplomi-insinöörejä. Sosiaalisesti lahjattomat eivät etene yleensä  johtajiksi. Oman kokemukseni mukaan kaupallisen alan ihmiset eivät ajattele noin stereotyyppisesti kuin kommenttisi vihjaa.

Johtajissa on tutkimusten mukaan enemmän psykopaatteja kuin missään muussa joukossa. Sosiaaliset taidot psykopaatilla ovat teatteria, eivät aitoa.

Vierailija
209/219 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona kasvamassa insinööri. Poikaa ovat taaperoikäisestä asti kiinnostaneet koneet enemmän kuin lelut. Tekniikka on hänen intohimonsa. Hän puhuu välillä unissaan ja silloinkin se puhe liittyy koneisiin. Hänellä on aspergerin syndrooma. Ehkä hän pääsee tekussa kaltaistensa luokse. Olen kuullut väitteen, että insinööreissä olisi keskimääräistä enemmän aspergereita tai aspergerpiirteisiä.

Vierailija
210/219 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotona kasvamassa insinööri. Poikaa ovat taaperoikäisestä asti kiinnostaneet koneet enemmän kuin lelut. Tekniikka on hänen intohimonsa. Hän puhuu välillä unissaan ja silloinkin se puhe liittyy koneisiin. Hänellä on aspergerin syndrooma. Ehkä hän pääsee tekussa kaltaistensa luokse. Olen kuullut väitteen, että insinööreissä olisi keskimääräistä enemmän aspergereita tai aspergerpiirteisiä.

Asperger ja insinöörit ovat sillä tavalla yhdistettyinä että hyvin suurella osalla aspergereita on yksi tai kaksi sukupolvea insinöörejä vanhempana ja isovanhempana. Aspergerin on hyvin vaikea jos ollenkaan päästä opiskelemaan insinööriksi. Mutta insinööreillä on taipumusta joihin asperger-piirteisiin lähinnä siksi että he ovat niin keskittyneitä ratkistaviin ongelmiin, työhönsä yms. että kaiken muun hallinta unohtuu. Näen sen helposti miehestäni. Kun tapasimme hän oli ihan normaali nuori mies, ehkä hieman paremmalla työpaikalla ja palkkashekillä varustettuna mutta siis sosiaalisesti ihan samaa luokkaa kuin ketä tahansa muu. Vuosien aikana kun perhe on perustettu, lapset kasvaneet ja hänen työnsä on noussut vaativammalle tasolle joka vie lähes kaiken hänen aikansa, hänestä on lähes kokonaan tullut kykenemätön sosiaaliseen kanssakäymiseen perheen ulkopuolella. Pelkästään pyyntö että hän soittaa ja hoitaa jonkun jutun puhelimitse saa hänet paniikkiin ja tärisemään. Muutos tapahtui vaivihkaa ja tajusin vasta jokunen aika sitten ettei hän enää kykene vastaanottamaan sosiaalisia tilanteita niin kuin ennen.

Vierailija
211/219 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

In the genes?

The apparent link between engineering and autism, and more specifically Asperger’s Syndrome, is being studied by Professor Baron-Cohen, Director of the Autism Research Centre at Cambridge University, UK. He says the ability to understand the laws of physics,maths, or engineering could be inherited. Where there are two generations of engineers in a family, the third generation may have this ability to a high degree, but sometimes at the expense of social or communication skills.

In a new study of autism, he has developed an analysis in which events of the outside world are categorised according to their degree of ‘lawfulness’. In this context, lawful means obeying a set of laws such as the relationship between volume and pressure in a gas, or speed and fuel consumption. Such relationships are considered to be highly lawful. However, social transactions are highly ‘unlawful’ in that the rules governing them tend to be imprecise or non-existent. For instance, a conversation could be considered ‘unlawful’ since there are many visual and social clues that will push it along various routes, but very few specific rules or ‘laws’ that govern the interchange.

Autistic people, Baron-Cohen says, are better at dealing with lawful situations than unlawful ones. They can deal more easily with a clearly understood set of laws, such as those of maths, physics or engineering, but cannot easily manage social situations where there are few laws. He defines the skill needed to deal with the outside world and its laws as ‘systemising mechanism’ (SM).

Vierailija
212/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dippainsseissä on osa epäsosiaalisia tai aspergereja ja hyvin moni sellaisia, jotka luulevat tietävänsä kaiken. Mutta eivät silti ole pahoja ihmisiä. Pelkissä insinööreissä on iso hajonta eri tyyppejä, ei voi sanoa että insinöörit olisivat tuollaisia tsi tällaisia. Ehkä insinöörit ovat keskimäärin vähemmän käytännöllisiä kuin amikset.

Opistotason kauppislaisissa on kaikenlaisia, mutta kauppakorkealaisista suuri osa on kauniisti sanoen kusipäitä. He myös osaavat laskea ja puhua vieraita kieliä, mutta muuten heistä on pelkkää haittaa sekä työpaikalla että yhteiskunnassa. He eivät vain jotenkin tajua maailmanmenosta mitään, ainoa mikä kiinnostaa on raha ja materia. Minusta kauppakorkeat joutaisi lopettaa. Nuo hommat hoitaisi joku fiksumpi paremmin.

Vierailija
213/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kateus (iso palkka, arvostettu koulutus, tärkeä asema yhteiskunnassa ja työpaikalla usein johtoasemassa)

- Tyhmyys. Ei ymmäretä sitä että DI:n taidot on erilaisia, se että hän ei välttämättä ole kovin kätevä käsistään tai osaa käytännön teknisiä töitä, ei tarkoita että hän olisi turha. Hän on tärkeämpi kuin sinä, hän on ylätasolla johtamassa ja suunnittelemassa. Sinuakin tarvitaan, mutta häntä tarvitaan enemmän, ja hänellä on suurempi vastuu

- Ei ymmäretä miten iso ero on insinööri ja diplomi-insinöörillä. Vähän sama kuin sairaanhoitaja ja lääkäri

DI:t on yhteiskunnan huipulla, kuten lääkärit ja asianajajat. Tietämäni DI:t ei ole mitään "vyölaukku nörttejä" vaan tyylikkäästi pukeutuvia, urheilullisia miehiä jotka tekevät hienoja ulkomaanreissuja, ajavat bemarilla, asuvat hienossa talossa ja heidän lapsena on usein älykkäitä ja hyviä koulussa 

DI-koulutuksessa on tosin eri suuntautumisvaihtoehtoja, toisiin on helpompi päästä. Ne kovimmat alat on todella näpsäköitä, esim. eräs tuntemani DI tienaa 20 000 € kuussa. Siinä on myös sitten vastuuta, noin 1000 alaista

Vierailija
214/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä julmaa noin solvata yhtä ammattiryhmää. Diplomi-insinöörihän on ihmisen paras ystävä.

Vierailija
215/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIn osaaminen on teoreettista ja älyllistä. Isäni on DI ja hän on aina ollut käytännön asiassa ihan kädetön, ei osaa laittaa ruokaa, ei osaa siivota, teknisten laitteiden käyttökin on vähän niin ja näin. Videonauhurilla ei osannut oikein tallentaa ohjelmia, kun ei kuulu hänen työkuvaan 

Mutta työpaikalla oli erittäin arvostettu, nykyään eläkkeellä. Hän oli maanmittaus- ja kaavoituspuolen DI. Hänellä oli aina matematiikka ja fysiikka 10, (äidinkieli myös 10). Erittäin älykäs ihminen, mutta kaikkien ihmisten älykkyys ei suuntaudu samalla tavalla. Hän on usein omissa ajatuksissaan, eikä havaitse ympäristöään tällöin

Kuitenkin pistävän älykäs ihminen, jos hänen kanssa juttelee. Hauskakin, joskin vähän jäyhä introvertti

DI on kovan tason koulutus, palkka on sen verran hyvä että eipä sinkuksi jäämisestä ole pelkoa, ellei ole ihan sietämätön persoona

Kateudestahan syntyy niin paljon vitsailua. Samalla tavalla amikset aina pilkkaavat lukiolaisia, miten lukiosta valmistuu "Siwan kassalle". Suomalaiset on kateellisia persreikiä. Oikeastihan lukion kautta mennään kaikkiin kovapalkkaisiin hommiin, poislukien jotkut harvat oman yrityksen perustaneet amikset

Vierailija
216/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tää tulee hölmöiltä, jotka arvostaa vain jotain mutterin kiristämistä. Eikä ymmärrä älyllisen työn arvoa

Kouluttamattoman ja älyltään keskitasoisen ihmisen tunnistaa siitä, että se on kaikessa "ihan ok" ja osaa korjata talonsa, autonsa, mistään ei suostu maksamaan kellekään mitään vaan tekee kaiken itse.

Koulutetun ja huippuälykkään tunnistaa siitä, että on erittäin hyvä jossakin hyvien kapeassa, älykkyyttä vaativassa asiassa, eikä ymmärrä mistään muusta yhtään mitään. Joka kuvastaa monia DI:tä hyvin. Mutta niin myös muiden ns. kovien alojen kärkiosaajia. Työ on niin vaativa ja pitää hallita niin laajoja tietomääriä siitä omasta asiasta, ettei ole aikaa opetella ns. "tavallisia asioita". Tästä tulee käsitys että DI "ei osaa edes tehdä mitään". Osaa se, mutta sellaisia asioita mitä sinä et

Tekniikka on yhteiskunnan korkeimmalla jalustalla tänä päivänä. Ja DI:t on siellä kärjessä, vetämässä tätä yhteiskuntaa eteenpäin

Vierailija
217/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen , vappulounaalla, perhepöydässämme oli viisi tupsulakkista. Kaikki rakkaita, fiksuja ja ihania.

Vierailija
218/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinööreissä on varmaan jonkin verran neuroepätyypillisiä, joten siitä ehkä tulee tiettyä mielikuvaa ja vitsin aihetta. Toinen on sitten perisuomalainen kateus. Monet maamme kovapalkkaisimman yritysjohtajat ovat koulutukseltaan juurikin diplomi-insinöörejä. Muutenkin ovat "köyhimmilläänkin" hyvätuloisia. Tuo ei koulutuksena muutenkaan ole mikään läpihuutojuttu, vaan jotain täytyy vähän osata ja ymmärtääkin. Eli vähän vastaava kuin että kauniit naiset ja lihaksikkaan miehet on tyhmiä ja pinnallisia. Että jollain sitä sitten ruman ja laiskan täytyy itselleen perustella miksi itseä paremmat onkin huonompia.

Vierailija
219/219 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä yhteistä on DI:llä ja salamalla?

- ???

- Ensin välähtää ja sen jälkeen aletaan tutkimaan vahinkoja.