Miksi diplomi-insinööreistä aina vitsaillaan? Mikä heissä on huvittavaa?
Kommentit (219)
Olisiko se heikko palkkaus huvittavaa? Minullakin vain reilut 8 tonnia/kk.
DI
Kai se johtuu joidenkin insinöörien isosta itseluottamuksesta. Kaikki inssit eivät Ole samanlaisia tietenkään, mutta nuoruudessani tapasin inssejä, jotka kehittivät laskelmat ja kaavat ratkaisuna ongelmaan kuin ongelmaan. Esim. asiakaspalvelussa työskennellessäni inssimiesasiakas saattoi innostuneesti alkaa selittää minulle tytönheitukalle miten työpaikkani systeemit pitäisi järjestää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä diplomi-insinööri sanoi akateemiselle humanistille?
- Yksi hampurilainen ja kokis.
Dippainssi on maalaisen ja vähän koulutetussa perheessä kasvaneen lapsen unelma-ammatti. Kuvitelma herrahissistä. Valitettavasti menee tässäkin pieleen. Humanistit kun yleensä tulevat korkeakoulutetuista varakkaista perheistä. Yhdysvalloissa mm. tunnustetaan jo, että vain eliitin jäsen voi alkaa humanistiksi. Maaseudun töllien pojille se tie on mahdottomuus, siksi suhtautuminen on mitä on.
Humanistin on syytä olla varakkaasta perheestä, palkalla ei juhlita... jos ensin edes saa töitä.
En tunne yhtään työtöntä humanistia. Alimmillaankin ovat päässeet aineenopettajiksi ja palkka on n. 4000/kk.
Sulla on suppea tuttavapiiri.
Tutun, vanhemman dippainssin muistitaululla olen nähnyt kaikkien muiden lippujen ja lappujen seassa hänen ja työkaveriensa keräämiä vitsejä ja sarjakuvia juurikin insinööreistä ja diplomi-insinööreistä, ilmeisesti keventämään niitä joskus hyvinkin puisevia työtehtäviä.
Jotkut osaa nauraa myös itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ammatissa ei mitään noin itsessään, vaan ne tyypit jotka edustavat tuota ammattikuntaa.
Voiko enää lokerossa elävämpää, muita väheksyvämpää tapausta olla kun insinöörit?
Tuollaiseen kun törmää ei voi olla kun nauramatta heille ja vitsailematta. Raukat ottavat tietenkin senkin tosissaan ja alkavat väsäämään siitäkin kaaviota kuinka se ei voi olla totta tai hauskaa.
Minunkin mieheni on DI, enkä kyllä tunnista ollenkaan tuollaista muiden väheksymistä. Mieheni on fiksu, lempeä ja ystävällinen. Ainoat asiat, joihin suhtautuu mielestäni turhankin jäykästi, ovat hengellisyys ja tietynlainen sivistymättömyys. Hänen ratkoa ongelmia on hyvin järjestelmällinen mutta suruihin ei kyllä tarjoa avuksi kaaviota vaan halauksen. Osaa myös nauraa itselleen. Eiköhän ole niin, että diplomi-insinööreihin mahtuu mukaan erilaisia persoonallisuuksia ihan siinä, missä muihinkin ihmisryhmien.
Kaipa ihmiset nauraa insinööreille siksi kun ne eivät tajua sitä no-bullshit-asennetta mikä insinöörien pitää omaksua että saavat ikinä aikaiseksi yhtään mitään. Kaiken maailman kukkaisheinät ja tyhjän höröttäjät kun tilailee insinööreiltä asioita mitkä ei ole edes mahdollisia. Väen vängällä halutaan kolmikulmaista neliötä ja kun tollo ei millään tajua sitä ettei sellainen ole mahdollista niin pitää vähän ärähtää ja sitten aletaankin naureskelemaan hermostuneesti että höhöhö sillähän taitaa olla luonnevika, mikähän sitä vaivaa, ja aletaan kyrsiintyneenä juoruamaan saunailloissa että se ja se on kyllä vähän putkiaivo kirjaviisas. Yrittää hyppiä nenälle ja kaikkea, kun kyllä minä tiedän mitä haluan. Insinöörit tekee töitä jatkuvasti tällaisessa ympäristössä, joten ne eivät siedä turhaa länkytystä ja epäoleellisuuksia ja höperehtimistä vapaa-ajallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään työtöntä humanistia.
Minä tunnen kaksi. Työttömiä insinöörejä (osa diplomi-insinöörejä) tunnen useamman.
T. Humanisti, jolla on alaisina pari diplomi-insinööriä
Niin dippainssit taitaa olla suurin akateemisten työttömien ryhmä. Toisin kuin humanistit, ne ei oikein voi hakeutua ulkomaillekaan töihin, koska puuttuu kieli- ja kulttuuritaidot.
Luulen, että teknisellä alalla on kaikkein paras hakeutua ulkomaille töihin. Kielitaidoksi riittää englanti, eikä niillä kulttuuritaidoilla ennekään ole töitä saatu.
T: Saksassa asuva DI
Ongelma lienee siinä että DI ovat useimmiten suhteellisen urakeskeisiä ja palkkanauhan kautta kokevat olevansa hieman parempia kansalaisia. Tämä näkyy heidän suhtautumisessaan kanssaihmisiin. Olen itse työskennellyt jonkin verran asiakaspalvelijana ja valitettavan usein törmännyt vallitsevaan stereotypiaan inssien kohdalla - kokevat olevansa huomattavasti älykkäämpiä ihmisiä ja sen kautta voivansa kohdella muita alentavaan sävyyn. Vaikka todellisuudessa se "'äly" on toisten kirjoittamista kirjoista opittua eikä millään tavoin itse kehitettyä. Toki vaatii jotain että kahlaa ne oppikirjat läpi ja saa tutkinnon mutta tuntuu että se ko. henkilöiden älykkyys kohdentuu usein hyvin kapeaan osaamiseen. Esimerkiksi tunneäly on usein DI hakusessa. Stereotypia tämäkin mutta uskoisin valtaväestön kokevan tämän käyttäytymismallin epäkohteliaana ja siitä tämä mielipide ko. ammattikuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee siinä että DI ovat useimmiten suhteellisen urakeskeisiä ja palkkanauhan kautta kokevat olevansa hieman parempia kansalaisia. Tämä näkyy heidän suhtautumisessaan kanssaihmisiin. Olen itse työskennellyt jonkin verran asiakaspalvelijana ja valitettavan usein törmännyt vallitsevaan stereotypiaan inssien kohdalla - kokevat olevansa huomattavasti älykkäämpiä ihmisiä ja sen kautta voivansa kohdella muita alentavaan sävyyn. Vaikka todellisuudessa se "'äly" on toisten kirjoittamista kirjoista opittua eikä millään tavoin itse kehitettyä. Toki vaatii jotain että kahlaa ne oppikirjat läpi ja saa tutkinnon mutta tuntuu että se ko. henkilöiden älykkyys kohdentuu usein hyvin kapeaan osaamiseen. Esimerkiksi tunneäly on usein DI hakusessa. Stereotypia tämäkin mutta uskoisin valtaväestön kokevan tämän käyttäytymismallin epäkohteliaana ja siitä tämä mielipide ko. ammattikuntaa kohtaan.
Missä asiakaspalvelussa ilmoitetaan oma koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä joissa liittonsa ilmoittamalla saa rahallista hyötyä. :D
Itse olen DI, valmistuin 1993. Miksei meille saisi nauraa. Toimin 25 vuotta teknologia-alalla, nyt viimeiset 6 vuotta olen ollut sairaanhoitaja. Kummasskin hommassa on omat naurunaiheensa; sairaanhoitajalla vähemmän palkkapäivänä.
Blondi alkoi voimaan pahoin. Meni lääkärille. Lääkäri teki tutkimuksen ja sanoi blondille: onneksi olkoon rouva, olette raskaana.
Blondi sanoi tähän ettei voi olla mahdollista koska on harrastanut vain anaaliseksiä.
Lääkäri tokaisi tähän että ettekö rouva tiedä, miten diplomi-insinöörit saavat alkunsa.
Onhan niillä itselläänkin ihan eri naurun aiheet kuin meillä muilla :)
Eikö diplomeja sentään paineta nykyisin aika vähän. Ei luulisi, että siihen kovin isoa insinöörien erikoisalaa tarvitaan? Paremmin ymmärrän esim. koneinsinöörien ja tietoliikenneinsinöörien kouluttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisit miten moni inssi katsoo oleelliseksi tiedoksi kertoa olevansa inssi esim. vakuutysyhtiön asiakaspalvelussa. Samalla kun kertoo osaavansa sentään laskea toisin kuin me tytöt asiakaspalvelussa. Moni myös kertoo osaavansa hinnoitella riskit paremmin ja rakentaa paremmat nettisivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne muut ollaan kateellisia. Monesti me tyhmät ihmetellään sitä, että jotkut jaksaa puurtaa siellä.
Muut tutkinnot on lähes ulkolukua. Ja eräs kasvatustieteilijä sanoikin, että perse siinä eniten kärsii kun lukee kasvatustieteitä. On proffa.
Eiköhän ihmistieteet ole ihan yhtä vaikeita vitsien diplomi inssille, kuin insinööritieteet meille "tyhmille".
Insinööreille nauretaan kun heille kaiken pitää olla "oikein" kun aikansa laskee löytyy totuus ja näin se vekotin saadaan toimimaan, mutta kun ihmiset eivät toimi niin, on niin monta muuttujaa, ettei voi laskea että kun teet näin, niin toinen ihminen toimii noin.
Ei todellakaan ole yhtä vaikeita. Ihmistieteitä voi lukea kevyenä iltalukemisena (vrt. tv:n saippuasarjat), kun on tottunut kovien tieteiden vaativuuteen opinnoissa ja työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättyisit miten moni inssi katsoo oleelliseksi tiedoksi kertoa olevansa inssi esim. vakuutysyhtiön asiakaspalvelussa. Samalla kun kertoo osaavansa sentään laskea toisin kuin me tytöt asiakaspalvelussa. Moni myös kertoo osaavansa hinnoitella riskit paremmin ja rakentaa paremmat nettisivut.
Väitätkö tosissaan että asiakaspalvelussa oleva nainen omaa paremman matikka/laskupään kuin diplomi-inssi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö tosissaan että asiakaspalvelussa oleva nainen omaa paremman matikka/laskupään kuin diplomi-inssi?
Luuletko, että vakuutusmatemaatikot ovat laskeneet ne riskit koneelle huonommin kuin joku inssi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä diplomi-insinööri sanoi akateemiselle humanistille?
- Yksi hampurilainen ja kokis.
Dippainssi on maalaisen ja vähän koulutetussa perheessä kasvaneen lapsen unelma-ammatti. Kuvitelma herrahissistä. Valitettavasti menee tässäkin pieleen. Humanistit kun yleensä tulevat korkeakoulutetuista varakkaista perheistä. Yhdysvalloissa mm. tunnustetaan jo, että vain eliitin jäsen voi alkaa humanistiksi. Maaseudun töllien pojille se tie on mahdottomuus, siksi suhtautuminen on mitä on.
Humanistin on syytä olla varakkaasta perheestä, palkalla ei juhlita... jos ensin edes saa töitä.
En tunne yhtään työtöntä humanistia. Alimmillaankin ovat päässeet aineenopettajiksi ja palkka on n. 4000/kk.
Kylää FM (hum) on ihan omalla tasollaan työttömyystilastoissa
https://www.akava.fi/files/22910/02_A_Tyottomat_Esimerkkeja_eraista_korkeakoulututkinnoista_dia1.jpg
Ja vertailun vuoksi DI:t
https://www.tek.fi/fi/uutishuone/tutkimukset/tyollisyystilastot
Juurikin. Mutta en ole kuullut naisduunareiden vitsailevan insinööreistä. Tutuilla miehillä se on oikein harrastus.