Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
441/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkkaan muista, mutta olin yhdeksän. En säikähtänyt, koska äiti oli jo kertonut kuukautisista hyvissäajoin.

En kuitenkaan kehdannut heti kertoa äidillekkään vaan salaa käytin äidin siteitä. Muistan, että siteet oli sellaisia paksuja ja suorakaiteenmuotoisia.

9 v. 😳😳😳

Vierailija
442/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli joulukuuta 2010, olin tuolloin 12-vuotias. Muistan olleeni koulussa kun vatsaani juimi erikoisella tavalla. Kotona sitten suklaata ja mehua, kyllä helpotti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auroran sairaalassa olin 10v. Sidottuna käsikipsiin

Hoitsu kysy, että tiesinkö, että nämä voivat alkaa.

Vierailija
444/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli heinäkuun 12 päivä. Kuuma sää, mutta silti olin farkuissa ja t-paidassa. Olin mökillä ja kävin veljeni kanssa soutelemassa ja ongittiin. Alkuillasta saunan pukuhuoneessa, kun olin riisumassa alushousuja huomasi VERTA housuissa. Järkytyin ja piilotin housut vaatteideni sekaan. Menin saunaan ja pelkäsin veren tahrivan lauteet. Häpesin.

En kehdannut pyytää äidiltä siteitä, eikä hän tiedä vielä tänä päivänäkään, milloin menkkani alkoi. Olin 14.

Vierailija
445/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12v. Katselin huoneessani telkkaria ja tunsin jotain kosteaa valahtaneen valkoisiin alushousuihini. Äiti suuttui ihmeellisistä asioista, joten oletin hänen suuttuvan siitäkin, jos olisin kertonut. Hain vessapaperia ja päivän päätteeksi survoin veriset paperit ja pikkuhousut muovipussiin ja vaatekaappini perälle.

Seuraavana päivänä tulin koulusta ja löysin pikkuveljeni kavereineen penkomasta kaappiani (säilytin siellä joskus karkkeja joita veli ja hänen kaverinsa joskus pihistivät) Veljen kaverilla oli se verinen pussi kädessä ja hän kiljaisi "hyi hitto *Tiina, ootko sä ta p panu jonkun" Sain sitten kirjoitettua äidille kirjeen "Menkat alkoi, oo kiltti äläkä hermostu ja saisinko siteitä yläkerran vessaan"

Asiasta ei koskaan puhuttu, mutta vessaan ilmestyi erilaisia siteitä joista sain valita mieluisan. Senkin jälkeen vein käytetyt siteet aina ulkoroskikseen ja mahdolliset veritahrat pesin käsin.

Vierailija
446/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin askartelemassa lehteä ja tunsin vaan kun jotain valuu housuuin... En tietysti kertonut kellekään ja laitoin Wc paperia aina housuihin. Uskolsin kertoa vasta 15v. Tai no äiti sai tietää vahingossa.

Vierailija
447/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan valitettavasti. Olin 11v ja heräsin aamuyöllä mahakipuun ja samalla huomasin, että sänky lainehti verta. Ei kun pesulle ja siivoamaan, side housuihin. Ei tarvinnut kertoa kenellekään kun äiti huomasi tietysti veriset lakanat ja patjakin meni vaihtoon. Muistan masentuneeni menkoista aika pahasti. Mietin miten voi olla mahdollista, että naisten elämä loppuu 11-vuotiaana. Oli kamala ajatus, että loppuelämä menee syklillä: 3 viikkoa normaalia, 4. viikko h e l v e t t i ä ja taas sama alusta. Masentavaa.

No, kaikkeen tottuu ja niin tottui tuohonkin. Tosin silloin ala-asteella ja yläasteella aiheutti melko paljon ongelmia. Ala-asteen miesopettaja ei millään hyväksynyt, jos ei mene uimaan eikä tajunnut mistä kiikastaa. Suoraakaan ei voinut sanoa kaikkien kuullen. Joskus pojat löysivät repusta siteitä ja alkoivat syyttää: mitä sä oikein yrität esittää?! No en, mitään, tytöillä nyt vaan alkaa menkat ala-asteella. Miehet ja pojat ei sitä vissiin oikein tajua.

Vierailija
448/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli heinäkuun 12 päivä. Kuuma sää, mutta silti olin farkuissa ja t-paidassa. Olin mökillä ja kävin veljeni kanssa soutelemassa ja ongittiin. Alkuillasta saunan pukuhuoneessa, kun olin riisumassa alushousuja huomasi VERTA housuissa. Järkytyin ja piilotin housut vaatteideni sekaan. Menin saunaan ja pelkäsin veren tahrivan lauteet. Häpesin.

En kehdannut pyytää äidiltä siteitä, eikä hän tiedä vielä tänä päivänäkään, milloin menkkani alkoi. Olin 14.

Jouduit itse ostamaan siteesi??

Vierailija
449/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannuspäivänä samana vuonna kun täytin 14. Istuin yksin keittiön pöydän ääressä, luin lehteä kun tunsin että jotain valuu. Sitähän se oli.

En varsinaisesti yllättynyt, olihan mulla vanhempia siskoja joilla oli terveyssiteitä ja pyysinkin sitten yhden. Sitten piti pyytää siskoa tuomaan niitä kaupasta (pieni kyläkauppa) kun itse ei aluksi millään kehdannut. Muistan aina kun oltiin kaupassa vanhimman siskon kanssa ja se otti itselleen tamponeja, löi paketin siihen kassanauhalle kuin ei mitään. Meinasin kuolla häpeästä!

Eli se oli mulla se vaikein asia, rahaa sai kyllä siteiden ostamiseen. Ja ne siteet sitten! Side 13 ja Side 15. Mimosept jne, sellaisia pehmeitä ja hajosivat käytössä pumpuliksi housuihin. Uuden ajan airut oli Mimosept Anatomic joka oli kestävä ja oikein muotoiltu. Ylellinen. Tää oli joskus 80-luvun alussa. Siitä ne sitten parani vuosien mittaan ja aloin käyttää myös tamponeja.

Vierailija
450/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

27.11.1981 perjantaina 13-vuotiaana yhden ja kolmen välillä koulussa kuviksen tunnissa nipisteli alavatsaa erittäin epämukavasti ja hikoilutti. Kotona sitten vessassa sinivalkoraidallisissa alkkareissa punaista tahraa. Vessapaperikikka täälläkin käyttöön :) Laitoin kuitenkin sitä ennen uudet alkkari ja tahriintuneet pyykkikoriin. Seuraavana päivänä tietty äiti ne sieltä löysi, kun alkoi pestä pyykkiä. Tuli kertomaan, että ei ole vaarallista, että kuukautiset alkoi. Toi siteen ja kertoi, mistä kaapista voi niitä jatkossa ottaa. Kuukautisista tiesin jo etukäteen, joten tieto vaarattomuudesta ei tullut yllätyksenä. Nolointa oli, kun sitten kuulin kun äiti kertoi isälleni, että kuukautiseni alkoi. En ymmärrä, miksi nolotti. Omalle tytölle aloin puhua kuukautisista, kun hänen vartalonsa alkoi muuttua. Sujautin reppuun vielä penaalissa yhden pikkuhousuoja ja buranan, että jos joskus koulussa alkaa. Hänellä alkoi 12,5-vuotiaana. Oli viikonloppua ja huusi minut vessaan ja kysyi, että nytkö ne alkoi.

Noloin tilanne itsellä oli kun kuukautiset pääsi kerran yllättämään keskenkoulupäivän eikä ollut mitään sidettä. Housujen haaroväli ihan veressä. Kun sen huomasin istuin jalat tiiviisti yhdessä ja tunnin loputtua otin erittäin lyhyitä askelia, jotta ei housujen sisäpinnat näkyisi. Opettaja katsoi jotenkin oudosti, että näin jälkikäteen veikkaan hänen arvanneen. Onneksi ei ollut kuin kaksi oppituntia, sitten pääsi kotiin, mutta oli piinaavat tunnit. Eikä tullut mieleen mennä kouluterkkarille kysymään sidettä tai lääkettä kipuihin.

Vierailija
451/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin hyysikässä, huomasin jtn vaaleanpunaista, joten laitoin 2 x 2 cm-kokoisen palan sanomalehdestä 'esteeksi'. äiti komensi hakemaan lehmiä haasta ja kun tulin sanomalehtipala oli värjäytynyt tulipunaiseksi! kauhoissani äitille kertomaan. hän ojensi hämmentyneenä itse neulomansa 'siteen'.

tuntui, kuin tämä olisi ollut jotenkin häpeällistä

Vierailija
452/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannuspäivänä samana vuonna kun täytin 14. Istuin yksin keittiön pöydän ääressä, luin lehteä kun tunsin että jotain valuu. Sitähän se oli.

En varsinaisesti yllättynyt, olihan mulla vanhempia siskoja joilla oli terveyssiteitä ja pyysinkin sitten yhden. Sitten piti pyytää siskoa tuomaan niitä kaupasta (pieni kyläkauppa) kun itse ei aluksi millään kehdannut. Muistan aina kun oltiin kaupassa vanhimman siskon kanssa ja se otti itselleen tamponeja, löi paketin siihen kassanauhalle kuin ei mitään. Meinasin kuolla häpeästä!

Eli se oli mulla se vaikein asia, rahaa sai kyllä siteiden ostamiseen. Ja ne siteet sitten! Side 13 ja Side 15. Mimosept jne, sellaisia pehmeitä ja hajosivat käytössä pumpuliksi housuihin. Uuden ajan airut oli Mimosept Anatomic joka oli kestävä ja oikein muotoiltu. Ylellinen. Tää oli joskus 80-luvun alussa. Siitä ne sitten parani vuosien mittaan ja aloin käyttää myös tamponeja.

Voi luoja niitä 80-luvun ja ysärin alkupään sidetolleroita. Ennenkuin markkinoille tuli ohuita,siivellisiä jne...

Vierailija
453/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Ne alkoi häitteni jälkeen noin 28-päivän välein eukon raivoamisen johdosta nenästäni tulee verta.

Vierailija
454/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vaikku mielummin unohtaisin.

Olin kuudennella luokalla ja kesken koulupäivän veri tuli housuista läpi tuoliin ja aika rajusti. Luulin ensin pissanneeni housuun. Kun nousin ylös, huomasin tuolissa veriläntin ja niin huomasivat kaikki muutkin. Älykäs puolustukseni oli se, että väitin takana istuvan pojan pistäneen minua harpilla perseeseen :DDD

ja poika tuomittiin koulukiusaamisesta ja maine meni ja sen elämä tuhoutui, mutta hyvä, että olit älykäs

Vierailija
455/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi. mä olen jonne. kaaduin 16 vuotiaana pyörällä ja jalkojenvälistä alkoi tulla verta. onneksi tiesin kuukautisista ja laitoin semmoisen superimukykyisen vaipan. sitten kun heräsin sairaalassa, lääkäri sanoi, ettei ne ollutkaan kuukautiset

Vierailija
456/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 14 v, en uskaltanut sanoa kenellekään. Ei ollut rahaa ostaa siteitä, vanhoja vaatteita taivuttelin siteiksi ja

muovipusseja laiton alimmaksi kerrokseksi.

Toivottavasti kenenkään ei enää tarvitse kokea moista!

Vierailija
457/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miten paljon surullisia kertomuksia😭😭😭

Vierailija
458/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi juuri ennen kuin täytin 15. Kaikilla muilla kavereilla oli jo alkanut 12-13 ikäisinä ja minä kehityin naiselliseksi muutenkin myöhemmin kuin he. Pikkareissa verensekainen läntti, huomasin kun kävin vessassa kotona. Otin vaan kaapista siteen ja sanoin äidille että ostaa enemmän siteitä sitten kaupasta mullekin.

Toisaalta nyt kun noilla muilla kavereilla on alkanut vaihdevuodet niin minulla ei vielä merkkiäkään niistä, päinvastoin hormonit hyrrää vilkkaana, ja olen ulkomuodoltani nuorekkaampi kuin he, edelleen paksut hiukset ja kimmoisa iho, eli enää ei harmita tuo myöhempi kehittyminen ja menkkojen alkaminen.

Vierailija
459/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaunis hetki kun nuori tyttö saavuttaa sukukypsyyden!

Vierailija
460/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

14.3.2002, olin tuolloin 11v.

Muistan miten vaikeaa oli kertoa äidille :D en kertonut äidille ekoista menkoista mitään. Kerroin vasta toisista menkoista. Ja käytin KOKO EKOJEN MENKKOJEN AIKANA pelkkää vessapaperia! (En vieläkään tiedä miten pystyin.)

Kun tokat menkat tulivat niin oli pakko kertoa, sillä vuodot olivat niin runsaat ja kivuliaat.

T. Nykyinen endometrioosista kärsivä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan