Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
421/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana ja todellakin muistan! Uimahallissa oltiin käymässä naapurikaupungissa tyttökerhon kanssa. Onneksi vasta uinnin jälkeen alkoi tippua, huomasin alushousuista ja kukaan muu ei huomannut.  Onneksi olin tietoinen mistä on kyse, vessasta vaan vessapaperia kamala määrä housuihin ja selvisin kotiin asti. Pari tuntia siinä vielä meni ennen kuin päästiin kotiin. 

Vierailija
422/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo muistaa. Silloin oli Ruotsin kuninkaan Kaarle Kustaan häät, eli kesäkuussa 1976. Olin 11 vuotias ja minusta tuntui siltä, että koko elämä oli pilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista varsinaista alkamishetkeä, ilmeisesti siihen ei liity mitään dramatiikkaa, olin siis varmasti kotona. Tiesin ainakin mitä odottaa, olin 13-vuotias.

Sen kuitenkin muistan, että itkin kun ekoista kuukautisista ei meinannut tulla loppua, vuoto kesti 11 päivää ja seuraavat alkoi ajallaan kestäen 14 päivää. Terkkarin antamasta lappusesta olin lukenut moneen kertaan, että kuukautisvuoto kestää KOLMESTA NELJÄÄN päivää. Jälkeenpäin olen miettinyt että mihin hiiskattiin opuksesta jäi lause, että tämä voi vaihdella paljonkin. Olin nimittäin aikanaan täysin varma, että olen jotenkin rikki ja tulen varmaan vuotamaan kuiviin ja kuolemaan :D

Vielä näin kolmekymppisenäkin odotan niitä kolmen päivän menkkoja, kun itsellä kestää aina viikon.

Vierailija
424/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erinomaisesti.

Vierailija
425/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Vuoto alkoi koulussa ennen voimistelutuntia joten jouduin siitä ensiksi kertomaan voimistelunopettajalle. Siihen aikaan (70-luvun alkupuolella) ei tarvinnut olla mukana voimistelu tunnilla jos oli kuukautiset joten istuin sitten parin muun kohtalokaverin kanssa seinän vieressä penkillä, Silloin en vielä tiennyt että saisin elää pitkien ja hyvin runsaiden verenvuotojen kanssa. Nykyään siihen on verenvuodon vähentävää lääkitystä mutta siihen aikaan ei.

Vierailija
426/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias ja oli huhtikuu. Ilmeisesti tavallinen päivä kun en muista siitä päivästä mitään erityistä. Olin lapsellinen ikäisekseni, leikin vielä leluilla ja en olisi halunnut että menkat alkaa vielä vaan vasta yläasteella. Salasin asian kaikilta. Lopullisesti sisäistin asian kun kuukauden päästä alkoi uudet menkat.

Vierailija
427/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin juuri muistaakseni täyttänyt 13 vuotta. olin kaverillani yökylässä ja käydessäni vessassa huomasin pikkuhousuissa rusehtavaa verta. luulin myös ensin että se oli kakkaa ja ihmettelin asiaa. mutta sitten ymmärsin että kuukautiseni olivat alkaneet. kaverin isosiskolla oli siteitä jonka sain.

kotona kerroin isälleni ja myöhemmin äidilleni, joka oli iloinen ja tyytyväinen asiasta ja soitti vielä äidilleen että tytöllä on alkaneet kuukautiset. siitä lähtien on vuodettu kohta30 vuotta . ja kohta odottelen vaihdevuosia että alkaa riittää tämä kuukautisasia minun kohdallani.

Vierailija
428/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli 8.10.2002. Olin melkein 12-vuotias. Olin odottanut menkkoja siitä asti, kun olin lukenut kirjan murrosiästä 9-10-vuotiaana. Minusta se oli jännittävää. Mietin, miten kerron äidille ja lopulta sanoin, että näin unta, että menkat alkaa ja sitten ne alkoikin! En enää muista, näinkö ihan oikeasti unta asiasta vai kehittelinkö jonkin tarinan, kuinka kertoa. Äiti oli kuitenkin jotenkin tyly asiasta ja antoi mulle siteitä ja asia oli sillä käsitelty. Minulle päivä tuntui jotenkin paljon merkittävämmältä. No äiti kertoi asiasta isälle ja myöhemmin kuulin, kuinka isä oli kuuluttanut asiasta kaikille mummolassa. Se nolotti silloin kovasti.

Vierailija
429/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13, just oltiin muutettu uuteen kaupunkiin ja eka päivä uudessa koulussa ylä-asteella. Vatsa oli aamulla oudosti kipeä, luulin sen johtuvan jännityksestä. Välitunnilla menin vessaan kun tunsin että jotakin tuli pikkareihin, kuinkas ollakkaan, menkat alkoi.. Kyllä hävetti mennä terkkarilta pyytämään sidettä.

Vierailija
430/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole alkanut

<br>

vielä

Vierailija
431/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 41 v nainen eikä ole vieläkään alkaneet. Pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriini? Scissoring kuitenkin sujuu hyvin.

Vierailija
432/522 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aloittanut armeijan lokakuussa - 82. Pelästyin ensin kun huomasin vuotoa mutta tajusin pian mistä oli kyse. Täytyi laittaa jalkarätti suojaksi kun terveyssiteitä ei minulla onnettomalla ollut ja siihen aikaan ei ollut naisvarusmiehiä joilta olisi lainannut.

Vierailija
433/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
434/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muistaakseni 11-vuotias. Menin koulusta suoraan isoäidin luo. Huomasin alushousuissa ruskean tahran. Näytin sitä isoäidille ja luulin, että se on kakkaa. Isoäiti sitten otesi, että mulla taisi alkaa kuukautiset. Hän antoi siteitä minulle ja muistan vieläkin, miten se ensimmäinen päivä koko ajan ahdisti, kun housuissa oli jotain. Kesti hetken tottua.

Vierailija
435/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuudennella luokalla ja menkat alkoi kesken joulujuhlan. Soitin juhlassa kellopeliä ja muistan edelleen, kun kesken esityksen jotain märkää tuli housuihin. Juhlan jälkeen juoksin vessaan ja kappas! Vertahan se. Otin sen jotenkin tosi raskaasti. Ajattelin, että nyt mun lapsuus on ohi. Ne ihan ekat menkat kesti vain muutaman päivän ja oli tosi niukat, joten pärjäsin pelkällä vessapaperilla. Kerroin vasta niiden loputtua äidille ja hän osti mulle siteitä seuraavia menkkoja varten ja juteltiin asiasta, kun kerroin että mua harmitti kovasti menkkojen alkaminen.

Vierailija
436/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 

Ei tämä aihe kuulu tänne. Oletteko ihan kaheleja?Ketä kiinnostaa edes...........

Vierailija
437/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58v nainen. Kuukautiseni alkoivat 14vuotiaana kyläpaikassa. Äitini ei ollut kertonut mitään asiasta. Olin kauhuissani, kun huom asin valuvani verta. Menin ulkosaunaan pesemään itseäni ja housujani. Äitini osui paikalle ja haukkui minua, kun pesin verisiä housuja sukulaisten nurkissa.

Vierailija
438/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias kuudennella luokalla huhtikuussa. En muista tarkkaa päivää, varmaan ihan tavallinen päivä kotona. Osasin odottaa että menkat alkavat lähivuosina mutta en olisi halunnut niiden alkavan näin aikaisin. Tiedän että menkkani eivät edes alkaneet erityisen nuorena mutta tuolloin se tuntui siltä. Tunsin itseni vielä lapseksi ja leikin vielä toisinaan leluilla. En kertonut asiasta kenellekään koska hävetti. Käytin koulusta saatuja siteitä. Ne riittävät useiden menkkojen ajan ja niukempaan vuotoon käytin wc-paperia. Kun omat siteet loppui, hain niitä äidin kaapista. Kai äiti tässä vaiheessa asian tajusi kun siteiden kulutus kasvoi.

Vierailija
439/522 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla alkoi. Mukana olleet siteet loppui alkuunsa eikä kohteesta saanut kunnollisia. Piti yrittää urheilla, mut aika onnetonta se oli. Järkyttävä kokemus!

440/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisen alkoi kun olin 11v. Olin koulussa ja en tienny et ne alko ku ei ollu mitää kipuja yms. Sit en jaksanu olla koulussa loppu päivää nii lähin pois. Sit kotona Olin sillee ei jumankekka. En tienny mitä piti tehä laitoin sit jota koulusta saatuja siteitä ja sit laitoin äitille viestin ja kerroin sit vielä kotonakin.

Ei mikää ihmeellinen kokemus, mutta kerroinpahan ku sitä kysyttiin.👍🏻