Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
481/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tyttöseni pätäsee alkaneiden mekkojensa kanssa helpommalla kuin itse nuorena tyttönä. Vuodot alkoi 14 vuotiaana ja 16 vuotiaana oli niin kivuliaat että itkin aina ekat päivät, istuin pöntöllä ja lorina sen kuin kuului kun veri vuosi niin runsaasti ja tuli hyytymiä. Ekat kolme päivää oli yhtä helvettiä, ja side petti monet kerrat koulutunneilla. En käsitä,miten selvisin niistä alkuvuosista runsaiden ja kivuliaiden menkkojeni kanssa ja koulusta en muista olleeni pois vuotojen takia kertaakaan. E-pillerit pelasti myöhemmin, vuodot niukkeni ja pysyi säntillisinä alkuineen ja loppuineen. Eikä enää kauheita kipuja.

Joo, sama itsellä. Menkat alkoi kutosluokan keväällä. Kesällä täytin 13-vuotta. Ja oli runsaat, hyytymiä myös sekä kivuliaat. Niin ja välillä tuli ohivuotojakin. E-pillerit itselläkin pelasti tilanteen n. 20-vuotiaana ja vuodot pysyi vähäisinä ja todella säännöllisinä. Olis voinu kyllä e-pillerien syönnin aloittaa jo aiemmin. Yksi kaveri söi lukioaikaan pillereitä, koska hänellä oli myös runsaat ja kivuliaat menkat. Niin ja kotona äiti ei puhunut menkoista etukäteen mitään. Isän sisko kysyi multa 11-vuotiaana että onko menkat alkaneet. Sanoin, että ei. Ja sitten selitti niistä tarkemmin. Hänelle puolestaan isänsä oli kertonut menkoista ja muusta. Koulussa oltiin myös käyty biologian tunnilla näitä asioita läpi. Mutta tosiaan kun menkat alkoi tungin aluksi vessapaperia housuihin ja otin äidiltä siteitä, jotka oli kyllä järkyttävän paksuja. Myöhemmin ostettiin ohuempia siteitä, kun menkkoihin tavallaan tottui.

Vierailija
482/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ihana. Olin 12v ja oikeasti voinut kertoa menkoista hänelle vaikka sillä sekunnilla. Ensimmäisellä kerralla olin hämilläni, mutta toisen kerran isä sanoi kaupassa "ota vaan niitä, öh, naisten juttuja kun kerran olet jo nainen" ja apteekista toi kotiin särkylääkkeitä meidän tyttöjen vessaan (yläkerran vessa) ja sitten niitä siteitä joista huomasi minun ja siskon tykkäävän.

antoi rahaa ja sain ostaa ne erilliseltä kassalta :) Ja isä oli kuitenkin kunnon vanhan ajan jäärä ja lääkäriinkään ei menty kun pää kainalossa :D

Kauppaan lähtiessä huikkasi sillointällöin yläkertaan "sanokaas tarvitsetteko jotain muuta"

Se jotain muuta tarkoitti siteitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 11 ja juuri nähnyt tv:stä Sininen laguuni -elokuvan. Siinähän toisella päähenkilöistä alkaa autiolla saarella kuukautiset niin, että hän vuotaa verta laguuniin. Vessassa huomasin sitten sitä odotettua vuotoa.

Olin innoissani, ajattelin, että nyt olen nainen! Vähän myös pettynyt vuodon vähäiseen määrään. Kerroin asiasta heti äidille, joka lohdutti, että ehdin kyllä vuotaa koko loppuelämäni. Ja turhan runsaat kuukautiset sitten sainkin eikä kivuiltakaan ole säästetty.

Olen muuten aina ihmetellyt sitä, että kenellä vuotaa niin, että sen vedessäkin noin huomaa. Itselläkin runsaat olleet, mutta rajansa kaikella =D.

Minulla on välillä niin runsaat, että suihkussa ollessani vesi lattialla muuttuu ihan punaiseksi ja reisistä valuu veri vanoja

Vierailija
484/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 ja oli kesäloma. Huomasin ruskeaa tuhrua joka voimistui ja innostuin ja kävin sanomassa äidille, että kuukautiset taisi alkaa. Äiti makasi sohvalla ja totesi vain "Jaahas." Tiesin kuitenkin missä siteitä oli ja menin ottamaan. Vaikkei äiti innostunut, menin itse kirjoittamaan pitkän sepustuksen päiväkirjaani.

Vierailija
485/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä muistan. Serkkuni oli meillä yötä ja meillä oli aina niin hauskat leikit yhdessä. Oli kesä ja yhtäkkiä huomasin vessassa käydessä verta housuissa. Kysyin äidiltä, joka neuvoi laittamana siteen housuihin. Lopun päivää istuin jotenkin alakuloisena ulkoportailla. Mahaan sattui, enkä pystynyt enää innostumaan leikistä serkun kanssa. Serkku oli pari vuotta minua nuorempi, joten en puhunut hänelle mitään. Harmitti jotenkin, kun tavallaan huoleton ja vapaa lapsuus loppui siihen.

Vierailija
486/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Varmaan dementia iskenyt.

M71v.

Vierailija
487/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä olevasta asiasta en tiennyt mitään etukäteen. Olin 13 -vuotias. Tulin koulusta ja menin vessaan. Huusin äidille kauhuissani "tule katsomaan mitä kauheata". Äiti tuli ja sanoi "kaikille tytöille käy noin". Ei muuta selitystä.

Äiti laittoi vyötärölleni kapean valkoisen kuminauhan, johon kiinnitti isoilla hakaneuloilla (eteen ja taakse) selstoffista muotoilemansa jättimäisen siteen. Selstoff-side oli päällystetty ohuella sideharsolla, joten sen päät sai kiinnitettyä kuminauhavyöhön noilla hakaneuloilla.

Loppupäivän istuin sitten keinutuolissa ja kuvittelin olevani tästä lähtien joku äiti-ihminen tai vanha täti :))

Tällaista se oli vielä 60-luvulla.....antiikkista siis!

Vierailija
488/522 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ns pikkuvanha koko lapsuuden ja nuoruuden, ja koin häpeää hitaasta fyysisestä kehittymisestäni. Biologian tunnilla puhuttiin että "murrosiässä ensin tulee fyysiset muutokset, ja vasta myöhemmin ns henkinen kasvu" tai jotain sinne päin.

Kaikilla kavereillani oli jo rinnat ja menkat alkaneet ja koin loukkaavaksi sen ajatuksen että en olisi edes henkisesti heidän tasollaan, vaikka olinkin paljon kypsempi ainakin omasta mielestäni.

Olin jo 14,5 vuotias kun menkat sitten lopulta alkoivat. Muistan että olin iloinen ja ylpeä tästä aikuistumisen askeleesta. Oli helmikuu ja olin koulussa, siteitä oli laukussa varalla odottamassa sitä päivää. Kerroin iloisena kaverilleni ja myöhemmin myös äidille ja isällekin.

Nyttemmin muistelen niitä lapsellisia ajatuksia, että "nyt voisin harrastaa seksiä jos haluaisin" yms. Tunsin oloni aikuisemmaksi, mutta onneksi eka kerta sai odottaa 18 vuotiaaksi, vaikka se olikin ensimmäisenä jostain syystä mielessä sillon... 😅

Vierailija
489/522 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan todellakin! Olin 11,5v, ja muistan oikein pvm:nkin, 3.4 1992. Olin aivan hädissäni sillä äiti oli jossain lapsenreissulla isän kanssa ja olimme 5-vuotiaan pikkusiskon kanssani jääneet kotiin tätimme, äidin isosiskon kanssa. En kertonut tädilleni, mutta soitin kyllä äidille ja hän kertoi että kaapissa on siteitä ja tamponeja ja sanoi että voin myös itse käydä kaupasta ostamassa omia jos haluan. :)

Ihan hauska muisto silti jäi.

Vierailija
490/522 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täyttänyt 16, ja ihmettelin miksi alkoivat niin myöhään. En kertonut kenellekään. Ostin itse Tampaxeja.

Vierailija
491/522 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vielä alkaneet, M 54

Vierailija
492/522 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona ja ihmettelin kun tuli ruskeeta vuotoa alushousuille. Peseydyin ja vaihdoin ne uusiin ja taas sitä tuli. Luulin että mun peräaukosta vuotaa ripulia ja tihrustin itkua kun pelkäsin niin paljon. Vaihdoin housut varmaan 10 kertaa kunnes äiti ja mun isosisko huomas ja sano että mulla alko kuukautiset ja näytti missä on siteitä. Laitoin sen sit housuihin ja olin ihan nolona kun en tajunnu.

Olin aina kuvitellut että kuukautisveri on punasta ja kirkasta, en ollu koskaan kuullut että se vois olla ruskeeta ja siks en osannut ollenkaan yhdistää noita asioita toisiinsa. Koulussa opettajat vaan painotti kuinka ei tarvii pelästyä kun alkaa vuotaan punasta verta tai paperiin jää punanen tahra. En vielä ihan niin pienenä tiennyt että veri muuttuu ruskeaksi kun se joutuu hapen kanssa tekemisiin pitkäksi aikaa :( Koulussa voitais kyllä ihan niinkin selvästi puhua ettei lapset luule että niiltä vuotaa ulostetta.

Olin muistaakseni 12-vuotias.

Mä kans ensimmäiset kaksi kertaa luulin sitä ulosteeksi! Elettiin viidennen luokan kevättä eli olin 11-vuotias, eikä tietääkseni kellään muulla meidän luokalla ollut alkanut. Asia tuntui kauhean häpeälliseltä enkä kertonut kenellekään. Kuutosen talvella mun paras kaveri uskoutui mulle, että hänellä on kuukautiset alkaneet, enkä edes uskoutunut hänelle takaisin kun häpesin vieläkin niin paljon! 

Vierailija
493/522 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v. Jouluna! Sitä aikaa kun kaupat eivät ole auki pyhinä tai iltaisin. Housut olivat täynnä jotakin kankaasta kyhättyjä tee se itse siteitä ja jouduin vaihtamaan jatkuvasti, sillä vuoto oli käsittämättömän runsas. Mikään ei sitä pysäyttänyt ja joulu oli yhtä veristä painajaista. Kyllä on naisen elämä aika raadollista. En tiedä kestäisivätkö miehet sitä veren määrää pyörtymättä... ha ha. Ja ne siteet siihen aikaan. Valehtelematta 2 cm paksuja! En tunnustanut kavereille pariin vuoteen, että kuukautiseni olivat alkaneet, sillä harvalla alkoi niin aikaisiin. Liikuntatunnit painajaista. Pari vuosikymmentä myöhemmin keksittiin kuukautiskuppi ja siihen loppuivat ongelmat - sekä kivut. 

Vierailija
494/522 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun yhdellä kaverilla oli alkanut just menkat ja ajattelin että se on niin siistiä että jostain syystä huijasin että mullakin alkoi, huijasin samalla myös äitiäni ja tätä jatkui joku 7 kuukautta kunnes ne menkat alkoikin sitten oikeasti... noh mulle oltiin jo ostettu siteitä valmiiksi mutta en halunnut niitä vaan halusin kokeilla tampoonia. mentiin sitten äidin kanssa kauppaan jossa selitin et olin huijannut ja ne alkoi oikeasti vasta nyt ja että haluun tampooneja, osasin heti käyttää niitä ilman ongelmia, ja seuraavat kuukaitiset tulivat jo 13 päivän päästä

Vierailija
495/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo miltei 16 v. Olin niin helpottunut. Luulin jo että jotain on vialla. 

Vierailija
496/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.5.1988

Vierailija
497/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista kovin tarkkaan. Olin koulussa kahdeksannella luokalla ja luulen että kaikilla muilla menkat oli olleet jo vuosia 

Tuolloin tein myös kasvupyrähdyksenikin 

Vierailija
498/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tädin koiran kanssa lenkillä, kun tunsin, että housuihin valahti jotain. Kotona tajusin, että menkat olivat alkaneet. Olin vähän vajaa kaksitoistavuotias. Tottakai kerroin äidille ja tädille heti ja he opastivat siteen käyttöä.

Vierailija
499/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 v ja äitini kertoi, että kannattaa laittaa kierto kalenteriin. Sitä usein kysytään lääkärissä. Näin muuten olikin.

olin pienenkokoinen ja pojat nauroi koulussa kehitykselleni. Nyt aikuisena olen edelleen pienenkokoinen ja on tainut kääntyä tavallaan edukseni.

koulussa ei silloin puhuttu kuukautisista. Lukekaa nämä kirjasta.

Vierailija
500/522 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kovin naiivi 12v, isosisko 1,5v vanhempi. Äiti kertoi meille kuukautisista ja antoi jonkun opaslehtisen. Olin ymmälläni, siskoni ei milläskään. Kysyin äitiltä myöhemmin, miten kauan kuukautisia on. Vastasi jotain, ettei silloin ole, kun varttuu vauvaa. Vaihdevuosista ei koskaan kotona puhuttu mitään, ei vanhemmat siskotkaan kertoneet.

Ekat kuukautiset alkoi oppikoulussa, ihana hissanmaikka antoi siteen. 13v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän