Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
461/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
462/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin muistaaxeni 8 ja menzulit yyyyhtäkkiä alkoivat kesken koulupäivän. Koko penkki oli veressä! Kyllähävetti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 ja menkat alkoivat kun olin treeneissä. Oli pakko kertoa isälle, sillä äiti oli kuollut jo tuolloin. Ei hävettänyt kertoa. Käytin tamponeja sillä vihasin siteiden tuomaa ankeutta.

Vierailija
464/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just täyttänyt 13 ja kesäloman vietossa sukulaisten luona. Eka kerroin tädille, jolta sain siteitä. Äitini ei ollut paikalla silloin ja hänelle mainitsin vaan ohi mennen puhelimessa.

Vierailija
465/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mökillä kesäkuussa 1994, olin tuolloin juuri täyttänyt 13. Yhtäkkiä tunsin kun jotain valui, luulin että se oli valkovuotoa, sillä joskus kun mulla vuosi valkovuotoa, se tuntui samanlaiselta. Mutta kun kävin pissalla, HUUSSISSA, huomasin että pikkuhousuissa oli jotain. Luulin sen olevan kakkaa, mutta se oli punaista. Seuraavalla vessareissulla tajusin että aa, menkat!

Äiti ei edes ollut mökillä mukana, jouduin kertomaan tädilleni, joka oli ainoa nainen siellä mökillä, ja hänellä oli onneksi mukana terveyssiteitä. :)

Että sellanen stoori.

Vierailija
466/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9-vuotias, kun illalla kotona vessassa käydessä huomasin verta pyyhkiessä. Sanoin asiasta äidille, joka oli ensimmäiseksi viemässä mua päivystykseen. Tyynnyttelin äitiä ja sanoin vähän ujona, että jos mulla alkokin kuukautiset. Äiti sitten neuvoi miten siteitä käytetään.

Mulla muuten oli melko runsaat ja vähän kivuliaatkin jo ensimmäiset kuukautiset.

Vierailija
467/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 13 v, en kertonut kenellekään, siteenä käytin vanhoja, käytöstä poistettuja vaatteita.

15-vuotiaana menin kesätöihin ja pystyin ostamaan siteitä.

Olen syntynyt 1954.

468/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin mainita äidille, mut itsenäisesti osasin itse ottaa ku muistin mitä mutsi oli sanonut vanhemmalle siskolle ku sille alkoi. Taisin olla 13 - 14v. Olin kotona. Ajattelin et nytkö ne alkoi..

Vierailija
469/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sykkii tälle keskustelulle t m30

Vierailija
470/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päivälleen 11 v ja 2 kk kun menkat alkoivat. Päivällä koulussa oli ollut vatsa kipeä, mutta en muista kai siitä sen kummempia ajatelleeni. Illalla kotona huomasin tummansinisissä alushousuissa jotain ja ihmettelin kun ne oli märät. Sitten pyyhkiessä tajusin että mitäs hittoa mä vuodan 😯 No, sitten ahdistuneena menin äidille sanomaan että multa tulee verta, enkä jotenkin vaan pystynyt sanoon että ne on menkat. Sitten äiti tajus ja antoi siteitä. Ne oli aivan kamalia paksuja yösiteitä, jotka varmasti näkyi kangashousuista läpi. Oli vähä jännä fiilis, en alkuun oikein tykännyt menkoista kun äiti osti nuo siteet ja niitä oli inhottava käyttää.

Vierailija
471/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin matkalla Keski-Suomeen perheeni kanssa, vanhemmat eivät olleet vielä eronneet, mutta tunnelta oli kireä. Satoi vettä. Mahaani koski aivan pirusti, enkä saanut syötyä ravintolalounasta loppuun sen vuoksi ja sain siitä huudot. Vessassa huomasin, että verta oli tullut alushousuihin ja tajusin, että kuukautiset taisivat  alkaa (nyt jo, oon ihan lapsi vasta?!). Menin äidin luo, kerroin asian ja äitini oli hieman tuohtunut, mutta antoi kassistaan jättimäisen yösiteen, koska muita siteitä ei ollut (onko noin isoja, ajattelin silloin). Jäi häpeä asiasta, eikä tullut puhuttua asiasta enempää äitini kanssa. Onneksi Suomessa koulussa läpikäydään näitä asioita.

Ollessani 15-vuotias kuukautiset olivat jo muuttuneet säännöllisiksi. Olin kesälomalla toisen mummon luona, mutta en ollut kertonut kuukautisistani hänelle, koska opin jo äitini reaktiosta, ettei siitä saa puhua. Noh, kuukautiseni alkoivat ja vein aina vaihtositeiden kääreenä mummon roskikseen ja pistin ne syvälle, ettei heti ekana siitä pilkota. Mummo oli silti huomannut asian ja tuli myöhemmin puhumaan kanssani, että onko sinulla alkanut kuukautiset. Sanoin, että joo. Mummoni oli järkyttynyt, eikä sanonut muuta, meni takaisin olohuoneeseen. Oloni oli todella hämmentynyt, että oliko hänen kysymyksellään jokin tarkoitus ja miksi hän näytti niin järkyttyneeltä/pettyneeltä kuukautisistani.

Mummoni oli siis äitiniäiti ja näin aikuisena miettinyt, ovatko kuukautiset olleet äitini perheessä tabu hänen ollessaan lapsi. Sillä mummoni reaktio ei myöskään ollut erityisen hyvä vaan siitäkin jäi itselle jotenkin häpeällinen tunne.

Vierailija
472/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13v. Kesäkuussa ne alkoivat, koulussa oli puhuttu kuukautisista niin tiesin jo vähän odottaakin. Ei minulla siteitä ollut, vessapaperia housuihin. En kertonut kenellekään, kuukautisia kuului hävetä. Mummo sitten löysi verisen vessapaperitupon kaspistani, olin piilottanut sen sinne. Hän huusi ja haukkui minua. Lutukka, nytkö se paskatauti alkoi. Säästin rahaa, niin sain sitten siteitä ostettua. Muutamat kuukautiset menin vessapaperilla. Häpesin kovasti. Ei ikinä enää mummo sanonut mitään kuukautisistani, hän vaan alkoi jotenkin suhtautua minuun eri tavalla. Mulkoili ja lopetti puhumasta niinkuin ihmiselle. Asuin mummon kanssa kahdestaan, ihmettelin kovin kun muut puhuivat kuukautisista ihan normaalisti. Minä en ikinä olisi pystynyt, häpesin niin. Nyt on jo eläkeikä, enkä ole koskaan puhunut kuukautisista kenenkään kanssa.

Vierailija
473/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

17.6.1959, täytin sinä päivänä 13 vuotta. Muuta en päivästä muista. Sitä lystiä kesti sitten 47 vuotta, harvinaisen pitkään.

Vierailija
474/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lerppamunarunkkari pihalle!

Vierailija
475/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska alkoi niin aikaisin.. eikö loppua näy

Vierailija
476/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tässähän puhutaan lapsista, joten kommenttisi kertoo paljon sinun taipumuksista.

Vierailija
477/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuukausi aiemmin täyttänyt 11 v. Kerroin äidille, joka opetti käyttämään/asettamaan sen aikaisen siteen (kiinnitettiin hakaneuloilla aluspaidan helmaan 🙄). Aamulla, kun näin veren pöksyissä, luulin että minulla joku tauti tms., hätäännyin, mutta äiti rauhoitti ja selitti mistä kyse. Sen jälkeen en muista muita ajatuksia, ehkä jonkin verran asia nolotti esim. koulun liikuntatunneilla?

Vierailija
478/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan odotin että alkavat, mutta sitten kun se tapahtui häpesin niin paljon, että jätin äidille lapun, että ostaa siteitä kun en pystynyt puhumaan asiasta hänelle. Meillä ei ole ollut mikään hyvä keskusteluyhteys koskaan.

Vierailija
479/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 12v. Katselin huoneessani telkkaria ja tunsin jotain kosteaa valahtaneen valkoisiin alushousuihini. Äiti suuttui ihmeellisistä asioista, joten oletin hänen suuttuvan siitäkin, jos olisin kertonut. Hain vessapaperia ja päivän päätteeksi survoin veriset paperit ja pikkuhousut muovipussiin ja vaatekaappini perälle.

Seuraavana päivänä tulin koulusta ja löysin pikkuveljeni kavereineen penkomasta kaappiani (säilytin siellä joskus karkkeja joita veli ja hänen kaverinsa joskus pihistivät) Veljen kaverilla oli se verinen pussi kädessä ja hän kiljaisi "hyi hitto *Tiina, ootko sä ta p panu jonkun" Sain sitten kirjoitettua äidille kirjeen "Menkat alkoi, oo kiltti äläkä hermostu ja saisinko siteitä yläkerran vessaan"

Asiasta ei koskaan puhuttu, mutta vessaan ilmestyi erilaisia siteitä joista sain valita mieluisan. Senkin jälkeen vein käytetyt siteet aina ulkoroskikseen ja mahdolliset veritahrat pesin käsin.

Mikä helpotus että joku muukin onn kirjoittanut äidilleen KIRJEEN asiasta kun ei kyennyt sanomaan. Kiitos tästä tarinasta.

Vierailija
480/522 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat tietää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi