Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Kukaan ei muista enää kun vaaralliset koronarokotteet sotkivat miljoonien naisten kuukautiset ympäri maaiman... mutta tämä peitettiin mediassa tarkoituksella...
Olin kuudennella luokalla leirikoulussa, kun menkat alkoi. Säikähdin ja aloin itkeä ensireaktiona. Rauhoituin toki nopeasti.
Kerroin kavereilleni, jotka olivat huonetovereitani leirikoulussa. Mainitsin asiasta myös terveydenhoitajalle, joka oli reissussa mukana, koska hänenkin lapsensa oli kuudennella luokalla.
Äitiä minulla ei tuolloin enää ollut, isälleni en todellakaan sanonut koskaan mitään kuukautisista.
Oli syntymäpäiväni, täytin 13 vuotta ja lähdin ratsastustunnille. Heti ensimmäinen vuotopäivä vuodin jo kuin seula ja ratsastushousut menivät vereen. Menkat ei onneksi kipuja aiheuta, mutta tuo vuodon määrä vastaa kyllä ihan niagaraa ja tässä 20 vuoden aikana menkat on aina osuneet omalle synttäripäivälle poislukien raskaudet :D
Muistan erittäin hyvin ja tarkasti. Olin kesälomalla ennen seitsemännen luokan alkua ja kuukautiset alkoivat kun olin pikkusisarusteni kanssa yksin kotona. Äiti oli jo hyvissä ajoin kertonut mistä löytyy siteitä ja miten niitä käytetään. Jännitti hirveästi mutta samaan aikaan oli tosi ylpeä fiilis siitä että vuoto ja uusi vaihe elämässä alkoi. Kun äiti tuli kotiin töistä niin juoksin pihalle vastaan ja sanoin innoissani ”äiti arvaa mitä?”. Muistan vieläkin elävästi kuinka äiti sanoi samalla iloisesti ja lempeästi ”alkoiko sulla kuukautiset?” ja minusta tuntui niin ihanalta että hän arvasi eikä asiaa tarvinut häpeillä tai salailla. Yhdessä siinä pihassa iloittiin asiasta ja äiti halasi. Todella lämmin muisto <3
Olin 11-vuotias, enkä vaan tajunnu. XD Toisin sanoen, kävin vessassa ja pikkuhousuissa oli vähän ruskeaa, eli kuivunutta verta. Luulin, että se on kakkaa, vaihdoin housut ja vein ne pyykkikoriin. Myöhemmin samana päivänä sama juttu. Ihmettelin, kun ei oo ripulia tai mitään, ja nolotti, että oon kakkaillu housuun, ja vein ne pyykkikoriin uudelleen.
Äiti huomasi ne siellä, ja sanoi, että sulla taisi alkaa kuukautiset, ja antoi siteitä. Sanoin vaan "ai jaa", ja siinä se. Onneksi oli viikonloppu, eikä koulupäivä.
Olin 13v seiskan hiihtoloma. En voinut kertoa kenellekään, meillä kun pikkuflunssakin aiheutti hirveän metakan. Asuimme syrjässä ei ollut kauppaa lähimaillakaan eikä minulla ollut yhtään rahaa, enhän sitä voinut vanhempien mielestä tarvita mihinkään niin miksi antaa. Kouluun vietiin suoraan bussilla koulun pihaan ja suoraan takaisin koulun pihasta. Kauppa oli noin 3km päässä koulusta mutta mites olisit sinne mennyt. Käytin sitten vessapaperia suojana, välillä tukoksi tehtynä ja menihån se ohi ja paperi liikkui housuissa. Oli hankalaa ja pesin käsin pikkuhousuja salassa.
Sitten laihdutin niin paljon että kuukautiset loppuivat ysin syksyllä ja palasivat vasta lukion ykkösluokan syksyllä. Silloin menin vuoron mukaisella bussilla ja minulla oli muutama markka rahaa ja kauppa lukion vieressä ja siellä ehti käydä hyppytunnilla.
En käsitå miksi vanhemmat varsinkin äiti halusivat noin hankaloittaa nuoren elämää, naiseksi kehittymistä.
Olin 13-14v istuin pöntöllä ja huomasin pyyhkiessä että jotain roikkuu alapäästä. Veri oli paksua mutta ymmärsin kuukautisten alkaneen ja tunsin vähän ylpeyttä siitä.en kertonut siitä kellekkään kavereille.
Olin 11-vuotias. Heräsin aamulla ja pikkuhousut olivat veressä. Menin kertomaan äidille, joka kertoi missä on siteitä ja kysyi tarvitsenko särkylääkettä. Kysyi myös haluanko jäädä koulusta pois siksi päiväksi, mutta en halunnut koska ajattelin sen olevan niin noloa kertoa kavereille sitten miksi on ollut poissa.
Mulla oli ollut muutamana päiväna maha kipeä ja niinkuin nipristeli vatsanpohjaa. Olin just 14 täyttänyt. Olin kotona maaseudulla ja kävelin pihalla helpottaakseni vatsavaivaa. Sitten huomasin että housuihin oli tullut paksua ruskehtavaa eritettä ja sitä tuli kahtenä päivänä. En kehdannut sanoa kellekään vaan otin vintiltä kangasta ja tungin sen alushousuihin.( 60 luvun lökäpöksyihin). Mä en olisi mitenkään uskaltanut sanoa muille perheenjäsenille, meillä kotona ei puhuttu koskaan tälläisistä ja mun piti piilotella aina ne asiat niin kauan kuin asuin kotona.
Olin jo 15 ja odotellut niitä pitkään. Olin jostain (Suosikista?) lukenut että jos 16 täyttäessä ei ole alkanut, niin pitää mennä lääkäriin, ja stressasi sitä koska silloin asiasta olisi pitänyt kertoa jollekin.
Juhlin itsekseni tuulettamalla vessassa, kenellekään en kertonut eikä äitikään koskaan kysynyt.
Siteitä otin äidin kaapista ja usein olivat niin vähissä, että olin samalla siteellä koko päivän ja vuoti ohi.
Olin luokan viimeisempiä jolta alkoi menjat,16 vuotiaana muistan kuinka päivää ennen terveydenhoitaja sanoi että jos ei nyt tänä iltana ala kuukautiset niin sitten varata aika gynelle,no ihan kuin käskystä alkoi sitten illalla ja hirveä määrä verta onneks äitillä oli sellaisia paksuja isoja siteitä sitä vertahan tuli mut piti nousta silti kouluun aamulla ja muistan kuinka huippas ja huono olo ja piti usein vaihtaa sidettä.
16.1.1976. Päivämäärä jonka muistan. 14v. Olin jäänyt koulusta kotiin kurkkukivun takia (muistaakseni kipua ei ollut vaan teeskentelin ja pinnasin kuten usein tein noina aikoina) Vessassa käydessä huomasin verta pöntössä. Yksin kotona ja juoksin suihkuun koska muistan että Suosikissa oli ollut ohjeet mitä tehdä kun kuukautiset alkaa ja siellä luki että ihan ekaksi pitää mennä suihkuun. 😀😀 Sitten äiti tuli kotiin ja olin taas vessassa. Raotin vessan ovea ja huusin:"Äitiii... kuukautiset" ) Äiti toi Monella(?) siteen ja antoi paketin ja seuraavana päivänä osti minulle oman punaisen Saba paketin. Äiti sanoi että ne siteet pitää kääriä vessapaperiin ja heti polttaa saunan uunissa eikä saa pojille sanoa kuukautisista mitään. Niin se alkoi. Loppu ja helpotus tuli jo aikoja sitten leikkauksen takia.
En tiedä miten muistan ,mutta olin 6 eskarissa kävin vessassa ja housuissa oli ruskeaa eihän tuon ikäinen voinut sitä kuukautisiin yhdistää no luulin tietenkin että olin kakannut housuun menin sanomaan eskari tätille"mä kakkasin housuun täti sanoi vaihdappa vaatteet
Kotona mä näin taas että housuissa oli jotain mutta se oli punasta no huusin ÄITI
Mun housuissa on jotain punasta äiti tuli juosten paikalle ja katsoi hän sanoi su su sulla on alkanut menkat
Mitä onniteltavaa kuulautisissa on?:D yhtä helvettiä suurimmalle osalle naisista itselläkin nuorempana kun ei auttanut särkylääkkeet oksetti ja tuntui et kuolee siihen kipuun ihan kuin 20 puukkoa mahassa puukottamassa😱 et sellainen kipu,nyt reilu 30 vuotiaana helpottanut ennen kuukatiset kesti 5-7 pvä nykyään abou 3 pvä ja ekan vuotopäivän jälkeen 2 viimeistä päivää niukkaa vuotoa.
Olin 12, mutta ei ollut kai mitenkään ihmeellinen juttu. Runsaat oli jo eka päivänä.
Kuukautiset alkoi seitsemännen luokan keväällä. Koulupäivän aikana, eikä minulla ollut siteitä mukana tietenkään. Jälkeenpäin olen miettinyt, että kuinkahan monelle tuolille jätin veriläikän.
Äidille kertominen jännitti, koska meillä kotona ei puhuttu mitään kuukautisista eikä seksiin liittyvistä asioista. Sellaisiin asioihin ei suhtauduttu varsinaisesti kielteisesti tai tuomitsevasti, niitä pikemminkin ei ollut olemassakaan. Onneksi koulussa kuitenkin oli kerrottu kuukautisista, joten tiesin kyllä mistä oli kyse.
Nuo ensimmäiset kuukautiset ovat jääneet mieleen siksikin, että ne ovat olleet ainoat ns. oppikirjamaiset kuukautiset, mitä minulla on koskaan ollut. Vuoto alkoi, kesti viisi päivää ja sitten loppui. Ihan kuin terveystiedon kirjassa oli sanottu. Siitä eteenpäin kuukautiseni ovat aina olleet epäsäännölliset, on/off - tiputtelua ja vuotoa ja kestäneet 7-10 päivää.
Olin 14-vuotias, kun kuukautiset alkoivat. Aluksi käytin vessa- ja talouspaperia siteinä ja jossain vaiheessa äitini huomasi pyykkikorissa veriset alushousuni. Hän sitten ohimennen näytti vessan alakaapista siteitä ja sanoi katsomatta minuun päin: "täältä löytyy näitä, jos vuotaa".
Välillä siteet olivat loppuneet kaapista, mutta en kehdannut pyytää lisää. Silloin käytin vessapaperia ja pelkäsin, että paperituppo näkyy koulussa housujen läpi. Häpesin paperin rapinaa, joka kuului aina kävellessä farkkujen sisältä.
Joskus kärsin niin kovista kivuista, että makasin sängyssä kippurassa ja itkin. Äitini ei voinut sietää itkemistä ja paiskasi kipulääkerasian päin minua ja pilkallisesti matki itkuani. Hän myös suuttui, jos yöllä tuli ohivuotoja ja petivaatteet likaantuivat.
Alkoi 13-vuotiaana, kesken koulupäivän. Minulla oli sinä päivänä hammaslääkärikäynti, joka pelotti hemmetisti. Muistan kun lainasin luokkakaverin polkupyörää ettei tarvinnut kävellä sinne. Siinä polkiessa tuntui vähän oudolta, ja hammaslääkärin vessassa käydessäni huomasin kuukautisten alkaneen. Eikä tietenkään ollut siteitä mukana. Siitä tuli jännittävä päivä.
Tavallaan ne alkoi kai seiskaluokan talvella, tuli kerran kaksi epämääräistä tippaa housuihin. Äidin mukaan ne oli kuukautisvuotoa.
Kunnolla ne alkoi seuraavana kesänä harrastusleirillä. Missäs muualla. Olin siellä tavallaan yksin, huonekaverit oli ennestään tuntemattomia, eikä lähennytty mitenkään erityisesti leirin aikana. Oli aikaisemmin mennyt välit poikki niiden kavereiden kanssa, joiden kanssa minun piti siellä olla. Itsetunto oli tapauksen johdosta niin pohjalla siihen aikaan, että en juuri ottanut kontaktia uusiinkaan ihmisiin. Menin koko leirille vain itsepäisyyttäni, koska se oli maksettu, eikä rahoja olisi saanut takaisin, enkä halunnut kertoa vanhemmille, ettei minulla ollut enää niitä kavereita. Koko leirin olin mukana vain virallisessa ohjelmassa, muulloin piileskelin ihmisiltä, etenkin entisiltä ystäviltäni.
Ne menkat oli siihen ihan piste i:n päälle. Onneksi oli siteitä mukana ja ne riitti.