Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
241/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13v, koulun liikunnassa oli juuri uimista. No vältin uimisen kun huijasin, että on kuukautiset. Niiden, jotka eivät uineet piti istua sellaisessa katsomossa. Tuli yhtäkkiä tarve mennä vessaan ja niinhän ne kuukautiset alkoivat. Mietin vaan, että kävipä hyvä tsägä etten oikeesti mennyt uimaan 😁. Luultavasti kerroin äidille, mutta en kokenut asiaa mitenkään ihmeellisenä.

Vierailija
242/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 15 ja koulussa oppitunnilla kun mahaan alkoi sattua oudosti. Olin huolestunut kun kuukautiset eivät olleet alkaneet vielä. Kotona oli pieni veritahra housuissa ja sanoin äidille että kuukautiset alkoivat. Äiti onnitteli naiseksi tulon johdosta. Mua harmitti koska tunsin itseni ihan pikkutytöksi, olihan kaikilla kavereilla alkanut kuukautiset jo vuosia aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11, oli kesäkuu ja istuin meidän puusaunan lauteilla kun huomasin, että sisäreidellä oli verta. Peseydyin nopeasti, pois tullessani äitini oli ulkona ja sanoin, että nyt alkoi kuukautiset. Äiti käski hakea kylppäristä siteen. En muista asian herättäneen erityisiä tunteita.

Vierailija
244/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kyllä väittää muistaneeni

-mies 40v

Vierailija
245/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin menos äidin kans mummin luo, ja oäätin käydä ensin vessassa. Kauhukseni huomasin, että housut ovat veressä. Kerroin äidille, joka sanoi että sulla alkoi kuukautiset ja antoi siteen. Sanoin että jään kotiin. Äiti sanoi että ei kuukautisten takia tartte jäädä kotiin. Lähdin siis mukaan, mutta muistan että huimasi ja oli epätodellinen olo, ja epätoivoinen.

Olin 11-vuotias. Luokkani pisin ja kehittynein, se ei ollut mukavaa. Koulukiusattu myös. En toki koulussa puhunut kuukautisista, mutta muistan kuinka yksi ilkeä poika sanoi kerran mua katsoen: - Tuolla on varmaan jo kuukautiset!

Yläasteelle mennessä tuntui jo paremmalta.

Vierailija
246/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11-vuotias ja leikisti kesätöissä eläinkaupassa. Siis hankkiuduin monena kesänä piipertelemään eläinkauppaan jotain pientä materialistista hyvitystä vastaan :D oli kesä, työpäivän aikana kävin pissalla ja kaldareissa oli verta. Olin harvinaisen valistunut lapsi ja tiesin heti mistä oli kyse. Tunsin iloa, kuin olisin saavuttanut jotain suurta :D vuoto oli hyvin niukkaa ja kotona laitoin siteen, joita sattui kotona olemaan, ja elämä jatkui.

Vierailija
247/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin jännityksellä milloin alkaisivat. Eräänä päivänä olin valtavan kipeä uudella tavalla, verta alkoi vuotaa.hirveästi. ja tajusin tätäkö olin odottanut. Olin tavattoman kipeä joka kuukautisissa, itkin ja juoksin metsässä, kun se liikunta kuulemma auttoi. Surku sitä pikkutyttöä 12 v

Vierailija
248/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päälle 8-vuotias ja leikittiin kaverin kanssa kun jossain vaiheessa huomasin. Kaverille kerroin ihan järkyttyneenä, että "ne" alkoi ja ihmettelin mitä pitää nyt tehdä?

Sain hankalana sitten kerrottua äidille joka ohjeisti pistämään siteen eikä asiasta oikeastaan puhuttu sen jälkeen.

Vierailija
249/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin 15-vuotias ja oli sunnuntai 8.maaliskuuta. Huomasin menkkojen alun kun pikkuhousuissa oli vähän rusehtavaa/ kuivunutta verta. Soitin heti äidilleni, joka antoi luvan käyttää hänen siteitään.

Seuraavana päivänä oli laskettelua koulussa ja minulla oli valkoiset toppahousut. Olin tietenkin paineessa, että veri menisi kaikkien housujen läpi yms. Todellisuudessa kaikki sujui hyvin.

Menkkojen alku oli minulle ihan ok. Olin onneksi jo sen verran vanhempi, niin tiesin mistä on kysymys.

Vierailija
250/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin yötä sukulaisissa, jossa ei oltu aiemmin oltu enkä sen jälkeenkään. Pyöritin vessapaperia housut täyteen, kun ei muutakaan ollut. Paikkoja sotkematta selvisin kotiin asti.

Vierailija
251/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olin 13 ja vessassa huomasin verta ja jotenkin kuin elokuvassa huudahdin ”VERTA!”, vaikka tiesin kyllä mitä menkat on ja olin ehtinyt odottaakin niitä alkaviksi. Tajusin siis sekunneissa että tää on nyt ne! Seuraava tajuaminen oli että huomenna on uintia koulussa. Pyörin koko yön stressissä, ja aamulla menin sanomaan äidille että en mee kouluun koska mulla alkoi menkat ja meillä olis uintia. Äiti kirjoitti poissaolovihkoon ”mahakipu”, ja sain hengailla kotona sen päivän.

Vierailija
252/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 14 ja kotona flunssassa, menin vessaan ja huomasin paperissa verta. Soitin peloissani äidin työpaikalle ja pyysin äitiä puhelimeen, äiti huokaisi "Sinulla on nyt sitten pissitulehdus".

No ei ollut, vaan ekat menkat.

Vierailija
253/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti. Äitini kuoli kun olin 9-vuotias. Jäin asumaan isäpuolen kanssa. Hän oli sellainen kaikesta mahdollisesta räjähtelevää sorttia. Olin juuri täyttänyt 11 vuotta, kesälomalla luin ulkona sarjakuvia kun tunsin että jotain märkää valahti housuun. Menin vessaan ja katsoin että vertahan se. Sitä meni myös viltille, jonka päällä lueskelin. Isäpuoli ajoi juuri nurmikkoa ja tuli sisälle huutamaan, että joko se p*llu nyt vuotaa, mitään siteitä ei osteta vaan saat pärjätä vessapaperilla ja pidäkin huoli että peset tuon viltin. Koulussa kerroin terveydenhoitajalle ja hän sanoi että saan sieltä niin paljon siteitä kun tarvitsen.

Vierailija
254/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14 ja muistaakseni oli marraskuu vuonna 2000 kun kuukautiseni kunnolla alkoivat. Aiemmin syksyllä oli jonkun vc-käynnin yhteydessä tullut pönttöön veristä vuotoa, mutta kun mitään ei ollut tarttunut paperiin tai housuihin, en tajunnut että kuukautiset olivat alkamassa. Äiti oli kuitenkin varustanut mut jo yläasteelle siirryttäessä reppuun laitettavalla pienellä toilettilaukulla, jossa oli side ja vaihtopikkarit siltä varalta, että menkat alkaa.

No yhtenä marraskuisena koulupäivänä äidinkielentunnilla sitten tuntui, että jotain valuu ja olin ihan tuskissani että näkyykö se vaaleiden housujen läpi. Menin vessaan tunnin jälkeen ja jotain tuhrua oli tullut, muttei onneksi housujen läpi. En muista oliko mulla jo aamulla kotona ollut sellainen olo että olin varustautunut pikkihousunsuojalla vai laitoinko nyt sellaisen. Loppupäiväksi mentiin kahden koulukaverin kanssa toiselle heistä tekemään yhtä kouluprojektia ja siellä vaihdoin vessassa kunnon siteen. Muistan, että se vessan lukko ei jotenkin toiminut ja sai pelätä, että joku vahingossa tulee sinne kesken kaiken. Kavereilleni en kertonut mitään kuukautisten alkamisesta, valittelin vain kipeää vatsaani. Äidillekin kerroin vasta muutaman päivän päästä. Jotenkin vaan nolotti kertoa ja yritin ennen sitä ajoittaa siteen vaihtamiset silleen ettei kukaan kuulisi tai huomaisi mitään. Siteitä oli onneksi vessasta helposti saatavilla, koska siskon siteet olivat siellä.

Nää ekat kuukautiset kesti kaiken kukkuraksi jotain 8 päivää + vielä pari tuhrupäivää ja mietin onkohan tää normaalia, kun koulussa jaettavissa esitteissä oli sanottu jotain että normaali vuoto kestää 3-7 päivää. Noi kahdeksan päivää oli ihan kunnon vuotoa ja rupes lopulta jo veren näkeminen ällöttämään. Jatkossa kestivät sitten max.7 päivää joten kaikki kunnossa.

Fiksu äiti sulla: tuo toilettilaukku!

Vierailija
255/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elettiin 60-luvun alkuvuosia, oli kevät ja olin muutamaa viikkoa aikaisemmin täyttänyt 13 vuotta. Olin viettänyt koko sunnuntaipäivän kavereitteni kanssa ulkosalla. En tuntenut mitään erityisiä vatsanväänteitä, vaan kun menin sitten kotona vessaan, huomasin, että housuissa oli ruskehtavaa vuotoa. Tiesin heti, mistä on kyse. En olisi halunnut sanoa mitään äidille, mutta pakkohan se oli, sillä ei minulla ollut siteitä varastossa. Äiti murahti, että tiedänkö, mitä tapahtuu. Joo, tiesin. Sitten äiti käski minun mennä huoneeseeni ja tuli hetken päästä tuomaan sidettä. Maanantaina meillä alkoi koulu vasta kymmeneltä, joten nukuin pitkään. Äiti oli käynyt heti aamusta kaupassa ja heitti sängylleni sidepaketin ja käski hävittää käytetyt siteet. Siinä koko valistus! Onneksi kaveriporukassa oli eri-ikäisiä tyttöjä, joten tieto oli jo ehtinyt minunkin korviini. Kivuilta säästyin, mutta vähitellen vuoto runsastui niin, että lopulta kuuluin Niagara-sarjaan. Nyt kaikki on jo aikoja sitten takana päin, sillä 90-luvulla minulta poistettiin kohtu lihaskasvainten takia.

Vierailija
256/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaana. Olin tosi innoissani ja menin kertomaan äidille, (ei olisi ehkä pitänyt kertoa) Äiti tuhahti turhautuneena, että ota side vessan kaapista. Mua tietenkin alkoi ahdistaa tuollainen suhtautuminen, enkä sen jälkeen enää koskaan maininnut asiasta hänelle, mutta onneksi kavereiden kanssa pystyi jakamaan asioita. Mun äiti on ollut aina vaikeasti lähestyttävä ihminen, vaikka nyt aikuisena tulenkin hänen kanssaan toimeen.

Vierailija
257/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kesäloma ja aamulla aikainen lähtö kesäleirille toiselle puolelle Suomea. Heräsin aamulla jalkoväli verestä tahmeana. Muistan juosseeni alakertaan kertomaan äidilleni. Matkalla bussille käytiin ostamassa siteitä. Leirille lähtö ahdisti, kun ei tiennyt yhtään mitä odottaa ja leirillä oli käytössä ainoastaan ulkohuussit ja peseytyminen oli isossa suihkutilassa saunan yhteydessä. En tuntenut leiriltä ketään enkä tietenkään voinut mennä saunaan tai uimaan koko viikkona. Leiristä jäi hyvät muistot siitä huolimatta.

Vierailija
258/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden -99 helmikuussa, olin silloin 14-v. En muista kovin tarkkaan, kotona olin kuitenkin kun alkoi. Kerroin äidille ja äiti kertoi lyhyesti siteistä. En muista tuon jälkeen puhuneeni äidin kanssa menkoista, enkä esim. ehkäisystäkään. Kun muutin omilleni, äiti oli laittanut mukaan kassin, jossa oli useampi paketti siteitä.

Löysin vuosia myöhemmin sattumalta äidin kalenterin vuodelta -99 ja huomasin hänen merkanneen siihen minun menkat muutamalta ensimmäiseltä kuukaudelta. En tiedä penkoiko roskista vai mistä tiesi. Äitiä siis kiinnosti menkkani, mutta koskaan niistä ei puhuttu.

Vierailija
259/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12, parhaiten muistan vaan sen että edellispäivänä alavatsaan koski aivan äärettömän paljon ja olin huolissani että mistä moinen kipu johtuu.

Seuraavana päivänä alkoi menkat ja itkin aivan kauhuissani äidilleni, joka onneksi rauhoitteli siinä sitten ja käytiin myöhemmin ostamassa yhdessä siteitä :D

Vierailija
260/522 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 v kesällä bussilla menossa kesäleirille, jalas upouudet wranglerit. Onneksi verta tuli vähän. Mutta housujen sisäpuolelle jäi ikiajoksi pieni tahra...