Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!
Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?
Kommentit (522)
Olin 13-vuotias ja huomasin aamulla verisen tahran housuissa. Tunnistin heti, että ne ovat menkat ja näpistin äidiltä siteen. Sinä päivänä oli liikuntaa, ja se oli samalla jännittävää ja hienoa mennä meillä käytössä olevalle "menkkapenkille" istumaan liikuntatunnin ajaksi. :D
Vuosi oli -79
Muista kyllä, kun menkat alkoivat 12-vuotiaana. En uskaltanut kertoa sairaanhoitaja äidilleni, koska pelkäsin, että hän suuttuu. Ja niin kyllä suuttuikin, kun asia hänelle valkeni. Näistä asioista ei tietenkään sopinut puhua. Äitini onnistui istuttamaan minuun ikuisen syyllisyyden tunteen asiasta kuin asiasta.
Omat tyttäreni olen kasvattanut toisin. On hienoa olla nainen kaikkine vaivoineen päivineen.
Menkat alkoivat kun olin 12-v., vuonna -99. Koulussa oli onneksi tullut informaatiota joten tiesin mistä oli kyse. Muutamat ensimmäiset vuodot oli niukat joten pärjäsin tunkemalla vessapaperia housuihin. En uskaltanut kertoa äidille koska pelkäsin että hän suuttuu, hän halveksi minua muutenkin ja moitti ulkonäköäni. Puolen vuoden päästä oli pakko kertoa kun vuoto runsastui eikä paperilla enää pärjännyt. Verisiä pikkareita pesin öisin vessan lavuaarissa etten jäisi kiinni. Muistan elävästi miten keräsin rohkeutta ja kerroin. Äiti kysyi vain että onko sulla vaippoja, vastasin ettei ole. Äiti varasti työpaikaltaan virtsankarkailusuojia jotka olivat tosiaan kauheita vaippoja ja käytti niitä, minä en halunnut. Seuraavana päivänä kaappiin oli ilmestynyt normaaleja siteitä ja supervuodolle tarkoitettuja tamponeja. Niihin ei koskenut ikinä kokonsa takia mutta olin salaa tosi onnellinen kun asia hoitui. Kuukautisista ei puhuttu kertaakaan tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En muista enkä ymmärrä , miten se on mahdollista! En muista edes minkä ikäisenä alkoivat. ..
Minulla on muistikuva ylä-asteen vessasta, ystäväni valittaa viereisestä kopista mahakipua ja vastaan "ei miulla ikinä satu"
Kahdeksas luokka, yhdeksäs luokka?
Muistan myös paksut, rapisevat siteet jotka tuntuivat pahalta pyörällä ajaessa .Miten voin muistaa päivän, jolloin menin kouluun ensimmäistä kertaa rintsikat päällä ja kihisin innosta, mutten päivää kun aloin vuotaa verta? !
Suuttuko äitisi/isäsi sinulle? Jokin traumaattinen kokemus voi selittää, mikset muista noin merkittävää päivää. Olen pahoillani puolestasi :(
Mä oon 08 eli viel 11 ja mulla alkoi tänää😬 Laitoin heti mun parhaalle kaverille viestin koska me aina puhutaan kaikesta ja kerrotaan kaikki heti toisillemme😂🥰 En tiiä miten kertoisin vanhemmille?? Helpp
Muistan hyvin kuin eilisen. Olin 12 ja sain runsaat kuukautiset joista hätääntyneenä juoksin kertomaan äidille.
Sitten heräsin ja se olikin vain unta.
M52 v
Olin 13-vuotias ja koko päivän ulkona liesussa. Junassa matkalla keskustaan tuli huono olo, luulin että oksennan. Useamman tunnin ulkona hengailtuani menin vihdoin kotiin ja vessaan huomatakseni pikkareissa lainehtivan paksun tummanpunaisen verilautan. Ei ollut tullut kuin vähän läpi pikkareista, oli jotenkin niin sellaista limaista ja paksua. Menin alakertaan keittelemään nuudeleita ja sanoin äidilleni: "Nyt ne alko.". Äiti oli tyytyväinen ja mietti olikohan kaapissa varmasti siteitä.
Minua hämmentää erittäin syvästi, että jotakuta ihan oikeasti kiinnostaa tällainen. Ei mene ymmärrykseen sitten mitenkään.
Olin 14-vuotias, marraskuussa 2005. Olin suihkussa ja huomasin siellä menkkojen alkaneen.
Olin kokenut aina jonkinlaista kilpailua vuotta nuoremman siskon kanssa erilaisissa asioissa, ja muistan seuraavana päivänä puhuneeni ruokapöydässä itsetyytyväisenä äidille, miten mä voin nyt saada vauvoja. Siskoni siihen, että hänellä ovat menkat alkaneet jo silloin ja silloin. Tunsin valtavaa pettymystä. :D Olisin halunnut olla ensimmäinen, jolla ne alkavat, ja olisin myös toivonut, että sisko olisi uskoutunut minulle sen sijaan, että salasi asian minulta. Voi sisarkateutta.
Mulla alkoi 7 luokalla. Mulla nousee vieläkin kuume aina menkkojen ekana päivänä ja niin oli silloinkin. Soitin äidille töihin että ne alkoi ja että mulla on tosi huono olo. Äiti vaan opasti ottamaan buranan ja siteen kaapista sekä patisti kouluun. En mennyt koska mulla oli oikeasti tosi huono olo ja pyörrytti. Isäpuoleni saapui puolenpäivän aikaan kotiin enkä uskaltanut poistua huoneestani ennen kuin kaikki muut oli kotona (3 nuorempaa sisarusta) Kukaan ei tiennyt että en ollut koulussa. Vaikkakin tämä selvisi äidille myöhemmin opettajalta. Pelkäsin myös kovasti seuraavia kuukautisia ja mulla olikin koulussa aina huppari solmittu vyötärölle peittämään mahdolliset yllärimenkat.
Olin 12, melkein 13. Olin tosi varautunut et kohta ne alkaa, tiesin milloin ne äidillä alkoi, oli rinnat ehtineet jo vähän kasvaa ym. Kuljin side repussa joka päivä koulussa ja siellähän ne tietysti sitten alkoi. Vuodon määrä kyllä järkytti, mulla ne alkoi runsaina ja pysyi runsaina ekat pari vuotta.
Mulla alkoi menkat 12-vuotiaana, vuonna 1998. Oli kyllä tuuria, kun sattuivat alkamaan kesälomalla ja äitikin oli kotona. Vessassa käydessä huomasin pikkareiden olevan veriset, ja sitten pyysin äidiltä vessan ovenraosta huikaten, että toisi puhtaat housut ja siteen. Ei mitään sen kummempaa draamaa. :)
Helpp kirjoitti:
Mä oon 08 eli viel 11 ja mulla alkoi tänää😬 Laitoin heti mun parhaalle kaverille viestin koska me aina puhutaan kaikesta ja kerrotaan kaikki heti toisillemme😂🥰 En tiiä miten kertoisin vanhemmille?? Helpp
Onneksi olkoon sullekin :) Tässä ketjussa on hyviä tarinoita siitä miten muut ovat kertoneet. Ihan reilusti voit sanoa vanhemmillesi. Kyllä he ymmärtävät nämä asiat ihan hyvin. Kaikilla ne alkaa. Saat sitten siteitä ja muutenkin osataan aina ottaa huomioon säryt yms, jos niitä on.
Hyvin se menee. Tsemppiä sulle :)
Mulla alkoi kuukautiset tosi aikaisin, olin 8- tai 9-vuotias. Tiesin kyllä mitä kuukautiset olivat, mutta kuvittelin vuodon olevan kirkkaanpunaista nestettä. Kun vuoto olikin rusehtavaa ja klönttistä, itku silmässä vein äidille pikkarit ja kysyin mitä tää voi olla :D Äiti sanoi rauhallisesti, että nämä on nyt ne kuukautiset, ja näytti missä on siteitä.
Jostain syystä en sitten siteitä kuitenkaan käyttänyt, vaan pari ensimmäistä vuotta tungin paperia pikkuhousuihin. En ymmärrä miksi, koska suojia oli aina vessassa saatavilla montaa eri sorttia. En tiedä, tajusiko äiti, etten käyttänyt niitä. Lapsen aivoitukset ovat välillä kyllä outoja.
En muista tarkkaa ikää,varmaan 14?
Muistan kyllä kun ne alko. Oksensin kivusta,tärisin lattialla sikiöasennossa,olin kuulemma ihan valkonen,vuosin ihan hulluna,itkien sanoin sijaisäidilleni että t*pa mut. Joka kuukausi kun alko menkat niin joka päivä lakanat veressä,jalat veressä. 3vuotta järkyttäviä kipuja ja vuotoa kestin. Sitten sain
E- pillerit,luojan kiitos. (Anteeksi jos kerroin liian yksityiskohtaisesti)
Olin 13v ja alkoivat hiihtolomalla.
Meillä kaikki naiseuteen liittyvä oli hävettävää, salattavaa ja naurettavaa ja alentavaa. Arvakkaapa kerroinko asiasta esim äidille?
Käytin vessapaperia suojana ysiluokan syksyyn asti ja oli todella hankalaa. Miettkääpä esim koululiikuntaa.
Kylässä ei ollut kauppaa ja kauas kauppaan pääsi vain vanhempien mukana eli miten olisin ostanut suojia ja millä koska mihin minä olisin tarvinnut rahaa? Koulussa näistå asioista ei puhuttu mitään, ei edes terveydenhoiitaja ja oli kuitenkin 1980-luvun alku! Voin kiittåä tietåmystäni kuukautisista ja seksistå esim Suosikki-lehteä yms mitå kavereilla pääsin lukemaan.
Laihdutin normaalipainosta reilusti alipainoon ja heti.ysin syksystä lähtien reiluun vuoteen minulla ei ollut kuukautisia. Ne palasivat lukion ykkösellä ja pääsin eri paikkakunnan lukion vuoksi jopa yksin kauppaan ja ostin halvimpia tamponeja.
Äidillä oli joku ihme ajatus että tamponit ja siteet on jotain turhamaista ja niitä ei saa ostaa. Eli en ollut niidenkåän arvoinen.
Niin ja meillä oli talo täynnä tyttöjä!
Vuonna 2002 alkoi. Olin aika tarkalleen 12,5v. Käytin jo valkovuodon takia pikkuhousunsuojia, joten otin salaa puhtaan taskuun koulussa vessaan mennessäni. Vessassa sitten huomasin pienen, ruskean läiskän housuissa. Ajattelin vain että jaa nyt ne alko ja laitoin puhtaan pikkuhousunsuojan. Kun äiti tuli illalla kotiin kerroin heti, että menkat muuten alkoi. Äiti jo menopaussin ohittaneena totesi vain, että pitää sitten ostaa siteitä. Ekat menkat kesti 2 päivää ja oli tosi niukat. Meille oli koulussa kerrottu, että ruskeaakin vuotoa tulee.
Mulla alkoi menkat juhannuspäivän aamuna ollessani 14. Muistan istuneeni keittiön pöydän ääressä yksin lukemassa lehteä, kun tunsin että jotain tulee ja nehän sitten alkoi. Taisin turvautua ensi hätään vessapaperiin ja vuotokin oli pientä.
Äitini oli sairastanut jo pitkään eikä hänestä oikein ollut käytännön apua, oli hän tosin joskus kertonut meille tyttärille kuukautisista ja siitä miten hän ne saadessaan luuli kuolevansa koska mummu ei ollut kertonut asiasta mitään. No mulla oli 2 vanhempaa siskoa ja vaikkei meilläkään ollut tapana näistä pahemmin jutella niin sain änkytetyksi toiselle että toisiko kaupassa käydessään mulle 'niitä siteitä'. Sisko vähän naurahteli ja toi.
Muistan miten alkuun oli hävettävää ostaa pikkukylän kaupasta terveyssiteitä. Vanhimman siskoni kanssa olimme kerran ruokaostoksilla ja muistan miten hän nappasi hyllystä tamponipakkauksen ja heitti sen huolettomasti kassahihnalle ostosten jatkoksi. Ajattelin että kuinka se uskaltaa, vieläpä tamponeja! Miten ujo sitä on voinutkaan olla.
Muistan. Oli elokuun puoliväli. Olin postimyynnistä tilannut ihka ensimmäiset stereot. Sinä päivänä hain nuo postimyynnistä ja kuukautiseni alkoivat. En muista muuta, kuin stereot siitä päivästä.
Stereo/radio on vieläkin toimiva peli, on mökin pukuhuoneessa.
Hirveä tarina :'(