Terapeutti kyseenalaisti olinko oikeasti sairas kun peruin tapaamisen
Olin sairaana ja peruin tapaamisen heti aamulla, varmistin vielä, että terapeutti sai viestin.
Tänään olin vastaanotolla ja hän alkoi kysellä, olinko sinä päivänä töissä ja mihin aikaan nousin sängystä. Sanoi vielä, että toinen potilas, joka myös kärsii pääkivuista kuten minä toipuu aina iltapäivään mennessä.
Loukkaannuin tuosta ja sanoin myös terapeutille tämän. Hän ei ota maksua peruuntuneesta käynnistä, koska sellaisesta ei oltu aiemmin sovittu, mutta mielestäni joko ottaa maksun tai ei, mutta kyseenalaistamatta sairastumista.
En tiedä mitä ajatella. Näkemyksiä?
Kommentit (41)
Yritä tuossa mitään luottamusta nyt sitten synnyttää, sellaista jota terapiassa ehdottomasti on oltava. Minä vaihtaisin terapeuttia, epäasiallista käytöstä hänen taholtaan.
Olen vuoden käynyt siellä säännöllisesti ja maksanut laskuni, en voi käsittää tuota epäluottamuksen osoitusta. Sanoin tämän myös ja sen että jonkun muun potilaan päänsäryt eivät liity minuun.
Keskustelu käytiin siis varsinaisen terapian jälkeen, terapeutti halusi selventää peruutusten sääntöjä.
t. ap
Typerä terapeutti. Ei sinulla ole mikään velvollisuus siellä käydä ja vielä maksat käynneistä. Ehkäpä hänellä on työt vähissä ja koittaa syyllistää että et jättäisi käyntejä välistä koska se on pois hänen kukkarostaan.
Kerro hänelle seuraavalla kerralla että sinulla tuli tosi paha mieli tuosta hänen kommentista. :(
Mutta terapeuttihan kääntää tietty tämän kokemasi mielipahan lapsuutesi traumoihin, isä-äiti-sisarsuhteisiin, joskus kauan aikaa sitten menetettyihin lauantai-karkkeihin tms.
No olitko kyseisenä päivänä töissä ja moneltako nousit sängystä? Mihin mahtaa nuo asiat liittyyä, vain terapeutti tietää.
Hulluinta on se, että yksi syy, miksi siellä käyn, on että koen olevani aina syypää kaikkeen.
Terapeutti myös kiihtyi tuon keskustelun aikana., sanoi ensin että hyvää päivän jatkoa, mutta tuli selittämään asiaa eteiseen, ettei tarkoittanut loukata. Olin ihan sanaton. Olen ihan kuin puulla päähän lyöty vieläkin.
Aika paljon rahaa olen hänelle tuottanut vuoden aikana, joten luulisi ettei talous kaadu yhteen peruuntumiseen. Ja todella olin sängyssä koko päivän sairaana.
t. ap
Jotkut ihmiset alkavat "sairastella" juuri kun terapiaprosessissa päästään käsiksi vaikeisiin asioihin.Miksi niin kovin syyllistyt terapeutin kysymyksestä? Ehkä niissä on jotain perää?
No en syyllistynyt kun ärsyynnyin! Uskooko terapeutti muutakaan mitä kerrron? Terapiaprosessissa on oltu asian ytimessä jo puoli vuotta. t. ap
Päänsärky on useimmiten hoidettavissa buranalla tai lihasrelaksanteilla muutamassa tunnissa. Migreeni on toinen juttu, mutta ymmärsin, ettei siitä ollut tässä kyse, kun et maininnut sitä. Minua ei ihmetytä, jos terapeutti halusi tarkennusta tilanteessa, jossa sinulla särki päätä aamulla ja sinä peruit myöhemmin päivällä olevan ajan. Pelkona on varmaan, että asiakkaat alkavat perua aikoja turhaan, vaikka vaikeahan se voi olla tietää, että onko kunnossa myöhemmin samana päivänä. Tilanne olisi varmaan ollut selvempi, jos olisit kertonut jääneesi sairauslomalle siksi päiväksi.
Ei ole pakko vastata kysymyksiin. Käytä omaa harkintakykyäsi. Tiedät itse asiasi parhaiten.
Jos terapeutti menetti palkastaan, se varmaan harmitti.
En menisi enää kertaakaan tuollaiselle terapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset alkavat "sairastella" juuri kun terapiaprosessissa päästään käsiksi vaikeisiin asioihin.Miksi niin kovin syyllistyt terapeutin kysymyksestä? Ehkä niissä on jotain perää?
Eikös se sitten vain ole itseltä pois?
Kuulostaa erikoiselta.
Sano hänelle että tuntui ikävältä.
Aika nuiva asenne, siis terapeutilla. Kun itse aloitin terapian, tein heti selväksi, että valitettavasti sairastelen paljon infektioita ja halusin tietää ehdot, millä voin siirtää tai pahimmassa tapauksessa peruuttaa sovitun ajan. Sainkin todella hyvät ehdot, ehkä siksi, kun pystyin joustavasti käyttämään päiväaikoja tuohon aikaan. Näin toimien suunnitellut terapiakäynnit toteutuivat kokonaisuutena hyvin. Ottaisin todellakin asian puheeksi, kertoisin, miten ikävältä epäluottamus tuntui ja haluaisin selkeät ehdot, itselle jo sekin on ihan luottamusasia.
Sen vielä ymmärtäisin, että terapeutti kertoisi (tai kertaisi, jos on jo aiemmin puhuttu) peruutuskäytäntöjä, mutta ei hänelle herraisä kuulu olitko oikeasti sairaana tai töissä silloin. Eikä todellakaan ole tarpeellista ruveta kertomaan asiakkaalle, miten jonkun toisen henkilön päänsärkyjana etenee - ei sillä ole pienintäkään merkitystä.
Oudon kuuloinen terapeutti, itse harkitsisin varmastikin vaihtoa. Käyn itse myös juttelemassa ammattilaiselle, ja koen hyödyn kannalta erityisen tärkeäksi nimenomaan luottamussuhteen. Ilman hyvää luottamussuhdetta asiakkaan ja työntekijän välillä minkäänlainen terapia ei voi toimia sillä volyymilla, josta olisi merkittävin hyöty.
Ikävä kuulla tapauksestasi, ap, toivottavasti asia ratkeaa johonkin suuntaan! Tsemppiä jatkoon :)
Minun terapeuttini lähetti laskun vastaavassa tapauksessa! Olin kyllä tietoinen hänen ehdoistaan mutta sentäs ilmoitin jo aamulla ja olen ollut hänen asiakkaanaan jo yli vuoden. Mielestäni olisi ollut asiallista olla laskuttamatta. Hän itse on jopa kaksi kertaa unohtanut tapaamisemme.
Kiitos kun olette vastanneet.
Terapia on sujunut hyvin ja ollut hyödyllistä, mutta tämän tapahtuneen jälkeen en tiedä mitä tehdä. Ajattelen, että kysely sairauden laadusta ja olinko töissä ja milloin nousin sängystä on epäasiallista. Samoin vertaus toiseen asiakkaaseen.
Jos haluaa laskuttaa käyttämättä jätetystä käynnistä, sitten laskuttaa, mutta tuo "kuulustelu" oli ahdistavaa. Samoin se, että hän selvästi oli tuohtunut tilanteesta. En ymmärrä, miksi en voisi pitkällisen asiakssuhteen aikana perua tapaamista tei ettei siihen olisi oikeutta, oli syy mikä tahansa.
Olisi kiinnostavaa kuulla alan ammattilaisen näkemys tähän.
t. ap
Eiköhän sinun ole tarkoitus käydä tätä ongelmaa läpi siellä terapeutilla eikä täällä.
Minusta sinun kannattaa vaan puhua asiasta ensi kerralla. Me täällä voimme vain arvailla. Ehkä terapeutin oli tarkoitus herätellä syyllisyysteemaa tai ehkä hän on vain ihminen ja sekin on tärkeä oppi sinulle sinun terapian kannalta. Elämänongelmaa epätäydellistä parhaimmillaankin, yksi terapian tavoitteista saattaa olla esim ristiriitojen ratkaisemisen ja puheeksioton harjoittelu.
Mutta se sinun pitää tehdä siellä terapiassa. Tänne valittelu ei auta sinua.
Päänsärky on hyvin yksilöllistä. Minä kärsin myös päänsäryistä ja joskus menee useampi päivä potiessa päänsärkyä. Voit näyttää tämän kommentin terapeutillesi.